BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Treinhobbijist op 30 October 2010, 16:19:30
-
Vaak lees je dat mensen snel wisselen van baan, door bv verhuizing, verbouwing, andere inzichten of zelfs stoppen met hun modelbouwhobbij.
Veel banen worden dan ook niet oud, is zo mijn idee. Daarom deze topic om eens te kijken welke leeftijden de huidige banen hebben.
zie jullie reacties gaarne tegemoet.
Gr Treinhobbijist
-
Ik heb twee banen.
Een baan is nog altijd in gebruik in mijn ouderlijk huis, de baan is grotendeels gebouwd vanaf 1965, en is dus al 45 jaar oud. De nieuwste delen zijn uit de '90 jaren, oa een groot emplacement.
Alles Fleischmann messingrails, alles werkt nog steeds perfect, nog nooit een elektrisch wissel defekt gegaan.
De oudste loks zijn ook uit deze tijd, rijden nog altijd netjes hun ritten.
Mijn andere baan is pas 2 jaar oud. Ook fleischmann messingrails en nog in opbouw. Deze baan heeft oa een draaischrijf, enkele goed liggende hellingen en een tandradlijn waaraan ik nu bezig ben.
Gr treinhobbijist
-
ik ben zo bezig:
baan nummer: 1
lengte v.d. rails: 30 meter
sinds: 2008
oppervlakte: 4,8 m2
kevin (y)
-
Mijn modelbaan is maar 2 jaar oud geworden
Rollend materiaal en rails in 2007 /begin 2008 verkocht, baan daarna afgebroken.
Harm
-
Hi All,
Mijn allereerste baan was Trix Express midden jaren zestig, nog met bielsen van karton. Later omgewisseld voor de nieuwe Trix rails. Begin jaren zeventig alles overgedaan aan een oom.
In 1978 een startset (Jouef) gekregen, die tot 1986 in de verpakking heeft gezeten. Toen fanatiek begonnen met veel rijdend materiaal te kopen. Dat is toen ook deels van FMZ-decoders voorzien. Ik ben toen begonnen met de oude FMZ-centrale. Vervolgens heeft alles door verhuizingen weer lang in dozen gezeten. In 2006 ben ik, na een bezoek aan Miniatur Wunderlandland weer begonnen en heb nu een begin van een baan, die wordt bestuurd door Koploper. De uitbouw gaat langzaam door alle andere klussen die ik er tussendoor doe.
-
Mijn rail materiaal is een jaar of 6 oud. Ik ben overgestapt op Fleischmann profi.in cobinatie met Roco model wissels Mijn oudste locomotief is van Fleischmann Ongeveer 40 jaar oud (het welbekende O&K lokje) en diversen loc,s van Roco o.a. een 2200 en een hippel en een 1100 beide van de eerste versie 25 jaar oud Wel allemaal met een mashima motor voorzien en gedigitalzeerd en Márklin Hamo postrekker ook een van de eerste 18 jaar oud en uiteraad nog wat blikken wagons van Fleischmann. als jeugd sentiment.
-
Mijn baan heeft een negatieve leeftijd 8)
Ik hoop dat hij deze winter geboren wordt.
Mijn oude baan bij mijn ouders thuis was is ongeveer 5 jaar oud geworden, daar is in +/-1995 mee gestopt.
Mijn eerste piko startset kreeg ik rond 1987, en tussen 1987 en 1990 heb ik verschillende banen gehad :)
-
Ik ben in 1987 met mijn baan gestart en deze is nu als ik goed tel 23 jaar oud.
Ze hang aan staalkabels in de garage en meet 5.5 X 3.5 meter.
Een paar jaar geleden heb ik nog uitgebreid met een opstelstation
Bijgaande een foto van het geheel..... en let op de kabels en de uitgang naar het opstelstation.
Voor filmpjes kun je naar Youtube onder Wullem NS
Groetjes, Wullem NS
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3270008.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3270008.jpg)
-
Met de Schwarzburg-Neuffen-baan ben ik medio 2008 begonnen. In december 2008 is hij hier online gegaan. Daarvóór heb ik diverse banen gehad, die soms wel tien jaar oud zijn geworden. In het draadje over oude (beginners)banen heb ik van één van die banen foto's neergezet, maar dat topic kan ik nu even niet zo snel vinden.
Groet,
Ruud
-
Ook mijn baan moet ( netzoals iemand eerder in het topic ook al over zijn baan zei ) nog geboren worden.
Een deel van het frame staat al, morgen ga ik verder en ik hoop dat er deze winter nog een trein op gaat rijden.
-
Ik heb in de 14 jaar dat ik een modelbaan heb ik 8 verschillende banen.
Ik ben pas bij 1 baan toegekomen aan landschap maken en de baan die ik nu
Heb gaat ook op de schop zodra de badkamer af is en ik weer de zolder op kan.
groeten, wesley
-
mijn baan is 1 jaar oud en die van mijn vader al zeker ouder dan 10/15 jaar :D
MVG
[edit] 600e bericht op BNLS ;D
-
Bjornowo Zdroj is anderhalf jaar oud, en kan al praten!Misschien iets minder wodka gaan drinken...
mvg Bjorn
-
De bouw van mijn baan is zo'n 30 jaar geleden en heeft een verhuizing en een overgang van analoog meegemaakt, ik hoop hem af te krijgen voordat dit huis met tuin te groot voor ons wordt en wij verhuizen naar iets kleiners zonder tuin en zonder zolder.
Groet, Anne W
-
Mijn laatste poging ben ik zo'n 3 weken geleden gestart. De banen daarvoor bereikten meestal niet de leeftijd van 2 jaar. Vaak lag dit aan niet doordachte baanplannen en bouwproblemen.
De laatste opzet welke een goede kans van slagen had ging ten onder bij een verhuizing. Twee modules uit deze baan zijn overgebleven en in de nieuwe baan opgenomen.
groet,
Ivo vS
-
Mijn analoge baan op een zolder van 8 x 3,90 mtr is 2 jaar geleden geheel afgebroken en was 15 jaar in gebruik. Zolder is thans totaal verbouwd, wanden gestuct, dak geisoleerd, elektra vernieuwd etc. Tevens nu een extra stuk erbij in een aangrenzende ruimte, waar ik voor de baan 5,40 x 2.00 mtr beschikbaar heb. Tussen de ruimtes loopt een draagmuur, waarin ik een doorgang heb gemaakt. In de muur zijn gaten gemaakt, zodat de treinen van de ene naar de andere ruimte kunnen. Verder op het nieuwe zolderdeel een ruime werkbank gemaakt, met daaronder ruimte voor gereedschap + treinspul.
Besloten digitaal verder te gaan, dus inmiddels zo'n 60 loks voorzien van decoder en plm 100 wagons van ledverlichting. Ik zit nog steeds te schetsen voor een baanontwerp en wil e.e.a. opzetten met Koploper i.c.m. IB-2.
In het nieuwe zolderdeel is de tafel-onderbouw inmiddels klaar. Ik heb diverse verrijdbare voorraadkasten gebouwd voor onder de tafels. Behelp me nog even met losse lengtes rail, waarop ik dingen uittest, maar mijn handen jeuken om met de baan te beginnen, maar wil vooral fouten voorkomen die ik heb gemaakt in mijn analoge tijd. Zo wil ik b.v. geen schaduwstation meer ONDER de baan. Dat was in de vorige opzet een bron van ellende. (stof etc). Ik wil er voortaan gemakkelijk bij kunnen komen en denk de nieuwe ruimte van 5,40 daarvoor te gaan gebruiken.
Hier wat foto's van de oude situatie met een restant oude tafel.Doorgang is klaar en de gaten in de muur zijn net gemaakt. Stucwerk nog nat. Door de opening is het 2e zolderdeel zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/120_2057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/120_2057.jpg)
De tafelonderbouw in het nieuwe deel begint gestalte te krijgen. Tegen de muur tussen de gaten heb ik een werkblad. Voor toegang naar werkblad is een scharnierend "brugdeel" gemaakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/121_2157.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/121_2157.jpg)
Een kijkje vanaf het einde naar de tussenmuur met de 2 gaten en werkruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/121_2150.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/121_2150.jpg)
Kortom, nog wel even mee bezig.
Gr. Paul
-
De leeftijd van mijn baan wisselt nogal. Het project Rhenen is ca 10 jaar geleden gestart met uitvoerig bronnenonderzoek om uit te zoeken hoe de zaak nou precies inelkaar zat. Foto's tekeningen, dat soort werk. Een jaar of 8 geleden ben ik gestart met het houtwerk, zodat ik in 2005 op de beurs in Den Bosch al een eerste zeer onvolledige module kon laten zien. Daarna ben ik rustig blijven doorbouwen aan de eerste twee modules, totdat het tijd werd voor module 3. De bouw daarvan is nog nét in 2008 gestart, de (af)bouw daarvan was een paar dagen voor On TraXs 2010 klaar.
Het is nu eind 2010, dus m'n baan is tussen de twee en acht jaar oud, zeg gemiddeld 5 jaar ;) .
-
i4,5 jaar geleden ben ik begonnen met mijn huidige baan (H0), vorig jaar was hij af. Een deel van huisjes en materieel stamt echter uit de jaren '90, toen ik bij mijn ouders thuis een baan had. Alleen die moest toen wijken voor kastruimte :-\.
Maar hier had ik een kamer over voor een bescheiden baan, dus toch maar weer begonnen. Eerst heel fanatiek bedacht dat ik Nederlands wilde rijden, maar inmiddels rijd ik met Zwitsers materieel ;D.
Mijn vader heeft ook een baan, N-spoor, waarvan veel materieel zeker een jaar of 25 tot 35 oud zal zijn. De baan is hij nu weer aan het opbouwen, nadat ook die moest wijken voor dezelfde kasten destijds.
-
Mijn eerste baan maakte ik toen ik nog jeugdig was en thuis woonde. Op een oppervlak van 2.40 bij 1.20 (oude tafeltennistafel)
Deze is, op de rails na, nooit af gekomen. (volgens mij een kwaaltje waar meer spoorders mee zitten ;))
Nu zo'n dertig jaar later ben ik vorig jaar maar begonnen met een nieuwe baan. Dit omdat er op een gegeven moment een opmerking gemaakt werd dat mijn zoon (toen 10) wel eens hieraan zou kunnen beginnen.
Dus alles van zolder gehaald.
Resultaat: zoontje kan toekijken en af en toe meehelpen en pa is met een nieuwe baan begonnen. 8)
Veel rails en wissels die ik dertig jaar geleden heb gebruikt kan ik hergebruiken. Van de loks ook nog een paar die ik digitaal gemaakt heb.
Verder veel nieuw (2ehands ;D) aangeschaft. Vooral wissels, rails en materiaal.
De maten: L-vorm van 2,44*2,44 breedte: 90 cm.
Veel rij mogenlijkheden.
Nu anderhalf jaar verder is de baan kwa rails al een eind op dreef maar de aankleding loopt een erg stuk achter. Helaas niet zoveel tijd ervoor.
-
Ik ben in maart 2006 begonnen met bouwen en nu ben ik zo ver:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trambaantje042.jpg)
-
Het ei wordt uitgebroed en er wordt een nieuwe baan geboren.
Ik heb net mijn oude baan afgebroken waar ik zo'n 20 jaar plezier van heb gehad.
Hij was volgebouwd en heb nog wel geprobeerd om met kunstgrepen hem uit te breiden
maar heb tenslotte toch besloten om een module baan te bouwen. Dit idee spookte al jaren door mijn hoofd maar de knoop moest nog even door gehakt worden (vergelijk het maar met stoppen met roken). In het begin van het afbreken stond ik er nog wel eens met lede ogen bij want er is na het slopen geen weg meer terug, maar hoe verder ik kwam, hoe meer de decoupeerzaag er aan te pas kwam.
Nu dus druk bezig met het bouwen van modules en maken van een paar mallen, want iedere module moet op een willekeurige andere module passen. De baanplannen zitten in mijn hoofd en in paint uitgewerkt, veel scenic inspiratie op eurospoor opgedaan en natuurlijk veel tips, kennis en ideeën uit dit forum gehaald.
Op eurospoor verschillende dingen gekocht die voor een kopstation bruikbaar zijn en zo ga ik de gure herfst- en barre winter-dagen tegemoet.
gr Leo
-
De levensduur van mijn banen is tot nog toe gestuurd door de tijd dat ik ergens gewoond heb. Zo heeft mijn eerste grote baan net de tien jaar niet gehaald (na eerst zeven jaar tapijtrijder te zijn geweest) en de tweede slechts iets meer dan vier jaar. Nu woon ik al ruim 26 jaar in mijn huidige woning en zo lang staat deze baan er ook al. Wel zijn er tussendoor delen, soms ingrijpend, veranderd en aangebouwd. Het ziet ernaar uit dat deze baan nog wel een tijdje mee zal gaan. In de loop van de jaren heeft Märklin (eerste baan) plaats gemaakt voor het 2-rail systeem en is het railsysteem aan de eisen der tijd aangepast. Ook digitaal en de computer hebben hun intrede gedaan en het materieelpark is aanzienlijk uitgebreid.
Ook al is het een oude baan, hij bevalt me nog steeds. Met een paar kleine wijzigingen, zoals wat ruimere bogen maken, voldoet hij nog steeds aan mijn wensen.
Marc
-
Hm mijn derde baan staat er nog is inmiddels al bijna 11 jaar en wordt in 2011 afgebroken,ik verlaat het nest.Ik moet zeggen de baan is nooit af en bij de nieuwe wil ik minder fouten maken ervaring leert het.
En de module baan bestaat pas 3.jaar alleen bij ons lokale beurs in gebruik voor de kinderen
-
Huidige baan heeft 4 jaar gestaan en was nog lang niet af.
Helaas af moeten breken ivm verhuizing..... maar krijg er wel iets moois voor terug ;D
De deal met mijn vrouw is dat ik de zolder krijg, zij wou immers een uitbouw (y)
Dus over een jaartje heb ik een ruimte van 10m bij 4m, dat word natuurlijk geweldig.
Overigens heeft de treinbaan die ik vroeger bij mijn ouders had zo'n 24 jaar daar gestaan.
Groet Martijn
-
hoi hoi
in mijn trein leven is veel veranderd,
ik heb veel soorten en merken treinen gehad ho en n spoor
alles wat ik als klein joggie van n heb gehad ik helaas niks meer van over:( achteraf heel jammer en heb ik ook wel spijt van...
ik denk dat ik een jaar of 12 -13 was ( ben nu ik dit typ 23 december word ik 24 ) heb ik ene oude fleischmann baan gehad duits uit een kringloop of via via dat weet ik niet eens daar mee heb ik diverse banen gehad en de laatste zijn nog wat fotos van;
(http://arnaudvaartjes.nl/SNC11199.JPG)
(http://arnaudvaartjes.nl/SNC11200.JPG)
in begin voorjaar/ zomer 2008 heb ik thuis met men moeder een beetje ruzie gehad en toen ben ik en men toenmalige vriendin weg gegaan naar haar huis en daar heb ik een paar maand gezeten daar heb ik toen na een poosje 2 startsets van piko in huis gehaald.
ik vond het digitaal wel een mooi systeem dus flink aan het zoekken geweest en op marktplaats een set gekocht en een 2 tal nederlandse treinen
doen had ik een ovaaltje met een extra wissel op d e honden bench bij men vriendin in huis staan...
(http://arnaudvaartjes.nl/06102008150.jpg)
later in oktober 2008 ben ik weer naar men ouders gegaan en daar heb ik een hele baan opgebouwd die je kan vinden op mijn site www.arnaudvaartjes.nl
dus deze is nu 2 jaar en nog lang niet af ...:D
gr arnaud
-
In 1956 mijn eerste Trix Expresse batterij trein gekregen (HO). Lekker op de grond langs de kolenkachel aan het spelen geweest. Later mocht ik op zolder van mijn ouders een treintafel bouwen. Ik had toen 3 loks: de T3 uit de eerder genoemde startset, een 064 en een 150. Daar tot ongeveer mijn 15de mee gespeeld schat ik. Na de verhuizing van mijn ouders opnieuw gestart met een N-baan. Was niet helemaal wat ik ervan verwachte. Veel storingen bij het rijden. In 1983 een eigen huis gekocht en opnieuw met een HO/HOm baan begonnen (Roco/Bemo). In 1992 weer verhuist en een nieuwe HO baan gemaakt met als doel een door de PC gestuurde baan op te bouwen met Winlok. De bouw is door verschillende redenen stil gevallen: tijd gebrek door drukke werkzaamheden en het stil vallen van de ontwikkeling van Winlok :'( : de updates van mijn Lenz centrale werden niet meer door Winlok ondersteund. Veel problemen met de terugmeldingen gehad. Er bleek een nieuwe hobby ontstaan te zijn: automatisering van de modelbaan en het zoeken naar de storingen. Dat is eigenlijk niet wat ik wilde. Nu ik sinds kort met pré pensioen ben (y) ga ik weer opnieuw starten, maar het automatiseren heb ik (voorlopig) geschrapt. Alles wordt nu veel kleiner van opzet ;D en handmatig digitaal rijden is nu het doel. Als ik weer een baantje aan het rijden heb ga ik voor het schakelen van wisselstraten probereren de PC er bij te betrekken.
Marius.
-
Ben ongeveer begonnen toen ik een jaar of 10 was. Jaren lang verschillende banen gehad, ze bleven nooit lang liggen want dan had ik wel weer een 'beter' idee..... Dus aan de scenery kwam ik nooit toe. Nu 24 jaar later ga ik na 15 jaar eindelijk weer een baan bouwen! Sta natuurlijk te trappelen maar eerst moet de verbouwing klaar zijn, eerder heb ik geen ruimte. Maar heb straks wel weer een redelijke baan van 4,80x1,60m. Voordeel is nu wel dat ik maanden heb om het ontwerp uit te werken, iets wat 'vroeger' op de baan zelf gebeurde. Zodra ik er aan toe kom knal ik het ontwerp wel op het forum, zodat een ieder er even op kan schieten mat tips en suggesties. Ik blijf voorlopig nog lekker analoog rijden!
-
Ben in 1993 begonnen op zolder van mijn ouderlijk huis, daar heb ik een baan gebouwd en afgebroken omdat ik ging samenwonen.
Waar ik nu woon(sinds 1997) heb ik 2 banen gemaakt, een heb ik afgebroken wegens een verbouwing.
De tweede baan is de gene die ik nu aan het bouwen ben deze staat er ongeveer een jaar of 5.
-
Leuk topic, kan je zien hoe snel de tijd voorbij gaat...
begonnen in 2002 met mijn verzameling van H0 NS materiaal, met een heel klein tussenstop bij DB tijdperk 3. De N Spoor baan vers afgebroken, op zoek naar een eigen Project en natuurlijk rijdend materiaal ;D Gelukkig toen ebay ontdekt (eenvoudigste methode voor een toen 17 jarig Duitser) en mijn centen in gebruikte NS spul gestoken... soms ook niet goed investeert, bijvoorbeeld in de 1601 op het plaatje...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01684_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01684_1.jpg)
2005-2006 dan begonnen met gouda in H0 in de kelder van mijn ouders; afmeting 3,50mx4,00m. Echt gek, maar ik was jong! Zou een beter Diorama geven, met een fiddle-yard ;D
Gelukkig de plannen niet echt uitgewerkt tot op een moduul. Bij de verhuizing van de club in een groter hal kun ik dan gebruik maken van meer ruimte voor een goed model van Gouda. Maar toen nog houten restanten van mijn N Spoorbaan en het eerste Moduul integreert in Gouda:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PIC00112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PIC00112.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PIC00109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PIC00109.jpg)
Vandaag weet ik, dat ik dit beter niet gedaan had. De Spoor N baan delen zitten nog steeds in Gouda :-\
Het eerste Moduul is inmiddels vervangen door een 15mm Multiplex variant (y)
sinds februari 2007 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3496.0.html) zijn jullie dan goed op de hoogte gehouden met mijn eigen draadje op BNLS
Gouda is dan zo +/- 5 jaar oud, met heel veel veranderingen ...
Groet
Bernd
-
Ik heb mijn hele leven (vanaf 1960) al met treinen gepeeld en ik ben in 1987 begonnen met mijn huidige treinen baan.
Hangend aan staalkabels in de garage naar NS voorbeeld met het Twincenter en Koploper op de PC.
De hoofdbaan meet 5.5 meter X 3.5 meter en een paar jaar geleden heb ik nog een groot opstel station bijgebouwd in de 2e ruimte achter de baan 6 sporen en 4 meter lengte.
Op Youtube staan een hoop filmpjes onder Wullem NS.
Hier een foto van een gedeelte van mijn baan,,,,
Groetjes, Wullem NS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3270008_1.jpg)
-
Voor mijn 12-e verjaardag kreeg ik mijn eerste Fleischmann startset, de 1111G.
In 1965 kwam de 1200 van Fleischmann.
-
De bouw van deze baan is eind 2002 gestart. Is nog steeds niet af, maar rijdt wel volautomatisch.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_16.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan2_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan2_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitbreiding_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitbreiding_1.jpg)
Deze uitbreiding moet in Februari klaar zijn.......
Jelle.
-
Huur jij een studio voor je treinen :P.
-
Leuk draadje.
Toen ik 13/14 jaar oud was ben ik op zolder van het ouderlijkhuis begonnen. Die baan heeft het een aantal jaren uitgehouden maar is toen afgebroken. Ik heb ook ooit eens een tentoonstellingsbaan voor een gemeentelijke tentoonstelling in Franeker gemaakt (in 1990 of 1991) en die baan is na de tentoonstelling weer afgebroken.
Inmiddels ben ik sinds 1995 met Dombås bezig. Deze baan heeft inmiddels heel wat verhuizingen doorstaan.
Hier een foto uit juni 1996 (uit het artikel Dombås in Almere in Railhobby van februari 1997):
(http://lolkebijlsma.com/emplacement.jpg)
In 1998 is de boel ingepakt en in een 20 voet container versleept naar de VS. Toen weer helemaal opgebouwd. Hier een foto uit 2004 (zie ook het artikel Dombås in Lisle in Railhobby van februari 2004)
(http://lolkebijlsma.com/layout_overview_dombas_20040101_lhb_s.jpg)
Na zeven jaar de boel weer ingepakt en in de verhuiswagen naar de andere kant van het land. Toen zag het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_4061_20051218_lhb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_4061_20051218_lhb.jpg)
En nu staat het al weer een paar jaar in de garage:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2744_layout_20080719_lhb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2744_layout_20080719_lhb.jpg)
Het centrale gedeelte van mijn baan is dus inmiddels al 15 jaar oud.
Groeten,
Lolke
-
Eigenlijk kunnen Bas en ik niet ontbreken in dit draadje, ben zelf samen met mijn broer en vader ooit in de jaren 60 begonnen met de modeltreintjes, mijn vader had destijds van een collega een hele grote doos met marklin treinen gekocht.
Ik was toen nog te klein en mocht er alleen maar naar kijken,dit heeft ook niet lang geduurd na een poosje hebben mijn broer en ik een fleischmann startset gekregen,nadat mijn broer in 1975 uit huis ging ben ik alleen verder gegaan met de treintjes Jaren later na dat Bas was geboren vond hij het prachtig om samen met mij naar zolder te gaan,zodat we nu samen met de hobby bezig zijn. Ook wat banen aangaat heb ik er niet zoveel gehad ,bij elkaar opgeteld kom ik 7 stuks in iets meer dan 40 jaar. onze huidige baan zijn we in februari 2007 begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_02_26_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_02_26_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_02_27_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_02_27_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_03_02_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_03_02_1.jpg)
zo zijn Bas en ik begonnen het hout en plaat materiaal heeft ons niets gekost, door iemand te helpen met het verbouwen met zijn huis .dit zijn de restanten die anders in een container terecht waren gekomen, daar hebben we de tafel van kunnen bouwen.
mvgr Bas en Evert.
-
ik ben nog niet zo lang bezig. maar ik ben ook pas 15. mijn vader heeft al treinen sinds zijn 9e, dus
heeft hij ook aardig wat gespaard in de jaren. daar kan ik lekker gebruik van maken. zo tussen 2002 en 2005
was ik een echte tapijt rijder, met fl. profi. was aardig groot. en alles reed prima. nu verhuisd, en woon hier al 5 jaar. dus ik moest
toen 7-8-9-10 jaar zijn geweest. mooie leeftijd om er mee te starten toch ;D in die 5 jaar niet veel naar omgekeken in het begin.
maar ik zag steeds die ene krat met een paar locs staan...... en ik hoorde dat bij mijn oma nog wat op zolder lag. ik dus die
hele zolder doorgespit en jawel, 2 dozen treinen en 1 doos huisjes. nouja toen begon het feest! en zeuren bij mijn ouders om die rommel-
kamer uit te zoeken, nog meer spullen gevonden. ik ben begonnen 2 jaar geleden toen ik in de 2e klas zat met een boekenplank.
nou in januari toen. mijn bureau eronder leeggehaald en er een pendelbaan bij gemaakt.
foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaantje_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaantje.jpg)
leuk begin toch, bovenleiding was nog werkend ook!
moet je het eronder eens zien....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mathyn_zn_werkblad_treinen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mathyn_zn_werkblad_treinen.jpg)
geen commentaar..
nouja pendelbaan eronder is niet zo interessant, en kleine uitbreiding gedaan, over de verwarming. en toen
ja toen, afgelopen voorjaar en dan een jaar terug, kwam dit er bij!:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/speeltafel_02.jpg)
mij zie je ook nog zitten in een ochtendjas..... :-[
deze baan is nu helemaal gesloopt, boekenplank weg, bureau weg, alles weg, dit was het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tafel_links_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tafel_links_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_rechts.jpg)
rechts moest een rolbrug komen die ik zelf aan het maken ben, maar nooit afgekomen, stond daar nog niet op de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_uiterst_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_uiterst_rechts.jpg)
was geen kopstation, maar sporen liepen langs de rolbrug. plateau was even weggehaald.
nou dat is dus gesloopt, m'n vader vind het helemaal niks, nog steeds niet. eind augustus was het klaar, in 4 dagen gesloopt.
en ja ik had hoog slaper nu laag bed, minder ruimte je kent het wel. dus ik ga geen vaste baan meer maken. maar drie
modules van 1.3m bij 0,5m baanplan heb ik al, nu alleen nog het geld voor hout en rails. want ik ga geen profi gebruiken, ik ga
roco line 2,1 mm gebruiken.
baanplan zoals het nu is;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_39.jpg)
tegen die tijd ga ik een draadje hier op het forum openen.
nou en dat was mijn levensverhaal.
gr,
mathyn
-
Mijn huidige baan in aanbouw is straks half december 2 jaar oud. 2 Jaar geleden ben ik begonnen met de bouw van het eerste segment waar nu inmiddels een onderhoudswerkplaats op staat.
Daarvoor ben ik in 2005 begonnen met modelspoor, ik kocht een partij Lima spullen met toebehoren en ik ging vrij vlot aan de slag met het aanleggen van een stukje spoor op een plank. Vanwege de Lima spoorstaven reed het materieel voor geen meter (beginnersfoutje... ;D ) waardoor de baan na 3 jaar weer werd afgebroken. Inmiddels hebben alle Lima rails bij mij een enkeltje Omrin gekregen en ben ik overgestapt op Piko A gleis. Dat spoort stukken beter.
-
De huidige baan bij ons dateert gedeeltelijk uit 1961.
Dan gaat het om het gedeelte waar het station en het dorpje staat.
Dit gedeelte is dus 49 jaar oud :o
De rest erom heen dateert uit 2008-2009 toen zijn wij weer begonnen met de werderop bouw.
Deze baan heeft ongeveer 2-3 verhuizingen meegemaakt.
Heb dit draadje ook even doorgelezen en volgens mij is dit misschien wel de oudste nog 'levende' baan in dit draadje :)
Mvg Nigel
-
ik heb mijn treinbaan sinds mijn 8e verjaardag, dus ongeveer nu 6 jaar. Ik begon met de treinbaan van mijn vader, een lima ovaaltje met een half werkende trein. Op mijn verjaardag kreeg ik de digitale roco br 246, met op afstand bestuurbare koppelingen. De verjaardag daarna heb ik veel rails gekregen en daarna heb ik de Roco ICE (ook natuurlijk digitaal) met geluid gekregen. Toen ging ik ook werken aan een ''berg'' waar de trein doorheen kon rijden. Daarna heb ik ook nog andere diorama's gemaakt (zie ook de eerste pagina van mijn draadje (klik op wereldbolletje) en nu ben ik met mijn eerste vaste baan bezig. zie daarvoor ook het wereldbolletje onder mijn naam.
Mvg, Maarten
-
Ik heb toen ik 7 was voor Sinterklaas een startset gekregen van Fleischmann. De set bevatte: Profi-rails, Set A+B. 1 BR218 +3 wagonnetjes. (Analoge set). Zo ben ik begonnen met modeltreinen.
Ondertussen is het al een stuk groter en uitgebreider geworden. En de baan is nu ook al jaren Digitaal.
Maar in ieder geval, mijn modelbaan is al 12 jaar oud.
Gr. Rick
-
Mijn huidige modelbaan is twee jaren oud. Inmiddels kan ik bijna helemaal rond rijden. Het opbouwen van de modelbaan, zonder de aankleding, duurt altijd langer dan gewenst. En dan nog maar niet gesproken over de 'wijze' veranderingen van het ontwerp. Met de kennis van nu...... ach het overkomt iedereen. Mijn modelbaan vind je http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan/introductie.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan/introductie.htm).
Groeten,
Mart
-
leuk draadje..
Ik heb 2 banen gehad en de 3e komt nog,
De eerste was een engels baantje op mijn slaapkamer van ongeveer 3 meter lang deze stond 2 jaar, de 2e (word momenteel gesloopt) Op de schuurzolder in de rondte ongeveer 4 meter met uitsteeksel van 3 meter(stond 1,5 jaar en een beetje.
de volgende baan zal net als de 2e baan op zolder komen met de zelfde maten. Alleen dan iets bredere tafels. en die staat hopelijk nog heel lang.
Fotos van de vorige baan (schwarzburgertal)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6396_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_86501.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8656_1.jpg)
Gr henjo
-
Geweldig! Inspirerend en mooie baan heb je.
Ik kijk met plezier naar je foto's
Groeten Jake
-
Mijn baan stamt uit 1950, is van Fleischmann en mijn Vader heeft destijds de eerste stap genomen met een startersset. Daarna heb ik ermee gespeeld als kind. Toen op mijn 15e tot 20ste jaar denk ik 2 banen gebouwd en daarna is die weer in dozen verdwenen. Nu ben ik sinds verleden jaar December echt begonnen met de bouw van mijn modelbaan. Deze bestaat voor het grootste gedeelte uit de rails, wissels en scenery van mijn vader.
De eerste trein is nu in revisie en gaat hopelijk daarna weer goed rijden op de baan. De revisie kost meer als 2e hands aanschaffen, maar hij is van mijn Vader en dat heeft veel meer waarde. Ik hoop dat mijn zoon het straks weer meeneemt in zijn huis. Hij is er nu al mee bezig en heeft al verschillende dingen gemaakt ( hij is 16 nu ) De modelbaan word trouwens in modules opgebouwd, aangezien ik geen ruimte in huis heb voor een vaste baan.
Voor meer informatie kan je even een kijkje nemen op de website waar ik alles bij hou met foto's en een weblog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_baan.jpg)
-
Hartstikke leuk Ronaldo, maar in je eerste 4 berichten heb ik nu 3 keer een verwijzing naar je website gelezen.... Die staat toch in je wereldbolletje bij je profiel, dan hoef je die toch niet telkens te noemen?
Als je zo graag wilt dat we jou baan zien, waarom open je dan niet een eigen topic in "wat zijn we aan het bouwen"? Kunnen we gewoon hier kijken zonder telkens naar een andere site te moeten surfen :)
-
Oeps :-[ sorry, dat had ik even niet in de gaten. Bedankt voor je reactie, zal er even op letten (y) Tja, dat krijg je ervan als je te enthousiast bent dat je een leuk forum hebt gevonden. :P
Heb hem gelijk even verwijderd, wel zo makkelijk
-
Had ook weer niet gehoeven, maar ik krijg bij dit soort zaken altijd het gevoel dat het meer gaat om het "verkeer" naar eigen site dan dat men in deze hier geïnteresseerd is.
Zand erover en on-topic again! ;)
-
Ik heb al een paar banen gehad.
M'n vader had een baan opstaan waar ik vaag nog wat van weet.
Later hebben we samen een baan opgebouwd.
Omdat er geen rekening gehouden werd met stijgingspercentages, is deze ook vrij snel afgebroken.
Tijdje later heb ik mijn slaapkamer ingeruild en daar mijn nieuwe baan gemaakt die maar liefst 3,25 meter breed was. Omdat er weinig gedaan werd, hebben we deze baan ook weer afgebroken.
Nu weer begonnen met het bouwen.
Heb nu een baan van 3,30 bij 1 meter.
Zal binnenkort een nieuw draadje openen.
-
Yep de tijd vliegt :P
Mijn eerste baan was van 1972 tot 1979[N baan]
Toen ff pauze[Vrouwen...]
In 1985 weer baan gebouwd in woonkamer[HO,3x4m]
Daarna wegens verhuizing boel afgebroken en maandje later[Feb.1992]nieuwe gebouwd.
2000 boel weer afgebroken en in 2001 in nieuw huisje weer opnieuw begonnen.
Vervolgens in 2004 weer gesloopt en in ander huis de volgende in gang gezet.... (y)
Daar ben ik nog steeds mee bezig! 8)
André
-
Nu 15 jaar oud en nog steeds in opbouw. Meerdere banen gehad. Eerst in het ouderlijke huis 3 stuks met Trix express. Was toentertijd een keuze van mijn ouwe heer en als 10 jarige breng je dan weinig in. We zijn toen een keer verhuist en kregen een grotere zolder. Dus een grotere baan en deze later nog een keer opnieuw gebouwd. In 1988 een eigen woning gekocht met een zolderkamer,vaste trap naar zolder en geisoleerd met verwarming (dit was een vereiste in mijn zoeken naar een huis). hier ben ik weer begonnen met Trix express tot 1996. Alles afgebroken en verkocht en weer begonnen met mijn huidige baan:
- Nederlands periode IV begin jaren "80 in Limburg gesitueerd (NS, DB en SNCB materieel)
-
Hij wás 30 jaar oud..... tijd dus om helemaal opnieuw te beginnen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oud_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oud_1.jpg)
-
M'n baan is nu bijna 1,5 jaar oud.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TTIZGBR6.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7NDJAGH7.jpg)
Nog lang niet af dus. ;D
Vroeger "thuis" in Roosendaal heb ik 2x een baan gehad, maar die zijn beide nooit echt af gekomen. Daarna heeft alles 10 jaar in dozen gezeten totdat ik het in 2009 weer heb opgepakt. Gelukkig niks weggegooid toen!
Groetjes,
Rutger
-
Eerste baan (rond mijn 6e jaar) is 4 jaar geworden (trix express). Hierna voor 8 jaar een Hema trein gehad met allerlei locomotieven van diverse merken. Dit geheel verkocht en begonnen aan een N baan. Deze heeft een verhuizing meegemaakt (ben met mijn vrouw zelfstandig gaan wonen) en is circa 15 jaar geworden. Hierna een periode een baan langs de muur op zolder. Deze heeft een jaar of 10 gelegen. 2 jaar geleden begonnen met denken over de volgende grote baan (baanplan wijzigd nog steeds) en de bouw van een experimenteer baantje. Hierop rijden de treinen sinds de kerstvakantie van 2010, en bewegen de wissels sinds een twee weken op commando van de computer.
Dus op dit moment 2 banen in de "opbouw".
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Leve het Historisch archief: de foto gevonden van onze (en later mijn) eerste baan uit 1975! Die gordijnen alleen al.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_1975.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_1975.jpg)
Deze baan heeft bestaan tot ergens begin jaren '80.
Later een blauwe maandag met N spoor in de weer geweest maar daar heb ik nooit veel mee gedaan: In 2008 de draad weer opgepakt met Hagendam http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9642.msg145842.html#msg145842, wat 2 jaar later strandde door de koop van een huis.
Nu voortvarend bezig met de modules van Schoonhoven, daar moet ik eind dit jaar toch 70-80% mee klaar zijn..
-
Nu voortvarend bezig met de modules van Schoonhoven, daar moet ik eind dit jaar toch 70-80% mee klaar zijn..
Bessel, (y)
-
In de jaren '60 hadden mijn vader en ik een baan van 1,2x2,4 m, met Fleischmann ovaal. Uiteraard schaal HO. Deze baan heeft bestaan tot ca. 1978.
Ik heb er geen foto's meer van kunnen vinden.
In mijn studietijd had ik op mijn kamer een baantje van 0,4x3,6 meter, in een kast.
Veel rijmogelijkheden waren er niet. Het was meer een soort diorama. DB-treinen en vakwerkhuisjes. Het is nooit af gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb02.jpg)
(gescand vanaf een analoge foto, vandaar de matige kwaliteit... ;); de stoomloc is van Revell, en valt behoorlijk uit de toon op zo'n landelijk baantje; veel van de vakwerkhuisjes op de foto heb ik recentelijk verkocht aan een mede forumlid)
Na mijn studie al snel een baan gevonden ("werk" wel te verstaan...) en van Rotterdam naar Brabant verhuisd (ik was toen al enkele jaren getrouwd).
Toen we eenmaal gesetteld waren ben ik aan een modulaire baan begonnen naar Nederlands voorbeeld. In mijn studietijd had ik inmiddels al veel NS materieel verzameld.
Verder dan een (hoek-)module is het niet gekomen. We kregen onverwachts een optie op een bouwkavel. Toen werd het dus eerst tijd om in schaal 1:1 extreem te gaan hobbyen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb03.jpg)
(het stadhuis van Leer - Kibri - heb ik in december verkocht aan een mede forumlid; ik vond het niet meer in mijn huidige plannen passen)
Sinds 2007 heb ik de draad van een Nederlandse baan weer opgepakt.
Ik heb nu een baan van 0,6x7,2 meter, waaraan nog een schaduwstation moet worden geplakt.
Het thema is een vrije interpretatie van "Rotterdam", met vnl. zelfbouw scenery. Ik zal er binnenkort eens wat meer over schrijven.
Een paar gebouwen zijn al beschreven in de draadjes "huizen van karton bouwen" en "industriele scenery".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb04_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb04_1.jpg)
(overzicht; de baan beslaat ca. de halve lengte van de zolder)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb04_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb04_2.jpg)
(de hoekmodule uit het 2e plaatje; links komt nog een schaduwstation)