BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Thijs1271 op 12 November 2010, 20:43:43

Titel: Een gecombineerd engels station
Bericht door: Thijs1271 op 12 November 2010, 20:43:43
Een tijdje geleden heb ik het al eens genoemd, ik ben begonnen een engels station bouwen. Gesitueerd in de Cotswolds /Wales...fictief, dat wel.
Een GWR brancheline (nevenlijn) gecombineerd met een smalspoorlijn. Denk aan het tijdperk 1925 - 1935.

Omgeving: Het grote GWR spoor takt verderop af naar dit kleine station, waar slechts kortere treinen rijden, wat goederen vervoer, genoeg om de kleine stad te voorzien van alles wat nodig is. De smalspoorlijn heeft er een station, werkt samen met de GWR, maar haalt en brengt daar passagiers op weg naar de grote stad en goederen, het binnenland in. Overslag dus, beperkt rangeren en beperkt personenvervoer. De sfeer is keutel de keutel...rustig aan.

Het getekende sporenplan heeft een lengte van 2.40 meter en een breedte van 60 cm. Twee bakken dus. Deze bakken zijn een startpunt, ik hoef niet echt modulair te werken. Uiteindelijk wil ik wel dat het uit elkaar gehaald kan worden, je weet maar nooit. Het betekend dat aan de achterzijde twee extra bakken komen van 2.40 x 40 cm, waarop met name landschap en een gedeelte van een stad komen.
Aan de linkerzijde komt een kleine bak met stad en daaronder sporen in de richting van de fiddleyard.
Aan de rechterzijde komt onder ene hoek van 90 graden een bak met keerlus/fiddleyard.
Voor de bakken komen twee bakken met een breedte van 20 cm, met daarop doorgaande sporen. Uiteindelijk zal het zo zijn dat er doorgaand GWR verkeer is voorlangs en naar het fiddleyard. En er is doorgaand smalspoor verkeer, via het station.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2a_b.jpg)
Bovenaan op de tekening het smalspoorgedeelte, doorgaand spoor met een stationnetje. Voor het overstappen van de passagiers wordt een perron gedeeld met de GWR.
Verder naar rechts is goederen overslag, ook met een gedeeld perron. Hoe dat er exact uit komt te zien, daar ben ik nog niet uit. 

De eerste rails ligt, het eerste ballast is ingebed, foto's volgen!
Titel: Re:Een gecombineerd engels station
Bericht door: Thijs1271 op 14 November 2010, 22:44:57
En toch wordt het even anders, na passen en meten, huiselijk overleg en een kleine verbouwing komen de bakken tegen een andere wand. Gevolg: aan de linkerkant is er ruimte voor een spoorspiraal, waarna er onder de bakken een schaduwstation gebouwd kan worden.
Tja, had ik dit maar eerder bedacht... Dus: eerst de spoorspiraal maken en het schaduwstation, daarna verder met de bakken.
De komende 2 weken is er wat weinig tijd, maar toch ga ik proberen gas te geven!
Doel: rond rijden voor de kerst....
Titel: Re:Een gecombineerd engels station
Bericht door: Johan Vermij op 14 November 2010, 23:02:02
Leuk man :) Jammer dat je 00 rijdt en geen N, anders had ik nog wel wat GWR spul liggen (zoals je gelezen hebt zit ik wat noordelijker. Onlangs een eerste aanzet gegeven tot de Spoorkaart van Engeland, aangezien er ondertussen steeds meer Engels spul rondrijdt, meld je ook even aan op de Spoorkaart (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31795.0.html).

En natuurlijk ben ik benieuwd naar de vorderingen..