BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: fissy op 06 November 2010, 11:52:36
-
Hoi,
ik heb naar de tentoonstelling besloten mijn Koploper voorzien van nieuwe aandrijvingen omdat ze problemen opleveren op de helling. Nu heb ik de Motorbak eens uit elkaar gehaald om te kijken wat er mis is en wat ik moet ombouwen.
Tijdens deze actie is mij een plek opgevallen die op zinkpest lijkt ::). Hebben jullie dit ook al gezien?
Ik heb in Totaal 4 koplopers in Huis een een heeft dit probleem al, nu zou ik graag weten of er nog meer risico bestaat ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0248_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0248_1.jpg)
naar het afkrassen van de verf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0249.jpg)
Groet
Bernd
-
Hoi
Als je nou eens een goede foto maakt waarop iets te zien is?
Lijkt mij echter geen zinkpest, hoogstens wat oxidatie.
bart
-
Mwa, daar zou ik nog niet zo snel zeker van zijn. Ik werk zelf in een fietsenzaak en veel gegoten metalen onderdelen van fietsen worden van hetzelfde materiaal gemaakt als modeltreinen. Ook daar kom ik regelmatig zinkpest tegen. Wat ik hier op de foto's voorbij zie komen lijkt er ook verdacht veel op.
Bovendien, nog niet zo heel lang geleden was Märklin toch ook al in het nieuws vanwege modellen met zinkpest. Een aantal Duitse fora staan er in ieder geval bomvol mee.
-
@Bart, oxidatie wordt bij dit materiaal wel zinkpest genoemd, maar is hetzelfde.
@Bernd, dat risico bestaat, vochtige omgeving en een zwakke plek of scheurtje, krasje in de verf, zijn omstandigheden voor het toeslaan van oxidatie. Droog bewaren om erger te voorkomen is het enige dat je kunt doen.
-
bij deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_von_IMG_0248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_von_IMG_0248.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_von_IMG_0249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_von_IMG_0249.jpg)
wat ik wat minder serieus vind, is dat de oxidatie onder de lag verder gaat. dit verwacht ik dan niet... ???
-
Waarom niet?
Het begint ook gewoon onder de lak, die hoeft niet eerst weg te zijn. Waar de lak nu weg is, is de lak al weggebarsten en eromheen nog niet.
-
@Bart, oxidatie wordt bij dit materiaal wel zinkpest genoemd, maar is hetzelfde.
@Bernd, dat risico bestaat, vochtige omgeving en een zwakke plek of scheurtje, krasje in de verf, zijn omstandigheden voor het toeslaan van oxidatie. Droog bewaren om erger te voorkomen is het enige dat je kunt doen.
Zinkpest heeft bij mijn weten juist niets met oxidatie te maken Huub. Het is een autonoom proces als gevolg van een verkeerde samenstelling van de gebruikte legering Zamak. Het heeft daarom ook niets met scheurtjes of krassen in de lak te maken. Modeltreinen zitten vol met ongelakte stukken Zamak waar niets mee gebeurt.
-
Dan is er maar 1 oplossing. Terug naar fabriek in ruil voor een geheel nieuw treinstel.
Dat is je goed recht.
Jeroen
-
Hoi
Zinkpest is interkristallijne corrosie, en wordt veroorzaakt door een fout samengestelde legering. Dit gaat van binnenuit en is niet te stoppen.
Kenmerkend is het groeien van het bateriaal, en het onstaan van spanningsscheuren. Uiteindelijk zal de legering verpulveren of uit elkaar springen.
Bij Bernd zie ik alleen maar een oppervlakkige corrosie door een slechte voorbehandeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEMO0010_2.jpg)
(Oud märklinframe met zinkpest)
Bart
-
@Henk, zie hierboven, corrosie dus, in plaats van oxideren. :)
-
Ho ho Bart, het spul wordt ook niet geacht te corroderen door onvoldoende voorbehandeling of invloeden van buitenaf. Normaal gebeurt er niets geks met onbehandelde Zamak. Heel wat locs hebben een chassis dat geheel uit onbehandeld metaal bestaat.
Ik weet ook niet zeker dat dit zinkpest is, maar het is natuurlijk zeer wel mogelijk dat het proces zich zo voor het eerst aan de oppervlakte manifesteert. Het spul is nog geen twee jaar oud.
-
Hoi
Normaalgesproken doet zinkpest niks met de lak die erboven zit. Je krijgt scheurtjes, maar de lak blijft gewoon zitten.
Het kan best dat er een verontreiniging zit in Bernd zijn treinstel. Maar deze is dan plaatselijk door een vuiltje in de mal, en zit niet in de legering.
Bart
-
Zinkpest is een fout in de samenstelling van de gebruikte legering(alliage) Zamak (Zink, met iets aluminium, magnesium en koper).Als dat, bijvoorbeeld, niet goed gemengd is, zal het daaruit via spuitgietwerk gemaakte voorwerp uiterlijk in eerste instantie geen afwijkingen vertonen. Echter, door de foutieve samenstelling gaan er veranderingen in de Zamak-kristalstructuur optreden, en dat proces gaat soms héél langzaam.
Verandering van de kristalstructuur gaat gepaard met een volumeverandering. Daardoor ontstaan uiteindelijk blaasjes in de laklaag. Het proces is helaas niet omkeerbaar. Terug naar de fabrikant is de enige mogelijkheid.
Dit gebeuren lijkt fysisch veel op tinpest (Duits: Zinnpest, één letter verschil slechts), hoewel daar de temperatuur de beslissende factor is.
-
ik vond het onderstaande verhaal nog over Marklin/zinkpest
http://www.exploremagazine.nl/nieuwe-epidemie-chinese-zinkpest.33853.lynkx
ook bij onze collega's op het 3-rail forum is het fenomeen bekend, laat het nou altijd over Marklin gaan
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15767.0
-
Hoi
Het komt toch wel meer voor dan alleen bij märklin (trostberg köf en seetal krokodil voornamelijk).
Roco bijvoorbeeld bij sommige tenders (044) en gewichtsblokken en frames. Fleischmann bij o.a. de 78.
En recentelijk heeft mijn brawa V320 ook twee nieuwe draaistelframes mogen ontvangen. Beide door zinkpest aangetast. Ook de Brawa 06 heeft er soms last van.
Bij de meeste merken zijn het de nieuwere spullen uit chinese produktie. Bij roco vooral de jaren 80 dingen.
Bart
-
Gelukkig is het tegenwoordig een schaars verschijnsel. En het komt absoluut meer voor dan alleen bij Märklin Bart, helemaal waar, maar laten we ons tot de Koploper bepalen.
Hopelijk is het een beperkt en eenmalig probleempje. We merken het vanzelf. Zal mijn eigen exemplaren een dezer dagen eens bekijken.
-
Gelukkig is het tegenwoordig een schaars verschijnsel. En het komt absoluut meer voor dan alleen bij Märklin Bart,
Even een beetje off topic . Veel series van Kleinmodellbahn evenals enkele modellen van Kleinbahn zijn door de zinkpest getroffen . Er zijn voor Kleinmodellbahn bijna tot geen reserve onderdelen voor . Fabriek bestaat niet meer .
Gelukkig is Marklin er nog wel .
gr Jos
-
@Bart,
Je hebt gelijk. Ook bij de verzamelaars van modelauto's uit Zamak is het verschijnsel al enkele jaren bekend (via Google op zinkpest zoeken). Ook zij klagen over de ontstane lakschade.
-
@Bart,
Je hebt gelijk. Ook bij de verzamelaars van modelauto's uit Zamak is het verschijnsel al enkele jaren bekend (via Google op zinkpest zoeken). Ook zij klagen over de ontstane lakschade.
De lakschade zal wel niet het ergste zijn, dat een compleet onderstel afbrokkelt is veel zuurder.
-
Ja Robert,
Hét kenmerk van zinkpest en tinpest is, dat de samenhang tussen de kristallen door het proces verbroken wordt, met als eindresultaat dat het gehele voorwerp tot poeder uiteenvalt. En als er dan nog een laklaag overheen zit, zie je dat vaak pas heel laat.