BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: sixkiller op 19 November 2010, 21:56:17
-
Ok beetje warrige titel, maar ik stoor me aan het bromgeluid uit de nieuwste Esu LocPilot V4.0. Ik heb die net in een Roco NS 2400 gezet en wilde die meteen in laten rijden maar het brommen op de laagste stand viel erg op, aangezien ik nog een andere 2400 heb met een LocPilot v3.0 heb ik die erbij gezet en die is fluisterstil.
Kan dit aan de Locpilot liggen of ook aan de loc (2404 en 2439, maar die zijn natuurlijk motorisch gelijk)? En/of is het nog op te lossen met instellingen?
Ter vergelijking: De LP4 heeft een langzamere kruipsnelheid dan die van de LP3, maar in rangeerstand is het verschil nog maar heeel erg klein. Andere testen kan ik ook nog doen mocht daar nog vraag naar zijn.
-
Hum... het kan een instelling in de lokpilot zijn... zelf zou ik het zoeken richting: 11.3. Adapting Load Control Frequency CV 49, bladzijde 34 van de handleiding.
Groeten Ronald.
-
Als dit een 'standaardverschijnsel' is van de nieuwe Lopi4, dan moet ik als de wiedeweerga een stel exemplaren van Lopi3 in voorraad gaan nemen. Maar ik wacht eerste even verdere gebruikservaringen af.
Groet,
Ruud
-
Last regeling is het niet, als ik die op 0 zet dan is inderdaad het brommen weg maar dan lijkt het op een oude analoge loc (bij weinig spanning niks, en dan racet die ervandoor). Ik ga ze nu even omwisselen en kijken wat er gebeurt.
EDIT:
Als ik de decoders wissel dan blijft de LP4 brommen, dus het ligt niet aan de loc/condensators oid.
Dan zou ik hem nog in een andere loc kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat zin heeft. Bovendien zal ik toch niet de enige zijn met een V4.0 en anders hopen dat die geruild mag worden.
-
Ok ik heb misschien wat gevonden, CV 52 en verder gaan ook over de lastregeling, maar dat is in het Duits met elektrotechnische begrippen, das geht ein bißchen oben meine Kappe.
-
De engelse handleiding staat ook op de website... misschien is dat wat makkelijker...
Groeten Ronald.
-
Iemand al voortgang geboekt?
Ik heb er eentje in een Roco 2400 zitten en het bijgeluid doet nog het meest denken aan de IRM-doedelzak.
-
Ik hoor het al... voorlopig maar even bij de LoPi3 blijven. Het klinkt als Windows Vista : niet iedere upgrade is gegarandeerd een succes :P
-
Ik heb zelf een LP 4 in de 1734 liggen van Roco.
En ik krijg het afremmen en optrekken maar niet goed.
De lok schiet van zn plek, en blijft een eind doorhobbelen.
Maar brommen doet ie bij mij nu weer niet.
Terwijl de LP 3 daar geen enkelprobleem mee had, en perfect af te regelen is.
Zelfs de LP Basic gedraagt zich bij mij veel en veel beter dan de LP 4
Jos.
-
De rijeigenschappen zijn hier juist voortreffelijk.
En voor de Limarossi IRM de decoder bij uitstek zou ik zeggen. ;D
-
Ligt ongetwijfeld aan de nieuwe lastregelingsparameter. Je zou die gelijk kunnen proberen te houden aan dezelfde parameter voor hogere snelheden. Dan kun je een beter vergelijk maken.
Verder: Heeft er al iemand geprobeerd functiemapping met het ding te doen met b.v. een MultiMAUS ? De mappings CV's liggen nu alle boven de 255, een waarde die de MM niet kan....
Grtzz,
Karst
-
Ik heb alleen maar de Multymaus.
Jos.
-
De LokPilot V4.0 heeft een ongedocumenteerde optie, hiermee kan de decoder zelf zijn instellingen bepalen voor de CV's 53 t/m 56, waar de motor karakteristiek bepaalt word.
De procedure is als volgt:
• Zet CV54 op 0
• Plaats de locomotief (zonder wagons/rijtuigen) op een rechts stuk spoor, er moet een uitloop van minimaal 1m zijn.
• Zorg dat de locomotief is gekozen op de regelaar en dat de snelheid 0 is.
• Kies nu functie F1
• De locomotief zal automatisch een “sprong” naar voren maken, daarbij meet de decoder de motor en overschrijft de waardes in CV53, 54, 55 en 56.
Voor wat betreft de functie mapping, als je daar wijzigingen in aan wil brengen, zorg dan dat CV31 op 16 staat. Per abuis staat deze af fabriek op 0.
Bron: ESU gebruikersforum
Ik heb hier thuis geen test-omgeving, ik ben daarom aangewezen op de theorie en de clubbaan. Heb bovenstaande derhalve zelf nog niet kunnen testen.
-
Dat klinkt zo maf dat ik het een keer ga proberen. :D
Dat forum is het gebruikersforum van ESU zelf? Is daar het gebrom/gejank van de LP4 al aan de orde gekomen.
-
Ik heb het in eerste instantie gelezen op Stummis Modellbanhforum en daarna bij ESU zelf op het forum.
Zitat:
Hallo .....!
Sie können eine spezielle Funktion des LokPilot V4.0 ausprobieren - wenn Sie ein wenig Mut haben. Die Funktion ist noch in der Testphase und deshalb im Handbuch nicht dokumentiert. Der Decoder kann die Lastregelparameter automatisch ausmessen und auf den Motor abstimmen. Es funktioniert so:
Schreiben Sie in CV 54 den Wert 0
Setzen Sie die Lok ohne Wagen auf ein gerades Stück Gleis. Das Gleis sollte mindestens 1 Meter Auslauf haben.
Stellen Sie sicher, dass die Lok auf dem Fahrpult aufgerufen ist, aber Geschwindigkeit "0" hat.
Drücken Sie nun die F1-Taste.
Die Lok wird automatisch einen grossen "Sprung" nach vorne machen. Dabei misst der Decoder den Motor aus und überschreibt die Werte CV 53, 54, 55, 56
Sie können nun die Lok testen. Was passiert
Mit freundlichen Grüßen
Ihr ESU Support Team
Zowel bij ESU en Stummi zijn positieve berichten te lezen over deze functie. Met een "warme" motor schijnt het resultaat het beste te zijn.
Ik heb niet bewust gezocht naar brommen/janken, maar het is er zeer zeker aan de orde gekomen. Van brommen hebben wij op de vereniging geen last, het "janken" hoor ik wel, zij het op een laag niveau (de ouderen bij ons op de vereniging horen het dus niet). Waar het hoge geluid vandaan komt weet ik (nog) niet, dat kan uit de decoder zelf komen, maar de motor zelf zou ik ook niet uitsluiten.
-
Heb het verhaal maar eens even uitgeprobeerd en het werkt wonderwel. Nieuwe waardes worden echter weggeschreven in de CV's 52 t/m 55.
Heb overigens inmiddels 6 stuks V4.0 maar het brommen herken ik niet.
Gr, Ben.
-
probeer eens te klooien met CV49 heb daar ook mee gespeeld en het zit hem in bit 1 20 kHz of 40 kHz standaard staat ie op 40 probeer eens het speeltje op 20 te zetten
dus CV49 op waarde 17 denk dat de "brom" dan weg is
(rest van de instellingen zijn dus hetzelfde gebleven)
Joost
-
Hallo,
mijn lokpilot 4 zorgt voor een vreselijk rijgeluid van mijn Proto2000 0-8-0. Hij geeft een tuut geluid in stappen oplopend in frequentie bij accelereren. Het klinkt echt voor geen meter. Is dit hetgeen in dit topic besproken wordt? Heeft iemand een idee of en hoe ik dit kan verhelpen?
thx,
Robin
-
Het is in ieder geval een mooie omschrijving van het geluid dat mijn LP4 maakt. Het schijnt inmiddels te zijn opgelost, maar daarvoor is een softwareupdate nodig. Als je dat zelf niet kunt, even bij de winkel langs gaan.
-
Hoi
Of het ding in een taurus plaatsen; net echt ;D
Bart
-
Bij mijn locpilot 4 kom ik dit gebrom ook tegen, niet bij elke maar sommige dus wel.
Zal eens proberen wat Gerwin hier heeft gemeld.
-
CV54 op 0 en dan F1, loc vliegt een halve meter voorruit, doet ie, maar het maakt niets uit voor het geluid. Tuut blijft. Misschien maar eens een geluiddecoder overwegen?
groetjes,
Robin
-
Zoals Henk schrijft en in een ander draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36229.msg555854.html#msg555854) ook aan de orde komt, moeten de Lopi's 4.0 voorzien worden van nieuwe software. Daarvoor moet je naar de winkel. Als je een programmer hebt, kun je het zelf doen.
Groet,
Ruud
-
Zoals Henk schrijft en in een ander draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36229.msg555854.html#msg555854) ook aan de orde komt, moeten de Lopi's 4.0 voorzien worden van nieuwe software. Daarvoor moet je naar de winkel. Als je een programmer hebt, kun je het zelf doen.
Groet,
Ruud
@Ruud: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36229.msg555880.html#new
-
Heren,
Ja Ruud, je hebt t mis, maar niet veel ;)
Lokprogrammer V4 heeft de lokpilot 4 firmware 'ingebouwd' gekregen.
De firmware van de lokpilot4 wordt niet meer los geleverd. Bij de download horende tekst zie je ook telekens welke firmware voor welke decoders erbij verpakt zijn.
Bij het uploaden van een nieuw decoderproject, zal de lokprogrammer eerst checken welke fw er in de decoder zit, en vragen of die geupdate moet worden. Werkt als een tierelier, je hoeft niet meer heen en weer te schakellen tussen updater en lokprogrammer (er handig tijdens beurzen en batch programeren). Overigens zou dit dus betekenen dat ESU van het punt is afgestapt dat decoders alleen moeten worden geupdate als er iets voor jou niet werkt. Nu is het dus 'standaard'.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter