BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Noppie. op 18 November 2010, 19:47:02
-
Goedenavond.
In het boek "De Erfenis" over de geschiedenis van houten rijtuigen van de Nederlandsche Spoorwegen van 1921-1956 geschreven door Bert Steinkamp. In hoodstuk 15 staan peppie 2,- en 3 assige snelgoedwagens. Ik ben voornemens een exemplaar te gaan bouwen uit de serie ED 4301-4375, gebouw in de jaren 29-30 van den vorigen eeuw. Van Sneek heb ik al een 2 tal foto`s gekregen(mag ik die ook plaatsten Sneek ;D). Samen met de foto uit het voorgenoemde boek, pagina 101 onderste foto, geeft het al een aardige indruk hoe het lor er uit zag. Maar zonder tekening wordt het vast niet zoals het zou moeten zijn.
Nu de vraag: wie heeft een tekening in haar of zijn bezit die ik mag gebruiken als leidraad.
Greetz,
Noppie.
-
hmmmm... mn materieelboek is net te oud voor die wagen... :-X
dit is t modernste wat er aan E's in staat... http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/E%20snelgoedwagens/?action=view¤t=20080110095454598_0003.jpg
-
Hey Floris.
Ik kan misschien wel wat maten ervan over nemen. Zal ook te Utrecht iets uitgooien.
Tx voor het meedenken. (y)
Goed weekend,
Noppie.
-
En? Mag het van Sneek; ik ben gek op plaatjes.
-
Vooruit Sneek, plempen met die peppie plaatjes.(heeft ut wat druk) Maar komt wel goed.
-
dat plaatje staat al enkele dagen in het draadje van Noppie over het printen van witte decals:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32266.msg491215.html#msg491215
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hlgh_1968_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hlgh_1968_1.jpg)
Er was nog eentje die ik Noppie had gemaild, wil Noppie zelf wel even uploaden misschien.
Deze wagens werden in 1968 nog gebruikt als tijdelijk loket en bagagedepot op Harlingen haven (zomerdrukte naar de eilanden).
grtz,
Wim
-
Your wish is my comment. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelgoedwagen_te_Harlingem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snelgoedwagen_te_Harlingem.jpg)
Greetz,
Noppie.
-
Bij het bestuderen van de foto`s, om detail tekeningen te maken valt mij wat op. Als ik de foto`s vergelijk zoals ze hier staan en in het boek op p. 92 en 101 valt de schuine versteviging hoekprofielen op en dat er een doorlopende handgreep met treeplank is en tenslotte het gele vlak met de tekst "Snelgoed, Vlug, Goedkoop". Waren de schuine hoekprofielen bij deze serie later aangebracht en misschien niet bij alle wagens?
Het onderschrift bij de foto te Harlingen Haven staat te lezen: dat het de linker wagen nummer 4336 is en rechts 4297. In welke serie was deze wagen gesteld? Want het lor valt buiten de serie E 4126-4175 en ED 4301-4175. Of reed die in een andere dienst?
hiermee bedoel ik passagiers of goederendienst.
Zal vamiddag prberen om een scan te maken van het boek(of zou dat niet mogen ivm copyright)
Greetz,
Noppie.
-
De afgebeelde wagens hebben een heel leven achter de rug. Begonnen als echte snelgoedwagens, die in treinen met coupérijtuigen werden opgenomen. Een conducteur moets, om de plaatsbewijzen te kunnen controleren, dus buitenom langs de hele trein kunnen schuifelen. En dat betekent ook langs de snelgoedwagen (er is altijd kans dat deze in het midden van de trein geplaatst is, bv door combineren van 2 treinen). Daarvoor zijn de lange treeplanken en de lange handstangen opzij van de wagen.
Met de inzet van doorgangsmaterieel met vouwbalgen én de inzet van meet conducteurs raakte dit meer en meer in onbruik. Op termijn zijn de lange treeplanken ingekort tot wat absoluut noodzakelijk was, evenals de lange handstangen. Dit gaf immers een stukje minder onderhoud.
Het tweede wat je noemt, zijn de verstijvingen. Deze rijtuigen zijn op de rails gekomen met intern een verstijvingsstrip achter de houten wand. Door optrek- en rembewegingen werd de wagenbak steeds 'losser' ( wie in Porto wel eens een oude houten tram de hoek om heeft zien gaan heeft weet de neiging van de houten opbouw om rechtdoor te gaan en het vervaarlijke gekraak wat daarbij hoort), waardoor de wagen minder stevig en minder waterdicht werd. Als snelle noodmaatregel, als levensduurverlenging heeft men de stijlen opzij van die schoren voorzien. Dat zie je trouwens veel vaker bij allerhande oud gesloten houten goederenmaterieel in de laatste dagen van z'n bestaan.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelgoed_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snelgoed_3.jpg)
is dit niet dezelfde??
Nee ik zag het al, geen buikje! ;D
-
@Gert. bedankt voor de aanvullende info.
@Sobat. Smakelijk plaatje. Het is zo te zien een SS wagen, maar uit welke serie?? En waar is het lor tegenwoordig, SGB?
Het gaat dan een wagen worden zonder handgreep, met verstevegingsribben en een geel bord.
Greetz,
Noppie.
-
Is inderdaad een SS-wagen. rijdt al weer heel wat jaartjes bij de MBS. Sinds kort in een bruin jasje.
-
@ NS8714 Ik zal de site van de MBS eens gaan bezoeken voor details.
Edit: Net gekeken en is ook leuk. Misschien volgend project. Moet alleen nog de tekeningen bemachtigen van de ED4301-4375. Edit out.
-
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1131&lan=nl
Astu!
Eelco
-
@Sobat. Smakelijk plaatje. Het is zo te zien een SS wagen, maar uit welke serie?? En waar is het lor tegenwoordig, SGB?
Greetz,
Noppie.
Tegenwoordig hoef je nog maar weinig zelf te doen ;D Alle antwoorden zijn al gegeven (y)
SK
-
De foto van de wagen van de MBS is van een E snelgoedwagen, die Philotrain in model heeft uitgebracht.
Daar had deze E bij de NS de nummers E 3001 - 3130. Dus dit is een andere wagen dan in dit draadje wordt gebouwd. Bij mijn weten hebben deze nooit een buik gehad, maar zijn ze zo in dienst gesteld, sommige met doorloopkop (zonder balgen) en sommige met versterkingskruizen. Volgens mij staan er in het boek over depot Heerlen nog foto's van.
mvg,
Ivo
-
Tegenwoordig hoef je nog maar weinig zelf te doen ;D Alle antwoorden zijn al gegeven (y)
SK
(y)
Was iets te snel met de vraag, want het schoot me te binnen dat ik al eerder de wagen gezien had, bij den MBS.
Ga verder het model uittekenen. Bij het Utrechts archief kon ik zo 1 2 3 niets van mijn gaarding vinden, zal ze binnenkort mailen.
Greetz,
Noppie.
-
Hier een paar foto's van dat MBS apparaat. Toevallig pas geweest. Misschien handig voor wat details aan de buitenzijde.
http://www.belderok.net/mitropa/e129/
-
Toppie Stig (y)