BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 26 January 2007, 08:16:16

Titel: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Peter van der Leek op 26 January 2007, 08:16:16
Mijn god, wat is dat een verschrikking zeg. Ik moet een hoop contacten (voor de bezetmelding) solderen aan Peco code 55 rails (schaal N).
Solderen aan de raillasjes blijkt sowieso niet te kunnen, die pakt uberhaupt geen tin. Het is me nu op een aantal plekken wel gelukt om aan de biels te solderen, maar als dat net iets te lang duurt gaat er al een dwarsligger verloren. Bovendien is de verbinding erg zwak, een klein beetje kracht erop en hij springt los. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van solderen.

Iemand een gouden tip? ;)
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: René op 26 January 2007, 08:29:40
Peter,
Ik ken je soldeerkwaliteiten niet maar ik heb nooit problemen met het solderen aan Peco rails. Als je het nu over M* rails hebt dan weet ik wt je bedoeld. Dat spul sn erg lastig te solderen. Peco daarentegen is erg goed te solderen. Zorgt er wel voor dat je bout heet genoeg is en voldoende vermogen heeft. Als je de bout er lang tegenaan moet houden beginnen de bielsen te smelten voordat het tin gesmolten is.
Vooral een heel klein beetje tin tegen de stift zodat het contactoppervlak iets groter is tijdens het solderen en bij het solderen eerst een beetje soldeer aanbrengen op de spoorstaaf. Daarna de draad daaran solderen.
Het kan helpen Sn/Pb soldeer te gebruiken. Dat loodvrije spul werkt iets minder goed.
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Peter van der Leek op 26 January 2007, 08:34:02
Op een schaal van 1 tot 10 denk ik dat ik net aan de voldoende kom qua soldeerkwaliteiten.
Mijn soldeerbout ligt het volgens mij niet aan, die heeft genoeg vermogen (even geen idee hoeveel, zit nu op mijn werk) en staat op 450graden.
Wellicht dat het inderdaad helpt om eerst wat tin op de spoorstaaf aan te brengen, dat ga ik vanavond eens proberen. Thanks!
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 January 2007, 08:40:29
Wat ook helpt is schoonmaken. Op de plek waar de verbinding moet komen even het oppervlak van de rail schoonkrabben met een puntig vijltje of een klein schroevedraaiertje. En dan eerst wat soldeer aan de rail voordat je de draad er tegenaan zet. In twee etappes dus. De draad voorvertinnen, zodat je in de eindfase alleen maar soldeer in soldeer laat smelten. Ik doe het altijd zo en dat gaat als een trein. Bij mij krijgen de dwarsliggers geen tijd om te smelten.
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Peter van der Leek op 26 January 2007, 08:44:13
Thanks Klaas! Vertinnen van de draad deed ik al wel, alleen het schoonmaken en 'vertinnen' van de spoorstaaf nog niet.
Ik kan niet wachten om het uit te proberen :)
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: KroKo op 26 January 2007, 10:09:16
Een glasvezel pen wil hierbij wel eens helpen. Tegenwoordig ook te koop bij de automaterialenzaak voor het bijwerken van kleine roestplekjes.

Groet Erik
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Peter van der Leek op 26 January 2007, 10:58:21
Dat is toch voornamelijk bedoeld voor het verwijderen van lijm- en soldeerresten? Hoe kan dat mij hierbij helpen?
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: henk op 26 January 2007, 11:02:42
Het maakt schoon en het maakt het soldeeroppervlak wat ruwer. Dan zou de verbinding wat beter houden.
Maar de kern van de oplossing van Klaas is eerst aanbrengen van een beetje soldeer aan de railstaaf. Persoonlijk onvet ik de soldeerplek soms eerst met wasbenzine, soms ook niet als ik te lui ben, en praktisch maakt het eigenlijk weinig uit.
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Peter van der Leek op 26 January 2007, 11:05:39
Ah ok, dat ruwer maken is wellicht wel handig, maar kan ik ook wel met een dun vijltje doen toch?
Ik ga vanavond eerst maar weer eens proberen. Als het me nog steeds frustreert weet ik dit draadje wel weer te vinden ;)
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Chris op 26 January 2007, 12:42:30
Ik heb ondertussen 400 verbindingen gemaakt :)

Inderdaad eerst de spoorstaaf vertinnen, de draad vertinnen, rustig draad op spoorstaaf, met soldeerbout en hoppa het vloeit in elkaar over en

VAST  ;D
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: prutser op 26 January 2007, 17:14:10
Effe de rails schoon krassen met b.v. een klein schroevendraaiertje anders gaat het i.d.d. echt niet.
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Sander op 26 January 2007, 17:28:24
Check ook nog even je vermogen...ik dacht met mijn 15 Watt boutje ook makkelijk en mooi te kunnen solderen tot er een 25 Watt boutje in mijn hand kwam...toen ging het nog veel makkelijker!!!

mvg,
 Sander
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: arjen op 26 January 2007, 17:55:36
Voor railstaven zou ik minstens 40 W nemen en nog liever 60 W. En belangrijk is ook dat er een stevige, dikke stift op de bout zit met een hoop warmtecapaciteit. Voor dit soort klussen is een ouderwetse, goedkope, lompe bout van de Gamma zonder temperatuurregeling of andere fratsen nog altijd het meeste geschikt, althans in mijn ervaring. 
Overigens, die dwarsliggers smelten pas wanneer je de bout te lang tegen de rails moet houden om het soldeer te laten smelten. Juist bij een bout met te weinig vermogen gaat dat dus fout.

Arjen.
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: THSfan op 26 January 2007, 20:03:50
Van mij ook bedankt!
Ik heb met dezelfde "hel" te maken, en aan deze tips heeft iedereen wat.

Groeten,
Oscar
Titel: Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
Bericht door: Peter van der Leek op 26 January 2007, 21:02:50
Het gaat inmiddels al een stuk beter, dank voor alle tips!