BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: hein15 op 27 October 2010, 23:38:15
-
ik heb ontdekt dat mijn railverbinders de stroom niet goed doorgeven.
als ik met een schroevendraaier op de verbinding druk loopt de loc weer door.
hoe kan ik dit oplossen. met een tang de verbinder in knijpen is niet voldoende.
is er een middel om dit op te lossen. graag tips.
-
Anders dan de rails demonteren en een nieuwe verbinder plaatsen, kan ik alleen maar bedenken om de verbinders ( raillassen ) te solderen.
Rail en raillas goed schoonpoetsen met een glasvezelpotlood en er spaarzaam en netjes wat tin tussen laten vloeien.
Grtzz en suc6,
Karst
Oh ja, lapmiddel: Prop wat lucifers onder de verbinder... :-\
-
Met een tang de verbinder inknijpen kan wel, maar dat moet je doen als de verbinder niet op de rail zit. Je kan dan een beetje extra geven, waardoor hij bij het weer opschuiven beter klemt.
Een andere oplossing is om nieuwe railverbinders te kopen.
-
Welke rails rijd je mee? En heb je het ook al echt vast liggen of is het nog een tijdelijke baan?
Manuel
-
de rails zijn vastgemaakt en vervangen van de verbinders is dan lastig.
mijn rail is de fleischmann rail standaard met bielsen.
-
Oke als je ze vast hebt liggen zal ik in zo'n geval gewoon de verbindingen even met een glasvezelstift schoon maken en vol laten lopen met wat tin. Dan zit het tenminste goed vast. En wat ook kan helpen is een paar extra aansluitpunten van de spanning. Want elke las is namelijk een weerstand. En hoe verder je van de aansluiting komt hoe minder de spanning daar is.
Manuel
-
manuel. wat bedoel je met vol laten lopen met tin.
bedoel jij dat ik het geheel met een soldeerbout moet verwarmen en dan soldeer tin er op.
dit lijkt me erg lastig daar je met solderen de bielsen kan laten smelten.
Hoe doe jij dit?
het schoonmaken met een glasvezel kan ik begrijpen.
gr H
-
Een glasveselstift is net als een potloot alleen dan met glasvezels. Kijk hier wel mee uit dat dit niet op je huid komt dat brengt grote irietaties met zich mee.
Je gaat dan met deze stift over de raillas en spoorstaaf heen. Aan de zijkante dan wel te verstaan. Dan zie je dat dit mooi schoon wordt. Het gaat glimmen. Dan blaas je de troep weg die achterblijft.
Het zolderen is soms een vak op zich. Wat je doet is: je zet je zoldeerbout op +/- 350 graden.
Hou de bout tegen de las en de spoorstaaf aan en steek de tin erbij zodat het in de railslas kan lopen. Dus zeg maar tussen de raillas en de spoorstaaf. Daar zit een hele kleine ruimte tussen. Zie je dat het erin loopt gef dan heel iets extra tin en haal de bout en tin weg. laat het afkoelen en klaar. Als je dit snel genoeg doet gebeurt er niets met je spoorbielzen.
Desnoods oefen dit op een reststukje rails. ;)
Manuel
-
Wat ik gedaan heb en in een van de draadjes gelezen heb is de aansluitingen solderen op een
raillas.Voordelen:jekunt er zovel opsteken als je raillassen hebt ,je moet niet solderen op
de rails en zo kun je uw bielzen niet laten smelten.Ik heb nog geen enkel slecht kontakt gehad.Een bijkomend voordeel is ook wanneer je wilt demonteren je enkel de raillassen
los hebt.
Dito
-
Dito,
Als de raillassen al slecht contact maken, dan is het maken van aansluitingen op de raillassen geen goed idee.
Het doorsolderen van alle raillassen is ook geen goed idee. Je raakt dan alle uitzettingsruimte kwijt.
En wat het smelten van bielzen betreft, als je goed kunt solderen dan smelten ze niet. Ik soldeer altijd alle aansluitingen direct aan de spoorstaaf, levert zelden een probleem op.
-
en dan zou er een biels smelten, dikke drama... ::)
-
Het is goed gebruik om elke railstaaf van een draadje te voorzien. Lees: aan de onderkant solderen.
-
Voorgaande spreker, dat gaat vooral goed als de rails al gelegd zijn! Lees gerust nog even terug... ;D
Wat ook een optie is, een klein stukje draad langs de rail-lassen aan beide uiteinden van de spoorstaven solderen. Aan de buitenkant uiteraard, niet binnen i.v.m. de wielflenzen.
Je haalt aan beide kanten de isolatie van het plm 3 cm lange draadje af, vertint deze aan beide kanten voor.
Dan de plek op de rails schoonmaken, schuren, voor-vertinnen. dan het draadje - met een mooi lusje aanleggen - vastdrukken met de bout.
Als je snel genoeg soldeert, worden de dwarsliggers niet al te warm.
Snel lukt het best als je het goed schoon en blank hebt gemaakt.
In het echt heb ik ook weleens een kabel aan de uiteinden vast ge'last' zien zitten, ook met een mooie lus erin, dus het misstaat in mijn ogen niet op de modelbaanbaan. :)
Voordeel is dat je rail-las niet vast komt te zitten. Met oog op uitzetten/krimpen, maar ook als je later de rails los wilt halen, hoef je alleen het draadje door te knippen.
-
Voorgaande spreker, dat gaat vooral goed als de rails al gelegd zijn! Lees gerust nog even terug... ;D
Ik geef alleen maar een tip voor de volgende keer. Of sloop je rail eruit. Heb ik ook moeten doen. Zo erg is het niet.
-
In het begin ook de ruimte tussen de rails laten vollopen, maar omdat mijn baan in een buiten-ruimte staat kreeg ik te maken met krimp en uitzetten, daarom hanteer ik nu ook de methode van een draadje aan de buitenzijde aanleggen en als je na het solderen de schoongemaakte en glimmende delen van de rails weer even roestig verft misstaat dat niet. In Nederland zie je ook regelmatig van deze verbindingen, die zijn meestal zwart, in Duitsland zijn ze ook vaak blauw en in Engeland meestal geel, met uiteraard een vieze, roestige waas. Geen problemen meer met uitzetten en krimpen van de rails en wel goede contacten. SUCCES.