BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Frans van Meerwijk op 13 November 2010, 21:51:27
-
Bij het uitpakken van vele dozen kwam een bouwpakket van een HTM Buitenlijner tevoorschijn, al deels in elkaar, maar daarom gaat het nu niet ;)
Als die klaar is, kan ie uiteraard niet onder een simpele waslijn of iets modernistisch zoals tegenwoordig in Den Haag hangt: neen er moeten typisch Haagsche Masten verschijnen! ::)
Op Trammeland stond Paul Roos met mooie trams onder echt haagse draad; van hem heb ik dan ook de maatschets van de diverse mastvormen gekregen en bij het Circustheater staat nog een aantal oude masten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4227_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4227_2.jpg)
Met maatschets en deze foto's dus naar de Wapstad geweest en messingprofiel gehaald...
Het eerste experiment is met T-profiel 2x2, maar het lijkt mij toch nog wat grof ???
In ieder geval vast onderdeeltjes geknipt/gezaagd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4231_1.jpg)
en in mekaar gesoldeerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4232.jpg)
Voor een eerste poging lijkt het mij niet slecht... Commentaar? Tips? Opmerkingen?
Wordt vervolgd
-
er zitten nogal wat haken en ogen aan deze bovenleidingmasten ;) ;D
ziet er goed uit frans!
-
Tja , dat ziet er inderdaad wat grof uit , maar verder een mooi mastje .
Paul gebruikt zelf voor de ophangarm 1mm rond (staat op de tekening , neem aan dat je dezelfde heb als die ik van hem heb gekregen)
Als je toch een T profiel wil gebruiken , zou dit dus 1mm moeten zijn (weet zo gauw niet of dit los leverbaar is)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1705.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1705.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1707.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1707.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1717_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1717_1.jpg)
Deze zijn beduidend minder groef gebouwd.
SK
-
@ Sobat: Dank U, :) maar mijn Buitenlijner gaat naar Delluff, niet naar Voorburg/Wassenaar... Wel een mooi Landscheidingsviaduct trouwens... (y)
@ Ronald: We gaan inderdaad allebei van dezelfde tekeningen uit. Ik moet dus op zoek naar T 1x1 :D
Ik heb in ieder geval wél 1,5 x 1,5 gezien bij de Wapstad
Ik ga weer vingertjes stoven 8)
Frans
-
Beste Frans,
Kijk hier (http://www.hassler-profile.li/) onder Katalog D/E/F, dan T profil 18 en de kleinste is 1 * 1 en kost 3,15 voor 1 meter. Maar bekijk de site nog eens beter, want er zijn ook T profielen waarbij de 2 maten niet hetzelfde zijn. Het kleinste is dan 1 * 0,5.
mvg,
Ivo
-
Omdat het even geen strandweer is 8) maar lekker verderknutselen:
Nu een dubbelspoormast:
In onderdelen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4233.jpg)
@ Ivo: bedankt voor de Link; volgens mij haalt mijn leverancier in DH/Rijswijk ze ook daarvandaan... Verder denk ik voorlopig dat T 1*1 wel goed zal zijn.
Ik zal bij het HOVM eens navragen of die de maten van de originele profielen ergens hebben genoteerd. (In een mast klimmen lijkt me niet echt handig :P, ze staan naast het politiebureau 8) ::)
En Dit moet onder deze draad... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4234_1.jpg)
de bout is weer heet, dus ik ga verder met bakken ::)
En ziehier het resultaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4237_2.jpg)
Dinsdag misschien wel even kans om fijner T-profiel te halen, dan doe ik het hele verhaal nog eens (wat eleganter) over (y)
Frans
-
Dat word leuk.
Ik zal bij het HOVM eens navragen of die de maten van de originele profielen ergens hebben genoteerd. (In een mast klimmen lijkt me niet echt handig Tongue, ze staan naast het politiebureau Cool Roll Eyes
is dat de enige reden?
-
Tijd voor een volgend proefmastje:
T 2*2 oogt veels te grof :-\ , daarover zijn we het wel eens, dus nu een poging in T 1,5*1,5:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4247.jpg)
Volgens mij is het totaalbeeld al beter :), al krijg ik nu wel andere problemen :o : bij het buigen vervormt en tordeert het profiel vreselijk... :( Iemand tips (afgezien van: voorzichtiger buigen??? 8) )
Als vergelijking nog even beide masten naast elkaar...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4248.jpg)
Graag weer commentaar en tips: het is me wel opgevallen, dat de juiste hoek van de draagarmen ont-zet-tend belangrijk is: als ik over een prototype tevreden ben, maak ik dan ook wel een soldeermal...
Morgen kan ik m'n T 1*1 ophalen, ook daarmee ga ik nog een proefje doen... :)
Wordt vervolgd
-
Ziet er mooi uit (y)
Echt herkenbaar als zijnde een HTM mast.
gr Ed.
-
Het buigen van profiel doe ik in etappes , en dan steeds het profiel met een gasbrandertje heet stoken .
Als je ziet dat het profiel gaat torderen , of wil gaan vouwen , dan opnieuw heet stoken.
Hierna kan je eventueel corrigeren , en/of verder buigen
misschien heeft iemand anders een betere oplossing , maar dit gaat nog steeds het beste
ps) ik werk zonder mal , maar ik gebruik de 1e steeds als voorbeeld , deze leg ik er op en dan weet ik of de volgende goed is
-
Frans,
Wat er gebeurt met het torderen is dat als je het T-profiel buigt met de 'lange poot' van de T naar binnen, dan probeer je de poot te stuiken, wat veel lastiger is dan rekken. Daar zou je een paar oplossingen voor kunnen verzinnen. De beste is waarschijnlijk een ronde mal maken van 2 metalen platen met een tussen afstand van de dikte van de T en hiertussen de T van het profiel te leggen en dan het profiel over de ronding van de mal heen te duwen, zorgvuldig de poot van de T steeds tussen de mal duwend.
Een andere methode kan zijn de poot van de T voorzichtig V vormig in te vijlen of met een figuurzaagje in te zagen. Het nadeel daarvan zal zijn dat het profiel niet mooi rond buigt, maar in kleine rechte stukjes met hoekjes zal buigen.
Ik zou methode 1 proberen, maar die is wel iets bewerkelijker.
mvg,
Ivo
P.S., ik bedenk nog een, misschien bewerkelijker, methode. Neem een I profiel ipv een T profiel en buig deze mooi rond een mal en vijl vervolgens de onderkant van de I eraf
-
Die 2e methode (inzagen) heb ik ook geprobeerd , met bedroevende resultaten (dan veel uitval , omdat na het inzagen en hierna buigen het geheel erg kwetsbaar is , weer dichtsolderen gaat niet echt mooi)
-
@ edde: Dankje, dit zijn pleisters op mijn brandwonden ;)
@ Ronald: oepsss, nog meer gestoofde vingers dus... ::) (en nu even onbescheiden: ook nog een mening over de mastjes?)
O ja: ziehier de Grote Voorbeelden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4239_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4239_1.jpg)
Let maar niet te veel op de omgeving; die is stuitend :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4243.jpg)
En ook op de trambrug bij Madurodam staan nog "fatsoenlijke" masten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4244.jpg)
En tenslotte:
Na een zeer grote revisie door een extern bedrijf (het was meer nieuwbouw) heeft HTM Buitenlijner 75 terug in Klapwijk en heeft haar eerste wankele schreden buiten de werkplaats gezet... De Bovenleidingsmontagefirma is nog vlijtig bezig de ophanging aan te passen voor trolleybedrijf...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4246.jpg)
De KT4D van de VeK Bährenfelder Verkehrsbetriebe kijkt dom toe...
-
is dat de philo?
-
;D Yep 8)
-
rijd die ook een beetje mooi?
of zit er een Amsterdamse bestuurder in :-X
-
(en nu even onbescheiden: ook nog een mening over de mastjes?)
Ja hoor , deze zien er nog beter uit dan de eerste (waarvan ik al had gezegd dat ze er goed uitzagen)
Snel gespoten die 75 , of is het niet dezelfde als de foto van 14 november ?
-
nee dat is een andere.
die van 14 november is waarschijnlijk nog in dezelfde staat.
-
>:( Zoon, ZWIJG!!!
@ Ronald: 8) Nee sorry, HTM 75 is een volledige Philo; ik heb alleen het wagennummer aangepast. Ik ben bang dat mijn zoon (die andere poster) gelijk heeft: er is nog niet veel veranderd: ik heb me even op de mastjes gestort. De bout is heet; het profiel is aanwezig: derde proefstuk met T 1*1
@ Ivo: Ik weet niet of ik dit wilde horen ::) , maar waarschijnlijk heb je gelijk: een buigmal maken is waarschijnlijk het "minste werk", ik ga jouw raad en die van Ronald1956 combineren: ik stook het profieltje warm en leg het dan in een buighulpstuk... 8)
Als je erg veel lelijke woorden uit het Haagse Laakwartier hoort komen, zit ik waarschijnlijk m'n vingers te verbranden en luidkeels te foeteren :-X Deze Hobby Is Een Ontspanning :o ??? :P
Frans
-
kan je meteen verder met de andere buitenlijner :-X
-
Deze Hobby Is Een Ontspanning
Soms wil je wel eens teveel ontspanning ;D :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC240131_Medium.jpg)
Seriebouw is niet echt mijn ding. En dan zijn ze klaar en vallen ze van de kast (ook allemaal)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1160198_Medium.jpg)
En dan weer herstellen. Dat is Hobby :o
mvg,
Ivo
-
:'( Ach Ivo, ik kan begrijpen hoe je je voelde (nog voelt?) Ik heb ooit 45 minuten door de kamer gekorpen omdat er een aspot uit m'n pincet ontsnapte... Mijn moeder begreep het helemaal:"leuk hè, die treintjes..."
Maar dat neemt niet weg, dat jouw onderlossertjes best mooi geworden zijn: en nu heel realistisch: met herstel-onvolkomenheden na schade-in-de-grote-boze-buitenwereld,toch??? ;)
We knutselen allebei verder, en Ontspannen Ons... (y) (y)
-
Beste Frans,
Ik stuit nu pas op dit topic. Ik moet zeggen dat je heel behoorlijke HTM masten aan het ontwikkelen bent en dat is een compliment waard. Ik ben altijd gecharmeerd van tram-topics en helemaal als het om een HTM thema gaat. Ik wil zelf ook nog eens zoiets doen, maar ik wil natuurlijk weer een PCC-car en dan ook nog eens in schaal 0. Maak het jezelf maar weer lekker moeilijk....
In de oertijd (1981 of zo) is er in de Railhobby een Tramtrack suggestie voorgesteld voor een HTM buitenlijn thema. Daar stond ook een foto bij van een HTM bovenleidingmast gebaseerd op een 'kale' Sommerfeltmast. Het voornaamste voordeel daarvan is de schroefdraad aan het einde, maar ik zou de mast ook gewoon samenstellen uit messingbuis.
Succes met de verdere ontwikkeling,
Paul
-
Bedoel je dit??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tramtrack.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tramtrack.jpg)
SK
-
Yep, dat is het! Ik zie nu dat deze mast ook van in elkaar geschoven messing profielen is samengesteld. Dat slechte geheugen ook....
mvg, Paul
-
Allereerst iedereen dank voor de reacties, tips, brandzalf en pleisters :D
De derde proefmast is klaar: T1*1 :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4252.jpg)
Ik ben tevreden, dat ik ook hieruit een mast heb weten te fabrieken, maar heb nu alle drie naast elkaar liggen en "weet het even niet":
T 2*2 is te grof, buiten kijf, maar welke lijkt nu beter: T1*1 of T1,5*1,5??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_4249.jpg)
Graag eerlijke meningen: Links, Midden, of Rechts?
Verder alvast een volgende vraag: in mijn herinnering waren de masten grijs met rode accenten (in ieder geval de knop bovenop...) grofweg net zoals de diverse pseudo-historische straatlantaarns in DH: iemand nog wat meer info? (Dank!)
Wordt vervolgd...
Frans
-
Beste Frans,
Mijn keus zou de T 1 * 1 zijn, dus rechtsboven. In model is het gauw te grof, maar die rechtsboven komt goed over.
mvg,
Ivo
-
ik ga ook voor 1*1.
-
Rechts boven.
SK
-
Je vergelijkt appels met peren! :D Eerder in het draadje stelde je dat de hoek van de schuine spanten heel belangrijk is voor het aangezicht. En die is ook bij alledrie de masten anders. Desalniettemin scoort de mast rechts naar mijn mening op beide aspecten het beste.
mvg, Paul
-
het gaat nu even om het t profiel. ::)
Maar die met 1*1 t profiel gaat als ik het goed begrepen heb een malletje voor gemaakt worden.
-
het gaat nu even om het t profiel. ::)
joh! ::)