BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jeroen Water op 01 November 2010, 08:16:07

Titel: Wagencoderingen Roco Ketelwagens
Bericht door: Jeroen Water op 01 November 2010, 08:16:07
Beste allemaal,

Op bijna alle goederenwagens staat wel een materieelcodering. Bijvoorbeeld Takkls voor een VAM-wagen of Eo voor een bietenwagen.

Maar nu heb ik drie ketelwagens van Roco en daar staat deze wagencode niet op. Ik heb op internet al zitten zoeken of ik aan de hand van het wagennummer de code kan achterhalen, maar helaas geen resultaat. Kan iemand mij verder helepen aan de wagencodes van onderstaande Duitse ketelwagens?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/67715.jpg)
Roco 67715: DB gasdrukketelwagen 792 0 485-9

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/46191_1.jpg)
Roco 46191: DB ketelwagen VTG 079 0 074-9 donkergrijs

Zelfde wagen als 46191, maar dan licht grijs.
Roco 4355A: DB ketelwagen VTG 076 5 353-6 lichtgrijs

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Foto's gebruikt van: www.guiding.hu/modell/vagon/z/vagon_z.html

Jeroen
Titel: Re:Wagencoderingen Roco Ketelwagens
Bericht door: Illya Vaes op 01 November 2010, 11:13:57
Grappig, want je ziet al aan de URL dat het wagens uit de Z-klasse zijn  ;D
Dikke kans op "Zas" o.i.d. (zoals in ieder geval de Piko ketelwagens).
Titel: Re:Wagencoderingen Roco Ketelwagens
Bericht door: Jeroen Water op 01 November 2010, 12:11:02
De Roco 67715 is er ook in de variant van een bij NS ondergebrachte VTG wagen. Die heeft de codering Zagkks. Verschil in wagen heb ik niet gevonden, behalve dat de NS versie een hitteschild bovenop heeft en de 67715 dit niet heeft. Zou deze wagen dan ook Zagkks moeten heten, of kan daar weer een andere codering uit voort komen omdat het hitteschild ontbreekt?

Jeroen
Titel: Re:Wagencoderingen Roco Ketelwagens
Bericht door: Falkenberg op 01 November 2010, 21:05:26
Ha, de typenummers voor ketelwagens. Dat is een zaak voor de echte specialisten. Maar ik doe toch een poging. Aangezien de meeste (99,9%) van de ketelwagens privewagens zijn (herkenbaar aan het [P] kenmerk) is het niet verplicht om de typeaanduiding te vermelden. De eigenaar weet wel wat ze kunnen en ze zijn vaak voor een specifieke lading geschikt. Alleen bij de NS ingezette P-wagens hadden vaak wel een typeaanduiding. Dus vandaar dat je ze soms wel ziet.
Waar je daarnaast op kunt letten is de nummering. De Roco 67715 is er een van UIC-2 (na 1980-85), want P-wagens begonnen toen met een 7. De 46191 is er een van UIC-1 (tot ca 1985), want beginnend met een 0. Daar is al snel mee te herkennen in welk tijdperk de wagen past.

Dus Jeroen, als je wagen in 1974 moet passen moet ie een 0 als eerste nummer hebben (buiten regime en maatschappijcode) en een wagencode als het bij NS ingestelde wagen is (een zeldzaamheid in verhouding met DB en SNCF) en geen wagencode (althans niet noodzakelijk) als de wagen bij bijv de DB rijdt.

De 46191 Zou ik een Zas noemen.
Zagkks is trouwens:
Z= UIC-2 ketelwagencode
a= 4 assen
g= geperste, vleoibaar gemaakte gassen
kk=<40t bij 4 assen
s = 100km/h

Een hitteschild had meer te maken met het type gas dan de typecode.

Hopelijk kun je hier wat mee.

Dirkjan
Titel: Re:Wagencoderingen Roco Ketelwagens
Bericht door: Remunj op 01 November 2010, 21:09:10
Misschien kom je met dit overzicht (http://www.goederenwagens.nl/dok/doku.php?id=type-z) ook een stuk verder.

Gr.
Eric
Titel: Re:Wagencoderingen Roco Ketelwagens
Bericht door: Falkenberg op 10 November 2010, 07:06:47
Hier nog een leuke verzameling Zagkks wagens http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5095048 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5095048)