BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Beached op 08 November 2010, 23:26:15
-
Weet iemand hoe lang spoorstaven in de jaren '30 waren?
Ik heb wat oude rails liggen die ik wil ombouwen tot een lading spoorstaven\
mvg
Rick
-
Afhankelijk van het tijdsbestek, waar 15 tot 39 voet, of langer. The length was also related to the standard flat car length of the time. De lengte was ook gerelateerd aan de standaard platte lengte van de auto van de tijd. According to my 1942 railway engineering cyclopedia early rails were 15-20 feet, growing to 30 feet with the adoption of the 32' car, and later 33' when railroads started using 34' cars. Volgens mijn 1942 Railbouwkunde cyclopedia vroege rails waren 15-20 meter, groeit tot 30 meter met de goedkeuring van de 32 'auto, en later 33' bij de spoorwegen begonnen met 34 'auto's. (sometime after 1900) In 1937 the AREA (American Railway Engineers Association) Adopted 39' as the standard. (Ergens na 1900) In 1937 het gebied (American Railway Engineers Association) Aangenomen 39 'als de standaard.
Also, according to the cyclopedia, there were discussions on increasing the length to 45', or even 78', but I don't know if they ever did. Ook volgens de cyclopedia waren er discussies over het verhogen van de lengte van 45 ', of zelfs 78', maar ik weet niet of ze ooit deden. Keep in mind that in every era there were always shorter rails for building switches and crossings, and a few longer rails were used as well for bridges and other special construction. Houd in gedachten dat in ieder tijdperk waren er altijd korter rails voor het bouwen van wissels en kruisingen, en een paar langere rails werden ook gebruikt voor bruggen en andere speciale constructie.
Bron:
Bovenstaand is een vertaald stuk uit Wiki Answers.
Grt, Ronald.
-
Bovenstaand is een vertaald stuk uit Wiki Answers.
Mean you that now? ;D I thought already, what have "auto's" there with to make? Maar serieus; volgens mij waren de rails in de jaren dertig in Nederland 30 meter. We hadden dan wel geen 'cars' (wagens, geen auto's) van 30 meter, maar een en ander werd opgelost met schamelwagens of gekoppelde platte wagens met neergeklapte kopschotten.
Grt, Carlo
-
Bedankt voor de info Ronald en Carlo
Is 30m niet een beetje lang voor een (schamel)wagen?
een vierassige coupéwagen is zo'n 11-12m lang. Door de lengte van wagens en locomotieven op foto's te vergelijken kom ik rond de 10-12m uit, wat ongeveer klopt met Ronald's antwoord.
mvg
Rick
-
@ Beached,
Er zit een klein foutje in de "vertaling" van Wiki Answers: 15' is 15 voet, en er gaan (ongeveer) 3 voeten in een meter. Ook zie ik 30' en 34' staan, dus 30 en 34 voet, dus ergens tussen de 10 en 12 meter lengte. Jou redenering klopt dus wel aardig.
gr. Twinkie
-
Hoi Rick,
11-12 m voor een coupérijtuig in de jaren dertig is wat aan de korte kant hoor (afhankelijk van de ouderdom van de rijtuigen). De langste waren rond de 20 meter en de stalen rijtuigen die rond die tijd in dienst kwamen, gingen daar nog overheen.
Die 30-meter staven lagen ook niet op één wagen, maar werden verdeeld over twee wagens. Nu ik er over nadenk, twijfel ik of daar wel schamelwagens voor gebruikt werden, omdat de spoorstaven dan alleen aan de uiteinden zouden zijn ondersteund. Losse rails zijn vrij slap en bij 30 meter zou het in het midden aardig doorzakken.
grt, Carlo
-
Beste Carlo
11m is inderdaad wel erg kort(per ongeluk las ik de radstand i.p.v. de totale lengte)
Ik heb in het matrieelboek 1924 de lengtes van schamelwagens opgezocht. De langste enkele wagen is 7,32m lang over de buffers. Maal twee plus een meter(geschat) voor de koppelboom kom ik dan uit op 15,64m.
Op goed geluk heb ik ook maar eens gekeken bij de dienstwagens. Daar kwam ik deze tegen:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/dienstmaterieel/th_20080116142535514_0024.jpg) (http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/dienstmaterieel/?action=view¤t=20080116142535514_0024.jpg)
Een "railswagen"! De wagen is 18,8m lang(20m over buffers) en de drie wagens waren in 1913 gebouwd.
Hoe werden wagens beladen met 30m lange spoorstaven? als je het bijvoorbeeld op twee rongenwagens vastzet dan ontspoort het bij de eerste wissel.
Ik zie hier(Nieuw Zeeland) vaak dat gelaste railstaven van 50m op vier speciale wagens maar daar nemen een kraantje en ballastgewicht meer laadruimte in dan spoorstaven omdat meerdere spoorstaven weinig willen doorbuigen
Bedankt voor de informatie
Rick
-
Dat ontsporen valt wel mee, Rick; de staven zijn behoorlijk flexibel en buigen gewoon mee als de wagens ten opzichte van elkaar bewegen. Het wordt natuurlijk moeilijker naarmate er meer staven op liggen en de buigweerstand dus toeneemt. Ik zal vanavond thuis eens opzoeken hoe het precies zat, kan hier op mijn werk niet bij mijn bronnen, helaas.
Groet, Carlo
-
Het laden van lange spoorstaven over meerdere wagens is geen probleem.
Langgelaste spoorstaven zijn 180 meter lang, en liggen over een aantal wagens. Buigen in de bogen gewoon mee.
Ze zullen daar vast niet 140 km/u mee rijden, maar bij een matige snelheid lukt het best.
Zie b.v. deze foto (http://rixke.tassignon.be/spip.php?article375&lang=fr)
-
Ik lees in het Handboek voor spoorweg techniek dat de spoorstaven voore NP46 meestal 18 meter lang zijn, hoewel ook spoorstaven van 24, 15 en 12 meter lengte worden toegepast. De laatste worden echter alleen voor aansluitingen en niet op de vrije baan gebruikt.
SK
-
Hallo Sobat,
Het Handboek voor Spoorwegtechniek was natuurlijk wat ouder. In het jubileumnummer 150 jaar op de Rails dat de NVBS ter gelegenheid van NS 150 uitgaf worden voor NP46 lengtes tot 30 meter genoemd, voor de oorlog. Na de oorlog kwam het zwaardere NP63 met een lengte van 36 meter. Verder vermeldt het artikel dat na de oorlog zowel NP46 als NP63 in 5 delen van 36 meter tot langgelaste staven van 180 meter werden samengesteld. Speciale wagens hiervoor ben ik niet tegengekomen, maar zoals de foto die Klaas hiervoor linkte duidelijk maakt, is belading over meerdere platte wagens geen probleem.
Overigens kan Rick zonder probleem kortere rails op zijn wagens plaatsen , zoals je al aangaf.
groet, Carlo
-
De vraag was dan ook, In de jaren 30. En dat is niet zo gek ver weg van het Handboek. Vandaar dat ik het even opgezocht had. Wat mij wel op viel is dat in het handboek over van alles en nog wat de kleinste details worden genoemd en getekend, maar dat de lengte van de spoorstaaf even tussen neus en lippen door genoemd wordt. Was kennelijk ook niet zo heel erg belangrijk?SK
-
Grappig, dat was in het artikel dat ik noemde ook zo, ik moest echt goed zoeken voor de lengtes.
Carlo
-
Hardstikke bedankt voor het uitzoekwerk Sobat, Carlo en Klaas (y)
Als ik get goed begrijp waren staven van 18m het meest voorkomend, en dat 24,15 en 12 meter ook wel gebruikt werden. Ik denk dat er aardig wat variatie in de lengte van spoorstaven is geweest omdat de kwaliteit en legering van het staal aardig hoog en dus duur is. Het lijkt me daarom logisch dat reststukken ergens anders weer gebruikt werden.
Zo zie ik hier vaak stukken spoor waar ergens vier gaten achter elkaar zitten. Duidelijk twee oude staven die aan elkaar gelast zijn.
Ik heb wat gezocht op Het Utrechts Archief op "spoorstaaf". Ik heb o.a. een foto uit 1949 gevonden van spoorstaven op 6 aan elkaar gekoppelde tweeassige platte wagens met daarop spoorstaven.
De grootste vondst was een foto van de stapelplaats voor spoorstaven te Utrecht. Daarop staan een tweetal rongenwagens beladen met spoor, waarvan de voorste het nummer 88104 heeft, een voormalige SS rongenwagen. De andere ziet er ook uit als een SS rongenwagen.
Een link naar de foto:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/166284 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/166284)
Mijn idee was om mijn HSM rongenwagens te beladem met verzaagde Marklin K rails(al is code 100 te groot). De maten van de SS en HSM wagens zijn nagenoeg gelijk, dus de combinatie is mogelijk. Mijn geplande baan is gesitueerd in de Veenkolonien, dus moderne infrastructuur zul je daar niet vinden.
Wat natuurlijk ook kan is een lading ve,rsleten spoorstaven. Vooral op emplacementen kom je veel verschillende lengtes tegen.
Nogmaals bedankt voor het uitzoeken
Rick.