BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Kris Henderikx op 06 November 2010, 20:10:49
-
Hallo allemaal,
Nadat ik al een Roco startset had (A+B) en overgegaan was tot een uitbreiding met de spoorset C, is het nu tijd om verder te denken aan meer ... ;D
Ik heb met trackplanner al eens een poging gedaan om een spoorplan te ontwerpen.
We beginnen dus links met het station Öhringen Hbf (geen enkele overeenkomst met het bestaande station hoor)
De naam heeft wel wat te maken met een beetje beroepsmisvorming ... nl. o-ringen !
(http://img38.imagefra.me/s3b6/vatrogasci/10y0_609_u8w2o.jpg) (http://imagefra.me/d23htnof)
Ik zal rijden in tijdperk V (VI) met Duits en Oostenrijks materieel
De enkelsporige lijn splitst na de bocht in de hoofdlijn en een zijlijn
De zijlijn heeft iets verder nog een vertakking naar een industriespoor
Ik koos qua sporen dus voor de Roco Geoline
De "Nebenbahn" zal eindigen in een doodlopend station op een berg.
Diesellijntje met vnl VT 628 en andere
Ik heb nog geen schaduwstation voorzien maar wens wel gebruik te maken van enkele opstelsporen verscholen door de berg
Het plan vertoont wel nog een paar hiaten die ik bij een volgende poging met trackplanner wil wegwerken
Ik sta uiteraard open voor commentaar en verbeteringen.
-
1) Ik zou er voor kiezen je enkelsporige zijlijn in het station te laten eindigen, in plaats van in de hoofdbaan,
2) die 'afsnijbocht' zou ik gebruiken om naar een schaduwstation te gaan, en pas van daar weer terug de hoofdbaan op.
Verder een leuk ontwerp!
Succes, gr,
Bert
-
Vanwaar al die kronkels op het afbuigende spoor, kan je die niet wat geleidelijker laten verlopen, ROVER zal wel veel klachten van reiszieke preisertjes ontvangen ;)
-
Intussen al volop bezig om de 1ste versie al wat aan te passen
(http://img38.imagefra.me/s3b7/vatrogasci/ovt1_cd3_u8w2o.jpg) (http://imagefra.me/d99htojh)
(http://img38.imagefra.me/s3b7/vatrogasci/19h4_688_u8w2o.jpg) (http://imagefra.me/a94htoji)
De verbinding tussen bepaalde stukken nog niet op punt maar op m'n versie van trackplanner staat het flexspoor van Roco Geoline blijkbaar niet ... !
opmerkingen zijn nog steeds welkom
@Bert
Kun je die afsnijbocht op het (1ste) plan even aanduiden aub ?
Ik ben nog een leek weet je
-
Ter aanvulling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/planweb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/planweb.jpg)
Als dit de hoogteverschillen zijn gaat dat dus niet werken. Simpelweg omdat je (rechts gezien) niet voldoende "aanloop" hebt om dit verschil te creëren. En links in de cirkel al helemaal niet omdat je een hoog spoor onder een ander hoog spoor wilt laten gaan.
Opnieuw naar de tekentafel dus ;)
-
http://www.youtube.com/watch?v=l-1ezWArRDs
in dit filmpje is te zien wat ik ook in gedachten had, nl. de sporen na de uitrit van het station al laten stijgen en vervolgens het ene spoor van de hoofdlijn weer laten zakken na de laatste wissel en de twee andere verder laten stijgen (uiteraard na de 3de wissel elk naar een andere niveau)
na de 2de kruising met de hoofdlijn moet het spoor wel weer zakken tot het niveau van het station
zou dat haalbaar zijn ?
-
Hum... je moet even aan het rekenen gaan... maximaal 3% stijging en niet zoals bij veel modelbanen of racebanen 5% of meer aangehouden wordt... De minimale hoogte tussen bovenkant spoor en de onderkant van het volgende niveau is 60mm in H0 zonder bovenleiding. Dus... even snel gerekend moet je 80mm overbruggen is dus ongeveer 3 meter in H0. Laat je één baan zakken en de andere omhoog moet je dus 1.5 meter hebben om op de juiste hoogte te komen.
Groeten Ronald.
-
Het was even zoeken naar een geschikte foto maar voor het onderste spoor had ik dit in gedachten
zoals onder de brug te Hamburg-Veddel
(http://img38.imagefra.me/s5bs/vatrogasci/1km1_078_u8w2o.jpg) (http://i.imagefra.me/bf5huy0e)
bron :
http://www.eriksmail.de/081214DammtorLandwehrVeddel.html
foto
Erik Körschenhausen
eventueel kan ik het niveau van het station ook drie cm hoger leggen