BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BDS2006 op 23 January 2007, 16:21:58

Titel: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: BDS2006 op 23 January 2007, 16:21:58
tijdje geleden had ik iets gelezen over marklin koppelingen die uitelkaar trokken, maar kan het bericht niet meer vinden.

mijn vraag is:

hoe of welke koppeling je kan gebruiken zodat hij de wagons niet meer uitelkaar trekt, op dit moment zijn het geen kort koppelingen meer.

ook met het oog op de ICRm stam, die de lok ook gaat duwen.

wie kent dit probleem en hoe heb je dit opgelost?
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: BDS2006 op 23 January 2007, 20:49:24
welke koppelingen zijn beter? de koppelinge van marklin of die van Fleischmann? En wat is de oorzaak dat ie zo uitelkaar trekt, ook als hij stil staat, staan de vouwbalgen niet meer tegen elkaar aan. Ook ivm de bouw van ICRm en dat de loc de wagons gaan duwen
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: ZwolsBas op 24 January 2007, 00:23:27
Oh dat

dat trekken is puur voor de bochten bedoelt zodat hij niet ontspoort ( die 2 rijtuigen drukken dan van elkaar weg zeg maar en als hij stilstaat trekt die ze terug waardoor het lijkt dat het net echt is zo strak op elkaar maar met rijden is dat niet mogelijk ( in bochten dan ) het kan ook zijn dat ik het mis heb.
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: BDS2006 op 24 January 2007, 11:46:26
Als de wagons stil staan zijn ze nog steeds ver uitelkaar, net als vroeger toen er nog geen kortkoppelingen op zaten. Hoe kan je dit oplossen en licht het aan de koppeling en/of kan ik beter fleischmann koppelingen gebruiken, ook als ik de wagons laat duwen.

er is al eens een topic over geweest, alleen kan deze niet terug vinden.
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: Michiel op 24 January 2007, 12:35:51
Ik snap bar weinig van je vraag, maarum...Nog kortere koppelingen monteren?
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: ZwolsBas op 24 January 2007, 13:39:54
Zijn dit niet oude marklin rijtuigen uit zon blauwe doos?

Hebben die koppelingen NEM schacht ?

Die nieuwere rijtuigen horen gewoon strak op elkaar te zitten

ik heb zelf 10 ICR bakken gehad waaronder 2 oude die nieuwere zitten gewoon strak op elkaar

Misschien een foto ?
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: Sander. op 24 January 2007, 14:13:55
BDS2006, ik vind je vraagstelling vrij onduidelijk en ik snap niet helemaal wat je nou precies bedoelt, maar ik waag toch een poging. Wellicht dat ik er ook anderen een plezier mee kan doen:

Ik ga er vanuit dat je Märklin ICR rijtuigen hebt met kortkoppelmechaniek (NEM schacht) en Märklin kortkoppelingen.

Mijn ervaring is dat sommige rijtuigen op recht spoor net niet helemaal strak tegen elkaar koppelen. Zodra de trein gaat rijden (getrokken) dan gaan de balgen zelfs nog verder uitelkaar staan. Zeker bij wat langere = zwaardere treinen. Denk ook aan helling op rijden.
Er onstaat een in mijn ogen storende opening tussen de rijtuigen.
Dit wordt veroorzaakt door het kortkoppelmechanisme dat (teveel) speling heeft in de lengte richting (tov het rijtuig).

Ik heb de volgende oplossing gevonden: (Tevens toepasbaar op rijtuigen van andere merken met het zelfde euvel)

Als je het rijtuig het onderste boven houdt en de koppeling verwijdert dan zul je zien dat de NEM schacht niet symetrisch is: De bovenkant en de twee zijkanten zijn even lang, de onderkant is een geschatte millimeter korter. Deze millimeter moet je benutten.

Men neme een Dremel of ander bruikbaar hulpstuk. Maak hiermee de drie lange kanten van de NEM schacht net zo kort als de onderkant. Als je dit met enig preciesie doet heb je in no-time een perfect rechte en, nu dus symetrische, NEM schacht die ongeveer 1 millimter korter is geworden.

Als je nu de koppeling weer insteekt (ik gebruik zelf uitsluitend de Fleischmann en Roco kortkoppeling, want ben niet zo te spreken over de Märklin) zul je merken dat deze in lengte richting kan bewegen in de NEM schacht. Laten we zeggen een speling van ongeveer 1 millimeter  ;)

Om de koppeling te fixeren zou je ervoor kunnen kiezen er een druppel lijm op te doen. Dit is de meest snelle en eenvoudige oplossing.

Ik had echter de wens het mogelijk te houden nog van kopeling te kunnen wisselen en heb dus iets anders bedacht;
Als je de koppeling in steekt in de "nieuwe" schacht dan steken de pootjes van de koppeling aan de achterkant 1 millimeter uit. Logisch.
Om het uitstekende deel van de pootjes heb ik een stukje ijzerdraad gedraaid.
Het draad uit de witte boterhammenzakjes- danwel vuilniszakkensluitstripgevalletjes voldoet uitstekent!
Nu zit de koppeling muurvast op z'n nieuwe plek.

Het resultaat is dat de rijtuigen strakker koppelen. Op het rechte stuk staan de bakken  nu strak balg tegen balg en er ontstaan geen openingen meer tussen de rijtuigen tijdens het rijden.

LET OP!
Het koppelen van de rijtuigen gaat nu niet meer zo soepel als voorheen, dus voor degene die graag volop rangeren (en van samenstelling veranderen) met hun rijtuigen is deze optie wat minder geschikt.

Mvg

Sander


Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: BDS2006 op 24 January 2007, 14:49:30
het zijn de Marklin ICR uit de witte doos 4264 & 4265 , ik heb goed onder de wagons gekeken, zowel tijdens het rijden, als de wagons stil staan, het licht niet aan de nem schacht zelf maar aan waar de nem schacht in zit die trekt hem extra los, vind dit moeilijk uit te leggen, hoe kan je dit los trekken voorkomen of verhelpen.

het kan zijn dat het gekomen is dat ik hem een tijdje geleden heb laten duwen, misschien kunnen deze wagons dat wel niet. Iemand anders had dit probleem  ook al, het is wel een probleem met het oog op dat ik met een BDs stam wil rijden en de loc zowel gaat trekken als gaat duwen.
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: Sander. op 24 January 2007, 15:06:57
BDS2006,

het is me nog steeds niet helemaal helder wat nu precies het probleem is ben ik bang.
Je hebt de rijtuigen 4264  en  4265. Dat zijn in elk geval rijtuigen met kortkoppelmechaniek en NEM schachten. Dat is duidelijk.
Welke koppelingen gebruik je?
Ik weet niet wat je bedoelt met "die trekt hem extra los".

Je noemt wel een aantal zaken die wellicht je probleem veroorzaken, maar hier kan ik op dit moment niets mee. Je probleem is me nog steeds niet echt duidelijk en ook de genoemde oorzaken zijn niet echt helder.

Probeer eens wat feiten weer te geven waar we verder mee kunnen.

Bijvoorbeeld:
de afstand tussen de rijtuigen is te groot,
de NEMschacht zit los,
ik constateer dit of dat,
etc.

Kortom, wat is de situatie met jouw rijtuigen (= je probleem) en hoe zou het volgens jou moeten zijn.
Misschien dat je eea anders met een foto kunt verduidelijken.


NB ik heb geen enkel probleem met dit type rijtuig. Het rijdt zowel getrokken als geduwd prima. Het enige minpunt wat ik had staat in mijn vorige bericht inclusief de oplssing daarvoor.

mvg

Sander


Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: Michiel op 24 January 2007, 15:44:45
En, weet héél zeker dat als je er aan begint, dat het ook goed komt (met het 1600-avontuur in je achterhoofd).
Titel: Re: Marklin ICR koppelingen
Bericht door: Robertus op 24 January 2007, 20:17:19
Hoi,

Ik persoonlijk vind het niet zo'n probleem.

Heb je alleen bij de Märlklin ICR's deze problemen?
Mijn ervaring is dat alle merken en types kortkoppelingen waar ik mee rij wel wat speling hebben.

Ik denk dat je meer problemen zult krijgen als je ze op de beschreven manier van Sander stijf tegen elkaar aan fabriekt. Dan kun je soepeltjes aan- en afkoppelen wel vergeten. Bij scherpe S-bochten bij voorbeeld bij gebruik van die 30 graden Märklin-M wissels zouden ze wel eens niet ver genoeg vrij kunnen komen waardoor de boel uiteindelijk steeds ontspoort.

Overigens, als de lok duwt, dan zullen ze wel dichter bij elkaar zitten dan als de lok trekt, da's logisch.

Op mijn baan rij ik met 10 rijtuigen getrokken en geduwd en heb geen problemen. Heb overigens wel het idee dat na verloop van tijd (lees en jaar of 10+) de speling wat groter wordt.

Als je echt niet kunt slapen van dit probleem, dan zou ik alleen met duwende lok gaan rijden.............

Rob