BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ZwolsBas op 24 January 2007, 00:19:30

Titel: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: ZwolsBas op 24 January 2007, 00:19:30
Heb eens een vraag :o...

Wat is de reden dat (vroeger) bijna alle modellen in de schaal lengte 1:100 / 1:93 gemaakt werden en nu opeens niet ?

Als je zon mal in 1 keer 1:87 maakt kan je er toch veel langer mee doen en weinig aanpassingen voor de toekomst nu roco met 1:87 ICK`s komt is super maar wat gebeurt er dan met bijv  die 1:100 mallen? vernietigen?

Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: RLoos op 24 January 2007, 03:08:07
Goeie vraag, de reden.
Zoals door in de TV reportage, Modeltreinmuseum  Sneek door mr. Friskorn werd gezegd: echt schaalwerk is moeilijk.
Nummers zien er anders uit indien op schaal overgebracht. Dus zou Philotrain werken volgens het principe
„Schaal, wat het beste op de werkelijkheid lijkt“
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3001.msg42019#msg42019

De oorspring van schaal aanpassingen kan velerlij zijn. Origele Märklin rijtuigen waren 1:100 lengte. Veels te kort. Maar gelukkig, ze pastten jaren geleden wel  leuk op mijn (toen piep-) kleine baantje.

De originele Fleischmann H0 schaal was 1:82. Fleischmanns ontwerper, Schultze, vond dat op die schaal de werkende delen (wielen, cylinderstangen) beter bij de grotere delen, zoals de ketel, pasten.
Bij een schaal vam 1:87 mistte Fleischmann toen ook de technology voor het gieten van kleinere onderdelen met voldoende sterkte.

De eerste Roco’s waren dichterbij 1:90 dan 1:87.

Ik dacht dat het ook af hing van de beschikbare ruimte zowel als de beschikbare railbogen.
Ik geloof niet dat er een reden is, maar meer een trend.
Veel minder 1:100,  minder 1:93,5 zie ook:
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=298262&showpage=4

Ikzelf ben het met de heer Friskorn 100% eens, omdat we met de treinen rijden, en uitgaande van de grootte van de baan en perrons: welke schaal lengte er maar het meest natuurlijke bij past.
Perrons waar niet de helft van de rijtuigen ervoor nog over een wissel hangt.

Misschien is er geen directe reden, maar, uitgaande van de ruimere keuze in boogstralen, en baan ruimte, betere fabricage technieken en materialen, toch een trend naar 1:87 ?
spoorse groet,
Rob.
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Julius op 24 January 2007, 09:53:43
In veel gevallen (niet allemaal) zie je tegenwoordig ook dat de detaillering van de 1:87 beduidend beter is dan die van de verkorte uitvoeringen.

De lengteschalen 1:93 en 1:100 zijn overigens niet losgelaten nog, Märklin vond het 1:100 en 1:110-werk mooi zat en is nu onder de noemer "Großzügiger Längenmaßstab" overgestapt op.......juist, 1:93 ::) Fleischmann doet al jaren niet anders dan 1:93, Roco houdt tot dusver nog altijd beide programma's aan (1:87 en 1:100). De relatief nieuwe fabrikanten als LS Models, Alphatrains, Railtop, etc. doen consequent alleen 1:87. :)

Groet, Julius
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: henk op 24 January 2007, 10:26:01
In de jaren zestig werden de Duitse sneltreinrijtuigen voor het eerst in 1:100 en zonder ramen weg te laten uitgebracht (Trix) en dat was een sensatie. Daarvoor waren de rijtuigen nog meer ingekort. Ruimtebeslag was een reden, maar toch vooral de minder kritische opvattingen over de modellen. De modelspoorders zijn in de loop der tijd steeds kritischer geworden en dat heeft er langzaam maar zeker toe geleid dat de modellen steeds meer naar de juiste lengteschaal groeiden. Momenteel Nieuwontwikkelingen zijn tegenwoordig eigenlijk niet meer ingekort.
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: ZwolsBas op 24 January 2007, 16:52:03
ok!

Was de reden dat marklin hun ICR nog steeds in 1:100 uitbrengt ?

Zie dat ze ook een verkeerd raam erin hebben die nieuwste uitgave  ;D
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: GerritM op 25 January 2007, 00:14:26
De simpele reden voor 1:100 (alleen de lengte maat) is dat de meeste gebruikers niet de ruimte hebben voor een grote modelbaan met ruime bogen. Met de correcte lengte heb je langere stationsporen nodig en kun je de krappe fabrieksbogen niet goed gebruiken. Daarom maken ze ook nogsteeds materieel met een lengteschaal 1:100.

Groet Gerrit
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Herman05 op 25 January 2007, 07:30:43
Daarnaast heeft Märklin de opvatting dat iets wat je 30 jaar geleden hebt gekocht nu nog steeds gebruikt moet kunnen worden. Aangezien de bochten en de wissellampjes van de M-rails nogal krap (de bocht dus ;) ) en groot (de wissellampjes ;) )waren heeft Märklin op dit moment nog steeds veel 1:100 werk. Echter zoals de vorige schrijver zegt, de markt wordt kritischer en vandaar dat Märklin ook naar een andere schaal gaat. Overigens zijn er ook nieuwe ontwikkelingen bij Märklin die wel 1:87 worden uitgevoerd. Mocht 1:100 echt een probleem voor je zijn dan moet je blijven opletten. Märklin gebruikt dus namelijk nu 1:87, 1:93 en 1:100.

Groeten,
Herman
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: arjen op 25 January 2007, 07:48:08
In het geval van de Roco ICK's zou ook wel eens kunnen meespelen dat de 1:87 modellen veel beter gedetailleerd en ook veel duurder zijn. Dan valt het des te meer op als ze bijvoorbeeld 'vergeten' om het interieur van de eerste klasse aan te passen, of om een BD uit te brengen.
De 1:100 bakken dateren nog uit de Röwa-tijd, die mallen zijn nu dertig jaar oud, daarvan verwacht toch niemand dat ze exact kloppen  ;)
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: henk op 25 January 2007, 08:57:34
ok!

Was de reden dat marklin hun ICR nog steeds in 1:100 uitbrengt ?

Zie dat ze ook een verkeerd raam erin hebben die nieuwste uitgave  ;D

De Märklin ICR'tjes dateren ook al weer van 20 jaar geleden toen 1:100 de norm was en voor Märklin zelfs nog tamelijk vooruitstrevend. Eenmaal bestaande mallen worden niet zo maar in de kliko gekieperd.  :)
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Arkadas op 25 January 2007, 17:12:24
hmm, ik hoop maar dat marklin dan voorlopig alles in beide maten blijft maken, alleen al vanwege de ruimte....

Arkadas
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: ZwolsBas op 25 January 2007, 23:55:31
Hm 1:100... konden ze dan niet volledig in 1 : 100 maken? bijv rails breedte hoogte enzo...is gelijk het probleem opgelost ofniet?

De lima mat 46 is weer 1:87...en die trein kwam uit in eh 1975 ? ofzo...

Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Wurlitzer op 26 January 2007, 21:24:36
Misschien een flauwe opm. maar dan zou het geen Half Nul kunnen heten.
Schaal O is 1 op 45. Dus 1 op 87 komt er het dichtste bij. Waarom de schaal dan niet 1 op 90 is weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat er erg veel afwijkend schalen bestaan. B.v. in de UK OO.
Kan iemand hier misschien meer over vertellen?  Ik bedoel over de vele schalen.   Jaap
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: modelspotter op 26 January 2007, 22:19:12
Schaal O is 1 op 45.

Niet helemaal waar, schaal 0 is eigenlijk 1:43,5. H0 = 1:87 omdat het 3,5 mm op een voet schaal  is, een voet (12 inch) in werkelijkheid. Vreemd is natuurlijk de verhouding van het metrische stelsel met het Engelse stelsel. 00 (1:76) werd 4 mm to the foot (= 304,8 mm).
Maar het is en blijft een complexe materie dus was volgens puristen in UK 4 mm to the foot op 16,5 mm onjuist en werd de spoorwijdte 18,83 mm en omdat dit niet te meten was 19 mm. Maar Protofour bracht dat weer op 18,83 mm. Je zou er bij wijze van spreke op kunnen promoveren zo complex.

Een hele verhandeling daarover heeft Klaas Zondervan eens gezet in RailMagazine (154 blz. 50) en verder is het in tabelvorm (bijna alle schalen) te lezen in het 'Praktijkboek modelspoorwegen' (1996) van Gerard Tombroek.
Modelspotter

Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: marco op 26 January 2007, 22:54:30
De lima mat 46 is weer 1:87...en die trein kwam uit in eh 1975 ? ofzo...

nee, in 1990 kwam het eerste stel op de markt.

groet,
marco-
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: ZwolsBas op 27 January 2007, 00:47:38
nee, in 1990 kwam het eerste stel op de markt.

groet,
marco-

ooh... wist ik niet eens dan zijn er dus tig van gemaakt.

ik dacht dat die zilveren dozen van voor 1990 waren en die blauwe dozen van Lima Collection van 1990 en later maar dat zie ik dus verkeerd waneer kwam de eerste koploper uit dan?
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Jeroen1975 op 27 January 2007, 07:41:24
Niet helemaal waar, schaal 0 is eigenlijk 1:43,5.

http://home.hetnet.nl/~rkievit/arch/gauges.html (http://home.hetnet.nl/~rkievit/arch/gauges.html) voor het hele spoor 0 overzicht.  ;D
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Wurlitzer op 28 January 2007, 12:26:49
Prima site net wat ik zocht. Bedankt voor de korrektie van Modelspotter.
H.O is dus echt de helft van O.  Jaap
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Donaldus op 28 January 2007, 19:00:42
Niet helemaal waar, schaal 0 is eigenlijk 1:43,5. H0 = 1:87 omdat het 3,5 mm op een voet schaal  is, een voet (12 inch) in werkelijkheid. Vreemd is natuurlijk de verhouding van het metrische stelsel met het Engelse stelsel. 00 (1:76) werd 4 mm to the foot (= 304,8 mm).

Het verschil tussen het Europese 1:87 en het Engelse 1:76 wordt ook wel eens verklaard op grond van het verschil van het profiel van vrije ruimte dat in Engeland kleiner is dan op het continent. En dat heeft weer te maken met het feit dat in Engeland krappere bogen ("bochten" is geen spoorse term) worden gebruikt omdat het landschap wat heuvelachtiger is.
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: mmhajvth op 28 January 2007, 19:32:16
Niet alleen dat maar de engelse hebben ook als eerste de trein in het leven geroepen. En hebben daarbij weinig naar de toekomst gekeken de mensen op het vaste land hebben later de trein overgenomen en meteen het profiel breder gehouden omdat met er in Engeland er ook achter kwam dat dat misschien wel handig geweest zou zijn. Maar het vanwege het inmiddels opgebouwde netwerk nog maar moeilijk veranderen, en dus maar niet hebben aangepast.

Om even terug te komen op de schalen het is wel grappig dat H0 tegenwoordig nogsteeds vele inkortingen en verkleiningen kent zoals hier voor al besproken (denk aan 1:90 1:93 1:100 enz) terweil andere schalen neem bijvoorbeeld de kleinere, daar minder last van hebben. Wellicht ligt dat aan het feit die later ontwikkeld zijn, en daardoor maatvaster zijn door betere afspraken?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
Bericht door: Jeroen1975 op 30 January 2007, 18:07:30
Prima site net wat ik zocht. Bedankt voor de korrektie van Modelspotter.
H.O is dus echt de helft van O.  Jaap

Zal ik jou ook corrigeren ?
het is H0 met de 0 van 0,1,2,3,4 etc en niet met de O van ABCD etc.

Succes