BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eenerspoor op 23 November 2010, 22:09:25
-
Beste digitale medespoorders,
Over "common ground' heb ik het een en ander gelezen op dit forum, in verschillende draadjes.
Als me 1 ding duidelijk is, is het dat je alle massadraden aan elkaar legt, in geval van de Intellibox liggen dus alle bruine draden aan elkaar. Ook de railstaven waar die bruine draden aan zijn vastgemaakt, zij met elkaar verbonden.
Baansecties die door verschillende boosters worden gevoed, liggen dus ook met de "massa railstaven" aan elkaar.
Heb ik het zover goed begrepen?
Maar in de handleiding van de Power 4 (http://uhlenbrock.de/germany/download/1/english/I96EEA64-046.apd/Bes63240e.pdf) van Uh** zie ik op blz. 7 een schema met de "massa railstaven" geïsoleerd.
Ze hebben wel van beide voedingstrafo's een aansluiting met elkaar verbonden.
Kijk, nu snap ik het niet meer. Moet je nou de "massa railstaven" en massadraden wel of niet verbinden?
En moet je dan ook of in plaats daarvan 1 klem van alle trafo's met elkaar verbinden, zoals in het genoemde schema?
Mvg,
Henk
-
Henk,
in de handleiding betreft de dubbele scheiding de scheiding van de boostersecties.
Altijd beide raillassen scheiden bij een dergelijke overgang.
mvg,
Sander
-
Hallo Henk,
Het is een makelijke vraag maar het antwoord ...
Voor 2 rail geldt over het algemeen beide spoorstaven isoleren. Dit is een gevolg van het niet lengte symetrisch zijn van de 2 rail. Keerlus schakelingen en vergelijkbare 'kunst'grepen werken alleen als beide spoorstaven zijn geisoleerd.
Voor jou marklin baan is er een 'grijsgebied'. De bruine (spoorstaven) draad kan zonder serieus probleem als gezamelijke ringleiding en op elkaar worden aangesloten. Als je de trafo's hebt opgelijnd (geen phase verschil tussen de onderlinge bruine en gele terminals), kunnen dus de bruine draden en spoorstaven zonder onderbreking worden aangelegd.
Bij de schijnbare kortsluiting tussen de boosters (door de common buine draad) moet je eerst even opletten. Als je identieke boosters hebt, is de 'kortsluiting' via bruin/spoorstaaf te verwaarlozen. Gebruik je verschillende merk\model boosters, zul je de warmte ontwikkeling (load) van de boosters in eerste instantie in de gaten houden. (Of even de bruine terminals van de booster door-piepen, bij een groot aantal zitten die gewoon aan elkaar, bv twinbooster, power4, etc).
Echter: heb je een sectie waar een ander protocol of signaal (tweede central station of 6021, 6020 of intellibox) dan zul je zeker een sleper wip moeten instaleren en ook de spoorstaven moeten isoleren. Op die manier voorkom je dat de boosters met een andere signaal en dus andere phase elkaar proberen, uit te effen. Dat kost veel meer energy, en dus meer warmte ontwikkeling, en dus zal de booster 'afschakellen' of korstluiting melden.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
-
Ik begrijp eigenlijk het hele probleem niet.
In de IB zijn bruin van de trafo en bruin naar de rails (klemmen 4 en 5) intern gewoon met elkaar verbonden.
Hetzelfde geldt volgens mij voor de klemmen 3 en 4 van Uhlenbrock booster. Dus of je die doorverbinding op bruin nu tussen de trafo's maakt, of in de rails, of allebei, dat maakt niks uit.
Wat betreft het "oplijnen" van de trafo's, die discussie hebben we al eens eerder gehad, en ik moet de eerste nog tegenkomen die mij kan uitleggen waar dat voor nodig is.
-
hallo
ik rij 2 rail. digitaal. heb 3 boosters en heb alle massa aan elkaar liggen zonder problemen.
spanning verschil tussen de boosters is in mVolts.
1 rail iso aangebracht om de scheiding te maken tussen de boosters.
moet je wel meten wat de massa is van alle boosters en digitale systeem.
ronald
-
Uit jullie antwoorden (dank je) denk ik verschillende visies te lezen. ???
Volgens Sander moet ik tussen 2 boostersecties beide raillassen scheiden, maar volgens Klaas en Ronald hoeft dat niet; volgens Jan-Peter hangt het af van welk type booster je gebruikt.
Ik ging er bij mijn vraag trouwens vanuit, dat het over common-ground-boosters gaat en niet over H-brug-boosters.
@Jan-Peter: Ik rijd 2-rail, dus die sleperwip heb ik niet nodig. Ik begrijp ook dat je bij keerlussen wel beide railstaven moet isoleren
Ik heb n.a.v. Klaas' antwoord klem 4 en 5 van mijn TwinCenter doorgemeten, en die blijken, net als bij de Intellibox, gewoon koud aan elkaar te zitten.
Klopt het dan dat ik, net als Ronald doet, de bruine draden èn de "massarail" gewoon overal aan elkaar kan leggen, mits ik common-ground-boosters gebruik?
Mvg,
Henk
-
Ik heb n.a.v. Klaas' antwoord klem 4 en 5 van mijn TwinCenter doorgemeten, en die blijken, net als bij de Intellibox, gewoon koud aan elkaar te zitten.
Dat verbaast me niet, want de Intellibox en het Twincenter zijn qua hardware volkomen identiek, op de kleur na.
Heb je het bij de Power 4 ook gemeten, tussen klem 3 en 4?
Het kan niet anders dan dat die ook koud aan elkaar zitten, anders kan dat aansluitschema in de U** handleiding niet werken.
Bij een common-ground systeem zie ik geen enkele reden om de "bruine" railstaaf te isoleren, via de bruine verbinding tussen de trafo's zitten ze toch al aan elkaar.
Het commentaar bij het plaatje op blz.7 van de handleiding snap ik dan ook niet goed. Ik heb het een paar keer gelezen om het te begrijpen, maar het enige wat ik er uit kan halen is dat het gruwelijk fout kan gaan als je een sectie verkeerdom aansluit.
-
Als ik dit lees dan kan je per booster gewoon een x aantal bezetmelders aansluiten en hoef je niet te denken aan een x aantal blokken per booster.
Nu werk ik namelijk met een aantal blokken per booster met het nadeel dat ik op enkele bezetmelders uitgangen overhou die ik elders te kort kom.
Werk je per bezetmeldkaart dan kan je alle 16 uitgangen benutten en heb je weinig verlies.
-
Bedankt iedereen, voor de zienswijzen.
@Klaas: De Power 4 kan ik nog niet doormeten. Die moet ik nog bestellen, maar ik wilde eerst weten of daar goed aan zou doen, vandaar dat ik deze draad ben begonnen.
@Wim: Daar lijkt het wel op, ja. Maar toch zou ik daar zelf mee oppassen. Behalve de common ground hebben de boosters ook nog een "hete zijde" met misschien spanningsverschillen daar tussen. Misschien geeft dat problemen als een trein over een melder rijdt die door een andere booster wordt gevoed dan de railstukken ter weerszijden daarvan.
Er zijn bezet- en terugmelders die uit 2 groepen van 8 bestaan en die groepen kun je dan apart voeden, eventueel uit verschillende boosters.
Ik krijg uit dit hele verhaal wel de indruk dat het goed is om zoveel mogelijk gelijke boosters in te zetten, ieder gevoed door een gelijke trafo. Zo krijg je de kleinste spanningsverschillen tussen de verschillende baansecties.
Mvg,
Henk