BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 05 November 2010, 11:01:05
-
Bij deze een paar plaatjes van mijn groeiende NS tp.II wagenpark uit het verre zuiden
Hier de koelwagen en rongenwagen, het wit is een beetje klonterig gewrden dankzij mijn oude airbrusch. Gelukkig is die de prullenbak in verdwenen en heb ik een goeie aangeschaft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2646.jpg)
De zandwagen was mijn eerste kitje. een lading keien verbergt wat lood om het wagentje op de rails te houden. Alle wagens zijn voorzien van verende buffers en modelschroefkoppelingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2652.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2652.jpg)
Kitje nummer vier is de HSM veewagen.(let niet op de lakschade). de gesloten wagens heb ik recent voorzien van daken van korrel 1000 schuurpapier en moet ik nog spuiten. dan wordt ook de lakschade bijgewerkt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2650.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2650.jpg)
Voor de wagens moet natuurlijk een locomotief staan, dus ben ik aan een DJH NS 3900 begonnen. De foto is van de eerste spuitbeurt, imiddels is ze weer kaal en wacht op nog meer details.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2323.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2323.jpg)
En de achterkant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2321.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2321.jpg)
De bouw van al dit lekkers staat beschreven op dit forum http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&t=15227 (http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&t=15227)
mvg
Rick
-
Mooi materieel, zeker leuk om te zien hoe je dat gebouwd heb!
-
Bedankt Feiko (y)(ik zag je reactie pas net)
Geinspireerd door de prachtige modellen die de werkplaats van Floris Dilz verlaten, heb ik ook maar eens wat evergreen styreen verhakseld tot drie Staatsspoor CHB's. Het voorbeeld hiervoor was een MK model die ik ook heb gebouwd. Aan het resin model kun je zien dat het moedermodel op dezelfde wijze is gebouwd als mijn kopietjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2559.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2559.jpg)
Dit is hoe ze er nu uitzien, klaar voor de spuiter.
Fouten en opmerkingen voor verbeteringen zijn altijd welkom
mvg
Rick
-
Naast de Dg 2113 uit een ander draadje heb ik nu ook de vier CHB's verder afgewerkt. Ik heb met decals van de kit nog een halve wagen kunnen voorzien van opschriften, de rest komt later.
De kit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2767.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2767.jpg)
Ik heb de kit gebouwd als een wagen in haast orginele staat, met valrem, hoge sluitseinijzers en spaakwielen, maar met een nieuw dak, oftewel een wagen die in de vroege jaren '20 is gereviseerd en een nieuw dak heeft gekregen, maar waar de latere constructiewijzigingen niet op zijn toegepast.
Hier de drie kopie's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2769.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2768.jpg)
Deze hebben de latere constructiewijzigingen wel ontvangen; lage sluitseinijzers, geen valrem en scijfwielen. Van een was het oude dak nog in een goede staat, dus is het dak nog zandgeel. mooiere schijfwielen bestel ik nog, dit is maar een tijdelijke oplossing. Zo heb ik nu een lekker gevarieerd wagenpark, zonder de tijd en moeite van drie verschillende gesloten wagens te bouwen.
Als laatste een tussendoortje, een lading spoorstaven voor op de rongenwagen. Balsahouten bielzen en Marklin K spoor spoorstaven met een schaallengte van 12m. Kettingen komen er nog op als ik mooie kettingen kan vinden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2768.jpg)
Ik ga nu weer aan de slag met de locomotief. Ik wil nog aan een aantal dingen sleutelen, waaronder de exhaustinjecteur.
Nog een vraagje: Meegeeverd zijn twee lantaarns voor op de tender. Kan iemand mij vertellen of deze rood of wit licht uitstraalden? Dan kan ik er de juiste LED in plaatsen. Ze zijn rond, hebben haast geen schoorsteen en zijn kleiner dan de lantaarns aan de voorkant.
mvg
Rick
-
knappe karretjes rick... (y) looks good.
eric
-
Nederlandse sluitseinlantaarns waren vierkant. BR, waar ook jou bouwpakket vandaan komt, gebruikt(e) ronde lantaarns. Misschien de verkeerde in het doosje gedaan. Maak eens een plaatje dat lost veel vragen op!!!
SK
-
Bedankt Erik, je mag ze best eens een laagje vuil geven als je hiereen komt
Sobat, de lantaarns horen zeker bij de bouwset. ze hangen aan hetzelfde gietboompje als de frontlantaarns. de lantaarns komen ook voor in de bouwbeschrijving als een goed gelijkende tekening. Ik zal morgen een foto maken, hopelijk valt er dan wat van te maken. Anders verdwijnen ze in de onderdelenbak en soldeer ik er SS lantaarns op die ook op het gietboompje zitten.
mvg
Rick
-
Mooi Rick! (y)
Zien overdag wat jij 's nachts bouwt. :)
Groet Jaap
-
Handig he, Jaap. Maar ik bouw meestal overdag en ben dan klaar als jullie net wakker worden ;)
Hier is een foto van de lantaarn en de tekening. Wie het weet mag het zeggen. het gaat om de bovenste twee, ook te zien op de tekening. De onderste zijn StaatsSpoor lantaarns denk ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2772.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2772.jpg)
Het kan best een Engelse lantaarn wezen. het zou niet het eerste onderdeel zijn.(ketelfront, exhaustinjecteur)
De loc heeft net een thinnerbad gehad en is nu weer schoon. Ik wil nog een aantal dingen doen, onder andere de leidingen van de exhaustinjecteur, remstangen van de bogie en het verstevigen van de bogie.
mvg
Rick
-
Om te beginnen kan ik je met zekerheid vertellen dat dat absoluut GEEN sluitseinen zijn. Wat het wel zijn daar kan ik je op dit moment nog geen uitsluitsel overgeven, maar Frankrijk doet hier ook nog mee. (elektrische varianten van de ketel frontseinen)
SK
-
Rick,
Ik weet het niet zeker, maar het gietboompje lijkt op de gietboom met lantaarns, die wordt meegeleverd met de NS 6000 van DJH/Modelloco. Dan zijn het waarschijnlijk lantaarns van de NORD in Frankrijk, maar zeker geen NS lantaarns en net als Sobat al zei, ook geen sluitlantaarns.
mvg,
Ivo
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_001_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_001_16.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_002_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_002_15.jpg)
Rechtsonder, die vierkantjes, dat zijn sluitseinen. De gietboom bevat Franse frontseinen zoals Ivo terecht opmerkte bestemd voor de SNCB ex SS machine bij de NS 6000.
De andere lantaarns zijn van div merken en materiaal gemaakt.
SK
-
Bedankt voor de info Sobat en Ivo
Dus het zijn geen NS lantaarns. Ik neem aan dat de steunen ook verkeerd zijn. In dat geval moet ik nieuwe steunen bouwen. Ik denk dat ik de spleet tussen de loc en lantaarn handhaaf, dus dat word prutsen met koperlakdraad en lampjes of LED's.
Vandaag heb ik de bogie voorzien van remstangen, gemaakt van delen etsfret. Ik wil ook nog wat messing draad op de bogie solderen omdat ik het geheel toch wat flexibel vind. Nu zorgt alleen het gewicht van de bogie dat hij op de rails blijft. Heeft iemand de ophanging verbeterd/aangepast voor betere loopeigenschappen? of loopt alles in praktijk goed.
mvg
Rick
-
Voor diegene die niet weten waar het overgaat. Stoomlocomotieven, want daar gaat het hier over, hadden over het algemeen drie frontlantaarns in triangelvorm aan de voorzijde. De twee onderste olie lantaarns branden alleen maar in de duistere uren van de dag. Achterop de tender zaten links en rechts in een vierkant omhulsen de sluitseinen. Mocht de lokomotief om wat voor reden dan ook achterover de baan op, dan werden de frontlantaarns naar achter, en de sluitseinen naar voren gebracht. Hiertoe waren aan de voorzijde, op de ketel en naast de schoorsteen, sluitseinijzers aangebracht. De frontlantaarns kwamen achter op de (meestal) bufferbalk in de daartoe aangebrachten haken. Lokomotieven met sleeptender mochten in de regel achteruit niet harder dan 40 in het uur rijden. Daarom kwam dit achteruitrijden bij de grote machines ook niet zo heel vaak voor.
SK
-
Hier nog een keer de sluitseinen op mijn NS 2009. Beetje raar is het wel, want er zitten ook nog de oorspronkelijke sluitseinen op, maar op veel foto's zijn deze sluitseinen te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8240586_Medium.jpg)
Vroeger leverde Philotrain deze sluitlantaarns, maar ik zie ze nu niet meer op hun site staan.
mvg,
Ivo
-
Ivo dat is helemaal niet zo raar. Bij de 2000-en waren de olielantaarns al omgebouwd naar het electrische model (zie de draadjes van de lok naar de lantaarns). Deze lantaarns waren dus vast aan de kap verbonden. De sluitseinijzers had men nog wel nodig om de dagseinen te kunnen plaatsen! 8)
SK
-
Sobat,
Dat is niet zo. De sluitlantaarns bovenop de huif zaten er al op toen de loks nog van het USATC waren. Deze zijn inderdaad elektrisch en daar gaan de draadjes naar toe. De kubusvormige sluitseinen zitten op sluitseinijzers en zijn gewoon de originele olielantaarns. Kijk maar op alle foto's van NS 2000. Ik heb overigens nog nooit gehoord van olielantaarns die ''elektrisch' gemaakt zouden zijn, maar dat zou natuurlijk kunnen.
Hoe ik dat weet van die draadjes? De lok op de foto heb ik zelf gemaakt ;D ;D
mvg,
Ivo
-
Dat is toch amerikaanse meuk die er al op zat?
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/166384
-
Dat bedoelde ik dus ook. Het is maar net hoe of dat je het lees :)
-
Spraakverwarring blijkbaar. ;)
Waar het om gaat is dat er twee sets sluitlantaarns opzitten. 2 bovenop de huif, die elektrisch zijn en er in de USATC tijd al op zaten en 2 NS olielantaarns op sluitseinijzers. Deze laatste zijn van het type dat Rick zoekt voor op stoomloks. Het enige wat de foto laat zien is dat de beide erop zitten, net zoals op veel foto's van het prototype. Dat het dubbel is vind ik eigenlijk raar, vooral dat de olielantaarns pas later werden gebruikt, tenzij.......... er geen reservelampen waren en de lampen bijvoorbeeld een afwijkende fitting hadden die in Nederland niet gangbaar was. Maar dat is puur speculeren.
bijv pag 131, 134, 139, 151, 156 en 157 van het boek Diesellokomotieven in Nederland
mvg,
Ivo
P.S., Inmiddels weet Rick wel welke lantaarns wij bedoelen, dus kunnen we weer on-topic ;D
-
Welke lantaarns bedoel je nu Ivo? En wie zegt dat ik sluitseinlantaarns zoek?;D
Over de Amerikaanse "sluitseinlichten", dit zijn volgens mij geen sluitseinen, maar 'marker lights', waarmee extra en dubbele treinen worden aangekondigd. ze stralen wss alleen wit('extra') en groen('train in multiple sections') uit en dus onbruikbaar voor sluitseinen. Stig, jij had dit moeten weten als ex-Amerikaanse modelbouwer.
Misschien maak ik nog wel een paar sluitseinen, maar ik denk niet dat de machines vaak als losse loc op de baan verschenen. Wel ga ik een of twee werkende lantaarns op de tender zetten voor het rangeerlicht en mogelijk een frontsein.
Heeft iemand een duidelijke foto van een 3900 tender? Misschien ontdek ik wel meer leuke details. Ik heb de foto achterop het boek "Vervlogen stoom" al en een deel van de tender van het model in het spoorwegmuseum.
mvg
Rick
-
Stig, jij had dit moeten weten als ex-Amerikaanse modelbouwer.
Wat? Ex-Amerikaans modelbouwer? Nee toch? :o ;D ;)
-
Nadat ik de loc grondig had schoongemaakt ben ik aan de exhaustinjecteur begonnen.
De vorm van de injecteur is verkeerd. het is denk ik een Sellars exhaust injector. Toevallig hangt zo'n zelfde injecteur aan Ja 1250, een van de locs waar ik soms onderhoud aan pleeg. Zij is van hetzelfde type als mijn avatar.
Wat nazoekwerk en veel messing buigen later is dit het resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2799.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2799.jpg)
Links zijn de SS lantarns voor op de tender. De lantaarns op de cabine zijn voor voorop. Onder is de verbeterde bogie.
De enige leiding die ik heb weggelaten is de waterleiding van de tender, omdat het dan waarschijnlijk misgaat met de tender op scherpe bochten.
Op de tender heb ik nog een paar sluitseinijzers geplaatst. Ik heb ook een lantaarn houder gebouwd en geplaatst. De loclantaarn ligt er nog los op, er moet nog een houder voor gebouwd worden. Ja, de bovenkant van de trappen zijn krom, en dat laat ik zo tot het spuiten, omdat ze anders te veel te verduren krijgen met het bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2799.jpg)
Helaas een beetje onscherp, maar het idee is er.
mvg
Rick
-
Q: Waarom duurt het zo lang om een messing kit te bouwen?
A: Alle details zijn aangebracht, de loc heeft geweekt in soda, en is schoongeschrobt. Daarbij kwamen twee dingen los: Een sluitseinijzer en een lantaarnhouder, beide met een soldeeroppervlak rond de 1mm.
vol goede hoop ben ik begonnen met het sluitseinijzer, die op de rookkast hoort. Na een half uur heen en weer schuiven ben ik zat van het heen en weer draaien van het ding in mijn tang. Ik grijp mijn pincet, nog geen 10 seconden later vliegt het met grote snelheid uit m'n pincet >:( na een half uur zoeken geef ik het op, jammer maar helaas. Ik verbouw nog een ijzer, boor een gat en maak aanstalten om het vast te solderen. Ik kijk over de ketel heen, zeg "your'e joking". Ja hoor, daar ligt het kreng. nu heb ik een sluitseinijzer voor niks verbouwd >:( >:( de vervanging vliegt naar de onderdelendoos. Nog geen 10 minuten later zitten beide onderdelen vast. alles in een sopje gewassen en naar buiten gelopen, loc onder de tuinslang schoon gespoeld ;D en laten drogen
Daarom duurt het zo lang...
Het plamuren is bijna klaar, met schuren op het menu voor morgen. fotos komen wel als alles in de primer staat. Misschien komt de loc dit jaar nog af (y)
mvg
Rick
-
Vorig jaar is niet gelukt, dan maar 2011.
Van forumlid J.W. Wensink heb ik een aantal goeie foto's van de achterkant van de tender gekregen. Nogmaals bedankt, Willem (y).
De nodige details zijn daarna verschoven en de loc is geplamuurd en geprimerd. Vandaag heb ik de loc gespoten. Ik had een potje standgroen van MK liggen, ik had de loc er al eens mee gespoten, toen had ik geen problemen. Dit maal wel >:( voor een of andere reden willen de pigmenten niet meer mengen, dus dat werd niks. Gelukkig had ik het uitgeprobeerd op een stuk plastic, dus niks ging verloren. Dus naar plan B, Tamiya olive green. Geen probleem.
Daarna heb ik het dak gespoten. In tegenstelling tot wat je vaak ziet op modellen, heb ik ipv. donkergrijs een bruin-grijs kleurtje gemengd, wat veel meer op het dak van de 3737 en een kleurenprent van een 3900 lijkt. Ook heb ik het frame een staalkleur gegeven en als laatste de bufferbalken een rood jasje aangemeten.
Een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2827.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2827.jpg)
Straks komt een laag zwart, waarna al het koperwerk gedaan wordt
-
Na het groen heb ik het zwart afgeplakt. Ik ben begonnen met de tender. Ik heb nog net de tendder kunnen afplakken voordat de afplak tape op was >:( Een halve week later heb ik ook de loc kunnen afplakken en alles is zonder probleem gespoten. Ik heb daarna het ketelfront geverfd. Het is duidelijk geen 3900 ketelfront, eerder een engelse. Ik heb het maar zo gelaten, maar ik heb wel na het verven een nieuwzilveren NS regulateur gemaakt om het toch nog een beetje nederlands er uit te laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2858.jpg)
Na de zwarte laag pakte ik een blikje verf voor iets anders. Nu hangen er een paar vijlen naast het verfplankje. Ik stootte per ongeluk een van de vijlen van zijn spijker. Drie maal raden waar de vijl op terecht kwam...
De rookkast >:( >:( >:( De schade viel mee, een deukje op de achterkant van de rookkast die na een kwartier weer fatsoenlijk was gemaakt. de ontbrekende klinknagels neem ik op de koop toe.
Het volgende dat moest gebeuren is het spuiten van de messing onderdelen. Dit heb ik gedaan met Humbrol verf, dat zich een half uur na het spuiten laat oppoetsen voor een echt metaal effect.
Daarna was een enkele leiding aan de beurt om een koperkleur te krijgen, en vandaag heb ik diverse onderdelen van een staalkleur voorzien. Dit is Humbrol silver met een paar drupjes zwart en goud.
Ik heb vanavond een paar fotos genomen in het buitenlicht. Ik vind hem al aardig op een 3900 lijken.
De stokerszijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2860.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2860.jpg)
Staatsiefoto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2864.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2864.jpg)
En de actiefoto! 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2862.jpg)
Zoals je ziet is er wat lakschade dat moet weggewerkt worden, en andere kleine dingen die aandacht nodig zijn voordat de loc in de lak kan.
Nog een paar vraagjes, ik zie op enkele fotos dat een deel van de cabine lichtgrijs is. Hoort dit? Ik wil ook een stoker enn machinist op de loc plaatsen. Weet iemand wat voor kleur kleding het locpersoneel aanhad anno 1935?
mvg,
Rick
-
Zwart fluweel.
-
Dat is een mooie machine, onmiskenbaar 3900, klasse.
Gr.
Robbert Jan.
-
Dat is een prachtige machine geworden Rick!
Het enige wat ik kan aanmerken is dat de drijf- en koppelstang in koperkleur zijn uitgevoerd, volens mij moet dat 'gewoon' staalkleur zijn, met in beide het verdiepte gedeelte zwart. Dat maakt een hoop uit voor de uitstraling van de loc! Je had het over oppoetsbaar messingkleur, welke kleur verf van Humbrol is dat? En krijg je het dan een beetje echt glanzend en beter dan de gewone geverfd-messing-kleur?
-
Rick,
Mooie plaatjes van een mooie lok (y)
@Gert, is er (nog?) niet in messing of koper. Wel in aluminium, staal en burnt iron.
Zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29050.msg496903.html#msg496903) voor mijn omschrijving en een paar posts daarboven voor het effect.
mvg,
Ivo
-
Hallo Rick,
Prima resultaat!
Ik sluit me aan bij Gert Arkema: De drijf- en koppelstangen moeten staalkleur krijgen.
Welk nummer ga je hem trouwens geven ?
Dat doet me trouwens denken aan een opmerking die ik onlangs in een mailtje naar je opgeworpen heb over de kleur van de dom. Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat een deel van de 3900's vanaf het begin met groen-geschilderde dom heeft gereden. Ik kan die bron helaas niet meer terugvinden.
Daarom "gooi ik het maar eens in de groep". Heb ik dit juist ? En zo ja, om welke nummers gaat het dan ? Of kan Rick er alle beschikbare locschilden op monteren ?
Groeten,
Willem Wensink
-
Bedankt voor alle complimenten.
Gert,
De kleuren die ik heb gebruikt zijn Humbrol nummers 11(silver), 12(copper) en 16(gold). Allen hebben MET op de deksel staan, wat kort is voor metaliser. Een half uur nadat je de kleuren hebt gespoten kun je deze kleuren met een zacht doekje oppoetsen, waarmee de zichtbare deeltjes in de lak zich tot een solide metaalkleur combineren. Google maar eens Humbrol metaliser. de resultaten zijn soms erg verbazend. Mijn metaallagen zijn nu nog een beetje dof, maar ik doe er nog een laagje zijdeglans overheen als ik klaar ben.
In de fotos zien de koppelstangen er inderdaad wat messingkleurig uit. Ze zijn van nieuwzilver, geen messing. Ik moet ze nog poetsen, daarmee verdwijnt hopelijk de messing-achtige oxidelaag. Het kruiskop is wel een messing gietdeel, maar ik ga het een vetkleur geven. Ik vind de geverfde stalen onderdelen eigenlijk nog te fel. Bij de locale museumspoorlijn zijn de koppelstangen ook kaal staal, maar dit is met vet ingesmeerd en wordt eigenlijk nooit gepoetst. Ik neem aan dat de NS min of meer hetzelfde deed, waardoor de stalen delen een beetje bruiner lijken dan echt gepoetst staal. Bij ons zit de kruiskop in een dikke laag vet, en ziet er bruin uit in plaats van staalkleurig.
Ik denk niet dat ik het verdiepte deel zwart ga maken. Ik zie het namelijk nergens in fotos terug, zowel in bedrijfstoestand als fabrieksnieuw. Ik denk dat dit misschien na de oorlog of in het museum tot stand is gekomen.
Willem, de loc wordt nummer 3931. dit is een van de twee nummers in de kit. Ik heb het nummer gekozen omdat deze het meeste kans heeft gehad om in Groningen te komen, uitgaande van de locdienst van 1939. Ik heb haar gedetailleerd met behulp van een foto van de 3931 in 1938 van de site van Nico Spilt. deze foto toont een loc met messing dom, dus dat zit in ieder geval goed.
Ik twijfel of er voor de oorlog 3900-en hebben gereden met een groene dom. Ik heb fotos bekeken van locs van beide deelseries, en ik zie alleen maar messing. De 6300-en hadden wel stalen dommen, dus daar kan het misschien van komen.
Het chassis is nu op wat touch-ups met de kwast na volledig gereed en het geheel loopt met motor en al heel lekker. In een provisorische test heeft het chassis alleen 10 wagens voortduwen met en beetje slip. met een beetje geluk wordt het dus een aardige trekker 8)
mvg,
Rick
-
Ik ga googelen Rick, dat spul is te mooi om in het potje te laten! Spiegelt die dom ook echt? Of verwacht ik dan te veel (verwacht ik al gauw ja, ik weet het ... ;D )
En mooi uitzoekwerk; zo hoort dat; neem een voorbeeldfoto en in je uitwerking van je projectje werk je naar die foto toe. Ik bn wel benieuwd hoe die koppelstangen eruit komen te zien, de foto laat mijn ogen een messingkleur waarnemen.
Enne, hoor ik Groningen? Neem je dat als uitgangspunt (y) ?
-
Nee, het "messing" spiegelt niet, maar het lijkt er aardig op.
Ja je hoort me goed. Nee, ik ga het station niet nabouwen. maar het is wel het eindpunt van oa. trein 115 die door de Drentsche hoofdstad komt.ook is het het eindpunt van de lijn van daar naar Stadskanaal (y). Dit ligt in de verre toekomst, eerst ga ik aan de slag met Nieuweveenschekanaal, nadat deze maschine af is...
-
De 3931 is nu klaar, op decals na. Die moeten nog getekend worden.
Ik heb nog een paar touch-ups moeten doen voor ik de laklaag kon aanbrengen. Helaas liet ik mijn airbrush vallen en verboog de naald. >:(
Toen ik een wek later de nieuwe naald binnen had ben ik verder gegaan. Na een laag zijdeglans heb ik de laatste details aangebracht, waaronder echte kolen en glas in de cabine. Hierna heb ik de electronica aangebracht; een lampje in de drie frontlantaarns, een schakelaar tussen 3rail en 2rail en natuurlijk een lokpilot. Zo kan de loc s'middags over de Auckland Marklin Club modulebaan crossen en s'avonds op een DC baan.
Alle drie lantaarns zijn schakelbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3037.jpg)
Het (nacht)seinbeeld "Aankondiging van een te verwachten buitengewonen trein in tegengestelde richting." let ook op de ronde witte schijf op het linker sluitseinijzer.
De loc kruipt lekker langzaam met de decoder, en de motor maakt niet zo veel geluid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0100.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0112_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0112_1.jpg)
Een blik in de cabine, waar de leerling net en shop kolen op het vuur gooit. De meester is even weg. Vraag: weer iemand wat de kleuren van het uniform van NS personeel in de jaren '30 waren?
Toen ik wachte op een nieuwe naald voor mijn airbrush heb ik ook maar ff een Staatsspoor CHM bak in elkaar gefrot. Het past mooi bij m'n SS CHBtjes die ik al gebouwd heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0107.jpg)
Er moeten nog draaistellen onder en wat spanwerk, dat komt wel als ik een paar puntlagertjes in huis heb.
That's all folks.
mvg,
Rick
-
Schitterend zeg. :o
-
Was dat geen zwart fluweel????
-
Bedankt Dennis
Sorry Sobat, ik had blijkbaar over jouw eerdere post gelezen :-[ dus het personeel had geheel zwarte fluwelen kleding?
ik neem aan dat de knopen en de band op de pet van de meester messing waren?
Ik meende ergens op het forum een foto van een sik in een jaren '30 jasje bij een museumspoorweg met rangeerders erop in het donkerblauw, dus heb ik mijn stoker daarop gebaseerd.
Zwart lijkt me ook logischer. Mijn donkerblauwe overall was na een dag klussen op stoomlocs niet meer blauw.
mvg,
Rick
-
Hallo Rick,
Die is heel mooi geworden. Je zou echter moeten proberen de afstand tussen loc en tender nog wat te verkleinen (ik weet 't: bij een DJH-model mogen loc en tender elkaar niet raken i.v.m. stroomafname, maar iedere toegestane milimeter is meegenomen).
Inzake de kleding:
De kleur zwart klopt, maar fluweel was toch echt niet sterk genoeg.
Nee, het was de stof genaamd manchester.
Het tegenwoordige corduroy lijkt er op, maar manchester was veel stugger (en sterker, zeg maar gerust onverslijtbaar!).
Willem
-
We hebben allebei een beetje gelijk De stof is Ribfluweel.
ribfluweel
1) Corduroy 2) Fluweelachtige stof 3) Katoenfluweel 4) Koordfluweel 5) Manchester 6) Ribbetjesgoed 7) Ribcord 8) Soort koordfluweel 9) Soort stof 10) Stofnamen 11) Tinneroy 12) Velours 13) Weefsel
SK
-
14) Humbrol 33 (H0) 8)
Bedankt voor de info Sobat en Willem. Ik zal vanmiddag een kwast over de stoker heenhalen. (y)
Willem, de te grote tenderaftsand laat ik nu even zo. Ik heb een schortplaat tussen de loc en tender geplaatst, dus het gat is een stuk minder storend. De beste manier zou een kortkopelling zijn, maar met zes draadjes tussen loc en tender wordt het een beetje krap.
Mijn loc neemt alleen stroom af van de tender, van alle wielen. Op het moment rijdt ze nog een beetje slecht vanwege vuile wielen, maar hopelijk wordt er met het inrijden beter. Als de stroomafname nog steeds slecht is zal ik de loc ook aansluiten, maar dat zijn weer twee draadjes tussen loc en tender.
Vandaag heb ik de loc overgeschakeld van 3-rail naar 2-rail. Het gaat perfect. Scroefje eraf, slepertje eraf, schroefje erop, schakelaar omzetten en rijden maar (y)
mvg,
Rick
-
gaat dat ook op wissels goed? De zeuvedoezentvief maakt al op recente roco-wissels een duikje in het puntstuk...
-
Een mooie strakke machine is het geworden Rick, daar kan je vanuit
mijn oogpunt echt heel tevreden over zijn.
Leuk ook om te lezen dat de loc geschikt is voor zowel 2 als 3 rail om zo ook
nog op de clubbaan te kunnen rijden, dat is natuurlijk hardstikke mooi als thuis
de rijlengte's het niet toelaten om de loc eens lekker te laten rijden.
Over de kleding, zwart ribcord is inderdaad gebruikelijk, met aan de voorzijde 2 rijen knopen
8 stuks in totaal. Een zwarte pet met een gouden band en uiteraard het vliegende wiel op
de voorzijde. Een stoker heeft zover ik weet 2 stukken gouden koort rondom de pet met
daartussen een (donker)groene band. In totaal is deze band met het gouden koort
evenhoog als de gouden band bij de machinist.
Succes verder!
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik heb net even getest, de loc past net door een Marklin wissel, maar dan ook net. Op shows mag de loc alleen op de hoofdbaan rijden waar geen R2 bochten in voorkomen. dat laat ik wel over voor de pizzassnijderlocjes. Op het geplande NS baantje past ze net door de 1:4 wissels, maar een sneltreinloc hoort toch niet thuis in het veen.
Bedankt voor de info en complimenten RobbertJan.
Ik heb het personeel nu geplaatst, het ziet er een stuk beter ut dan een lege cabine. helaas gaan veel details verloren doordat het personeel naar voren kijkt. fotos volgen morgen.
mvg,
Rick
-
Een stoker heeft zover ik weet 2 stukken gouden koort rondom de pet met
daartussen een (donker)groene band. In totaal is deze band met het gouden koort
evenhoog als de gouden band bij de machinist.
Succes verder!
Gr.
Robbert Jan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4865_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4865_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4866_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4866_3.jpg)
Wel 2 x goud maar geen groen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4867_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4867_3.jpg)
De knoop voor het stormbandje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4868_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4868_3.jpg)
Het gevleugelde wiel
SK
-
Fraai geworden die 3900! (y)
-
Mooie pet Sobat (y)
Ik ben bang dat het gevleugelde wiel een beetje grof word op een H0 figuurtje ;)
Ik heb de stoker even omgekleed en een machinist omgebouwd. Let op waar hij zijn linker hand op heeft 8) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3051.jpg)
De banden werden een beetje grof, dus heb ik ze maar weggelaten.
mvg,
Rick
-
Het is hier al een tijdje stil geweest, maar er komt weer leven in de brouwerij.
Een tijdje terug liet ik de bak van een Staatsspoor CHM zien. Dit heeft een tijdje stof verzameld, omdat ik tegen het vijlen van 8 messing asbalansen opzag. Van de week ben ik eens aan de slag gegaan.
Ik heb eerst een asbalans helemaal overgetekend op messingplaat, en daarna heb ik het gat voor de lager uitgeboord(nog niet de volle grootte). Na het tot vorm vijlen heb ik de gerede asbalans gebruikt om de anderen uit te tekenen. Nadat ik de resterende 7 stukjes messing had geboord, heb ik drie plus de gerede asbalans op elkaar gesoldeerd. Een goed passend stuk draad zorgde er voor dat de gaten, en dus de rest van de asbalansen op een lijn zaten. daarna is het een kwestie van vijlen en herhalen voor het andere draaistel. Ik gebruik hierbij de gerede asbalans als mal.
Nadat de brokken messing weer opgesplitst waren tot asbalansen werden de puntjes op de I gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3566.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3566.jpg)
De zijkanten waren gelukkig wat makkelijker om te maken. Het soldeerwerk is niet echt super, want ik had geen zin om mijn 60W bout te pakken. Dan maar met de 25W bout. Je ziet er straks tog niets van met een laag zwart en in de schaduw van de wagenbak.
De draaistelzijkanten zijn op stukken 2x2mm buis gesoldeerd, en de afstand dussen de draaistelzijkanten was bepaald nadat de MK rongenwagen was opgemeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3568.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3568.jpg)
Lagers moet ik nog bestellen, net als wielen, want die pizzasnijders zien er niet uit. Ondertussen kan ik nog aan de slag met het draaipunt en de bak. Ik heb deze draaistellen zonder aanpassing van de tekening afgenomen, dus er zullen misschien ook nog wat aanpassingen nodig zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3567.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3567.jpg)
Verder heb ik ook nog zo'n 60g lood in de bak gekwakt, en ik heb spanbanden in elkaar gesoldeerd
mvg,
Rick
-
Vandaag even de draaistellen voorzien van alle dingen die nodig zijn om ze op hun plek te houden onder de bak, en warempel, het rijdt! zonder aanpassingen rijdt de wagen zelfs door M* R1 wissels :o Nu moet ik verder nog wat details maken en koppelingen geschikt maken voordat het naar de spuiter gaat.
-
Mooi hoor
is bijna het zelfde onderstel als die MK rongenwagen toch
Gr Jan
-
Bedankt Jan.
het draaistel kun je inderdaad vergelijken met de HSM rongenwagen draaistellen. Voor zover ik weet hebben de assen alleen een veerophanging, zonder enkele verbinding met de andere as. Het is vergelijkbaar met een erg kort 2 assig wagentje. Het verschil zit hem in het frame: De HSM gebruikte een plaat waarin de aspotten zaten, en de SS gebruikte open balansijzers, die zo te zien op een balk waren geklonken.
Vandaag heb ik een paar koppelhaken op maat gevijld en geplaatst, de eerste Kadee gemonteerd en ik heb het dak aangebracht. Fotos volgen morgen
mvg,
Rick
-
Naast het dak en koppelmogelijkheden heb ik ook een paar buffers gebouwd. De bufferschijven zijn door een stuk scherp geboord 4,5mm messing buis gehakt uit 0,25mm styreen voor de platte en 0,5mm styreen voor de bolle. Door de hele bufferconstructie in de accuboor te spannen heb ik de vorm in de bolle buffers gemaakt.
Foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3569.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3569.jpg)
Het zijn nu de laatste loodjes, nog wat ijzerwerk en treeplanken en de bak is spuitklaar. Ik moet eerst lagers bestellen voordat de draaistellen afgewerkt kunnen worden. Voor de stevigheid wil ik ze solderen, dus de aspotten en veren moeten nog even wachten.
mvg,
Rick
-
Hoeveel ruimte hebben de draaistellen nog? Ik weet dat bij de MK uitgave dit erg krap was. De mijne is daarom op dit moment nog een statisch model.
Erik
-
Eric, De draaistellen hebben nu zo'n 1,5 mm per kant, maar de veren zitter er nog niet op. Ik ga de veren niet de volledige breedte maken, dus hopelijk blijft er genoeg ruimte over. Het verslag op de omBc website gaf mij trouwens de inspiratie om met dit model te beginnen (y)
De bouw van mijn CHM gaat gestaag door. Gisteren heb ik rangeertredes en luchtslangen gesoldeerd. Vandaag de sluitseinijzers, een Kadee koppeling en deurgrendels gemonteerd. De slutseinijzers zijn gemaakt van 0,1mm draad met een stukje 0,5mm vierkant strip er op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3572_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3572_1.jpg)
Met een beetje geluk kan ik zondag gaan spuiten.
mvg,
Rick
-
Handgrepen zitten er nu op, en vandaag heb ik de airbrush opgestookt. De onderkant is nu zwart. Deel van de zijkanten heb ik ook meegenomen, voor de plakbriefvlakken, en omdat ik benieuwd was naar hoe de ventilatiegrill er uitzag met verf erop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3605_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3605_1.jpg)
mvg,
Rick
-
Misschien is het nodig je stoker nog een keer om te kleden....
Liepen machinist en stoker/leerling-machinist in de al genoemde zwarte kleding: Jazeker
Werkten ze daar ook in: Nee, veelal valt te lezen dat zowel machinist als stoker hun zwarte (nette) jasje droegen naar en van het werk, bij aankomst bij hun locomotief werd vaak het zwartje jasje verwisseld voor het blauwe werkjasje (dit mocht vies worden).
Ongetwijfeld dat er overigens ook uitzonderingen daarop zijn en dat het personeel geen jasje droeg of gewoon "die-hard" hun zwarte jas bleven dragen.
Dan wat betreft de pet: Volgens mij is de getoonde en de daarvoor aangehaalde pet met 2 kleine gouden banden niet die van een stoker. Stokers hadden een zwarte pet met een gevleugeld wiel en daaronder (ongeveer op de hoogte waar de machinist zijn gouden band had) een koperen knoopje/knopje.
Misschien is de term "knoopjesmachinist" wel bekend bij jullie. Dat betrof een stoker die zijn praktijkproef al met goed gevolg had afgelegd maar nog niet het hele examentraject had doorlopen. Wel mocht hij dan al enige handelingen verrichten zoals hij verrijden van machines in het depot. Het woord "knoopjesmachinist" sloeg dan op het nog altijd aanwezige koperen knoopje op de pet.
Groeten,
Martin
-
Bedankt voor de extra informatie Martin (y)
Dat verklaart waarom ik op zwartwit fotos van de cabine vaak personeel met een jasje zie. Ik laat het personeel op de 3931 zo, als sneltreinlocpersoneel mag je wel een beetje die-hard zijn 8), maar voor de volgende meester en leerling zal ik ze een blauw jasje aandoen.
Al is het verschil tussen een stokers en machinistenpet niet echt zichtbaar in een H0 cabine, zulke details geven een mooi compleet beeld van het leven op de bok (y)
mvg,
Rick
-
En nu is de bak grijs 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3630.jpg)
mvg,
Rick
-
Ziet er goed uit (y)
-
Bedankt Erwin
Vandaag heb ik het dak gedaan. Fotos en uitleg komen morgen.
-
Als laatste is het dak grijs geworden. Ik ben weer aan het experimenteren geweest om een mooi bitumen of zand effect op het dak te krijgen. Dit maal heb ik fijn zand gebruikt. Na het door een stuk pantyhose te hebben gezeefd heb ik een magneet door het zand gehaald om te voorkomen dat stukjes ijzer in motortjes komen(zand van onze westkust is zo rijk aan ijzer dat het als erts wordt gebruikt)
Het zand is in een dikke laag natte verf op het dak gestrooid, en nadat het overtollige zand er af is geblazen heb ik er een dikke laag grijs over gespoten. Om het verder op zijn plaats te houden heb ik er nog een laag blanke lak over gespoten.
Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3635.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3635.jpg)
Ik vind het nog een beetje grof,, maar het is leuker om te zien dan een glad dak.
Tips zijn welkom
Rick
-
Als je het nog fijner wilt hebben dan zou ik eens straalgrit van Badger proberen. Ik heb het al tijden liggen, nog geen tijd mee gehad om er mee te expirementeren.
Erik
-
Ja , dat was ook mijn antwoord , maar je kan ook denken aan zo'n bus welke gebruikt wordt voor parkieten of kanaries (schelpen of zilverzand heet dat geloof ik)
-
Voor de volgende keer ja ;D
Gewoon even doodvoorzichtig een schuurpapiertje eroverheen, dan haal je de grofste korrels eraf en de putjes en randjes die dan blijven staan zijn een aardige imitatie van fijn zand. Ook omdat je met je schuurpapiertje de randjes van die kratertjes raakt. Maar dat zie je nauwelijks, dat wordt te klein.
-
Even een vraagje tussendoor...
Het was toch linnen met zand wat later door bitumen vervangen is... De combinatie zand en bitumen lijkt dan niet goed. Zal de archieven er ook eens op naslaan...
Erik
-
Daar heb je gelijk in Erik!
Daklinnen met daarop dik loodwit geschilderd (wat vergeelt) en zand erover tegen daglichtinwerking. Bitumineuze dakbedekking werd in banen aangebracht en daar werd geen zand op gestrooid.
-
Bedankt voor de tips, ik zal met de volgende wagen verder experimenteren (y)
Dus als ik het goed begrijp is dit een bitumendak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1781_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1781_1.jpg)
En een "zand" dak is veel ruiger. Toch dan maar eens een Badger Erazer aanschaffen, nu ik een goed excuus heb 8)
Rick
-
Daar heb je gelijk in Erik!
Daklinnen met daarop dik loodwit geschilderd (wat vergeelt) en zand erover tegen daglichtinwerking. Bitumineuze dakbedekking werd in banen aangebracht en daar werd geen zand op gestrooid.
@ Gert, Je spreek over linnen- bitumineuze- dakbedekkingen.
Hoort in dit lijstje ook dakleer (papier), ben het tegen gekomen in de beschrijvingen van het station Wageningen.
Hans
-
Het gaat hierbij alleen om dakbedekkingen op goederenwagens (en op rijtuigen trouwens), het was of daklinnen, of bitumineuze dakbedekking. Daklinnen heb ik nog wel eens van dichtbij aanschouwd, op het dak van de Amsterdamse tram no 72 .
Over papier en bitumen; er bestaat teerpapier, dit is een soort vet zwaar papier dat over de tengels onder de dakpannen werd gelegd om zonder dakbeschot toch stuifsneeuw en lekwater buiten te houden. Niet geschikt als dakbedekking; het scheurt in no time.
Dan heb je nog een iets zwaarder soort, asfaltpapier, maar dit is bedoeld om op kippenhokken en simpele schuurtjes te spijkeren. Dat je een materiaal om regenwater tegen te houden vast-spijkert zegt al genoeg over de uiteindelijke (geringe) kwaliteit.
Je noemt de term dakleer, dat is nu een verzamelterm voor alle mogelijke soorten bitumineuze dakbedekking. Dus valt nu niet meer te achterhalen wat voor materiaal daarmee precies werd bedoeld, anders dan bitumineus.
-
Het is hoog tijd dat dit draadje eens uit de sloot wordt getrokken.
In een vlaag van afmaken waar je mee begonnen bent heb ik de CHM eens afgestoft. De draaistellen wachtten op lagers en wielen, die ik nu heb.
Met de lagers en 25mm assen erin wou de wagen alleen maar op recht spoor rijden. Daar moest iets aan gedaan worden, dus ik ben begonnen door de asjes zo ver mogelijk in te korten zonder dat de wielen aanlopen. Dit gebeut gewoon met de accuboor en een vijl, en zolang je voorzichtig werkt hebben de puntlagers er geen last van. De draistellen zijn toen versmald om op de nieuwe asjes te passen.
De bak is ook aangepakt. De spanbanden zijn ter hoogte van de uiterste poot van de opstaptrede doorgeknipt, naar buiten gebogen en aan de poot gelijmd. Je ziet er niks van, en het levert tenminste 0,5mm aan elke kant op, precies waar het meeste speling nodig is. Met de Dremel heb ik ook nog wat extra ruimte gemaakt in de stelbalk.
Het loopt nu weer lekker door R2 bochten. Om een idee te krijgen van het sloopwerk onder de wagen is hier een foto van de onderkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHM_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHM_18.jpg)
Daarna met de details verder gegaan. De veerpakketten zijn 0,5mm dik aan de buitenkant, en ik heb ze nog dunner gevijld aan de binnenkant, want daar loopt het aan. In principe zou ik de buitenste veren nog dikker kunnen maken, maar dan beginnen be binnenste veren anders te ogen. Het valt nu aardig mee omdat de binnenste veerpakketten zich verstoppen achter de opstaptredes. De veerhangers zijn daarop geplakt, en passen toevallig precies in de gaten tussen de details op de bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHM_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHM_17.jpg)
mvg,
Rick
-
Ook de CHM heeft nu resin aspotten gekregen. Dezelfde SS types als de kolenbak zijn er op gekomen. De aspotten aan de treeplank zijde moesten wel een beetje ingekort worden aan de bovenkant om het draaistel ruimte te geven, maar de rest pastte zonder aanpassingen. Ook zijn de beugels aan de onderkant van de balansijzers aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_DSC_0008_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_DSC_0008_3.jpg)
Als laatste heb ik ook nog plakborden voor de plakbriefjes aangebracht(niet op de foto). De wagen kan dus nu weer naar de spuiter.
mvg,
Rick
-
Naast A 300 zijn er ook een paar andere dingen de spuiterij komen rollen, waaronder de CHM.
Het gebruikelijke recept, Tamiya "German Grey" met zwart voor het goederengrijs, Humbrol 33 voor het onderstel en als laatste een laagje Humbrol satin er overheen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0033_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0033_6.jpg)
Aan de wagen hangt ook een tussendoorprojectje, een rangeerder uit de tijd dat men nog een stropdas droeg bij het rangeren 8) Gemaakt uit een Preisertje, hij kan aan de meeste wagens die ik heb hangen. Een beetje Blu-Tack in het handje en hij kan zo van de ene wagen naar de andere verplaatst worden
mvg,
Rick
-
Rick,
Mooie wagen geworden. Rangeerder is ook leuk. Die stropdas roept bij mij weer vragen op. Ik kan me voorstellen dat in tijdperk II er nog geen stropdas werd gedragen, later misschien wel en in tijdperk V zeker niet meer ;)
Zoiets?
mvg,
Ivo
-
Bedankt Ivo,
Ik heb mij gebaseerd op een foto uit 1941, waar je duidelijk een stropdas ziet. Maar, ik zie nu dat op veel fotos kun je die stropdas niet zien omdat het blauwe jasje helemaal tot de kraag is opgeknoopt. Eigenlijk had ik beter zo'n geheel opgeknoopte jas kunnen maken, maar zo vind ik het ook leuk. Ik zal in ieder geval de verbeteringen doorvoeren op de volgende rangeerder (y)
Bedankt voor de opbouwende kritiek,
Rick
-
**Stofferdestof**
Met de Werps 5301 kwam ook een nieuwzilveren ets plus een paar messing gietstukken die samen een CHD moesten vormen. als goedmakertje voor het lange wachten op de loc. Al snel was het frame en de bak in elkaar gesoldeerd, maar toen kwam ik vast te zitten. De kit heeft hele mooie geetste hoekplaten met verschillende klinknagelpatronen. Allemaal mooi, maar zonder bouwbeschrijving of heldere fotos had ik geen idee welke hoekplaten waar moestten. Een paar mailtjes naar Erwin gingen onbeantwoord, dus is de half afgebouwde wagen in de kast beland.
Een dikke twee jaar later slingerde het wagentje nog steeds rond, en vond ik het hoog tijd dat het maar eens afgemaakt wordt. Bruikbare info had ik nog steeds niet gevonden voor welk klinknagelpatroon bij welke hoek van de wagen hoort, dus heb ik het maar gegokt. Er kraait toch geen haan naar. De laatste onderdelen zijn ook samengesprokkeld uit de rommeldoos of uit styreen gemaakt. Toen nog even een stel koppelingen eronder en het wagentje mag op naar de spuiterij!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werps_CHD_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werps_CHD_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werps_CHD_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werps_CHD_10.jpg)
Al met al best een mooi fijn gedetailleerd snoepje.
mvg,
Rick
-
De combinatie van de verstevigingen van de bak kloppen niet icm met de radstand die weer niet met de W1 aspotten. Die radstand zou je dus moeten vergroten en je niet zo druk maken over die hoekjes en de nageltjes daarvan. Hopelijk heb ik het zo juist geformuleerd.
Mvrgr, Erik.
-
kijk even bij taghotrain.nl , diverse helder modelmateriaal/ voorbeeld over de CHD
-
volgens mij klopt ie zo prima voor een jaren '30-chd. Dit is een latere chd (na 1912 gebouwd) met boller dak, die kan best zo met 4-meter-radstand en W1-aspotten gereden hebben. De eerdere CHD's met diagonalen achter de plankenwanden (je ziet ze lopen door de boutkoppen in het hout), diagonalen op de kopwanden en vlakker dak (zoals de nfls-bak op deze deze pagina (http://nulspoor.blogspot.nl/2014/01/nfls-gesloten-goederenwagen.html) zijn later min of meer omgebouwd naar deze variant, maar hielden hun vlakkere dak. Deze wagen heeft een bol dak en is qua bak dus origineel zo. De dichte asbalansen kunnen ook prima, vanaf bouwjaar 1913 kregen ze die, en oudere werden later omgebouwd. Niks geks te zien dus...
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/goed-alghsm.htm
-
Leuk linkje E_P (y)
Zoals Floris al zei, het model is een late CHD met de bak en frame in min of meer orginele staat(Hoekplaten, geperste balansijzers, geen extra schoren of omgekeerde kanaalijzers) met NS W1 aspotten. Niks ongewoons voor zo'n wagen in de jaren '30. Aspotten zijn heel makkelijk uit te wisselen, en het is een stuk sneller om er nieuwe assen met aspotten onder te zetten als de wielen nieuwe banden nodig zijn dan wachten op de oude assen.
mvg,
Rick
-
Ben benieuwd naar de wagen in kleur. Zelf moet ik hoognodig weer eens verder met de kar, de balansijzers zijn binnen!
-
Toen ik een tijd terug in Nederland was heb ik een kleine voorraad kits ingeslagen. Een enkel kitje kon mee in het vliegtuig, de rest heeft de reis per boot afgelegd in een container die toch al deze kant op kwam. De eerste van de kits die aan de beurt was is een Philotrain C8C Foto's van de bouw heb ik niet genomen, maar nu de bak spuitklaar is heb ik toch maar een paar foto's genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170603_223728.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170603_223728.jpg)
Een rechttoe rechtaan "bouw het kitje volgens de handleiding". Wel eens lekker na meerdere (bijna) zelfbouw projecten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170603_223748.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170603_223748.jpg)
De enige extras zijn de gasleidingen over het dak en de remslangen die niet waren meegeleverd.
mvg,
Rick
-
Mooi gebouwd , kan je misschien ook nog een foto plaatsen van hoe die gasleidingen op het dak lopen .
-
Het origineel ook goed? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_26_18_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_26_18_Pro.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_26_44_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_26_44_Pro.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_28_13_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150711_14_28_13_Pro.jpg)
Groeten Arjen
-
Ja , is ook goed (maar was en ben nog steeds benieuwd naar de invulling van Rick ;D)
-
Let op Rick, even de luchters dichtst bij de watertank op een pijpje zetten voor een betere trek. Op de foto van Arjen zijn ze eraf, maar het verlengpijpje is zichtbaar. (De reden waarom ze er af zijn heeft Arjen me wel eens verteld, maar ik weet het niet meer.)
-
Wanneer zijn de hoge gasontluchters aangebracht? Op de foto's die ik heb gevonden zie ik alleen maar lage gasontluchters.
Groeten,
Rick
-
Ik heb de gasontluchters maar gelaten voor wat ze zijn, mede omdat de bal al in de primer zat. Het is wel geruststellend om op de fotos van de echte C723 de gasleiding nog minder zuiver op het dak ligt dan mijn model 8)
Wegens het gebruikelijke afstand probleem heb ik geen MK/Phildie lak gebruikt, maar Dulon autolak. In de Erfenis (en op de site van MK) staat de receptuur op basis van RAL kleuren, die ik heb laten mengen. De lak is lekker om mee te werken, droogt razendsnel en is ook harder dan de gebruikelijke modelkleuren. Het dak is wel gewoon Tamiya Dark Yellow en het zwart is met de kwast gedaan. De tussenstand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170613_213015A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170613_213015A.jpg)
nu zie ik ook dat ik een klassenbord ben vergeten. Klusje voor vanavond
Nu verder met het interieur.
Groeten,
Rick
-
Zoals vaak het geval met mijn projecten is, is de C8c een tijd lang op een laag pitje beland. Het schilderen was al snel af, maar de afwrijftransfers van Philotrain waren toch net even te grof voor mijn smaak, dus heb ik mijn eigen getekend en laten printen. Decals aanbrengen en lak spuiten zijn niet mijn favoriete klusjes, maar het is me uiteindelijk gelukt om voldoende moed in te zamelen. Bij deze een aantal fotos van het resultaat op de fotodijk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C8C-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C8C-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C8C-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C8C-2.jpg)
Kadees hangen er nu ook onder en wordt het tijd dat ik een paar andere projecten eens afrond :angel:
Groeten,
Rick
-
Fraai resultaat!
-
(y) zeer mooi