BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => We bouwen een diorama => Diorama-archief => Topic gestart door: Besselspoor op 12 November 2010, 15:47:09
-
Okee, nu wordt het echt.... tot nader order heet het project "pizzabodem" en zijn we met karton aan het stoeien voor de maatvoering.
Reken op thematische insteken als "nostalgie en industrie" waarbij de ingewijden al weten dat ik niet "over de grens" bouw. Alleen mijn eigen grens ga ik proberen te verleggen. ;D
Zodra mijn technische proeven tot tevredenheid stemmen ga ik een keuze maken in een bepaalde richting en zal dat graag met jullie delen.
Bessel
-
Goed, dit weekend wat technisch haalbaarheidsonderzoek gedaan (lees: veel gesloopt om te kijken of het succesvol kan worden gebruikt of verbouwd) en we zijn uitgekomen in tijdperk 1a. Héél vroegáh dus, omdat met die periode nog niet zoveel gedaan wordt en toch een heel herkenbare sfeer mogelijk is.
Een plaatje ter inspiratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/adamdok.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/adamdok.jpg)
Dit is het Amsterdamse Westerdok station in z'n eerste uitvoering: zo'n groot emplacement gaan we zeker niet bouwen, omdat er dan teveel weggelaten moet worden. Maar veel details uit deze periode gaan we terugzien: goederenvervoer over het water, optische telegrafie, taxikoetsen en alleen verhard wegdek op de strategische locaties.
En breedspoor. Dus we gaan weer zoveel mogelijk zelf maken.
Wordt vervolgd....
-
GAAAF.
-
Ga eens werken joh Floris ;D ;D
Maar het idee van Bessel voor een TP1 diorama spreekt mij wel aan, heb daar inderdaad nog niet veel van gezien op beurzen!
Wij blijven je volgen Bessel (y)
-
mot je horen wie t zegt! ;D
-
Half-nul Bessel?
-
Zeker een them a wat meer dan de moeite waard is, precies waar mijn voorkeuren en veilige tereinen ook liggen
even een dom vraagje, wat i optische telegrafie?? staat er iemand met vlaggen te zwaaien, of zat er vroeger op elk station een geïmporteerde indiaan rooksignalen te versturen ??
als het Halb Noel ist , dan kan je het later zo inpassen in het OHMB :)
-
Mart, nou lees ik niet zo vaak een boek, want plaatjes kijken is veel leuker. Maar soms pak je d'r wel eens wat van op...
Optische telegrafie is inderdaad met vlaggen en dingen in palen hangen. Het HSM seinstelsel was in eerste instantie ook niet voor de treinen bedoeld als wel om boodschappen over te brengen tussen de stations. Soort draadloos netwerk eigenlijk. Die lui waren hun tijd echt ver vooruit... :P
-
als het Halb Noel ist , dan kan je het later zo inpassen in het OHMB :)
Heeft OHMB breedspoor dan??? ;D 8)
-
Geen pukkelspoor iig. Voor de rest mag alles.
-
Jawel, het is 1/87, ik begin niet weer in buitensporige schalen want ik wil dit diorama later gaan inpassen in mijn eigen modules. Wel breedspoor, dat zullen we zelf moeten aanleggen, tips zijn welkom ;) Dank voor uw positieve benadering zover...
Wat betreft de optische telegrafie: Het gaat dan inderdaad om seinen met ronde borden die op regelmatige afstand langs de lijn geplaatst waren om boodschappen over te brengen: in later stadium werden hier ook spoorsignalen mee overgebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opt.jpg)
Bessel
-
Gisteren op diverse sites (stationsweb, Utrechts Archief) nog wat inspiratie opgedaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1860.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1860.jpg)
En alvast wat hout gezaagd. Daar is nog niks leuks aan te zien, dus een plaatje van het werk aan 'voorheen De Arend' om tijdgebonden materieel rijvaardig te krijgen. Je moet klein beginnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stap1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stap1.jpg)
Brede assen van een Lima Hippel, wielen en tandwielen van M&F, frame van een platenspelerkop met daarin een stukje universeelprint gezaagd. Tandwielen komen uit een casettespelertje, en dat gaat straks allemaal in een breedspoor rijtuigje.
Ik heb geprobeerd aandrijving in de tender te maken (zoals ERMS Leusden dat gedaan heeft) maar de adhesie is, zelfs als ik ook een tenderkap uit lood zou zagen, erg minimaal. Dus het A rijtuigje krijgt dichte ruitjes en genoeg trekkracht voor een trein van zo'n 7 a 8 wagentjes, hij moet namelijk na z'n dienst op het diorama ook de breedspoordienst in kunnen...
-
Zelfgemaakte aandrijving is inmiddels gestorven wegens boos na "wéér niet gelukt".... >:(
Ik moet en zal een goedrijdende breedspoortrein maken! Ga het nu professioneler aanpakken: ik ga een compleet chassis maken wat precies in het 1e klasse HSM wagentje moet gaan passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend_chassis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend_chassis.jpg)
Ik denk dat mij dat gaat lukken door in gips een mal te maken waar ik vervolgens tin in giet. Daarna de boorstandaard in functie van draaibank en freestafel erop loslaten en zien of het dan nog lijkt op wat ik bedacht heb.
Mochten hier nog briljante metaalbewerkers een beter idee hebben, ik hou mij natuurlijk voor tips aanbevolen.. ;).
Bessel
-
Zo, een paar dagen vrij: eindelijk weer even verder knutselen. In afwachting van meer breedspoortreintjes, eens met een station bezig geweest. Dat is nog lastig, voor dit vroege tijdperk: Kibri heeft iets wat ervoor aangepast kan worden, maar als ik toch moet gaan kitbashen kan ik ook uit bestaande voorraden putten. Dus een oud Polaatje in de recycling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pola.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pola.jpg)
Dan eens goed nadenken hoe groot ik het wil hebben, en vooral wáár: Het diorama is 30 cm diep, dan zijn de mogelijkheden beperkt. Het station komt dus in de achtergrond, en wordt ondiep gebouwd. Ik vind symmetrische bouw het fraaiste, dus wordt het een hoger middendeel met kleine vleugels. Beetje knippen/zagen/plakken en de basis staat. Even een sfeerplaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_21.jpg)
Wordt vervolgd.....
-
De afgelopen dagen heb ik mijn werkstuk wat concreter gemaakt met het opzetten van de 'bak' waar alles in moet gaan komen. Onderin de electronica, bovenin veel lichtjes. En ik wil de achtergrond interessant genoeg maken, maar hoe zijn de geleerden het nog niet over eens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dio_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dio_5.jpg)
De ruwbouw is er... nu maar eens nadenken hoe ik breedspoor ga aanleggen. Zaterdag in Houten wat inspiratie op doen...
-
Kijk eens aan, dat ziet er goed uit! (y)
Ik vind foto achtergronden er toch vaak het best uitzien....ze moeten in ieder geval rondlopen, ook in zo'n klein dio. En check bijvoorbeeld deze gast eens, een kunstenaar, heel mooi wat hij doet ook zijn zelfgeschilderde (!)achtergronden zijn super mooi.
http://www.railroad-line.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23577&whichpage=98
Scroll iets naar beneden voor de backdrops en bekijk het hele topic sowieso ook eens (100 pag.!) Absoluut de moeite... (y)
-
het is maar waar je smaak ligt, ik vind die achtergrond die je linkyt afschuwelijk.
veel te vel, schreeuwerig en lijkt meer op een plafond schildering van een kerk.
had na 3 seconde al lasogen ;D
Maar de scenery is magistraal, dat dan weer wel :)
-
Tot nu toe maakte ik achtergronden door op Flickr.com naar grote panoramafoto's te zoeken en die dan in delen op A3 uit te printen, maar voor Tp1a heb je een rustiger plaatje nodig dan doorgaans gefotografeerd wordt. Als ik weer met fotomateriaal ga werken zal ik wel het contrast terugdraaien om het plaatje minder dominant te maken.
-
Vanavond even met breedspoor aan het spelen geweest: een doos lucifers (extra stevig) geslacht en experimenteren met verschillende railprofielen.
Netjes een rijtje bielzen aan de ondergrond gelijmd, foamboard zodat je de (dunne) railnageltjes door de bielzen heen in de ondergrond kunt vastdrukken. Dat zit beter vast dan ik had gehoopt: pennetjes aan de rails solderen om in de ondergrond te drukken is niet eens nodig.
Ik zocht eigenlijk een railprofiel wat als het oorspronkelijke HSM holprofiel uit 1839 kon dienen, maar dat heb ik niet gevonden. Deze oude N spoor rails voldoet ook prima:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend.jpg)
Nu kunnen we weer verder....
-
netjes Bessel, dat zie niet vaak breedspoor (y) wat komt er tussen de rails?? kinderkopjes? schotter ?
eric
-
Voor mijn gevoel zitten de bielzen voor die tijd wel wat dicht bij elkaar.
-
Eric, thanx voor t compliment, het zal een mengeling worden van vage keien en aangestampt zand, hier en daar een beetje gras er tussen...
De inspiratie voor de rails komt o.a. van het station Haarlem in de periode tot 1865
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/haarlem_1860.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/haarlem_1860.jpg)
(bron: www.stationsweb.nl)
Voor deze lichte treinen werden nog tamelijk dunne rails gebruikt, dus met N spoor materiaal kom je nog het meest in de richting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_breedspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_breedspoor.jpg)
De bielzen zitten inderdaad te dicht bij elkaar: de afstand moet 1,5 x deze worden. Je ziet er straks trouwens niet heel veel van, met zand erover. Ik heb inmiddels een malletje gemaakt om er snel veel te snijden, die lijm ik dan netjes volgens het sporenplan op foamboard waarna de rails kan worden gelegd.
Ik was nog even aan het stoeien met een stukje Arnold Rapido rails, wegens rond profiel, maar dat spul verwerkt niet lekker en de geleiding vind ik ook niet hoopgevend. Dus wordt een restantje Ibertren slopen...
Bessel
-
Ik heb ff t een en ander opgezocht in het HSM-breedspoorboek van v Reeuwijk (heb je dat eigenlijk?), de vignolarails zoals je nu hebt liggen is wel gebruikt bij de HSM, in 1859 is men de hele oude lijn gaan verbouwen dus het laatste stukkie breedspoor is nog net meegepakt. Wil je de brugrails nabouwen dan zul je eerst een "roosterwerk" moeten maken van dwarsliggers met daarop 2 balken in de lengterichting (langsliggers) waar de spoorstaven op liggen. De hart op hart-afstand van de dwarsliggers was bij de hsm 1 meter, de lengte van de dwarsliggers was 2,9 meter en ze waren halfrond van vorm, met de ronde kant naar boven. De breedte van de dwarsliggers was 30 cm, de hoogte 15 cm en waar de langsliggers erop rusten zaten er inkepingen in (5 cm diep ofzo) om die balken op hun plaats te houden. De langsliggers waren 20 cm hoog en 24 cm breed, de lengte varieerde tussen de 6 en 10 meter. De spoorstaven waren 5 meter lang, onder de uiteinden van de spoorstaven zat een metalen plaatje om die met de volgende spoorstaaf te verbinden, zo werden de einden van de spoorstaaf minder in het hout gedrukt. De lassen waren verder om en om geplaatst, dus de las in de linkerspoorstaaf viel ongeveer in het midden van de spoorstaaf aan de rechterkant.
De dwarsliggers zoals beschreven lijken me goed te maken van sateprikkers, die hoeven niet gehalveerd te worden want ze komen toch grotendeels in de ballast (zand) de langsliggers zou ik gewoon maken van lange stukken modelbouwhout en als brugrails daar stukken messing- of nieuwzilverstrip op lijmen. Vantevoren hier en daar een messing spijkertje door de langsliggers meppen en je kunt die strip ook nog her en der vastsolderen, niet verkeerd qua stevigheid.
Hier nog een voorbeeldje uit engeland, al zie je alleen de langsliggers en de brugrail.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Crowcombe_Heathfield_track_display.jpg
hopelijk ken je dr wat mee...
-
Top, bedankt man! (y) 'k heb (nog) geen breedspoorboek, maar met jouw info kan ik zeker verder.
Groet, Bessel
-
Inmiddels is mijn stationnetje zo goed als af. Het is een symetrisch type geworden, losjes gebaseerd op bestaande 19e eeuwse types, in een stijl die rond 1860 best mogelijk moet zijn geweest...
Ik heb geen bestaand type gekozen omdat Hagendam ook fictief is, op mijn Schoonhoven module komt al een exacte replica.
Het resultaat tot dusver:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hagendam_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hagendam_3.jpg)
Er moet nog wat aankleding komen, maar dat doe ik pas na plaatsing op de module.
Bessel
-
O ja, moderators: mag de titel van mijn draadje veranderen in "Hagendam 1860" , steeds mijn voornaam staat zo onbescheiden ;D
-
Bessel, zijn die stenen zo rood, of komt dat door de fotograaf ??
-
Nee 'in real life' is het minder erg, bovendien gaat er nog een laagje matte prut overheen als hij straks op het baantje staat. Dempt ook de kleur weer een beetje.
-
nou bessel ik krijg een harde dobber aan je zo te zien... ;D
eric
-
Ook de bouw van Hagendam gaat in bescheiden tempo voort. Een klein tipje van de sluier oplichten: Ik heb koekjes gebakken ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_7.jpg)
Oja, de rails ligt niet perfect op deze, maar dit is de dummy: het hoofdspoor krijgt een werkend draaischijfje met dezelfde diameter maar met iets meer ruimte voor flenzen.
Wissels laat ik achterwege, veel te modern ;)
-
Om een beetje een idee te geven wat er gaat komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diorama_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diorama_2.jpg)
Foto's komen er alleen nog van details, tot september...
Bessel
-
Tussen al het stoomtramgeweld door gaan we natuurlijk ook verder met tijdperk 1a: de 2e wagendraaischijf gemaakt, nu kunnen we de sporen er zo tegenaan gaan leggen dat het allemaal past. Met zelfbouwrails kom je nou eenmaal altijd nét een milimeter anders uit dan de bedoeling was..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/turntable.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/turntable.jpg)
De basis, met stroomvoorziening voor het doorgaande spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/turn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/turn.jpg)
En afgebouwd voor hij in het landschap verzinkt. Is gewoon een handdraaischijfje trouwens, net als het origineel...
-
Drukke tijden, maar toch nog ff een stukkie zondagmiddag gevonden om een metertje breedspoor aan te leggen.
Na wat minder geslaagde pogingen heb ik nu de houten draagbalken op foamboard gelijmd en daar de rails opgespijkerd. Helaas geen brugprofiel, maar het is dan ook al 1860 ;)
Het foamboard wordt straks met rails uitgesneden en kan zo in z'n geheel de diobak in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_3.jpg)
Het baanplan in trouwens wel een beetje aangepast, die draaischijfjes horen niet in het hoofdspoor. Dus vandaag een wissel zitten prutsen die naar een kort parallelspoortje loopt, daar kan straks de draaiplaat netjes in. In tegenstelling tot de foto loopt dan het spoor eerst evenwijdig met het hoofdspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_13.jpg)
De wisselaandrijving moet er nog in trouwens, de tongen liggen nog los. Waar de HSM het presteerde om in aanvang alleen de buitenbocht te verleggen, gaat dat in 1/87 helaas niet werken: beide tongen bewegen tegelijk, net zoals bij moderne modelwissels.
Dat compenseren we wel met een antieke hendel..
Groet, Bessel
-
Bessel,
Ik ben zeer onder de indruk.
Altijd dacht ik dat ik de enige was die met breedspoor in Nederland bezig was.
Ik heb begrepen dat jij je hebt ingeschreven voor OHMB.
Welnu, ik ben lid van Team Mitropa, en ben volledig op de hoogte van OHMB.
Ik hoop je daar te zien en te spreken, want ook ik heb plannen met breedspoor in Nederland.
Tot gauw,
Wim Ritzer(ERMS)
-
bessel, hoe ver staat het ermee ??....met het diorama naturlijk ;D
eric
-
Goh zeg, deze heb ik helemaal gemist! Geweldig om dit door te lezen, een Ia baan, die zie je niet veel. En dan nog met aangedreven breedspoormaterieel ook, helemaal geweldig! (y)
-
Ja we missen nog een paar updates... met veranderde werkomstandigheden (lees: 2x zoveel werk met behoud van salaris) en een hoop te klussen in huis wordt het nog een serieuze uitdaging om er te staan eind oktober, maar ik ga niet zomaar opgeven!
Dit werkje is te leuk om te schrappen uit de agenda, zelfs als ik het niet af krijg ga ik het toch neerzetten. De prijs gaat toch naar Zuid Holland ;D
@ Wim; dank voor het compliment! Ik geef toe dat de ERMS website een bron van inspiratie is geweest voor het realiseren van rijdend breedspoor. Wel heb ik voor de rails een andere oplossing bedacht, maar ik hoef dan ook geen meters te maken ;)
Groeten, Bessel
-
ACETON+FOAMBOARD+PIEPSCHUIM=DODELIJK :'(
Zie de huidige status van de rechterhelft van het diorama...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0037_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0037_1.jpg)
Gelukkig zat mijn achtergrondposter er nog niet in en was de bebouwing nauwelijks aangetast. Maar we gaan wel een extra uitdaging aan qua tijd... grondplaat opnieuw snijden, rails grotendeels opnieuw aanleggen, alle gras en grind er weer op... :P
Maar ik zal er staan, donderdagavond op Eurospoor.
-
ACETON+FOAMBOARD+PIEPSCHUIM=DODELIJK :'(
En dat wist je nog niet ??
MWOAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAAAAA
Sorry :-*
-
En dan je onderschrift... altijd blijven plakken :P
Maar het mag duidelijk zijn dat dit a: niet in de agenda stond b: de aceton niet voor het diorama bedoeld wat maar om wat styreen mee te mollen zodat het houtnerfstructuur kon krijgen. Moet je natuurlijk niet het flesje omlazeren, tig uur werk ingiftige dampen rook op. Maar ik ga gewoon verder met de wederopbouw hoor, ik ben een slechte verliezer.
-
nou, dat wordt nog aardig doorpezen zo te zien........
eric
-
Aceton smelt en laat houtstructuur verdwijne, dus om een houtnerf te krijgen absoluut het verkeerde middel
Neemt niet weg dat het inderdaad behoorlijk balen is, sterkte en succes met de wederop bouw, en als troost, ik zal zeker op die van jou stemmen dan, ik beloof alleen niet of dat 1 , 2 of 3 wordt ;D
-
Dank voor het medeleven... gelukkig is niet alles verloren, maar ik had wel een aardige 'sinkhole' in de grond. Als het landschap hersteld is kan gelukkig de reeds gemaakte opbouw er weer terug op, daar is niet zoveel schade aan. Alleen dat zelfgemaakte breedspoor moet ik wel helemaal opnieuw weer lijmen ende leggen.
En ik zal noooit meer met aceton snuiven spelen
-
Het DioDrama komt langzaam de aanslag te boven.. de kleine wagenwerkplaats is gereed voor plaatsing in het landschapje, de rest van de weathering komt dan in lijn met de omgeving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hut.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hut.jpg)
Tegelijk gaan we een trosje bomen oprichten: na het verklooien van tientallen meters ijzer- en koperdraad heb ik besloten dat het niveau van Grove Den van een andere orde is en heb mij getrakteerd op een doosje fraaie prefab's... wel zelf een beetje kleur aanbrengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boom_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boom_1.jpg)
Dus vreest niet, wij werken rustig door ;)
-
een doosje fraaie prefab's... wel zelf een beetje kleur aanbrengen.
Hulp (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32172.msg608299.html#msg608299) nodig?
Anders kan je dochter wel helpen hierbij ;)
succes met de laatste loodjes!
-
'...dat het niveau van Grove Den van een andere orde is...'
Daar ben ik al lang geleden achtergekomen ;D En heb dus passende maatregelen genomen :D: zelf wat bouwen met behulp van kant-en-klaar Heki-groenspul. Ook leuk.
Groet,
Ruud
-
Ik wist niet eens hoe dit spul heet, zeemos dus. Had je vroegâh niet. Maar het ziet er geweldig echt uit, alleen die stammetjes zijn wat mager: die boetseer ik er dan met klei overheen. Vleugje bruin er over, van donker naar licht een paar sessies bebladeren en dan moet het wel wat worden. Ik laat het resultaat wel even zien vanavond.
Ik hoorde iemand zeggen dat je dat zeemos ook zelf kan kweken, maar waar haal je dan zaadjes voor zoiets?
-
Dat word een stevige eindspurt bessel, weekje vrijgenomen?
veel sterkte toegewenst, Jan
-
Ach, ik hou wel van een beetje uitdaging ;D ik geef niet zo snel op...
-
is er nog iemand in voor een wedje ?? of tie het haalt ?? ja of te nee...... ;D
eric
-
uw tijd gaat nu in (y)
-
Ik zeg JA!
Groet,
Tjalling
-
Bedoel je volledig afgebouwd op Eurospoor?
Dan zeg ik: nee
En dat is niet om lullig te doen maar meer om Bessel een extra stimulans te geven!
mvg,
Sander
-
Dit weekend niet veel tijd gehad, maar wel een achtergrond ge-luchtkwast: even in de dio-bak geplaatst voor een eerste indruk. In elk geval beter dan de uitgeprintte foto-achtergrond, die past gewoon nooit helemaal bij de voorgrond...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond_13.jpg)
De belichting is hier wat ongelukkig, maar de bak heeft straks een firnament van 80 leds, dus dat komt wel goed.
-
Ik neem aan dat na Eurospoor hier een aantal foto's
komen van de gereed zijnde module? Eurospoor komt
voor mij net te vroeg (kan niet, geen tijd). Maar ben wel
benieuwd naar je module. Weer eens wat anders, breedspoor.
vrgr Steef
-
De maken we wel hoor, maar de mooie foto's komen natuurlijk niet vóór Eurospoor. Bovendien zie je dan wat er nog aan schort... ;D
-
Hoewel de deadline toch wel kritisch wordt na de noodzaak tot wederopbouw, laat ik mij niet uit het veld slaan en bouw door alsof er niets aan de hand is. Om de verwachtingen te temperen: het wordt inderdaad niet meer zo geweldig als het oorspronkelijke plan, om de eenvoudige reden dat het diorama dan niet in 2011 meer te zien zou zijn geweest. Dus de functionele breedspoorwissel, werkende draaischijf en opstelspoor zijn niet meer teruggekomen.
Wat er wél gelukt is:
De energiezuinige verlichting: LED there be light-80 warmwitte leds in verschillende richtingen gepositioneerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/led_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/led_3.jpg)
Het gieten van een tinnen lokchassis in een kartonnen mal voor het aangedreven A-rijtuigje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok_3.jpg)
Het aangedreven wagentje, wat hopelijk 3 dagen blijft werken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagentje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagentje.jpg)
En een foto van vorige week, een heel klein stukje van de doorkijk voor een sfeerimpressie: inmiddels is er wel wat meer groen aangebracht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend_1.jpg)
Tot Eurospoor!
Bessel
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok_3.jpg[/img][/url]
Het aangedreven wagentje, wat hopelijk 3 dagen blijft werken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagentje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagentje.jpg)
He Bessel, natuurlijk werkt dat wagentje 3 dagen (y)
Enne wij zijn ook niet okselfris er is nog veel te doen voor donderdag.
Hans
-
Zet hem op Bessel
Nog even een paar dagen de tanden op elkaar.
Veel succes (de andere bouwers natuurlijk ook toegewenst) (y)
gr Jan
-
Zo weinig tijd en dan nog dingen doen als het gieten van een lokframe (y)
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat (worst case : donderdagavond gewoon jezelf op laten sluiten in de jaarbeurs en doorbouwen ;D Hebben wij ooit eens bijna onbedoeld in Leiden gedaan op Rail... )
-
Bedankt voor de tip ;)
Om de diverse vragen over het aandrijven van de Arend te beantwoorden even een aanvulling op het verslag.
Het gieten van een frame is één ding: er moeten ook licht verende stroomafnemers gefabriekt worden, die heb ik gemaakt van contactstrips uit een printstekker. En ergens een paar tandwielen draaien. Het laatste tandwiel heb ik met een asje in het frameblok gefreesd: het tandwiel erboven, waar de worm van het motortje op draait, is met een as op een plaatje messing gesoldeerd en in het frame gelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/contact.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/contact.jpg)
Helemaal geassembleerd ziet dat er zo uit. De draadjes die om het frame heen lopen zijn het gevolg van het snel breken van de dunne verbindingen tussen voorste en achterste stroomafnemer: om de bedrijfszekerheid te vergroten zijn die als extra verbinding aangebracht. Oorspronkelijk zou de 2e as met tandwieltjes aan de zijkant van het onderstel worden aangedreven: ik kreeg echter de boel niet soepel aan het draaien, dus heb de aandrijving op 1 as gelaten. Het treintje weegt verder toch niks. Wel is voor optimale stroomafname de niet-aangedreven as kantelbaar gemonteerd, zodat altijd 4 wielen de rails raken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tractie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tractie.jpg)
Tenslotte wat styreen steuntjes in het chassis gelijmd en 2 rubber stripjes voor geluidsdemping. Hier komt de motor in te liggen. Onder het motortje zou zelfs nog een (N spoor) decodertje passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_2.jpg)
En nu alleen nog een dakje met bagagerek en koffertjes er op ..
-
Je gaat goed, Bessel!
Zo weinig tijd en dan nog dingen doen als het gieten van een lokframe (y)
Mwah, zo gebeurd hoor, gietlepel, malletje van karton, kwartiertje stoken boven de gasvlam en klaar! De bepaling hoe groot & hoe hoog is meer werk.
-
.... gietlepel, malletje van karton, .....
En de vrouw boos... ze heeft inmiddels een nieuwe sauslepel gehad van me ;D
Trouwens wel massief karton gebruiken, golfkarton vliegt in de fik.. maar de methode an sich is erg nuttig, en tin is in elke kringloopwinkel voor een schijntje te vinden in de vorm van afzichtelijke bekers, vaasjes etc
-
Je kan bij de tin ook wat oud ballanceerlood (bij de bandencentra halen) mee smelten, dan wordt het geheel iets harder.
-
Ok Bessel. Ik heb een beetje gevolgd.
Ondanks het ongelukje ben je weer aardig op gang. Ben reuze benieuwd.
Kom op Eurospoor natuurlijk even kijken.
Tot dan.
-
ben erg benieuwd naar het eindresultaat,ziet er erg gelikt uit
tot nu :)
-
Voor degene die dachten dat het niet meer zou lukken (toegegeven, ik was zelf ook niet helemaal zeker van mijn zaak...), hier een kleine impressie van het stationsplein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plein.jpg)
En een werkmomentje voor de loods, waar Waldo enthousiast probeert in de bezem te bijten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/waf.jpg)
We zijn natuurlijk nog niet klaar en de pendelautomaat is ook nog stuk, maar we gaan rustig door...
-
Ik zeg JA!
Groet,
Tjalling
Zei ik toch? ::)
-
Weer een potentiele winnaar ;D
Gr Jan
-
Het is weer gelukt om de deadline te halen met de concessies die ik heb moeten doen, ik zie mijzelf niet als winnaar want de diverse bewegende onderdelen zijn dus vervallen. Maar Hagendam is klaar voor Eurospoor en dat is al meer dan ik had durven hopen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_stationsplein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_stationsplein.jpg)
-
we zijn ALLEMAAL winnaars.....
eric
-
en zo is het maar net, super om jullie allemaal te volgen met het bouwen.
gr Leo.
-
He,
ik heb zelf alleen lichteffecten en details. Bewegingen zijn er voor maar 2 redenen
1. Om kijkers te trekken
2. Om werk te bezorgen (omdat ze niet altijd betrouwbaar zijn).
Mijn diorama heeft slechts 1 bewegend deel, en dat is een koelventilator. ;D
-
Vandaag nog even de "main attraction" afgeleverd: de rijvaardige Arend met gevolg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arend_2.jpg)
En zo tuft men in stijl door 't Hollandsch polderland...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_arend.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_arend.jpg)
-
Ik heb op jouw diorama mijn stem uitgebracht omdat ik vind dat je de uitdaging van een tijdperk waar
de meeste niets mee kunnen toch bent aangegaan.
Verder vind ik de uitbeelding erg sfeervol en goed uitgedacht.
Ook details heb je niet geschuwd.
groetjes
-
Dank u, dank u..te veel eer (y)
Maar ik heb er veel plezier in gehad om me eens op een, tot voor kort, volkomen onbekend tijdperk te storten.
Voor de nieuwsgierigen hier een stukje platteland van de andere kant van het diorama..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/platteland.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/platteland.jpg)
Maar kom deze en de andere fraaie kunstwerkjes gerust ook even live bekijken!
Groet, Bessel
-
Hoi Bessel,
Bij deze wil ik je nog even een hart onder de riem steken voor wat betreft het ongeluk met je diorama. Ik kan me zeer goed voorstellen hoe balen dat voor je moet zijn geweest! Mocht of zou dit een reden zijn dat je daardoor evt. deze keer niet zou winnen omdat je te veel moest aanpassen/veranderen/verhelpen, dan is er altijd weer een volgende keer! (én dan hopelijk zonder ongelukken! ;))
Hoe dan ook, ik persoonlijk vind ook jou diorama er goed uitzien én dat er werk in zit is ook duidelijk te zien!
Succes bij de wedstrijd, nu én een eventuele volgende keer!
Groet, Patrick
-
Door een volle agenda moest ik Eurospoor dit jaar overslaan. jammer, want ik had o.a. dit baantje wel eens willen zien. Nou ja, misschien een volgende keer... Een leuk en origineel idee vind ik dit baantje wel.
@ Bessel: wat heb je qua onderstel gedaan met de rest van je 'Arend-stammetje'? Zitten onder de niet-gemotoriseerde wagens nog de originele plastic asjes? Ik heb zelf ook nog zo'n set uit 1989, maar daar lopen de plastic asjes bepaald niet soepel in hun aspotjes. Niet dat dat nodig was op het korte stukje plastic nepspoor dat als sokkel bij de oorspronkelijke set geleverd werd...
Tot niet zo heel erg lang geleden kwam je het stammetje van de Arend en de rijtuigjes tegen als bouwset in een plastic zakje. Weet iemand of die setjes nog ergens leverbaar zijn? De Wapstad in Rijswijk heeft ze een poos gehad, maar ik heb ze daar al een poos niet meer gezien.
Groeten, Geoffrey
-
Hallo Geoffrey,
Dit treintje bestaat deels uit de gemonteerde set uit 1989, aangevuld met onderdelen uit de later eens van marktplaats gekochte kit omdat niet alle assen recht waren gebleven.. Zijn nu en dan nog wel te vinden, op MP of de beurzen.
Het treintje heeft nog de plastic wielen, maar wel gelagerd door de aspotten open te boren en er koperen spijkertjes in te lijmen. En hoewel de assen goed draaiden en de loc en wagentjes verzwaard zijn met lood had ik toch een paar fouten gemaakt:
-De voorste loopas van de loc had teveel ruimte. Hierdoor liep de loc veel op het drijfwiel; zonder flens dus. Ging-ie meer de hoek om dan rechtdoor.
-De loc en wagons waren gekoppeld met dunne messing stangetjes. Hierdoor werd in de, feitelijke trek-duw combinatie teveel zijdelingse kracht uitgeoefend, wat met zulk licht materiaal op plastic wielen met lage flensjes niet altijd goed afliep.
De aandrijving zelf (in het eerste rijtuig) werkte echter formidabel; door de kantelbare loopas, stroomafname op alle wielen en extra sleepcontactjes onder de traptreden was dat de stabiele factor. Die mag blijven voor een later breedspoor projectje op betere rails..
Groet, Bessel