BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Maik4701 op 31 October 2010, 23:12:48
-
Beste Beneluxers,
Wie woont er in de buurt van Amsterdam en kan mij met een aantal dingen helpen op mijn modelspoor.?
Mijn spoor ligt en er moeten een aantal dingen worden gedaan zoals bijv. een keerlusmodule aansluiten, wissels digitaliseren.
Omdat ik erg slechtziend ben kan ik dit helaas niet alleen.
Ik hoor graag, en alvast bedankt,
Groet,
Maikel
-
Schaal? rails? Baanplan?Tijdperk?
Groet Bram.
-
Ja sorry is misschien wel handig inderdaad.
Schaal: HO
Rails: Roco Line 2.1
Baanplan: Kun je vinden onder Baanplannen en dan Maikel's baanplan (sorry zit op me werk dus kan hem even niet toevoegen)
Tijdperk: V & VI Nederlands Materiaal
Ik hoor het graag,
Groet,
Maikel
-
Helaas heeft er nog niemand gereageerd...
Woont er echt niemand in de buurt van Amsterdam die me kan helpen??
Eventueel is een financieel iets bespreekbaar...
Hoor graag,
Grtz. Maik
-
Ik woon weliswaar in Utrecht, maar dat is op een zondagmiddag geen probleem. Je hebt een pb.
.
.
En je hebt hem al beantwoord zie ik. ;D
-
Zo, we hebben inmiddels een afspraak gemaakt voor zondag 21 november. Dan wordt er een en ander aangesloten.
Ik heb wel een verzoek of iemand een tweetal van die paneeltjes met baanplan en drukknoppen wil maken voor de wisselbediening. Dat zit zo.
Maikel was van plan om de wissels digitaal te bedienen. Prima, maar na wat heen en weer praten waren we niet zo zeker meer of dat wel verstandig is. Het feit dat Maikel slechtziend is, legt toch wel wat beperkingen op.
1. Hij heeft een Multimaus en het schermpje van de Maus is niet erg helder. Het kiezen van een locadres gaat nog wel, maar bij de priegels voor de wissels houdt het op. Gelijk overstappen op de computer of een dure centrale met ingebouws beeldscherm is wel een grote stap, daarom voorlopig maar even met drukknoppen. Ik dacht aan een paneeltje voor de bovenste tafel en een paneeltje voor de onderste tafel en het middenstuk. Is er iemand die dat wil maken? Verdelen we de taken wat. Je kunt dat gewoon thuis doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maikel_plan_v0_5.jpg)
2. De beperking van Maikel betekent ook dat dingen tamelijk robuust moeten worden uitgevoerd. Zelf kan hij het meestal niet repareren. Daarom is gekozen voor de standaard spoelenaandrijvingen van Roco. Die zijn naar mijn ervaring betrouwbaar en vooral rechtoe rechtaan direct aan het wissel op de tafel.
En dan nog een vraag. Welke aandrijvingen horen dan bij een Engels wissel? Ik weet dat niet en ik heb ook geen gebruiksaanwijzing. Maikel heeft die gebruiksaanwijzing wel, maarre ...
-
Henk, je hebt een pb... ;)
Grtz Marco.
-
Het antwoord op je laatste vraag Zie deze link (http://www.anw-modeltreinen.nl/ro_roco21-wissels.htm).
Gerard
-
Bedankt Gerard, maar Maikel heeft Rocoline. Ik wil eigenlijk alleen maar weten welke wisselaandrijvingen nodig zijn voor zo'n Engels wissel: links, rechts of van allebei één.
Van Marco heb ik inmiddels een gebruiksaanwijzing gerkegen. (y)
Nou nog iemand die twee paneeltjes wil maken.
-
Je hebt twee aandrijvingen nodig... even opletten met polariseren...
In het Encyclopedie artikel over puntstuk polariseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren) staan toevallig een aantal rocoline wissels getekend, de gewone, de drieweg en de engelse wissel.
Groeten Ronald.
-
Jawel, maar welke van de gewone spoelenaandrijvingen?
2 keer links (40295), 2 keer rechts (40296) of van ieder 1.
-
dat moet ik even in de papieren nakijken... die moet ik even opzoeken voor je... Die moet ik nog hebben... Ik heb zelfs alle doosjes nog.... ik kom daar nog even op terug...
Groeten Ronald.
-
Länge 345 mm. Innenliegende Zungen, Abzweigradius 959 mm, Herzstückwinkel 10°. Für den links- bzw. rechtskreuzenden Einbau liegen zwei Distanzstücke D2 und ein D8 bei. Benötigt werden jeweils 2 passende Antriebe. Entweder 40295/40296 Elektroweichenantriebe oder 40297/40298 Handweichenantriebe. Ebenfalls passend 10030 Unterflurweicheantrieb. Bitte die jeweiligen Bedienungsanleitung beachten.
Van beide dus 1x nodig ( info van roco.cc )
-
Bedankt we zijn eruit.
Vestig ik nog even de aandacht op het volgende. ;D
Zo, we hebben inmiddels een afspraak gemaakt voor zondag 21 november. Dan wordt er een en ander aangesloten.
Ik heb wel een verzoek of iemand een tweetal van die paneeltjes met baanplan en drukknoppen wil maken voor de wisselbediening. Dat zit zo.
-
Vandaag de ringleidingen gelegd en de wisselaandrijvingen gemonteerd.
Bleek ik hier toch foute informatie te hebben gekregen. ;D
Bij de Engelse wissels heb je wel degelijk twee dezelfde spoelenaandrijvingen nodig. Dus twee keer 40295 of twee keer 40296, afhankelijk hoe je de aandrijvingen wil monteren.
Nu ik de Duitse tekst twee berichten hierboven nog eens lees, staat er ook niet echt dat er twee verschillende nodig zijn.
Om er voor de driewegwissels ook twee gelijke aandrijvingen nodig blijken te zijn, viel de 'schade' nogal mee. Slechts één aandrijving moet worden geruild.
Volgende keer gaan we een paar fraaie knoppenkasten monteren.
-
Henk,
Goed bezig (y)
Vele bewondering en respect vanaf deze kant.
mvg,
Sander
-
Lima is prima maar Henk ook! (y)
Groet Jaap
-
Dat is hartstikke mooi Henk! Super dat dat voor hem doet! (y)
Groeten Ronald.
-
Henk,
Even een (slechte) foto als voorbeeld. Layout gemaakt op stellingmateriaal.
Zie ook andere genoemde opties. Hoor wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006_0926Image0004_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006_0926Image0004_01.jpg)
Gr. Paul
-
Eindelijk tijd voor de tweede ronde.
Maikel had het namelijk te druk. ;D
Zelf de rails spijkeren bleek toch iets te veel van het goede met een visuele beperking, dus vandaag hebben we voornamelijk de rails vastgezet. Verder de rails op de ringleiding aangesloten en de Lenz keerlusautomaat geïnstalleerd. Konden we lekker vol gas, waarbij natuurlijk bleek dat een wissel kapot was. :-\ Mee naar huis genomen en het ding is gelukkig alweer gerepareerd.
Er is nog één ronde nodig. Dan ga ik Maikels knoppenbord installeren.
Paul van het vorige bericht heeft iets zeer fraais gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knoppenbord1.jpg)
En ik ben bezig de componenten aan de achterkant te monteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knoppenbord2.jpg)
Wel meegenomen vandaag om te passen en hij krijgt een prachtig verzonken plekje. Gaat mooi worden Paul. (y)
-
Mooi werk Henk! Complimenten! (y)
Gerard
-
Maikel kan het knoppenbord ook gewoon aan de muur hangen. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knoppenbord3.jpg)
Het is de bedoeling dat het geheel netjes in een gat in de baan zakt.
Nu nog even de bedrading aan de achterkant.
-
Strak! (y)
-
De bedrading van het knoppenbord is ook klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knoppenbord4.jpg)
Zondag wordt de hele boel geplaatst.
-
Op verzoek een fotootje van één stel knoppen/leds. Het geheel functioneert volgens het bekende schema uit de encyclopedie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knoppenbord5.jpg)
Voor één wissel: twee schakelaars, twee leds, twee diodes en een weerstand. De diodes verbinden kruislings schakelaar en led, eentje zit in een stukkie isolatie om sluiting te voorkomen. De bruine draad gaat naar alle andere schakelaars en uiteindelijk naar de trafo. De groene en de rode draad gaan via de kroonstenen naar het betreffende wissel.
-
Maar blijft de led nou altijd branden in de stand van de wissel?
Ik snap niet hoe het kan, maarja als het maar toepasbaar is, en dat het duidelijk is voor Maikel!!
Ik vind het erg mooi wat hier gebeurd (y)
Gr,
Mathyn
-
Het werkt alleen als je wissels hebt met een zogenaamde eind afschakeling
Linkje naar de schakeling
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html
-
Tja, kwestie van schema bestuderen.
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/1/1d/E10.15.01-08.gif)
Het 'geheim' is tweeledig.
1. Iedere led is in serie geschakeld met een wisselspoel. De stroom voor de led loopt dus door de spoel. Dat kan, omdat een led maar weinig stroom verbruikt. Veel te weinig om de spoel zijn werk te laten doen.
2. Het werkt alleen bij wissels met eindafschakeling. De eindafschakeling zorgt er immers voor dat telkens één spoel van de stroom wordt afgesloten, zodat ook de bijbehorende led dooft. Bij wissels zonder eindafschakeling branden beide leds permanent.
-
Nu snap ik hem!
Maar dat kan alleen bij spoelen?
of ook bij die witte dingen van Conrad?
Ik weet zo niet 1-2-3 of die met eind afschakeling uitgerust zijn.
Zolang er maar eind afschakeling op zit is het dus goed?
Gr,
Mathyn
-
Die witte dingen van Conrad: Dat zijn Wisselmotoren. Die heb je in twee versies: met eindafschakeling en met eindafschakeling en polarisatie van het puntstuk. En ja zolang er een eindafschakeling inzit is het goed. Anders werkt dit niet, dat staat in de uitleg van Henk.
@Henk, Dat ziet er goed uit... Maikel zal hier wel blij mee zijn!
Groeten Ronald.
-
Bedankt Ronald.
Maar ik denk eigenlijk niet dat het met een motoraandrijving ook werkt. Of vergis ik me nu?
-
Zal met een motoraandrijving ook wel lukken. Maar dan moet 1 led andersom staan.
Geef me even tijd om wat te experimenteren, kom ik later met een schemaatje.
-
We zijn benieuwd Klaas.
En begin dan gelijk een nieuw draadje. :)
-
Gedaan, zie dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34371.new.html#new)
-
Zit dat mooi of zit dat mooi?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knoppenbord6.jpg)
Paar kilometer draad getrokken en de leds doen het nog ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/knoppenbord7.jpg)
Verder weet ik gelijk weer waarom ik geen driewegwissels, ingewikkelde Engelse wissels of keerlusautomaten op mijn baan wil. Over die automaat van Lenz dlers een vraagje.
-
Dat ziet er goed uit henk. Mooi gezicht dat tableau. Maar waarom geen engelse wissels en driewegwissels? Aansluiten zal toch niet het probleem zijn of wel?
Groeten Ronald.
-
Ziet er strak uit! Vooral dat schakelpaneel.
-
Verder weet ik gelijk weer waarom ik geen driewegwissels, ingewikkelde Engelse wissels of keerlusautomaten op mijn baan wil.
Een driewegwissel of een Engels wissel is toch in principe gewoon twee wissels?
Bij een driewegwissel moet je alleen uitkijken dat je altijd omschakelt via de rechtstand. Of met 3 drukknoppen. Zie schema (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01a) op mijn website.
Overigens heb je mooi werk geleverd.
-
Ja, bij de Engelse wissels moest ik drie keer nadenken voor het werkte, maar aansluiten is uiteindelijk het punt niet.
Ik vind het nodeloos kwetsbare dingen.