BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Nick Vandenzavel op 11 November 2010, 14:41:11
-
Hallo allemaal,
Ik heb een baanplan gemaakt, en ook al alle rails reeds gelegd. Bij het testrijden blijkt dat er op 1 punt steeds een ontsporing plaatsvindt. Niet enkel met 1 bepaalde lokomotief en wagonnen, maar bij verschillende. Het probleem bevindt zich in het laatste gedeelte van de bocht, zoals zichtbaar op de onderstaande figuur. Het treinen ontsporen ook enkel indien ze van boven naar beneden rijden, of te wel van het schaduwstation omhoog rijden naar het stationspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/probleemstuk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/probleemstuk.jpg)
Ligt deze ontsporing aan het feit dat ik een te krappe boogstraal gebruik? Ik heb Piko A-gleiss rails en ik gebruik R1 voor deze bocht.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Met vriendelijke groeten,
Nick
-
R1 is niet handig voor normaal treinbedrijf. Daar bedoel ik mee, in een railplan opnemen waar veel treinverkeer is.
Dat gebruikt men meestal voor een rangeerspoortje, maar er zijn tegenwoordig aardig wat modellen die R1 niet meer redden.
Daarbij, R1 en in een boog en op een helling is vragen om moeilijkheden.
De treinen hebben al moeite met de krappe boog, en er komt extra spanning op te staan omdat het spoor omhoog of omlaag loopt.
-
Nick,
check de rail, zonnodig gewoon uitwisselen met een andere.
Kijk of de boog goed ligt, eventeel heel iets opvullen aan de buitenboog zodat de boog iets scheef ligt.
mvg,
Sander
-
Ik ga voor het eerste antwoord.
SK
-
Ok dank je Sander, ik zal eens proberen de buitenkant op te vullen...
@Chris: Ik besef dat R1 niet de beste keuze is als dalende/klimmende bocht, maar met een R2 of R3 kwam het baanplan niet uit op de ruimte die ik ter beschikking had. Ik weet het niet, maar is het misschien een oplossing om ipv enkel R1 te gebruiken een combinatie te maken van bv 5x R1 en 1x R2?
gr.
Nick
-
Komt het alleen voor als het wissel in een afbuigende stand staat ?
-
Ik weet het niet, maar is het misschien een oplossing om ipv enkel R1 te gebruiken een combinatie te maken van bv 5x R1 en 1x R2?
Dat zou kunnen schelen. Is je ervaring dat het vooral aan het begin van een boog ontspoort?
Wat ook niet helpt zijn die wissels direct tegen de boog aan. Ook al omdat de afbuigende stand tegengesteld aan de boog is.
Edit: ja dat had ik net ook verzonnen Chris. ;D
-
Komt het alleen voor als het wissel in een afbuigende stand staat ?
Nee het is zowel in afbuigende stand als rechtdoorgaande stand
Het is ook niet de locomotief ontspoord, maar om de een of andere vreemde reden de tweede wagon, of tweede bak van de ICE
@Henk: nee het is eigelijk aan het einde van de boog... In de omgekeerde richting dus van onderaan de tekening naar bovenaan gebeurt er maar af en toe een ontsporing
gr.
Nick
-
maar om de een of andere vreemde reden de tweede wagon, of tweede bak van de ICE
Buffer over buffer probleem vermoed ik dan toch. Dan is de boog toch te krap voor bepaalde wagens.
mvg,
Sander
-
Misschien toch maar eens proberen om een R2 ertussen te passen en zien of het probleem dan opgelost is. Anders zal ik toch de boog moeten veranderen denk ik..
gr.
Nick
-
Als het gaat om treinstellen, of rijtuigen met balgen, is de kans groot dan de overgang naar stijgen/dalen te scherp gemaakt is. De rijtuigen raken elkaar dan zodat op de kortkoppelingen te veel spanning staat en de boel ontspoort. Had ik met een serie Roco plan D's die naar de oprit van een brug altijd op dezelfde plek de fout ingingen: de knik van de oprit was veel te scherp, ookal was de helling maar 2,5%
-
Ja dat kan misschien ook wel het probleem zijn, het lijkt me inderdaad dat de koppeling ervoor zorgt dat het volgende treinstel uit de bocht wordt geduwd. Misschien toch maar trachten een andere boog te maken, en een stukje rechte rail te plaatsen tussen de boog en de wissel. Hoelang moet dit stukje dan ongeveer zijn?
gr.
Nick
-
Minimaal 100 milimeter, zo heeft het rijtuig de tijd om een beetje spanning te verliezen op de koppeling voor de volgende boog te nemen.
Jos.