BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: maartens op 02 November 2010, 09:38:10
-
Beste mensen,
Pas heb ik een oudere HAG lok via Ebay gescoord. Het is een gelijkstroom uitvoering SBB Re 6/6 (gelede lok met 3 draaistellen). Deze wil ik digitaliseren.
Wat mij opviel is dat de motor één koolborstel heeft een een 'koperborstel'.
Ik zag (al google-end) dat sommige Marklin motoren dit ook hebben. Bij gelijkstroommotoren ben ik dit nog niet eerder tegengekomen.
Nadenkende (maar ik ben geen electrotechnicus en heb alleen 6VWO natuurkunde gehad) kwam ik niet tot een reden waarom dit zo wordt toegepast.
Wat heeft een 'koperborstel' voor voordeel boven een koolborstel? En is er iets waar ik rekening mee moet houden bij het digitaliseren?
Mvg
Maarten
-
Dit zijn wisselstroom motoren die geschikt gemaakt zijn voor gelijkstroom.
Marklin-Hamo motoren zijn ook zo uitgevoerd.
Gewoon kijken of de motor nergens geen verbinding heeft met het chassis.
Verder gewoon decoder inbouwen.
Mvg.
Matheus.
-
Alle Märklin motoren met schijfcollector hebben een koolborstel en een koperborstel.
De gedachte daarachter is dat een koolborstels koolstof achterlaat op de collector,en de kopergaasborstel neemt dat weer op. Daardoor zou de collector minder snel dichtslibben. Of het ook echt zo werkt weet ik niet.
Voor de werking van de motor maakt het niet uit, je kan ook twee koolborstels plaatsen.
Twee koperborstels zou ik niet doen. De koolborstel helpt nl. om de koperborstel te smeren, en bij twee koperborstels ontbreekt die smering.