BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: platte bever op 28 October 2010, 15:51:07
-
Ik ben alweer een tijdje bezig met mijn modelspoorbaan en na een testbaan is het eindelijk tijd voor het 'echte' werk.
Het baanplan is al een tijdje klaar en als topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18143.0.html) te vinden op deze site. Aangezien ik door mijn werk niet veel tijd heb voor de hobby ook nu pas een topic over "Hengelder"
In september is de eerste blauwe foam geplakt en flexrails hergebruikt van de testbaan. Rails afkomstig van Tillig Elite. En daarna...
Op het randje van oktober is het ‘0 punt’ bereikt en dat bedoel ik positief. Een viertal wissels en wat flexibele rails in één maand tijd is niet veel, maar gezien de ‘tegenslagen’ ben ik blij dat het nu allemaal werkt.
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_001.jpg)
Als eerste had mijn wisseldecoder van Uhlenbrock het ineens begeven, door perfecte service van 'Treinenshop Heerenveen' had ik snel een vervangend exemplaar. Het verder inregelen van de servo motoren kon weer doorgang vinden. Een tijdrovend klusje welke maar niet naar mijn zin wilde lukken.
Om wat afleiding hiervan te vinden ben ik de flexrails gaan solderen en de ongedetecteerde stukken van een beetje electronica te voorzien en de rails op debezetmelders aan te sluiten. Tijdens het testrijden kwam ik er achter dat de Tillig wissels af en toe kortsluiting veroorzaakte! Mede oorzaak hiervan was dat ik de wisseltongen had voorzien van vaste spanning via een kabeltje en niet door het aanliggen van de wisseltong aan één zijde zoals standaard bij Tillig; iets dat ik bij de testbaan niet had gedaan.
Om een oplossing te vinden moest ik alle vier de wissels weer demonteren, dus ook alle draden weer los solderen aan de onderzijde van de baan. Hoe te handelen is te vinden op een topic op deze site, maar de wissels zien er nu zo uit:
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_002.jpg)
Eind vorige week had ik de wissels aangepast en met wat soldeerstrips meer overzicht en makkelijkere vervanging van wissels of servo’s te verkrijgen.
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_003.jpg)
Gisteren nog wat koperstrips en koperdraad gekocht voor de servo/wissel overdracht. Bij gebrek aan koperdraad van 0,8 mm heb ik een dikte van 1,2 mm gekocht. Laat dit nu dé oplossing te zijn voor het niet naar wens willen werken van de wissels. De dunnere koperdraad was té flexibel om de wisseltongen netjes te laten aanliggen.
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_004.jpg)
Hopelijk brengt november meer voorspoed anders is in dit tempo 2015 het schaduwstation van de modelspoorbaan nog steeds in opbouw...
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_005.jpg)
Bij de 'Treinenshop Heerenveen' heb ik nu een aantal nieuwe generatie wissels van Tillig Elite in bestelling, zodra die binnen zijn kunnen we weer verder.
Groeten Willem,
-
Vraag als je die wissels ophaalt meteen even hoe het ook alweer zit met het elektronisch aansluiten van die nieuwe generatie wissels,
want ik meen ergens gelezen te hebben dat dat veranderd (lees: verbeter) is.
mvg,
Gert
-
hey,
leuk plan. Ik ga je volgen. Kom zelf uit Zevenaar (althans geboren en getogen) dus ben benieuwd. Ga je je met de inrichting laten inspireren door de werkelijke situatie? Wellicht leuk om links de aansluiting voor de Turmac te maken?
Succes!
Niels
-
Het baanplan ziet er erg leuk uit!
Zelf ga ik hetzelfde rails en wisselaandrijving gebruiken als jij, ik ben benieuwd of het je bevalt! Succes verder met de bouw :)
-
Het verhaal van de Tillig wissels klinkt vrij bekend. Ik heb h0e en had ook het plan om dit met Tillig wissels te maken, maar na het ontvangen van de eerste exemplaren heb ik de hele boel retour gestuurd. Waardeloze rommel.
Gebruik nu Peco en dat bevalt een stuk beter. uiterlijk is ook niet alles, het moet ook betrouwbaar zijn en goed blijven werken. Bij mij braken de lipjes van de wisseltongen af en lieten de spoorstaven in het midden na vrij korte tijd al los van de bielsmat waardoor deze naar voren of naar achteren konden schuiven.
Dan kun je wel zelf allerlei oplossingen bedenken, maar als ik iets nieuw koop vind ik het een beetje flauwekul om dan zelf te moeten gaan klooien met secondelijm en alternatieve oplossingen.
Wees kritisch met wat je koopt, als alles zit ingebouwd en is ingebed moet je het ermee doen. Niet teveel "kinderziektes" voor lief nemen!!
Groet daan.
-
Waar komt het circus te staan?;D
-
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
@ Gert,
Zover ik weet hebben ze opgelost bij Tillig wat mijn probleem was. Maar als ik het spul in handen heb zal ik uitgebreid verslag doen.
@ Niels,
Ik kom zelf uit Didam van oorsprong. Voor een 'Turmac' aansluiting heb ik geen direct plan. Het spoorplan is wel gebaseerd op het plan van station Zevenaar rond 1980, maar uiteindelijk meer fantasie dan realisme. Zo is het aftakspoor richting Didam een andere kant op en weet ik nog niet zeker of richting Duitsland naar de rechter- of de linkerzijde wordt.
@Daan,
Er waren bij mij ook twijfels genoeg over mijn keuze voor Tillig, zeker als het tegen zat. Maar de investering is nu al te groot om te veranderen. En met de nieuwe wissels is het wel erg mooi zo'n doorlopende wisseltong. Zelf je wissel kunnen bouwen scheelt ook weer in de financiën en is ook leuk werk.
@ Sobat,
Het circus komt alleen voorbij gereden!
Wel zijn er toekomstplannen voor een gedeelte van een plein met daaraan een theater. (Er staat al een 'Pieter Smit' trailer samen met de trailer van 'Rowwen Hèze' te wachten.)
En verder wil ik ook een stukje kermis; want daar ben ik de afgelopen jaren het meest mee bezig geweest.
Groeten Willem,
-
Zoals blijkt uit de laatste post (oktober 2010) ben ik niet de meest fanatieke bouwers op dit forum. Maar met een minimaal gemiddelde van 1,5 uur per week voor mijn modelspoor hobby, vind ik het netjes... dat is het nadeel van werk zeg ik dan maar.
Een kleine update over "Hengelder" dit keer door middel van een plaatje:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Update_02_2011.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Update_02_2011.jpg)
De zichtbare rails ligt en is voorzien van servomotoren en bijbehorende decoders (op drie wissels na).
Vervolgstap is een uitbouw aan de rechterzijde voor de 'keerlus' en de klimspiraal.
Tijd zal leren wanneer deze zal staan.
Groeten Willem,
-
Dit weekeinde een begin gemaakt met de keerlus en klimspiraal aan de rechterzijde. De gebruikte methode is de Rainer Lüssie methode zoals beschreven in de encyclopedie.
Als extra handicap/uitdaging heb ik in mijn plan een keerlus te dicht op de klimspiraal, zodat ik hier en daar wat aanpassingen ga maken. Bijvoorbeeld zal de 6hoek aan de buitenzijde worden rond gefreesd. Ook een andere manier van ophangen is daardoor nodig, maar gelukkig alleen voor de eerste ring, daarna gewoon uit het boekje.
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_006.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_006.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_007.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_006.jpg)
Het hout is inmiddels op maat gezaagd en de delen voor de eerste ring van het klimspiraal zitten in de lijmklemmen.
Groeten Willem,
-
Weer een stapje verder met het schaduwstation van 'Hengelder'. De eerste ring van de klimspiraal ( met sporen in de straal van 600 en 660 mm) is aan de buitenzijde rond gefreesd en de kleine uitbouw aan de rechterzijde is gemonteerd.
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_008.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_008.jpg)
Het buitenste spoor heeft een straal van 720 mm. Hiervoor is een plaat op maat gezaagd en met behulp van de bovenfrees aan de binnenzijde ruimte gemaakt voor het klimspiraal.
(http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_009.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/hengelder/HS_009.jpg)
Voorlopig blijft het klimspiraal een project in ruste. Eerst wordt het spoor van de bocht van 720 mm aangesloten op de reeds liggende rails. Als komende week de bestelde flexrails binnen is gaan we vrolijk verder.
Groeten Willem,
-
Dat ziet er erg strak uit, top!
Gr,
Mathyn
-
Na een lekkere lange pauze, een update.
Eindelijk een alternatief gevonden voor de teleurstellende servo decoder van Uhlenbrock.
Mede doordat ik een LokProgrammer heb aangeschaft dit jaar is de keuze gevallen op de ESU SwitchPilot serie.
Onlangs in Arnhem een SwitchPilot 'servo' en een SwitchPilot 'extension' als test aangeschaft en de eerste testen zijn bevredigend.
Vandaag een montage plank gemaakt en nu wachten uitbereiding, zodat we weer verder kunnen.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/SwitchPilot_plank.jpg)
De zin in modelbouw is weer terug en hopelijk is er nu ook weer meer tijd voor de hobby...
Groeten Willem,
-
Omdat ik in dit topic bijna niet verder kom dan een jaarlijkse update heb ik besloten om het helemaal anders te gaan doen!
Met het vooruitzicht van opgroeiende kinderen in combinatie met een drukke baan, heb ik geen zin om over 10 jaar ( als ik eindelijk een beetje zicht op een baan in gereedheid te hebben) de kans te lopen om de baan te moeten verkleinen of weghalen.
In het huidige ontwerp is daar geen rekening mee gehouden en ook niet meer mogelijk.
Na een heldere ingeving en door enkele opgelegde dogma's los te laten is er een geheel ander baanplan gekomen.
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Hengelder_2012_basis.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Hengelder_2012_basis.jpg)
Een paradebaan van ongeveer 3.50 meter met achterwand.
Met bovenleiding, zonder wissels en zonder overwegen. Oja, ook geen station.
De maximale lengte die gereden kan worden is 1,50 meter.
De opstelsporen dienen ook meteen als rangeerbaantje.
Aan de linkerzijde is een klapbrug bedacht als doorgang.
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Hengelder_2012_blokken.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Hengelder_2012_blokken.jpg)
Met deze keuze weet ik tenminste dat er met redelijk termijn gereden kan worden.
Alle gebruikte wissels in het nieuwe plan zijn wissels die ook al in het oude plan zaten en reeds in mijn bezit zijn, net als bezetmeldmodule enz.
Hopelijk met meer updates en ook scenery plaatjes voor 2020... ook al moet de scenery nog invulling krijgen.
De tot nu toe gebouwde tafels worden grotendeels ook hergebruikt.
Groeten Willem,
-
Paauw wat een doordacht baantje! Met super veel mogelijkheden
-
@MC
Dank je wel. Klein maar fijn zeg ik dan maar.
Groeten Willem,
-
Een herkenbaar dilemma Willem... Mooie oplossing, ik wens je succes met de invulling er van!
Grtz, Niels
-
Ik vind het een erg leuk plan! En je kan mooi gevarieerde dienstregeling opzetting zo. Succes met bouwen!
Groet,
Chris
-
Vandaag maar meteen gestart met de ontmanteling van de oude baan:
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Sloop_02.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Sloop_02.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Sloop_01.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Sloop_01.jpg)
Groeten Willem,
-
Vandaag de eerste opbouwende acties kunnen ondernemen, na de afbraak.
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Sloop_03.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/Sloop_03.jpg)
De vorm van de onderbouw staat en zojuist de wissels uitgezocht en hier en daar een draadje anders gesoldeerd.
Op de voorgrond van de foto is alle 'rommel' die rest van de eerste poging.
Groeten Willem,
-
De eerste rails zijn weer gelegd. het is nog een flink gepuzzel om alle rails uit te zoeken met of zonder isolatie delen voor de bezetmelders. Nog een paar avondjes en dan kan ik gaan solderen en de wisselmotoren installeren.
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/KH_Bouw_01.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/KH_Bouw_01.jpg)
Groeten Willem,
-
Weer een dag en ook een stapje verder.
De rails van het 'schaduwstation' ligt en alle draadjes zijn door de plaat heen gevoerd.
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/KH_Bouw_02.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/KH_Bouw_02.jpg)
Na de eerste ervaring met solderen boven het hoofd nu maar de keuze gemaakt om de tafel op zijn kant te zetten.
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/KH_Bouw_03.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/klein/KH_Bouw_03.jpg)
De volgende stap is om de wisselmotoren te plaatsen. Daarna kijken waar ik nog een dwarsbalk kwijt kan ipv. er achter komen dat toch dat balkje een cm of twee verkeerd zit.
De komende weken vermaak ik me wel en zo af en toe een update.
Groeten Willem,
-
Dat gaat opeens snel Willem! Mooi dat er opeens weer schot in komt. (y)
Ziet er goed uit! Dat solderen is nog een behoorlijk karwei, slim om het zo te doen. Had ik daar ook maar eerder aan gedacht... ::)
Grtz,
Niels
-
Nu met de schaalverkleining is het leuker om op een avond 'even' wat te doen, omdat je ook meteen resultaat ziet.
Het solderen gaat inderdaad een tijdje in beslag nemen.
Groeten Willem,
-
Leuk om te zien. Eigenlijk ook wel een fraai railplan (y)
Allie
-
Voor mezelf een wake-up call om na een jaar weer eens iets te doen met mijn modelbouw hobby.
Geknutsel met Koploper:
(http://www.willemscholten.nl/foto/klein/baanoverzicht.bmp)
Daarnaast een PIKO Strukton G1206 gekocht. Hopelijk heb ik ook tijd om Mijn DE2 nr.165 voor het eerst uit de verpakking te halen (al gekocht in november 2012) en eens te zien rijden.
Misschien lukt het mij om een goede slag te slaan deze zomer. Hopelijk snel weer een update.
Groeten Willem,
-
Hoop het ook voor je dat het lukt om met de hobby verder
te gaan! Enne, we willen wel plaatjes zien natuurlijk van de G1206 en de DE2 nr. 165! ;)
Zo te zien gaat het je goed in de wereld van Koploper.
Grtjes Remy
-
Het is een hobby hè Willem, geen aangenomen werk. Geen zin? Vooral niet er aan gaan werken. Ook bij mij ligt het soms weken stil, no problem... (y)
De DE II nr. 165 is hier ook alleen nog maar ingereden....
Grtz,
Niels
-
Zeker is het geen werk, maar soms is het wel jammer dat je een jaar niets aan je hobby kunt doen.
Gisteren in Arnhem geweest en bij Wentink een Buurtgoederentrein set van Artitec in tijdperk IV gekocht.
Nu nog de zolder opruimen en kijken hoe ik het beste weer kan verder gaan. (y)
Groeten Willem,
-
Een nieuwe start is lastiger dan het lijkt, afgezien de temperaturen op zolder.
Begin je met solderen van alle verbindingen voor de terugmelding of toch eerst de wissels voorzien van servo's?
Waar wil ik ook alweer de ringleiding laten lopen?
Nu 4 ESU servo's gemonteerd, maar zonder stroomvoorziening is dit ook weer een dood spoor. Moet ik eerst weer servo's kopen om alle wissels te doen of toch maar weer iets anders oppakken?
Ook wil ik nog de Strukton lok wheateren, maar als deze weer in de doos gaat, heeft dat ook weer weinig zin...
Wel heb ik een andere manier gezocht om foto's op mijn site te laten zien. de eerste stappen zijn zichtbaar op:
www.willemscholten.nl/ (http://www.willemscholten.nl/)
Groeten Willem,
-
Wat een heerlijk herkenbare dilemma's Willem. ;D
Laat je niet gek maken!
Grtz,
Niels
-
Zo er zit schot in de zaak. Door nog wat naslagwerk door te pluizen heb ik een start weten te maken.
Gisteren lekker zitten solderen.
(http://www.willemscholten.nl/gallery3/var/albums/Modelbaan-Hengelder/Onderbouw/KH_Bouw_010.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/gallery3/var/albums/Modelbaan-Hengelder/Onderbouw/KH_Bouw_011.jpg)
De manier waarop ik bij de vorige baan de kabels bij elkaar hield beviel me niet, dus jacht gemaakt op kabelstrips om A4 papier te binden. Hopelijk wordt dit wél een succes.
(http://www.willemscholten.nl/foto/kabelstrip.jpg)
Vanavond weer bezig op zolder.
Groeten Willem,
-
Het ruimt een stuk op zo'n strookje plastic (y)
(http://www.willemscholten.nl/gallery3/var/albums/Modelbaan-Hengelder/Onderbouw/KH_Bouw_012a.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/gallery3/var/albums/Modelbaan-Hengelder/Onderbouw/KH_Bouw_012b.jpg)
Groeten Willem,
-
Vandaag op excursie geweest om foto's te maken van een spoorbrug in de buurt, die ik onlangs ontdekte.
(En dan vooral hoe ik in de buurt kon komen om foto's te maken.)
(http://www.willemscholten.nl/gallery3/var/albums/Modelbaan-Hengelder/Inspiratiebronnen/Inspiratie.jpg)
Simpel ontwerp, maar de foto's geven wel een hoop details weer, die ook in het model verwerkt gaan worden.
De bouw staat nog niet gepland, wel ga ik vanavond even wat maten uitzoeken.
Groeten Willem,
-
Volgens mij heeft Bush een bouwkitje van zo'n viaduct...
*graaft in doos en bekijkt bewust bouwkitje* Alleen de steunwanden
lopen daar niet helemaal tot bovenaan door...
Maar met zelfbouw met foamplaat of karton moet dat tunneltje ook
wel te bouwen zijn... :)
Mvg,
Tis
-
Ziet er leuk uit!
Veel succes! (y)
Mvg,
Matthijs
-
We gaan wel voor zelfbouw, kan ik het aanpassen aan de baan.
Groeten Willem,