BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: sik250 op 04 November 2010, 17:21:25
-
Ik heb van Mehano een Vossloh G2000. Netjes in de doos maar zonder papieren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mehano_g2000_RAG.jpg)
Deze dus
Heeft iemand voor mij de beschrijving waarin staat hoe deze lok open te maken is.
Het liefst heb ik een electronisch exemplaar, want dat is wat makkelijker te bewaren
Bedankt alvast
Johan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010001_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010001_4.jpg)
Als je een scan wilt hoor ik het wel via PB.
-
hallo is een mehano g2000 al digitaal voorbereid ??? of zijn deze makkelijk om te bouwen ??? en hoe kun je ze uitelkaar halen ???
groetjes tim
-
Is digitaal voorbereid.
-
Tim,
Als je een scan wilt zoals hier in het draadje dan hoor ik het wel.
-
Tim,
Midden boven zit een vierkant klepje van kunststof, dat met vier pinnetjes in het dak geklemd zit. Heel voorzichtig een schroevendraaiertje eronder, beetje wrikken en er af tillen.
Daaronder vind je een boutje, wanneer je die losdraait kan de kap er af.
Gerard
-
Als ik het klepje op de behuizing van mijn Mehano G2000 verwijder zoals aangegeven krijg ik geen opening te zien met daarin een schroefje .
Derhalve de behuizing nog niet kunnen verwijderen.
Kan het zijn dat er nu een andere methode van toepassing is?
Jammer genoeg staat hier niets over vermeld in de bijgeleverde gegevens bij de loc.
Wie weet een oplossing?
groeten,
Kees.
-
Johan,
Heb je dit vierkantje er afgehaald?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mehano_g2000_RAG_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mehano_g2000_RAG_1.jpg)
Hier (rode cirkel)is de schroef verborgen.
Jan-Peter
-
Jan Peter,
Dit klepje heb ik er inderdaad afgehaald, daaronder zit geen opening of een schroefje.
groeten,
Kees.
-
Sorry, eh Kees, :-[
Was het een nieuwe of tweede hands lok?
Als het een nieuwe lok was, dan zal of wat verharsde olie of verf de boel bij elkaar houden.
De kap moet recht naar boven worden afgenomen. Als je met de duim en wijsvinger de onderkant van de kap probeert te 'masseren' dan zal de olie \ verf los laten en kun je alsnog de kap oplichten.
Is het een tweede handse lok, dan kan de vorige eigenaar er van alles mee hebben gedaan om de kap op het onderstel te houden. Secondelijm, plasticlijm etc kun je kap en chassis bij elkaar houden. Dan helpt alleen wat goed geluk, een scherp mes, en ijzeren zenuwen om de kap te lossen.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter.
-
Jan-Peter,
Het is een nieuwe loc die ik circa 4wk geleden heb gekocht bij Conrad.
Het bewuste klepje zit met 4 pinnetjes vast in het dak van de behuizing , in een enigszins verlaagd
vierkantje in het dak.
Zou dit vierkantje er uit gesneden moeten worden om bij een schroefje te komen?
Als dit zo is vind ik het wel een zeer merkwaardige construktie.
groeten,
Kees.
-
Kees,
Met je nagels aan weerzijde van het vierkantje, onder het vierkantje, en voorzichtig naar boven trekken. Het vierkantje zit inderdaad met vier staafjes vast op het dak.
Jan-Peter
-
Jan-Peter,
Ik begrijp het niet helemaal.
Ik heb het klepje met de 4 pinnetjes eraf, ik kijk nu tegen het enigszins verlaagde vierkantje aan met daarin de 4 gaatjes
van de pinnetjes.
Maar dit is een vast stukje van het dak dat niet is op te lichten zoals jij aangeeft. Ik zou het weg moeten snijden om wellicht bij een schroefje te komen en dat lijkt me eigenlijk een vreemde construktie.
Groeten,
Kees.
-
Als je hem nieuw gekocht hebt en er zitten geen papieren bij zou ik even contact opnemen met Conrad. Als je een nieuwe loc koopt mag je toch verwachten dat hij compleet is en er dus papieren bij zitten. Misschien is het een iets andere versie met een ander mechanisme
Timo
-
Timo,
Er zit wel een beschrijving van Mehano bijgevoegd, keurig ook met Nederlandse tekst, maar mbt het plaatsen van de decoder staat er aangegeven dat je de locomotiefkap moet verwijderen , maar op welke manier staat er niet bij.
Nogal slordig.
groeten,
Kees
-
Kees,
Het plaatje van Dion hierboven lijkt mij de korrekte. Het is namelijk dezelfde die ik hier heb.
Jan-Peter
-
Zo ziet het er bij mijn G2000 (smalbek) uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07551_doc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07551_doc.jpg)
Na verwijderen van het dekseltje en losdraaien van de schroef kan de kap eenvoudig opgetild en verwijderd worden.
Althans, zo hoort het dus...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07556_doc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07556_doc.jpg)
NB: het was een standaard fabrieksuitvoering, door mijzelf lang geleden van SL-opschriften van KleiNSpoor voorzien. Moet er zelf ook eens een decoder voor gaan halen. Misschien zelfs wel sound...
-
Jan-Peter,Simon
Hierbij een foto van de kap na verwijdering van het klepje met de 4 pinnetjes.
Er is dus geen schroefje te zien, maar een dicht stukje kap met 4 gaatjes.
Ik hoop dat het uploaden van de foto goed is gegaan , want ik zie op dit moment wel een link maar geen foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8998_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8998_1.jpg)
groeten,
Kees.
-
Hoi
Die met het schroefje is ook geen N-lokje (y) (y)
Volgens mij moet je bij de N lok de kap er met een beetje geweld naar boven af kunnen trekken. Eventueel bij de 4 nokjes een beetje naar binnendrukken.
Bart
-
Ehhhh :-[
Dan denk ik dat dit (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/meh-g2000.php) handig is.
Jan-Peter
-
Zullen we de volgende keer de schaal er bij vermelden?
Dat kan een boel verwarring voorkomen dunkt me... (y)
Gerard
-
De kap is heel simpel te verwijderen door deze bij de cabine iets in te drukken en omhoog te trekken. Eventueel aan 1 zijde een klein stukje omhoog trekken en dan aan de andere kant als het niet in 1 keer gaat.
-
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Na de laatste tip van Rick heb ik de kap kunnen verwijderen.
Ik was overigens vergeten te vermelden dat het een N-loc was, kennelijk geldt hiervoor
een andere procedure dan bij de HO-loc.
Het zou wel prettig zijn als de handleiding van Mehano aangeeft hoe je een kap moet verwijderen.
Groeten,
Kees.
-
Nu het een N-spoor versie verandert het verhaal idd flink. Toevallig heb ik ook deze versie, of eigenlijk ligt die bij mijn vader (omdat die een N-spoor baan heeft). Dit model komt ook via Conrad, ik zal proberen te onthouden dat wanneer ik weer bij hem ben eens zal kijken ;)
-
Hoeft niet, de mijne komt ook bij Conrad vandaan. ;)
Conrad levert alle papieren mee die Mehano in het doosje heeft gestopt, de tip om de loc te openen heb ik ook van dit forum.