BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Treinhobbijist op 13 November 2010, 21:08:23
-
Al enige tijd heb ik een Fleischmann 4154 (DB Br 55), nieuw gekocht.
Ondanks dat de lok, met name op de rollenbank, al veel gelopen heeft en iets gesmeerd is, maakt deze nog steeds een enorm lawaai. Volgens mij komt het geluid van de tandwielen, welke nogal erg snel draaien bij deze lok de natuurlgetrouwe wat lage snelheid van de lok na te bootsen, er zit dus een nogal grote vertraging in.
Het is met stip de meest lawaaige lok welke ik nu bezit (en ben daar dus niet zo blij mee...)
Wie heeft dit probleem ook bij deze lok en wat is evt een oplossing ??
Gr Treinhobbijist
-
Ook die van mij maakt veel lawaai en het exemplaar op de club van m'n zwager ook. Lijkt bij dit model te horen. Probeer eens wat Roco-vet op de tandwielen aan te brengen. Dat helpt iets. Bovendien wordt hij iets stiller als hij wat langer gelopen heeft, ongeveer na een kwartiertje.
Groet,
Ruud
-
....... Lijkt bij dit model te horen.........
En ik altijd maar denken dat Fl. een van de topmerken is, als je dan zo'n lawaai aandrijving ontwikkeld ben je niet goed bezig........., lijkt me !
-
Is ook een topmerk, maar soms pakt een modelconstructie zo uit, dat hij (te) veel lawaai maakt. Ook de BR 78 van Flm is zo'n lawaaierige loc, net als de 65. Bedenk overigens wel dat die locs heel lang geleden zijn ontwikkeld, toen geluid nog niet zo'n hot item was. De 65 dateert van 1962 (in 1984 grondig herzien), de 78 van 1989, de 55 van een paar later.
De door Fleischmann nieuw ontwikkelde locs van pakweg de laatste tien jaar, met een nieuw type motor, zijn bijna allemaal fluisterstil.
Groet,
Ruud
-
Doet me denken aan een artikel van het blad ModelspoorMagazine.
Sommige (oudere) Fl* modellen hebben last van resonantie in de tender. Deze is hol op het ballastgewicht en de motor na. Dit probleem werd opgelost door enkele lagen dubbelzijdig plakband te gebruiken. Wel oppassen dat de motor en tandwieloverbrenging vrij kan blijven draaien.
-
Hoi Sander,
Deze tip is nieuw voor mij. Ga ik eens uitproberen.
Groet,
Ruud
-
En ik ook ! Maar waarom dubbelzijdig plakband ? Wat plak je dan tegen de "andere" kant ?
-
aan de andere kant plak je niks. Het gaat om dubbelzijdig 'schuim'plakband. Het schuim isoleert het geluid.
-
Heb je misschien een foto van de kap van zo'n 'behandelde' loc? Want: waar kan je het plakband het best plakken?
Groet,
Ruud
-
Ik kan me van deze loc geen overtollige ruimte in de tender herinneren... De kolen zijn precies net hoog genoeg gemaakt om de motor kwijt te kunnen. Ik denk dat je meer moet zoeken in droge lagers, rafelige tandwielen en vuil anker/versleten koolborstels.
Dus: anker in de wasbenzine, ankerplaat goed polijsten, nieuw setje koolborstels, lagertjes in de olie, tandwielen controleren op schade en glad vijlen cq. vervangen, kloddertje vet ertussen en het rijdt al stukken beter.
-
Ik heb jammer genoeg geen foto's. Ook kan ik het artikel op dit moment nog niet vinden. Het ging over een Fleischmann belgische reeks 25. Dat is een Fleischmann Br 50. Deze heeft een holle tender. Wat ze deden was in feite de hele tender volproppen met dubbelzijdig 'schuimplakband', zolang de motor nog wel kon lopen.
Als de lok geen ruimte overheeft in de tender, dan werkt dit niet, en dan moet er dus naar een andere oplossing gezocht worden. Ik dacht : "ik gooi het idee in de ruimte, wie weet hebben andere Fl* sleeptenderloks hetzelfde probleem"
-
Ik denk dat je meer moet zoeken in droge lagers, rafelige tandwielen en vuil anker/versleten koolborstels
Het is een fabrieksnieuwe lok, al even gelden in een aanbieding gekocht > lok had nog nooit gereden, dus is naar ik aanneem niet versleten en/of vuil......
In de tender van deze lok is inderdaad geen mm. ruimte. Heb onlangs de beide grote tandwielen er af gehaald en wat blijkt, het geluid komt duidelijk van de koolborstels/collector, immers bij laten draaien van de onbelaste motor zonder draaiende tandwielen is het geluid nog even hard......
Nog andere ideeen / oplossingen ?? (anders gaat 'ie richting MP :( )
Gr Treinhobbijist
-
Ik kan twee dingen 'verzinnen':
Je koolborstels zijn niet goed, deze vervangen;
of het is een vliegwielanker en deze is niet goed uitgebalanceerd.
Fleischmann maakte nogal veel op voorraad, dus een nieuwe lok kan al jaren op de plank in het magazijn liggen.
De eerste loks hadden allemaal last van ankers die trilden doordat ze niet goed uitgebalanceerd waren,
dit is bij latere versies verholpen.
Erich