BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jos B. op 06 November 2010, 09:52:13
-
Afgelopen vrijdag was het flink raak hier in Zuid Limburg.
In de driehoek Sittard / Maastricht / Heerlen was het treinverkeer ernstig ontregeld.
Het treinverkeer in de driehoek Sittard, Maastricht en Heerlen heeft gisteren vrijwel plat gelegen door sein en wissel storingen.
Bij Valkenburg weigerde een slagboom te sluiten, waardoor Prorail genoodzaakt was het verkeer stil te leggen op de Heuvellandlijn.
Veolia zette bussen in op de route.
Dit zorgde voor vertragingen oplopend tot een uur.
Ook de treinen van Sittard naar Maastricht hadden last van een slagboom, deze ging dicht op het momenten dat geen trein reed.
Dat duurde tot 2 uur 's middags.
Het treinverkeer tussen Heerlen en Sittard was vertraagd door een ongeluk waarbij een persoon betrokken was.
Volgens de politie ging het op zelfdoding.
Ook op deze 2 routes reden bussen als alternatief.
(Bron: Dagblad de Limburger papieren versie)
Jos.
-
Triest.
Citaat:
Bij Valkenburg weigerde een slagboom te sluiten.
eind citaat
In Ede is wel eens het omgekeerde gebeurd :o spoorboom weigerde open te gaan.
Gr Bruce
-
En ook vandaag weer een puinhoop.
Door werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Sittard en Maastricht, en door de welbekende storing ook geen (omgeleide) treinen tussen Heerlen en Maastricht.
Alle intercity's vanuit het noorden rijden tot Heerlen.
Alles vanaf Maastricht wordt alles naar Heerlen en Sittard per bus vervoerd.
Het enige wat nog vanaf Maastricht vertrekt is één van de twee stoptreinen naar Randwyck en de stoptrein naar Luik.
-
Klopt niet Bart.
De Intercitys reden vandaag van Sittard via Heerlen naar Maastricht v.v.
De Stoptreinen van Veolia lagen er inderdaad wel uit.
Er is tussen Houthem en Schin op Geul maar 1 spoor beschikbaar.
Jos.
-
Ik ben vandaag tussen 15.50 en 16.50 in Maastricht geweest.
Ik zag geen enkele trein richting noorden rijden.
-
Ik ben gewoon met de intercity van 15:26 vertrokken vanuit Maastricht richting Sittard.
Jos
-
Gisteren reden er gewoon intercity's van Maastricht naar Sittard en v.v.
Ben gisteren zelf nog van Sittard naar Maastricht en terug met de intercity gereisd.
-
Nu wordt het nog vervelender:
http://www.limburger.nl/article/20101109/REGIONIEUWS01/101109591/1030#ProRail_legt_Veolia-lijn_voorlopig_stil
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4836069/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
Meer informatie morgen vanaf 7.00 op L1 radio.
-
Wat een ellende.
Jos.
-
Ja... Dat gaat pijn doen... in de portemonnee! :P
Gr. Steef
-
Wie zegt dat ProRail gaat vergoeden?
Daar gaat waarschijnlijk overmacht van gemaakt, en dan kan Veolia fluiten naar zn claim.
Jos.
-
Als we nou met elkaar heel hard roepen komt Geert Wilders vanzelf wel weer terug in Limburg! Dat zal ze leren!
-
Nee dank je...
-
Ach dit hebben we dagelijks tussen Arnhem en Winterswijk.
-
"ProRail zegt nu volledig in het duister te tasten over de oorzaak van de hardnekkige storing. Dat betekent dat er voorlopig nog steeds geen treinen van Veolia rijden tussen Maastricht en Heerlen."
Bron: www.l1.nl
Fijn dat ze na bijna 1 week ellende nog steeds niet weten wat er precies aan de hand is.... :| Maastricht - Heerlen is op zich maar een relatief simpel 2 sporig baanvak, met alleen wissels in Valkenburg en Schin op Geul.
-
Prorail weet heel goed wat er aan de hand is, maar kiest er blijkbaar voor om dit zo naar buiten te brengen
-
Waarbij die wissels in Valkenburg en Schin op Geul zonder probleem zijn te klemmen om een vereenvoudigde pendeldienst mogelijk te maken. Bij de overwegen mannetjes met afzetlinten (zoals ook ruime tijd tussen Zevenaar en Emmerich toegepast). In ieder geval zie ik geen enkele reden om het treinverkeer volledig stil te leggen, anders dan onwil om een oplossing te zoeken.
Huub
-
Maar er zijn wel 2 beveiligingssystemen op de lijn geïnstalleerd.
En het zou goed mogelijk zijn dat deze zich onder elkaar storen.
De lijn bezit namelijk de ATB, en de ERTMS.
De ERTMS is destijds als proef geïnstalleerd, en werd getest met een van de oude Motorposten
Of het systeem er buiten werking nog steeds naast ligt, dat weet ik niet.
Wel is mij bekend dat veolia alleen gebruikt maakt van de ATB.
-
Dat ERMTS spul ligt eral zo lang, dat dat nu niet ineens zo'n storing op zal leveren. Als dat niet met mekaar zou werken had dat al veel eerder gebeurt.
Verder was dat ook op proef geinstalleerd, dus zal dat zowieso niet meer in dienst zijn.
Daarnaast vraag ik me af of het er uberhaupt nogwel ligt, en niet opgeruimd is...
-
ATB en ERTMS / ETCS zijn geen beveiligingssystemen in de zin van de "interlocking" (de logica die verhindert dat strijdige rijwegen kunnen worden gebruikt) maar dienen voor "treinbewaking" (supervision).
Dat doet weer niet helemaal recht aan ETCS omdat dit een interface van trein en wal is (die dus ook beheersingsmogelijkheden biedt) die "toevallig" ook gebruikt kan worden om rijwegautorisatie van de beveiliging bij de machinist te krijgen (i.p.v. een lichtseinbeeld).
Overigens, als je een lidwoord wilt gebruiken, is dat "het ERTMS" (het European Rail Traffic Management _System_) / "het ETCS" (het European Traffic Control _System_). Eenvoudiger is gewoon zonder.
-
Gaat nog leuker worden.
Vanaf vrijdag middag denken ze de dienst te hervatten.
Dat gaat denk ik niet lukken.
Want een slijpbeurt lijkt me niet echt de oplossing.
Ik denk eerder dat de fout gezocht moet worden bij de het station in Valkenburg.
De storing is ontstaan bij graafwerkzaamheden.
Als dat nu niet eens juist hersteld is???
Jos.
-
Toch fijn dat jij weet wat de oorzaak en oplossing is, Jos. ::)
Misschien eens contact opnemen met Prorail om het ze te vertellen?
Huub
-
Ik weet niks, maar ik heb gewoon het idee dat er te ver gezocht wordt.
Daarom staan er die vraagtekens bij. ;)
Jos.
-
......Ik weet niks, maar ik heb gewoon het idee dat er te ver gezocht wordt.........
.........Prorail weet heel goed wat er aan de hand is........
Kom op deskundigen, neem de trein naar Limburg en ga ze heeeel snel helpen.......
-
Mag het ook met de fiets?? ;D ;D
Jos.
-
Maar.
Vandaag was het treinverkeer best goed geregeld voor al het limburgs carnaval volk.
Er reden 3tjes (plan V) tussen Roermond en Maastricht RW.
De trein was wel redelijk druk en vol maar je kon nog wel zitten.
Zat het weer nou ook maar mee!!!
Een geslaagde NATTE 11/11/2010 in Maastricht ;)
Met vriendelijke groeten, Waylon.
-
Maar dat is dan wel een totaal andere lijn.
Het gaat hier over de lijn Maastricht/Valkenburg/Heerlen.
Jos
-
Nee Jos het gaat over : Puinhoop op het Limburgs spoorwegnet. ;)
mvg, Waylon.
-
Mag het ook met de fiets?? ;D ;D
Jos.
Je zal wel moeten, ;D ;D ;D er rijden ten slotte geen treinen tussen Maastricht en Heerlen ;).
-
Vanavond gaan we horen of ze eindelijk weer kunnen rijden op de Heuvellandlijn.
Jos.
-
Maar ik heb helaas geplande reizigerstellingen op de stations De Kissel en Woonboulevard voor de komende week moeten afzeggen... De betrouwbaarheid van die uitkomsten is na zo'n week natuurlijk ver te zoek. >:(
En het werd zo lekker weer volgende week ;D
-
Welk onderzoek Niels.
Als er geen reizigerszijn, dan valt er niet veel te onderzoeken. ;D ;D
En zeker nu dat het trein verkeer tot nader order nog steeds gestremt is, en waarschijnlijk ook een tijdje blijft. ???
Jos.
-
Volgens mij lees ik bij Niels, "komende week", dus niet "nu" zoals jij bedoeld nu de lijn plat ligt... ::)
-
Vandaag zijn ze weer voorzichtig gaan rijden, al is het maar tussen Valkenburg en Heerlen.
Tussen Maastricht en Valkenburg waren geplande werkzaamheden.
Ook tussen Maastricht en Sittard zijn geplande werkzaamheden.
Dus Maastricht was behalve vanuit Belgie niet bereikbaar met de trein.
Jos.
-
En het was alweer raak gisteren.
Opnieuw problemen op de Heuvellandlijn
Veolia-trein
Er is opnieuw een storing op de Heuvellandlijn.
Een Veolia-trein had dinsdagmiddag problemen op het emplacement in Maastricht. Veolia weet niet waardoor de storing is ontstaan. Om elk risico uit te sluiten laat de vervoerder alleen stoptreinen op het traject rijden met aangepaste snelheid. Volgens een Veolia woordvoerder heeft de storing niets te maken met de grote storingen begin deze maand. Toen lag het treinverkeer op de Heuvellandlijn tussen Heerlen en Maastricht bijna anderhalve week stil door sein- en wisselstoringen.
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4857933/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
Bron: www.L1.nl
Jos.
-
En het is weer raak hoor...
Storing Heuvellandlijn nog niet opgelost
Veolia verwacht dat de problemen op de Heuvellandlijn in de loop van de ochtend worden verholpen. Tussen Maastricht-Randwyck en Valkenburg rijden door de storing van gisteravond in beide richtingen minder treinen. De sneltreinen zijn geschrapt; de stoptreinen rijden wel en zijn langer. Ook rijden er treinen tussen Valkenburg en Kerkrade. Op het traject Heerlen-Maastricht worden ook snelbussen ingezet. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging.
Volgens Veolia gaat het om een storing in de verbinding tussen het spoor en een seinhuis. ProRail wacht op onderdelen om de storing te verhelpen. Die heeft volgens Veolia niets te maken met de grote problemen begin deze maand. Toen lag het treinverkeer op de Heuvellandlijn tussen Heerlen en Maastricht bijna anderhalve week stil door sein- en wisselstoringen.
Bron: www.l1.nl (http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4858201/_rp_links4_hasclickpage/1_1013)
Servé
-
Goeie oude tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0038_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0038_2.jpg)
Kerkrade 23-11-1985
Alleen als de seinhuiswachter spierpijn had dan duurde het wat langer
om een sein om te zetten.
En van de eerste sneeuw hadden ze ook geen last.
gr Ed.
-
Da's een goeie Ed. ;D ;D
Maar ik denk wel dat de GTW's minder last van de sneeuw hebben als het spoor wat er onder ligt.
Het wordt tijd dat den Haag zich ermee gaat bemoeien (zie ander draadje)
Jos.
-
Welk onderzoek Niels.
Als er geen reizigerszijn, dan valt er niet veel te onderzoeken. ;D ;D
En zeker nu dat het trein verkeer tot nader order nog steeds gestremt is, en waarschijnlijk ook een tijdje blijft. ???
Jos.
Thom heeft gelijk, we hadden een onderzoek voor de week na de stremming. We hebben het maar uitgesteld tot nader orde. Ik denk dat we misschien wel weer gaan verzetten gelet op de aanhoudende storingen. Overigens: het gaat om reizigersonderzoek voor de nieuwe stations Woonboulevard en de Kissel.
Groet,
Niels
-
Hop, alweer de krant gehaald.
Prognose: rest van de dag geen sneltreinen
Treinreizigers op de Heuvellandlijn zullen nog de rest van de dag woensdag hinder ondervinden van de storing in het treindienstleidingssysteem. Dat verwachten ProRail en vervoerder Veolia.
Maastricht
Van onze verslaggevers
Hierdoor zullen de sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht niet rijden. Er rijden wel stoptreinen, maar de doorgaande dienst tussen Kerkrade en Maastricht Randwyck is opgeknipt in twee delen. Reizigers moeten overstappen in Valkenburg. Reizigers die van Heerlen naar Maastricht willen reizen, kunnen ook van snelbussen gebruik maken.
De treindienst op de Heuvellandlijn is sinds gisteren aangepast, na problemen met de computers bij de verkeersleiding van ProRail. De treinen verdwijnen bij Maastricht 'van de radar'.
Volgens ProRail is er geen verband met de problemen die de Heuvellandlijn eerder deze maand ruim een week lam legden. Toen waren de treinen ook niet meer zichtbaar op het scherm, maar dat kwam door detectieproblemen, waardoor ook overwegen en seinen niet meer werkten. Dat probleem is er nu niet. "Het is dus ook niet onveilig om nu met treinen te rijden. Het enige probleem is dat we de treinen niet goed meer op de computer kunnen volgen. Dat is vervelend", zegt woordvoerder Rene Vegter van ProRail.
Bron: www.limburger.nl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101124/REGIONIEUWS01/101129850/1030
Jos.