BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NS 1100 op 25 January 2007, 11:45:35

Titel: IC anno 2003
Bericht door: NS 1100 op 25 January 2007, 11:45:35
Mooi, al die rijtuigaankondigingen voor dit jaar! :) Roco komt met 1e en 2e klasse ICK, LSM met 1e, 2e klasse en 2e klasse BKD ICR en tevens met 1e en 2e klasse K4.

Eerst wilde ik een Intercity samenstellen met alleen maar K4 en ICR, maar toen bekend werd dat Roco met ICK in 1:87 gaat komen, wil ik hier ook enkele rijtuigen van in de IC hebben zitten. Wie kan eens meedenken over een realistische samenstelling van deze IC met de bovengenoemde rijtuigen? De 1838 van Roco wordt de tractie trouwens.
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Sander. op 25 January 2007, 13:26:28
Erwin,

alles is zo'n beetje mogelijk. Je moet er alleen op letten dat de K4's eigenlijk altijd in het midden van de trein behoorden te lopen. Dit ivm het afwijkende deursysteem tov van de NS rijtuigen. Ik denk dat je minstens drie van deze rijtuigen in je trein moet plaatsen. Regel hier nog drie ICK (ABB) en twee ICR (BKD en A) bij en je hebt een aardige stam van acht rijtuigen.
Mocht er nog een firma uitkomen met Plan W en DDM-1 in 1:87 dan mag dat er ook nog wel bij.
Zit ik me opeens af te vragen tot welk jaar die ene IC+ A bak het ook weer volgehouden heeft.....

mvg

Sander.
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: NS 1100 op 25 January 2007, 13:43:31
Zit ik me opeens af te vragen tot welk jaar die ene IC+ A bak het ook weer volgehouden heeft.....

D'r was ook nog een IC+ BDK-bak die een tijdje heeft meegereden in deze dienst. Jou idee is inderdaad wel ok! :) K4 is sowieso een set van 3 rijtuigen.

Dan wordt het zo iets:

1838 + ICR BKD + ICR A + K4A + K4B + K4B + ICK A + ICK B + ICK B (+ Plan W indien die uitkomt)

Kan ik weer twee ICR B-bakken doorschuiven naar de Ardennen-Expres. :P

Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Rick op 25 January 2007, 13:50:58
Reed K4 nog wel in 2003 en in combinatie met ICK?
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Sander. op 25 January 2007, 14:06:05
Hmmm  leuk leuk,  een Bm235 in Duitse IC kleuren is dat misschien ook nog historisch verantwoord in 2003? en als we er dan toch een rommeltje van maken is de rode 1837 als trekkracht ook nog een hele leuke natuurlijk...

Dat moet toch heerlijk vloeken.. cargo rood+Duits IC rood+K4 rood(/bruin) in één trein. GEWELDIG!   ;D ;D ;D
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Rick op 25 January 2007, 14:11:00
Met een IC+ rijtuig, ik kan alleen die foto niet vinden in de RM :(
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Julius op 25 January 2007, 17:07:26
Bm 235 in het rood reed in 2003 volgens mij niet meer, dat waren tijdelijke huurbakken voor de periode tot de komst van ICK. K4 reed in 2002 iig nog wel, dus dat zou nog mogelijk moeten zijn. De laatste IC+-bak 10-70 004 verdween volgens mij eveneens in 2002.

groet, Julius
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: NS 1100 op 26 January 2007, 23:11:21
Ok, ik weet weer genoeg, bedankt voor de info! 8)
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: marcel op 27 January 2007, 07:47:39
Hey,

Ik geloof dat de laatste rit van de 1838 bestond uit een stuk of 10 /11 rijtuigen.
Allemaal ICR en de laatste twee DDM & DDM stuurstand.
Dit even uit het blote hoofd.
Dit is me bij gebleven omdat ik net het model had aangeschaft, toen ik hem zag rijden bij Roermond.
En 2 1/2 uur later hoorde over zijn crash bij A-dam.

Mvg, Marcel
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Luc op 27 January 2007, 11:35:22
Dat moet toch heerlijk vloeken.. cargo rood+Duits IC rood+K4 rood(/bruin) in één trein. GEWELDIG!   ;D ;D ;D
Wat dacht je van 1837 in 't rood, oceaanblauw/witte (A?)Bm, rijtje rood/witte Bm's, IC+-bak, rijtje rood/witte Bm's, oceaanblauw/witte (A?)Bm, één ICR, één plan W, één DDM1?
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Michael op 27 January 2007, 17:51:25
Bijna: dat zag er namelijk zo (http://xs311.xs.to/xs311/07046/1637bonteic3.jpg) uit (let niet op de beroerde (scan)kwaliteit, puur ter beeldvorming). Overigens waren zover ik weet de K4'en al weg voordat er ICK was, in de overgangsperiode waren die Duitse huurlingen te zien. K4 met Duitse huurlingen is meen ik weleens gebeurd, maar zeker niet vaak. De Duitse huurbakken (zonder de o/b rijtuigen, die waren vrij snel alweer weg) reden wel samen met ICK in een aardige mengelmoes. Hoe de exacte sms van die treinen is geweest weet ik zo 1-2-3 niet, maar zoals gezegd, zo'n versterkingsstammetje met Plan W / DDM 1 enzo kan er ook aan.
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: NS 1100 op 27 January 2007, 18:08:50
Hmm, geen K4 i.c.m. ICK? :( In dat geval wordt het afwachten op de kwaliteit van de Roco ICK. Is die goed, dan maar geen K4, is die slecht, dan wel K4.
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Michael op 27 January 2007, 18:25:16
Ik heb het nog eens nagezocht, en de eerste ICK's waren er al eerder dan ik dacht. Heb toch een plaatje kunnen achterhalen met een sms met zowel ICR, K4 áls ICK: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1800/1823-29/NS_1828.jpg (c) Walter Brands.
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Rick op 27 January 2007, 18:27:05
Ze zullen niet zo lang met ICk en K4 hebben gereden, denk ik.
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Peter Korsten op 28 January 2007, 21:41:58
...oceaanblauw/witte...

Is dat niet oceaanblauw/beige? Wat overigens nog veel meer vloekt bij die andere kleuren.

- Peter
Titel: Re: IC anno 2003
Bericht door: Stephan op 04 March 2007, 11:18:06
*KICK*

Het ICK heeft wel degelijk i.c.m. K4 gereden. Hoewel het ICK ervoor heeft gezord dat veel K4 terug ging naar België, bleven er tot april 2003 nog 22 B-rijtuigen (K4) in Nederland. En deze hebben wel degelijk samen met ICK gereden.

Voor de duidelijk heb ik er nog even een artikel over de materieelomloop uit "Op de Rails" er bij gepakt. Ik citeer:

"Er is een absoluut overschot aan BKD-rijtuigen type ICR en daarom zit er in het midden van elke stam zo'n rijtuig. Acht stammen bestaan voor de rest uit ICK (2A + 5B + BD) en vier stammen uit ICK (2A + B + BD) en K4 (4B). Deze 4 x 4 rijtuigen zijn de enige K4 die nog in de omloop vookomen. Tot voor kort was het opvallend dat deze rijtuigen de stam in tweeën deelden (de A-rijtuigen en eventuele versterking aan de enke kant en de B-rijtuigen ICK en ICR aan de andere kant) omdat de catering niet door de K4-rijtuigen kan of mocht, maar sinds besloten is de catering in de treinen op te heffen, is dit probleem bij de basis aangepakt..."

Er waren in 2003 dus nog 16 K4-rijtuigen in omloop die aan het begin of eind van een stam reden. En in dezelfde stam 'mag' je ook ICK en een ICR BKD plaatsen. Verder waren er ook nog versterkingsstammen die bestonden uit ICR, DDM-1 en plan W! Dus in principe is alles mogelijk. En dan kan je ook nog de chaos naspelen waarbij veel ICK en ICR door elkaar gebruikt werd.

Het laatste K4 is terug gegaan naar België toen er meer VIRM was geleverd. Later zou ook het plan W worden afgevoerd t.b.v. VIRM. En in 2004 is een deel van ICK zelfs als strategische reserve terzijde gesteld.

Zelf zit ik er aan te denken om twee (korte) getrokken treinen samen te stellen met zoveel mogelijk ingredienten. De eerste moet bestaan uit B (K4) - BKD (ICR) - A - B (ICK). De andere iets minder bont en moet rijden als B - A - B (ICR) - B (ICK).

Stephan