BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: bok-lok op 11 November 2010, 20:43:32
-
Ik ben Erik en 47 jaar. Ik ben bezig met een ontwerp voor spoor N. Mijn uitdaging is een interessante baan maken op een relatief klein oppervlak 84x122cm.
Ik wil iets in het middelgebergte (fantasie) . Het geheel stelt een station voor waar treinen aankomen en vertrekken. Een klein rangeerterrein maakt deel uit van het emplacement. Het station zelf wordt afgebeeld op achterwand of een bouwpakket gehalveerd (of zijn er ook stations die net als huizen tegen achterwand geplaatst kunnen worden?). Ik wil met zowel personentreinen als goederentreinen rijden. Het plan is als volgt opgebouwd: laag 1 schaduw station, laag 2 overgang naar hoger gelegen station en bevat 3 'paradestukken'. Laag 3 is het station met rangeerterrein (laag 4). Vanaf schaduwstation loopt de baan continue met een stijging van 2,7% omhoog tot op stationniveau. Op laag 2 is een engelse wissel, waarmee er voor gezorgd kan worden dat de treinen zowel links als rechts het station kunnen binnenrijden. Dit brengt wel (2?) keerlussen met zich mee, maar als ik dit forum bekijk kom ik daar later wel uit. Of de engelse wissel in het station ook een keerlus oplevert weet ik eigenlijk niet.
Zelf ben ik redelijk te vrede met het ontwerp maar ben erg benieuwd naar de reactie jullie. Iedere opmerking is welkom.
Ter info links is voorkant, rechts is achterkant baan. De afbeelding van boven naar beneden, laag 1, laag2, laag 3/4, totaal overzicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_laag_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_laag_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_laag_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_laag_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_laag_3_en_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_laag_3_en_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_totaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_totaal.jpg)
-
Hallo Erik,
Welkom op het forum alhier.
Als eerste reactie op je baanplan zou ik willen zeggen dat hij wel heel erg vol ligt met rails. Volgens mij heb je nu geen ruimte om het ook een beetje realistsich aan te kleden.
Wanneer je alleen wilt rijden dan is dat natuurlijk geen probleem, jouw baan.
Door alle sporen is het wat moeilijk de logica te achterhalen. Wat ik me wel afvraag is of de hellingen niet te kort zijn. (2-3% maximaal) Zeker omdat je erg krappe bogen gebruikt.
Zou je eingelijk niet verder dan 2 max. 2,5% moeten gaan.
Heb je goed gekeken of dit allemaal kwa hoogte gaat passen?
Keerlussen: als ik het goed zie zijn er nu inderdaad twee keerlussen. De ene is vanaf kruispunt (engelse wissel?) op nivo2 naar het schaduwstation en de andere is aan de andere kant van het kruising naar nivo 3-4. Deze kun je wel kwijt kwa lengte.
gr,
Ben
-
Ben,
Er ligt inderdaad veel rails maar zoals je in de bijgevoegde afbeelding kunt zien, valt het volgens mij wel mee met wat zichtbaar is.
Het rangeerterrein en het station komen vol in beeld en worden aan beide zijde ingesloten door berglandschap. Dat lijkt mij toch best realistisch uit te beelden.
De drie kleuren zijn 3 verschillende nivo's (niet te verwarren met lagen). Het fellere groen aan de zijde zijn hoger gaande bergen.
Met de hoogtes zoals nu getekend zou het moeten kunnen, alleen voor, rechter draai op laag 2 is het krap (ongeveer 4 cm). Wat adviseer jij als tussenruimte?
Ik wil een open frame als onderbouw dus kan ik er in noodgevallen van onderen bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaal_met_hoogtes_proefstation_2_met_onzichtbare_stukken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaal_met_hoogtes_proefstation_2_met_onzichtbare_stukken.jpg)
-
Erik,
Is die 40 mm netto (dus tussen spoorstaaf en plafond) of bruto?
Al hoogte geldt volgens mij (uit mijn hoofd) minimaal 37 mm vanaf spoorstaaf tot rijdraad van de bovenleiding. Zal in N ongeveer 41 mm zijn vanaf plaat naar plaat. (uitgaande van 2mm onder je rails aan isolatie)
Er zijn hier keurige Nen normen voor.
Als je zonder bovenleiding gaat rijden dan kun je evt. met 40 mm toe(netto), is wel erg krap.
Zelf heb ik 80 m tussen de nivos met een minimum van 50 mm op sommige passages.
Betekent wel dat je geen pantografen omhoog kunt doen want dat gaat niet lukken.
By the way, de engelse wissel in het station levert geen keerlus op.
-
Bijgevoegd plaatje is hoe ik het bedoel (wel niet zo hoekig!)
Ik zal eens kijken of ik meer vrije hoogte kan krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/impressie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/impressie_1.jpg)
-
Hoi Erik.
Mooi ontwerpje heb je gemaakt, met het laatste plaatje heb je een goed overzicht van hoe het allemaal komt.
Veel ondergronds verkeer en het zichtbare is niet overdreven druk.
Eventjes nog iets over de hellingen:
Hier op het forum is het zowat taboe van over de 3% te gaan, daarom wordt hier steeds flink op gehamerd.
Wanneer je echter niet met ellenlange treinen aan de slag gaat mag je best naar 4%, een grote N loc met 6 reizigers wagens aan de haak gaat hier geen probleem met hebben.
Zelf heb ik 15 jaar met N gewerkt en gereden, nooit problemen gehad met een helling en er waren er stijlere bij.
Ps. Doe hier geen afbreuk aan 3% hellingen, in het zichtbare gedeelte is dit zeker aan te raden, echter hier zijn ze bedekt en dan mag het wel wat stijler.
Mvg. Matheus.
-
Ben nog eens bezig geweest met mijn baanplan. Station is aangepast, 1 spoor minder dan komt er ten minste ook plaats voor de perrons.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AANGEPAST_STATION_crop_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AANGEPAST_STATION_crop_1.jpg)
Verder ben ik bezig geweest met hoogtes. Ik wil ca. 6,5 cm vrije ruimte (tussen bovenkant en onderkant plaat) zodat er ook (op zichtbare stukken) bovenleiding toegepast kan worden.
Volgens de berekening van ANYRAIL kom ik dan op een stijgingspercentage van ca. 3,5%. Wellicht zal ik in de onzichtbare delen ietsje meer nemen en in de zichtbare stukken ietsje minder.
Om te controleren of mijn locs dit ook aankunnen heb ik het frame maar opgebouwd met de hoogtes bij benadering (zie foto's hieronder). Helling van schaduwstation naar laag 2 is niet gemaakt, vandaar het grote hoogteverschil tussen beide lagen. Rails volgt niet exact het model, snel even een spoortje gelegd voor de test. Ik heb op dit moment pas 2 locs en beide kunnen de helling overbruggen met 5 goederenwagons (van verschillend gewicht). De loc die op het spoor staat (MAK minitrix) komt uit een startset en die heeft er iets meer moeite mee dan de grotere (staat bij stationniveau, class 66 KATO). Omdat ik ook met personentrein wil gaan rijden de vraag of iemand weet wat het gemiddelde gewicht is van een wagon, dan kan ik dat simuleren en berekenen met hoeveel wagons ik deze helling op kan, en aan de hand hiervan beslissen of het alsnog anders moet (of niet natuurlijk). Toekomstige locs zullen van gelijk of zwaarder kaliber worden als de class 66.
Op internet ben ik een keerlusmodule tegen gekomen van Modelbahnwerkstatt, heeft hier iemand ervaring mee?
http://www.modellbahnwerkstatt.info
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8222_crop_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8222_crop_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8223_crop_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8223_crop_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8224_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8224_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8225_crop_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8225_crop_1.jpg)