BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: platte bever op 03 November 2010, 23:00:11
-
Tillig is onlangs met een nieuwe generatie Elite wissels gekomen.
Gisteren heb ik de eerste exemplaren van de (EW 2, 15 graden wissels) bouwpakket versie opgehaald in Heerenveen.
Hieronder een klein verslag van de bouw en de veranderingen.
De grootste verandering is dat de wisseltongen aan de kant van het puntstuk zijn onderbroken en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/tillig/Isolatie.jpg)
Als je de verpakking ziet valt meteen op dat er extra's bijzitten; in vergelijk met de vorige versie. Namelijk een imitatie wisselmotor met kabelgoot. Verder valt op dat er 4 zilverkleurige strips bijzitten. In de oude versie zaten er 2 bij, maar zonder uitleg in de bouwomschrijving wat Tillig er mee wilde doen. Jammer is dat de 'wiel geleiders' nog steeds van plastic zijn bij deze wisselvariant.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/tillig/Wissel_Elite_01.jpg)
Bij de nieuwe generatie wissels is er een mooie taak weg gelegd voor deze jongens namelijk om stroombruggen te creeën:
Ze zorgen ervoor dat de wisseltongen bij niet perfect aanliggen toch van stroom zijn voorzien. Daarnaast is er een stroombrug voor het puntstuk en voor de overgebleven uiteinde van de wisseltongen die nu ook worden gepolariseerd, net als het puntstuk.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/tillig/Stroombrug_01.jpg)
Ze worden via de onderzijde door de bielzen heen gebracht en dan op de bielzenmat gebogen. Op de onderstaande foto mijn eerste poging. Ik vond het een flink gepriegel, omdat je de strips een beetje moet vlechten onder de fijne stukjes plastic die de rails uiteindelijk vasthouden.
En die verbuigen nogal snel... >:(
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/tillig/Stroombrug_02.jpg)
Na een tijdje prutsen is dit het resultaat:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/tillig/Wissel_Elite_02.jpg)
Volgens mij een Toppertje!
Ik heb nog niet kunnen proberen hoe de nieuwe wissel rijd, want zover ben ik nog niet met mijn schaduwstation.
De 'kant & klare' Elite wissels zijn voorzien van een klein soldeerlipje, die precies het puntstuk en de twee wisseltongen meepakt zodat je simpel een draadje kunt solderen om het puntstuk van stroom te kunnen voorzien. Wel zijn hier de 'wiel geleiders' van echte railsstaven gemaakt. Zo lijken de wissels nog realistischer.
Groeten Willem,
-
voor een paar euro meer had je beter kant-en-klare exemplaren kunnen aanschaffen.
Bij de EW's is de contrarail namelijk niet meer van kunststof maar keurig uit railprofiel vervaardigd.
De bouwsets zijn nog gebaseerd op de oude 'bielzenmat' met kunststof contrarail.
De kant-en-klare EKW en DKW, die nog steeds met zeer irritant verschuivende kunststof geleiderail werden geleverd, worden ook voorzien van metalen exemplaren.
De EKW met grote radius gaat binnenkort in nieuwe productie. Tillig legt de lat daarbij hoog; een eerste levering van dit wissel 85396 is afgekeurd door Tillig omdat het nog niet helemaal 'je van het' was.
Dan nog even over het soldeerlipje aan de puntstukken: dit is een gammele constructie. Mijn advies: lipje verwijderen en gewoon een draad aan het puntstuk en de beide vleugelrail solderen. Dat voorkomt ellende na het ballasten van het spoor.
grtz,
Wim
-
Ik ga morgen een paar Tillig H0 Elite wissels kopen en zal erop moeten letten dat ik de nieuwe generatie koop. Ik ga dus niet de zelfbouw EW kopen maar de kant-en-klare. Nieuwe generatie is herkenbaar aan de deling tussen wisseltong en vleugelrail begrijp ik dat goed?
Gr., Ferry
-
Is dit nieuw? Ik heb diverse EW6 bouwpakketten in elkaar gezet en die zagen er allemaal zo uit als je beschrijft. Anyway, ik vind het mooi spul, maar je moet even de rail aan de onderzijde blank maken en dan de stripjes aan de rail vastsolderen. en draadjes aan die stripjes. Dan is het betrouwbaar op de lange termijn. Kost een beetje moeite, maar daar ben je modelbouwer voor, of niet? De kant-en-klare wissels zijn vast, de bouwpakketten zijn los, kun je dus gemakkelijk in een boog leggen. De vaste zijn wel los te krijgen, dan moet je aan de railuiteinden even een paar proplasjes afknippen. Voordeel van de vaste wissels is dat de stroomvoerende stripjes aan de rail gepuntlast zijn en je dus zelf niet hoeft te solderen. Ik vind het prettig dat Tillig deze bouwpakketten aanbied. Scheelt toch weer als je 10 wissels nodig hebt zoals ik.
-
Dag Wim
€ 23,90 tegen 16,90 dat scheelt € 7,00. Dat noem ik meer dan een paar Euro, zeker op een grote hoeveelheid wissels. Zeker als je weet dat het later uitzicht geplaatst is de kunststof contrarail geen opties probleem.
De tip van het soldeerlipje zal ik meenemen. Ook al ballast ik voorlopig nog niet omdat het een schaduwstation is.
Groeten Willem,
-
Soldeer de draad gelijk aan de onderzijde van de rails (rechtop) en je ziet helemaal niks.
Dave
-
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.
Leuk dit verslagje en welkom in de club Tillig Elite rijders.
Maar je bedoelde natuurlijk:
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van verkeerd afgestelde wielen' is verholpen. ;)
Maarten