BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: JoopSpoort op 31 October 2010, 02:44:34

Titel: testen 63410
Bericht door: JoopSpoort op 31 October 2010, 02:44:34
Goedenacht allemaal (maar we hebben nog een uurtje extra ;) )

Ik heb vier vragen, maar allereerst zal ik uiteenzetten wat mijn installatatie is:
Een Uhlenbrock basic, een power 4 booster, bezetmelders UH63320 (tweerail) en schakelmodules 63410

Vraag 1
Ik heb dit weekend de wissels fysiek aangesloten op de Schaltmodul 63410 van Uhlenbrock. Om te controleren of alle wissels functioneerden heb ik met een gelijkstroomtrafo getest of alle wissels functioneerderen door één draad op de 15V = te houden en de andere op de diverse uitgangen. De eerste paar wissels werken perfect, maar dan komt er helemaal niets meer, of alleen maar gebrom doordat de spoel heen en weer knalt. Ik maak gebruik van oude wissels van Roco voor het rangeerterrein en Fleischmann Profi voor de hoofdbanen en station. Deze hebben volgens mij eindafschakeling. Het fenomeen doet zich voor bij beide modules. Met name bij de wissels waarvan ik de zwarte draad heb gecombineerd naar één draad. In het analoge tijdperk was dit nooit een probleem.  De aansluiting heb ik conform de gebruiksaanwijzig gedaan, dus de richtingdraden op de uitgangen en de zwarte naar de 15V +. Of werken de schakelmodules pas goed als ze geprogrammeerd zijn?

Vraag 2
Moet je elke module afzonderlijk programmeren, d.w.z. geïsoleerd van de andere, omdat ze uit het doosje adress 65535 hebben?

Vraag 3
Moet elke afzonderlijke bezetmelder opvolgende sectie/bloknummers krijgen? Het is namelijk handiger om de hele baan te scheiden in noord-zuid dan linker spoor of rechter spoor.

Vraag 4 (eigenlijk een overweging)
Ik twijfel of ik gebruik zal maken van Koploper of Rocrail (met signaalmodules van Dinamo om NS na te bootsen) of dat ik het geheel aanstuur met de IB switch en de seinen aanstuur met bistabiele relais en de stopsecties aanstuur met ADCC. Aangezien ik geheel tot mijn eigen verbazing de hippel heb kunnen digitaliseren zoals Huib Maaskant dat deed (maar dan met rood! zwaailicht :-) ), moet de laatste optie ook wel lukken. Het lijkt me dat je in het laatste geval meer zelf kunt aansturen met rangeren e.d. Bovendien heb ik veel kopsporen en dat lijkt me voor een volledig geautomatiseerde baan een beetje teveel van het goede.

Ik heb gekeken of mijn vragen voor kwamen in de reeds bestaande topics, maar dat is haast ondoenlijk om dat te vinden.

Hartelijke groet,
Joop