BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Acid op 28 October 2010, 09:54:29

Titel: H0 of N
Bericht door: Acid op 28 October 2010, 09:54:29
Ik heb al even gezocht maar kwam er geen topic over tegen maar nu ik mijn eerste opzet van een baanplan gemaakt heb, de tafel klaar ligt en ik van start wil gaan ben ik gaan twijfelen.

Ik heb vroeger een H0 Piko stroomtrein gehad en zou eigenlijk in H0 verder gaan. Maar nu ik het draadje in baanplannen over Maastricht heb gevolgd en nog wat andere topics twijfel ik tussen H0 en N.
Simpel omdat met N ik op mijn tafel van 100x360cm meer kan laten rijden.

Maar wat zijn voors en tegens?

-prijs van materiaal
- prijs van treinen
-verkrijgbaarheid

zo maar wat dingen die in mijn hoofd spelen maar waar ik nog niet echt antwoord op heb gevonden.

Dus wat zijn onder jullie je bevindingen. En vooral de reden om een bepaalde schaal te rijden.


dank jullie wel alvast voor een reactie
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Gert Arkema op 28 October 2010, 09:58:57
Vraag 1 is altijd; wie ben je (van karakter) en dus; wat wil je.
Ben je van nature vooral een rijder, dan zou ik inderdaad vooral in N een tafel volleggen met rails en lekker gaan rijden.
Ben je daarentegen van nature een bouwer, dan zul je meer genoegen beleven aan het bouwen van het stationsgebouw en het emplacement en is de trein die erlangs rijdt meer bewegende bijzaak (hoewel  ;) ).
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Basilicum op 28 October 2010, 10:02:04
Een tijdje geleden is hierover ook gesproken. Misschien handig om dit topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28660.0.html) eerst eens door te lezen.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Fritzo op 28 October 2010, 11:00:39
Ik bouw nu zelf in N maar, laten we zeggen, voor de oudere knutselaars onder ons kan dat toch best klein zijn. Dat is althans mijn eigen ervaring: ik moet het al hebben van een leesbril om het allemaal nog scherp te kunnen zien, en dan is het toch vaak een heel geprul om bijv. een klein dakgootje aan een huisje te plakken (ik noem maar iets). En met een loep werken vind ik niks, dus is het soms best behelpen.

Voor mij dan ook reden om vroeg of laat toch over te stappen op H0. Dan maar een iets kleinere baan, qua lengte, maar met meer bouwplezier omdat ik het gewoonweg beter zie op die schaal (hoop ik).

Zal niet voor iedereen gelden misschien, maar dit is mijn ervaring.
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: kevinhhw op 04 November 2010, 18:39:47
ik zou persoonlijk voor N gaan ik beschik over (bijna) hetzelfde oppervlak
hier een linkje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25681.0.html
je kan ook altijd nog voor TTkiezen :-\


kevin
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: MathynK op 04 November 2010, 18:47:10
persoonlijk zeg ik H0.
ik heb het zelf ook. en het is overal verkrijgbaar en de prijs achja dat bepaal je een beetje zelf. fleischmann is heel duur.
maar roco vind ik net zo mooi en dat is een stuk goedkoper en als je lekker op de beurzen aan het struinen bent kan het nog goedkoper.
verder ben ik van mening dat je met h0 meer mooie details kan maken, omdat het beter zichtbaar is. n is zo klein.
h0 treinen vind ik ook nog een trein, dat n vind ik zooo klein. en ja dan maar wat inleveren op de ruimte, maar je hebt er wel veel
plezier aan, je kan lekker werken aan de scenery en de details zijn prachtig.
maar wie ben ik, dit is mijn mening maar het is alsnog jouw keuze.
wat al eerder vermeld was: wil je alleen maar rails met wat groen ertussen en een paar huisjes(dat dus N)
of wil je wat meer werkelijkheids getrouw bouwen. zoja zou ik voor H0 kiezen.

gr,
mathyn
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Dion op 04 November 2010, 18:58:39
Ik ben gegaan voor H0 omdat dit voor mij de beste keuze was. Goed hanteerbaar, veel keuze aan alles.
Wat prijs kan je het zo gek maken als je zelf wilt.

Op de beschikbare ruimte kan je met N wel meer kwijt als H0.

Als ik zelf ooit opnieuw zou moeten beginnen, ga ervan uit dat dat niet zo is, ging ik voor schaal TT.
Zit tussen N en H0 in. Er is best wel wat van te krijgen maar minder als de rest.


Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Rick op 05 November 2010, 19:16:01
wat al eerder vermeld was: wil je alleen maar rails met wat groen ertussen en een paar huisjes(dat dus N)
Je hebt zeker nog nooit naar enkele N banen hierop het forum gekeken.
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Bruce!!! op 05 November 2010, 19:58:58
Ik denk het ook niet, der zitten hier heel mooie gedetaileerde banen op BNLS (o.a Wat zijn we aan het bouwen)

Gr Bruce
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Mitchell op 05 November 2010, 20:03:00
Nooit boppard in N gekeken @ dit forum? :O
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Lahntal op 05 November 2010, 20:56:05

@mathyn eens hier kijken misschien:

http://www.lahntalbahn.info/webfoto/index.htm
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Harry op 05 November 2010, 21:48:30
Je kunt ook gaan voor een tussensoort: H0e of H0m. Krijg je meer mogenlijkheden door.
H0e is H0 op N spoor en H0m is H0 op TT spoor.
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: MathynK op 05 November 2010, 22:11:09
ik heb echt wel naar N banen gekeken.
heel veel zelfs, ik vind het prachtig.
er zitten echt prachtige banen tussen!!

maar ik bedoel dat als je het zelf wilt. niet dat het niet kan.
want het kan wel degelijk.
ook het detail. maar die zullen soms minder opvallen vind ik persoonlijk
iemand anders kan dat heel anders zien.
maar goed ook. anders zou het allemaal wel heel saai worden als iedereen hetzelfde vind ;D
en met H0 kan je minder kwijt omdat het groter is.
je kan ook een relatief kleine kleine opzet maken qua rails en heel veel bebouwing en natuur enzo. of er tussenin.
dat kan ook. dat is ook prachtig. met n heb je daar de ruimte voor.
of dus heel veel rangeren enzo. gewoon n kiezen dan. kan je vele meters neerleggen. en lekker heen en weer
pendelen met je köfje of iets anders. lekkere lange treinen. het heeft zo ze voordelen en je hebt veel meer mogelijkheden.

gr,
mathyn
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: maartenvanderburgt op 05 November 2010, 23:29:17
Ooit al eens van TT gehoord?
Mooi er tussen in.   1 : 120.

Maarten
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Marc Riswick op 06 November 2010, 00:56:59
Ik heb vroeger meerdere schalen gehad. Zowel N als H0 en ook spoor 0 en I. Nu ik wat ouder ben geworden (ging bijna vanzelf) zou ik geen N meer kiezen (de oogjes hè). Maar dat er in N veel mogelijk is kunnen we hier op het forum met grote regelmaat zien. Ik heb voor H0 gekozen, ook omdat zelfbouw dan wat makkelijker is. H0 zal gemiddeld per loc of wagen wat duurder zijn, maar je hebt minder nodig om je ruimte te vullen, dus in totaal zal het niet veel uitmaken.
TT is ook een mogelijkheid natuurlijk maar het aanbod is veel kleiner (alhoewel er vooral de laatste jaren ook in deze schaal juweeltjes op de markt zijn gekomen). Welk land je wil gaan uitbeelden is ook nog belangrijk bij je keuze. Nedelands materieel is zowel in N als H0 vrij ruim te koop, maar in TT weer heel beperkt.
Succes bij je keuze.

Marc

PS welke schaal je ook kiest...ruimte kom je altijd tekort  ;D
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Fritzo op 08 November 2010, 11:51:10

PS welke schaal je ook kiest...ruimte kom je altijd tekort  ;D

En Euro's ook.... ;)
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Dion op 08 November 2010, 12:04:09
Ooit al eens van TT gehoord?
Mooi er tussen in.   1 : 120.

Maarten

Denk het wel, ongeveer 6 berichten er onder. ;)
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: T.Spat op 08 November 2010, 12:14:13
Ikzelf ben zo'n vreselijke treinenhamster :P ;D dat ik van diverse
schalen materiaal verzameld heb....

Uiteindelijk ben ik nu bezig met miniprojectjes(modules) ivb de bekende
ruimtegebrek....

Voor alle schalen valt wel iets te zeggen, het is of lange treinen in een
weids landschap of materiaal waarvan de details goed zichtbaar zijn
zonder vergrootglazen ;D

TT is ook wel grappig materiaal, niet overal makkelijk aan te komen,
maar wel mooi spul...
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: maartenvanderburgt op 08 November 2010, 13:16:27
TT is ook wel grappig materiaal, niet overal makkelijk aan te komen,
maar wel mooi spul...

TT is bij elke dealer/winkelier, die het bestelt bij de importeur (van Tillig) Eurotrein, makkelijk aan te komen.
Andere merken waarschijnlijk evenzo (Kuehn, ......)  en Roco al helemaal.
Toebehoren zoals Auhagen, Faller idem dito.
Dus geen flauwekul, ook niet door iemand laten wijsmaken. Het wordt tijd dat de Nederlandse (treintjes)boer ook eens iets vreet, wat hij niet kent.

Maarten van der Burgt.
met heeeeeel veel H0, maar een baan (in wording) van TT.
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Dion op 08 November 2010, 13:32:04
Spoor TT is mij goed opgevallen toen ik op vakantie was in het voormalig oost-Duitsland.

Ben toen oa in Sebnitz geweest waar de fabriek van Tillig staat en ook een klein museum. Daarbij was een winkel waar echt veel TT materaal te zien en te koop was. Het sprak mij erg aan, maar had al een H0 baan.

http://www.modellbahnshop-sebnitz.de/
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: maartenvanderburgt op 08 November 2010, 13:43:50
H0e is H0 op N spoor en H0m is H0 op TT spoor.

H0e is 1:87 schaal op 9 mm spoor.
N     is 1:160 schaal op 9 mm spoor.  N spoor is dus iets heel anders dan H0e spoor, ook al zijn beide  9 mm.  

H0m is 1:87 schaal op 12 mm spoor
TT   is 1:120 schaal op 12 mm spoor. TT spoor is dus iets heel anders dan H0m spoor, ook al zijn beide 12 mm.

Een Mercedes rijdt ook niet op het onderstel van een Fiat 500, ook al zitten er 4 wielen onder.  ;)

Maarten
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: HuubvG op 08 November 2010, 13:59:50
Duidelijke uitleg Maarten, al bedoelt Harry het ook zo, hij zegt het correct.
Maar het 1:1 voorbeeld doet een beetje afbreuk, vind ik.  ;)
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: maartenvanderburgt op 08 November 2010, 14:08:32
Woordje "niet" vergeten ?

al bedoelt Harry het ook zo, hij zegt het correct.

En ik heb mijn bericht een toevoeging gegeven.

Maarten
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: HuubvG op 08 November 2010, 14:13:21
Nee, hoor ik ben het woordje 'niet' niet vergeten.
Ik bedoel: Harry zegt hetzelfde als jij. Hij zegt het correct en jij ook.
Alleen noemt Harry het H0, en jij noemt 1:87, maar dat is ook alweer hetzelfde!  ;)
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 November 2010, 14:28:36
Maarten heeft wel een punt.
Harry zegt:
H0e is H0 op N spoor en H0m is H0 op TT spoor.
H0e is wel H0, maar niet op N-spoor, maar op 9 mm spoor.
Want 9 mm spoor is niet perse N spoor.
Net zo voor H0m, dat is H0 op 12 mm spoor, niet op TT spoor.
Want 12 mm spoor is niet perse TT.
Kwestie van goed het onderscheid in de gaten houden tussen de schaalverhouding en de spoorwijdte. Dat zijn twee verschillende dingen.
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: HuubvG op 08 November 2010, 15:14:54
Daar heb je een punt, Klaas, daar keek ik overheen.
En dus ook een punt voor Maarten erbij, en een . bij mij eraf. 8) ;D

Titel: Re:H0 of N
Bericht door: maartenvanderburgt op 08 November 2010, 16:34:52
 ;D
Maarten
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: kevinhhw op 08 November 2010, 21:04:19
waar is acid eigenlijk gebleven ???
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: Matheus 18 op 08 November 2010, 21:14:43
Zijn baan reeds in Z aan het bouwen.  ;D

Matheus.
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: T.Spat op 08 November 2010, 22:02:26
@Maarten van den Burgt

Ikzelf heb een voorraadje TT uit Duitsland, in Münster zit een winkel die
redelijk wat heeft, mijn laatste aanwinst in deze schaal is een Piko BR 151
in Railion-uitvoering...

Natuurlijk is er wel aan TT te komen dankzij internet ;D maar wat ik bedoelde
is dat het nog niet zo gangbaar te koop is als Ho of N ;)

Mijn baanplan in deze schaal is een Frans/Luxemburgs kopstation, maar voorlopig
nog in de tekenfase, i.v.b. tijd, ruimte en andere bouwprojecten :)

Mvg,

Tis
Titel: Re:H0 of N
Bericht door: HuubvG op 08 November 2010, 22:11:34
Voor een aandrijving van een H0m motorwagen heb ik een Siemens dispoloc diesel gekocht in TT schaal van Piko. Het is prachtig spul, zou haast overwegen over te stappen. Maar mijn keus is gemaakt, heb alleen het onderstel nodig en eronder weggehaald

Het gloednieuwe dispodieselkapje van de TT-loc raak ik echter aan de straatstenen niet kwijt.
Als dat in H0 aangeboden werd, was het zo weg, ombouw wisselkapje of zo, of beschadigde kap.
Inderdaad dus lang niet zo gangbaar, zeker niet in onderdelen.