BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: maartens op 06 November 2010, 23:55:57

Titel: Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: maartens op 06 November 2010, 23:55:57
Beste mensen,

Op dit moment ben ik doende mijn baan in te delen in baanvakken om zodoende deze te kunnen aansluiten op bezetmelders.
Het idee van de baanvakken en wisselstraten is me wel duidelijk.
Ik heb echter een zijspoortje/rangeerterreintje gemaakt waarbij ik niet goed weet hoe ik dit indeel qua bezetmelders.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nevenspoor.jpg)

links is dit deel aangesloten op de hoofdbaan. Rechts eindigt het terrein met 3 doodlopende straten. Het totaal beslaat ongeveer 1 meter.
Ik wil op dit stukje een beetje met de hand rangeren maar ook bijv een klein pendeltreintje via een paar wissels laten lopen. Je kunt je daar wel iets bij voorstellen: een V100 loopt met een wagon langs een paar loodsen en keert dan weer de hoofdbaan op.
Normale baanvakken heb ik opgedeeld in 3 stukken. Wat is wijsheid? Zal ik op alle stukken tussen de wissels de bezetmelders (in totaal dus 6) aansluiten. Of volstaat het om alleen de drie doodlopende delen en het 'binnenkom' deel te voorzien van bezetmelders?

Ik hoor graag jullie mening.

Maarten

Titel: Re:hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Overlord op 07 November 2010, 00:04:58
Maarten,

Komen er perrons te liggen tussen de drie opgesloten baanstukken (het midden) Dan zou ik namelijk ervoor kiezen om alle besetmelders te plaatsen. Een loc kan je dan namelijk positioneren rond het perron zodat alle preisertjes netjes kunnen uitstappen in het midden van het perron.
Bij de kopsporen zou ik er 2 gebruiken, namelijk inrijd, en stop sectie zodat een loc niet doorjakker naar de buffer.

Hopelijk kan je hier iets mee, en kan je ons een platje geven met jouw idee van de bezetmelders!

Groet, Paul
Titel: Re:hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Marc Riswick op 07 November 2010, 00:14:59
Hallo maarten,

ik zou die sporen ook als blok zien, dan kan je er later altijd een trein parkeren. Geeft gewoon meer mogelijkheden. Alleen als de sporen te kort zouden zijn zou ik ze bij de wisselstraten laten horen, maar dan kan er dus in automatisch bedrijf ook geen loc op weggezet worden.

Marc
Titel: Re:hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Overlord op 07 November 2010, 00:20:37
Ik ben in iedergeval zo vrij geweest om toch alvast het plaatje aan te passen.
Dit zou in mijn optiek de beste indeling zijn voor de blokken!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nevenspoor_Blokindeling_V1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nevenspoor_Blokindeling_V1.jpg)
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Ronaldk op 07 November 2010, 09:05:50
Ik zou het als volgt indelen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_blokken_nevenspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_blokken_nevenspoor.jpg)

De wissels zijn eigen blokken of tenminste ze behoren niet tot een blok. Tussen de overloopwissels zit ook een scheiding om tegelijk tijdig twee treinen in de wisselstraat te hebben. Als je de wissels in een blok opneemt dan wordt deze bezet gehouden door de software. Nu niet.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: A3 op 07 November 2010, 09:19:55
Hallo Maarten en de rest,


Ik zou de wisselstraat aan beide zijde scheiden van je blokken.
Koploper zal zelf de wisselstraat bezet houden tot dat de een bezetmelder van het volgende blok vrij komt of je zogrt dan de gehele trein wordt gedetecteerd kan kan het in princiepe niet fout omdat Koploper precies kan zien waar een trein zich bevindt.

groeten A3
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Ronaldk op 07 November 2010, 09:46:21
@a3 = Adrie?
Misschien lees ik het verkeerd... wat is het verschil met het tekeningetje van mij? Volgens mij is dat hetzelfde....

Groeten Ronald.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Huib op 07 November 2010, 09:51:24
Een kleine toevoeging aan de tekening van Ronald...

In principe kom je wel weg met een bezetmelder per spoor/blok. Maar het is beter om aan het einde van elk spoor (beide einden als je ze in twee richtingen bereid) een aparte stopmelder te gebruiken. De treinen stoppen dan nauwkeuriger aan het einde van het spoor/blok, ook als ze niet perfect geijkt zijn. Het midden van het spoor hoef je niet per se te detecteren, zodat je dan op twee melders per spoor uitkomt.

Groeten,

Huib

Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: A3 op 07 November 2010, 09:54:51
Hallo Ronald,

Jouw tekenig is beter dan de andere omdat als je de wissel in het midden zou scheiden dan kan een loc doorschieten en al gedeeltelijk op een wissel kunnen staan met alle gevolgen van dien.
Bij jouw tekening zou ik de middelste scheiden weglaten deze is volgens mijn niet nodig en zonde geld.

en JA A3 lees je als Adrie, is gewoon makkelijk typen en klinkt het zelfde.

Groeten A3  ;D
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Ronaldk op 07 November 2010, 10:06:52
Kijk en daar zit een verschil van inzichten  :) Met een scheiding tussen de sporen dan kan je dus twee treinen tegelijk door de wisselstraat laten rijden. Alleen is de vraag of je dat wilt.

@huib: Ik had alleen de blokken aangegeven, niet de secties in de blokken. Ik had aangenomen dat gedeelte toch wel bekend is  :)

Groeten Ronald.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: A3 op 07 November 2010, 10:13:33
Hallo Ronals,

We zijn nooit te oud om te leren en ja ieder heeft zijn eigen wensen.
Maar leuk om ook andermans iedee te horen.

Groeten A3   8)
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Wim Romijn op 07 November 2010, 10:36:13
Ronald,

Volgens mij heb jij geld teveel.

De wissels van aparte bezetmnelders voorzien is overbodig.
De wissels die je namelijk van een bezetmelder voorziet kunnen nooit bereden worden als het blok al bezet is.

Een stopmelder van bijvoorbeeld het onderste spoor (in het midden) kan op ca. 40 cm. voor de rechterwissel beginnen en eindigen aan het einde van de wissel.
Deze wissel kan alleen bereden worden door de trein die in dat blok staat.
Deze wissel hoeft dan ook nooit geblokkeerd te worden.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: maartens op 07 November 2010, 10:37:41
Dank voor al jullie reacties. Het is inderdaad natuurlijk een afweging van wat je wilt gaan doen met dat deel van de baan en de kosten van de bezetmelders.

Wellicht nog even ter verduidelijking.

Het is maar een deel van ongeveer 1 meter. Personentreinen komen er niet. Er komt een loodsje, een benzinetank, een watertoren.
Sowieso geld een snelheidsbepering van 40km oid. als de lok de sectie binnenkomt.

Het idee van Ronald spreekt me aan. Een ding is me nog niet duidelijk.
Ik ga er bij jouw  voorstel ervan uit dat (van links naar rechts kijkende): de eerste twee wissel geen deel uitmaken van de blokken en dus ongedetecteerd zijn.
Je splitst vervolgens de vier overloopwissel. Worden dit 4 gedetecteerde stukken?

Je hebt de secties in de blokken niet aangegeven. Dat is bekende problematiek...
Ik heb echter eigenlijk geen plaats om ook nog secties aan te brengen. Zoals ik al zei; het totaal is maar ongeveer een meter... en er geldt een snelheidsbeperking....

Het wordt dan ook wel een dure oplossing.

Ik ga er vandaag nog eens over nadenken......

Maarten


Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Ronaldk op 07 November 2010, 10:48:46
dan zou je kunnen gaan denken in 1 bezetmelder per blok, dat scheelt. de eerste wisselstraat is inderdaad ongedecteerd... de tweede, die in stukken, geef je alleen het middelste gedeelte een bezetmelder, vooral als je gaat rangeren is dat wel handig. Dan hoeven de loks niet op elkaar te wachten.... de rest kan ongedetecteerd zijn.. De opstelsporen kan je ook 1 bezetmelder.

Ik tel dan 7 bezetmeldpunten.

groeten ronald.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Sander op 07 November 2010, 11:02:09
Even het plaatje bewerkt.
Met blauw aangegeven waar bezetmelders komen, aangezien je op lage snelheden rijdt en de sporen relatief kort zijn (als alles op 1 meter zit zijn de sporen maar 40 cm als ik goed redeneer) heb je aan 1 melder per blok genoeg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nevenspoor1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nevenspoor1.jpg)

Er vanuitgaand dat je met Koploper rijdt:
Door de rijweg instellingen bepaal je ook de stand van de wissels. Koploper is zelf zo slim om te kijken of rijwegen vrij zijn en dus hoef je wisselstraten niet perse te detecteren of op te splitsen zoals Ronald voorstelt.
Ik weet niet wat er nog aan het stuk spoor zit om de hoofdbaan op te rijden dus deze heb ik niet meegenomen in mijn afwegingen.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Erik Teunissen op 07 November 2010, 11:06:45
Kijk en daar zit een verschil van inzichten  :) Met een scheiding tussen de sporen dan kan je dus twee treinen tegelijk door de wisselstraat laten rijden. Alleen is de vraag of je dat wilt.

 ???

Het is (in Koploper) goed mogelijk om meerdere rijwegen door een wisselstraat te schakelen zonder dat de wissels gedetecteerd moeten worden. Koploper zorgt er voor dat een wissel slechts van 1 rijweg deel kan uitmaken. Mits je e.e.a. goed hebt ingevuld binnen Koploper.

Back to Koploper basics:

- een wissel maak nooit deel uit van een blok (en behoeft derhalve ook geen detectie)

- Een blok heeft een inrij en een stop sectie, dus 2 detecties per blok.

Eigen ervaring: terugmeldsecties heb je nooit genoeg  :P

Pas dit op bovenstaande railplan toe en je kunt al heel veel treinbewegingen automatiseren. Pas als je zeker weet dat een blok nooit deel uit maakt van een automatische treinbeweging kun je detectie weglaten. Eigen ervaring: terugmeldsecties heb je nooit genoeg.

Beknibbel niet op terugmeldingen. En tegenwoordig zijn er voor relatief weinig geld al heel goede (zelfbouw) terugmelders te koop.

Erik.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Sander op 07 November 2010, 11:12:33
Erik,

Citaat
- Een blok heeft een inrij en een stop sectie, dus 2 detecties per blok.

Ben ik niet met je eens. We praten hier wel is waar over blokken maar deze zijn kwa lengte dusdanig kort dat je met 2 melders overkill hebt en er wordt hier met lage snelheden (rangeren) gereden, dus als je wilt automatiseren is 1 melder per blok meer dan genoeg.

Komt nog bij: aangezien je dit met de hand bediend, wil/moet je dit dan wel gaan voorzien van melders?

mvg,
 Sander
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Ronaldk op 07 November 2010, 11:14:39
Helemaal gelijk Erik... maar de handleiding van koploper geeft ook aan dat een wisselstraat sneller wordt vrijgegeven als deze gedetecteerd is, waardoor je snellere trein opvolging krijgt... maar of het zin heeft in dit geval.... Maar het is een klein gedeelte van de baan en het is wat jij aangeeft.... je komt hoogstens uit op 16 meldpunten als je alles zou detecteren....

Goed het is een bepaalde keuze die je maakt. Je kan nog altijd eerst de fysieke scheidingen maken, deze elektrisch koppelen en dan later eventueel ook elektrisch weer scheiden van elkaar mocht je toch meer meldpunten willen hebben....

Groeten Ronald.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Erik Teunissen op 07 November 2010, 11:20:28
Erik,

Ben ik niet met je eens. We praten hier wel is waar over blokken maar deze zijn kwa lengte dusdanig kort dat je met 2 melders overkill hebt en er wordt hier met lage snelheden (rangeren) gereden, dus als je wilt automatiseren is 1 melder per blok meer dan genoeg.

Komt nog bij: aangezien je dit met de hand bediend, wil/moet je dit dan wel gaan voorzien van melders?

mvg,
 Sander


Sander,

Ik gaf de Koploper Basics aan. Inderdaad, er zijn situaties waar het met minder kan of met meer moet. Maar twee secties per blok voldoet in principe altijd.

Voor wat betreft wel of niet detecteren: mijn ervaring is dat het makkelijker is om vooraf detecties in te bouwen dan achteraf als je scenery etc al gebouwd is. En vaak blijkt dat opstelspoortje ineens toch handig bij de afloop van een beweging....

Maar die keuze moet de bouwer maken.


Erik.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Erik Teunissen op 07 November 2010, 11:22:21

Goed het is een bepaalde keuze die je maakt. Je kan nog altijd eerst de fysieke scheidingen maken, deze elektrisch koppelen en dan later eventueel ook elektrisch weer scheiden van elkaar mocht je toch meer meldpunten willen hebben....


Dit zou ik zeker doen !
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: maartens op 07 November 2010, 12:46:13
Citaat
Voor wat betreft wel of niet detecteren: mijn ervaring is dat het makkelijker is om vooraf detecties in te bouwen dan achteraf als je scenery etc al gebouwd is.

Dat is sowieso een goed advies.
Omdat ik een herintreder ben en dus nog niet zo goed weet wat koploper allemaal kan denk ik dat toch maar twee melders per baanvak maak. Wellicht verbind ik deze door om ze later alsnog te kunnen scheiden en separaat aan te sluiten.
En inderdaad, een extra bezet/terugmelder met 16 aansluitingen aanschaffen is gelukkig voor mij niet onoverkomelijk.

Ik ga er zo mee aan de slag. De tweede wisselstraat ga ik dus ook 'opdelen'.

Erg bedankt voor jullie ideeen!

Maarten
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: A3 op 07 November 2010, 12:57:29
Hallo Maarten,

Ik heb met Koploper een dubbel proef-ovaal bereden maar mijn advies zou zijn 3 bezetmelders per blok.
Waarom ?  nou je kunt aan beide zijde een even lange remsectie hebben en bij geheel gedetecteerd rijden en je verliest een paar wagons dan blijft het blok bezet dus GEEN ongelukken met achterop komend verkeer daar zorgt die 3de bezetmelder voor. En op lange blokken worden de remsecties niet te groot dus kun je altijd 2 richtingen her spoor berijden. Dit heeft als voordeel dat je door kleine aanpassingen je treinenverloop middels de rijroutes kan aanpassen en daar door steeds je treinenverloop kan laten wisselen. Ik hoop dat deze info nuttig voor je zal zijn.


P.S.  Edwin bedankt voor V60 foto's

Groeten A3 8)
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: maartens op 07 November 2010, 14:12:31
Citaat
zou zijn 3 bezetmelders per blok.

Zeker. De hoofdbaan heb ik ook voorzien van 3 melders per baanvak. Dit rangeerterreintje krijgen er 2.
Titel: Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
Bericht door: Overlord op 07 November 2010, 21:15:24
Ongeacht of koploper zegt dat een wissel niet tot een blok behoort moet je hem wel voeden!
Dit kan je per wissel appart doen met relais etc. Maar het is makkelijker om het wissel met de stompe kant aan het aangrenzende blok te knopen. Dit scheelt een hoop. Verder zou ik als de blokken niet te groot worden ze in tweeën delen op precies de helft van een blok. Dan heb je de inrij detectie en de stop detectie. Zo staat een trein in volautomatisch bedrijf altijd op tijd stil.
Maar het is maar net hoe moeilijk jij het jezelf wilt maken en de kosten die hieraan gekoppeld zijn!

Vraag die mij nog rest is wat ga je gebruiken om de baan hardwarematig aan te sturen want dat kom ik hier nog niet tegen. Ik ga ervanuit dat je geen Dinamo systeem gebruikt?