BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: dito op 03 November 2010, 11:54:52

Titel: Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 03 November 2010, 11:54:52
Hallo
Kan iemand me helpen bij het volgende.De gele en roze draad heb ik aangesloten aan de
min pool en de rode aan de plus.Tot zover loopt alles prima bij de omschakeling.Nu zou ik ook een sein willen aansluiten nl rood en groen.Ik ben geen electronicus en twijfel bij het
lezen van het plan.Is het niet zo dat de aansluitingen als volgt moeten:rood aan de rode ingang van het sein en verder de groene draad aan de groene draad van het sein en de grijze
aan de andere draad van het sein.Dank bij voorbaat
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 November 2010, 12:07:37
Om de vraag te kunnen beantwoorden is het wel handig om het schema erbij te hebben. Ik heb dat schema ooit ergens op het net gezien, maar kan het niet terugvinden. Iemand een hint?
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: RobbertJan op 03 November 2010, 12:15:56
Schema van de Tillig aandrijving

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_wisselaandrijving.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_wisselaandrijving.png)
(c) Tillig folder.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 November 2010, 12:18:26
Robbert-Jan,

Ik bedoelde het inwendig schema.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: RobbertJan op 03 November 2010, 12:28:29
Poging nummer 2:

http://www.vdweerdt.nl/manuals/tillig/86110.html (http://www.vdweerdt.nl/manuals/tillig/86110.html)

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Ronald Halma op 03 November 2010, 12:35:40
Deze dus:

Klikkerdeklik

(http://www.vdweerdt.nl/manuals/tillig/tillig_86110_b.jpg) (http://www.vdweerdt.nl/manuals/tillig/tillig_86110_b.jpg)
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 November 2010, 14:35:10
Hieruit is het antwoord aan Dito af te leiden.
De gemeenschappelijke draad van het sein moet aan rood. De groene draad van het sein aan groen en de rode draad van het sein aan grijs.
Als het sein verkeerdom schakelt, dan rood en groen van het sein omwisselen.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 03 November 2010, 17:29:45
Hallo Klaas
Het is zoals ik gedacht had maar wel was ik onzeker en zou niet graag door onwetendheid
het een of het ander in de fik zien belanden.Zeker bedankt.
Groetjes
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 November 2010, 17:40:49
Dito,

ik denk dat het wel meevalt. Zelfs als je het sein verkeerd aansluit zal er niet zomaar iets kapot gaan.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 04 November 2010, 09:50:42
Hallo Klaas
Ik heb de uiteindelijke oplossing gevonden.De twee draden welke van de decoder naar de motor gaan daar moeten de rode en groene lamp op aangesloten worden. De gemeenschappelijke draad komt van de voeding(ong16v).Wanneer nu de motor omge-
poold word verandert ook het sein.Het is volgens ik denk wel niet volgens het plan van
tillig maar mogelijks heeft de decoder er iets mee te maken want de gele en roze aan-
sluiting moeten ook samen aangesloten worden.
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: maartenvanderburgt op 04 November 2010, 10:32:16
Dito, of hoe je ook mag heten.

Zoals jij het doet is prima, maar heeft volstrekt niets te maken met de wisselmotor:  je sluit je lampjes rechtstreeks aan op de decoder.
De schakelcontacten van de wisselmotor gebruik je dus niet.

Voordeel: die schakelcontacten (voor eventuele terugmelding) heb je over, dus kun je nog ergens anders voor gebruiken.
Nadeel: je schakelt de decoder, die een permanente spanning geeft, dus een lampje gaat branden (groen of rood).  Maar of de wissel ook werkelijk "om" is gegaan, kun je niet zien, daar is nou net terugmelding voor.  Dat zijn de groene en de grijze draad.

Ga je polariseren of nog iets anders schakelen, dan gebruik je de blauwe, de bruine en de witte draad.

Wil je met 1 knop meerdere wissels in een wisselstraat bedienen, dan gebruik je de groene en grijze draad om "door te lussen" . Volgens het in de handleiding meegeleverde schema.  Werkt perfect.

Maarten van der Burgt
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 04 November 2010, 11:56:53
Hallo Maarten
Hartelijk dank voor de uitleg,maar kun je even verduidelijken hoe ik de terugmelding moet
schakelen.
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 November 2010, 12:03:09
Dito,

wat wil je allemaal schakelen? Je hebt al een sein, wil je daarnaast ook nog een terugmelding op je bedieningspaneel? En ook nog een puntstukomschakeling?
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 04 November 2010, 13:11:20
Hallo Klaas
Mijn vraag is niet of ik absoluut een bijkomende schakeling wens wat nu voor het ogenblik niet het geval is maar terwijl het zich voordoet in dit draadje kan het van nut zijn voor de toekomst en wie weet voor sommige spoorders die met eenzelfde vraag zitten.Met hetgeen
ik nu heb kan ik goed verder waarvoor dank.
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: maartenvanderburgt op 04 November 2010, 18:09:36
maar kun je even verduidelijken hoe ik de terugmelding moet
schakelen.

Zoals in het schema:  met de groene en de grijze draad en de juiste draad van de wisselstroom.
Maarten.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 04 November 2010, 23:31:23
Hallo Maarten
U schrijft wisselstroom maar is het niet gelijkstroom.De aansluitingen voor de modules,wissels werken op gelijkstroom.
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 November 2010, 23:47:18
Dito, in het voorbeeldschema werken ze met wisselstroom.
De diodes in de aandrijfunit maken daar gelijkstroom van, de ene diode voor de ene draairichting, de andere diode voor de andere draairichting.
Het is wel mogelijk om met gelijkstroom te voeden, maar daar wordt het alleen maar ingewikkelder van.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 05 November 2010, 00:46:50
Hallo Klaas
Daar ik op electronische gebied niet veel ken kan ik  niet verder .Maar de voeding van mijn
decoders is met een regelbare gelijkstoom (DC regulated power supply)alsook voor de
tillig wisselmotor.
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: maartenvanderburgt op 05 November 2010, 08:29:47
Maar de voeding van mijn decoders is met een regelbare gelijkstoom (DC regulated power supply)alsook voor de tillig wisselmotor.

Idem dito zoals Klaas zegt.
De wisselmotoren van Tillig werken NIET op gelijkstroom, maar op wisselstroom, ongeacht de voeding die je op de wisseldecoder zet. Dat staat ook in alle schema's.

Pak maar eens losse wisselmotor en probeer die met gelijkstroom en wisselstroom. Dan merk je het wel.

Maarten.

Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 05 November 2010, 09:07:43
Daar heb je volkomen gelijk in Maarten.Ik heb het uitgeprobeert en het is zo,dan moet er in de module een omwisseling gebeuren.
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 November 2010, 09:26:29
Dito, je hebt al een paar keer het woord module gebruikt. Welk ding bedoel je daar mee?
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 05 November 2010, 11:35:30
Hallo Klaas
Ik gebruik de modules van HDL.In zijn gebruiksaanwijzingen spreekt men niet van decoders maar wel van modules.Mogelijks heb ik het u daardoor moeilijk gemaakt.Sorry
Dito
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 November 2010, 12:13:02
Duidelijk. Loconet modules dus.
Titel: Re:Tillig wisselmotor aansluitschema
Bericht door: dito op 05 November 2010, 12:41:32
Ja.Alle sturingen gebeuren langs loconet.Ik zit nog wel in een grote testfase om met traincontroller bronze met de pc te sturen.Het loopt vlot zoals wisselaansturingen(wissels met spoelen-wissels met motor en servos).Het laatste wat nog te testen is,is de detectie.
Het gebeurt nog alles op een testbaan om daarna over te gaan naar een nieuwe baan die
in opbouw is.
Dito