BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jerome op 26 October 2010, 23:30:24
-
Modelspoormannen,
Ik heb 2 vragen over Boosters. Ik heb een Ecos die voorzien is van een 4 Ampere Booster (H0 trafo). Mijn modelbaan (N-spoor) begint inmiddels aardig groot worden waardoor ik redelijk wat treinen tegelijk kan rijden. Inmiddels zit ik op rond de 10 treinen gemiddeld. Veder heb ik ook ongeveer 60 wagens en rijtuigen rondrijden die voorzien zijn van 10K weerstanden. Met 10 treinen maal 0,5 ongeveer Ampere verbruik per decoder zit ik al 5 ampere.... (al deze redenatie niet klopt, lees ik het wel ;) )
Als ik kijk naar bovenstaande lijkt het me dat ik een extra booster nodig heb. Het gekke is dat je op de Ecos het verbruik kan zien. Het lijkt daarop dat ik nog niet aan de max zit... ik merk zelf (denk ik) dat ik de laatste tijd wat meer haperende treinen heb.
Mijn eerste vraag is, hoe kan je zien dat je te weinig vermogen hebt? Vallen treinen eerder stil, haperen ze meer?
Mijn 2e vraag is, (met Eurospoor in het vooruitzicht) ik zie dat een extra Ecos Booster ongeveer 200 Euro kost. Zijn er wellicht goedkopere en aantrekkelijke alternatieven?
Greetz, Jeroen
-
Hoi,
Ik rij zelf ook met een Ecos, in H0. Ik rij maximaal met 15 treinen tegelijkertijd (allemaal met locsound en verlichting aan). Voordat ik een extra booster in gebruik had, fluctueerde de door de Ecos aangegeven stroomsterkte dan gemiddeld tussen 3300 en 3600 mA. Hoewel dit bij mij nooit problemen heeft gegeven (ik heb nooit haperingen aan de treinen of Ecos gemerkt), heb ik inmiddels twee Uhlenbrock Power 4 boosters in gebruik: één als remgenerator voor bepaalde remsecties en één als extra stroombooster. Beide worden gevoed door een eigen Roco 50 VA trafo.
Dit werkt bij mij prima. Volgens mij is een losse trafo samen met de Uhlenbrock Power4 evengoed goedkoper dan de Ecos booster van Esu.
-
Hallo Jeroen,
Je merkt meestal dat er een booster meer nodig is als de huidige booster veel meer warmte gaan produceren dan normaal. Daarnaast kan het zijn dat ondanks ringleiding de treinen iets langzamer rijden, of een kortsluiting melding geven wanneer je de snelheid plotseling opschroeft.
De ecos booster (die van 200Euro, maar incl voeding) heb je eigenlijk alleen nodig als je daadwerkelijk van Railcom of andere terugmelding vanuit de lokomotieven gebruik maakt. Alle zogenaamde DCC of motorolla boosters voldoen als je geen terugmelding gebruikt. Ik zelf gebruik Fleishmann boosters die voor een zeer scherpe prijs werden aangeboden (een paar maanden geleden door een bekende winkel). De boosters versterken het MFX\M4 signaal net zogoed als de Marklin en Ecos boosters.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
-
Heren
Dank voor het antwoord. Ik had ook deze vraag gesteld op het N spoor forum: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=2172&start=0
Ik ben wat aan het experimenteren geweest. Ik denk dat de Ecos inderdaad de waarden toch goed aangeeft. Als ik 1 loc laat rijden met Kuhn decoder is de belasting niet 05 maar 0,3/0,4 Ampère. Wanneer ik het maximaal aantal treinen laat rijden, gaat de totale belasting toch richting de 4 Ampère. Aangezien de volgende uitbreiding voor de deur staat, ga ik een extra booster aanschaffen.
Ik heb besloten om voor de Power 4 te gaan, zeker nu deze in de aanbieding is bij de mannen in Vlaardingen. (y)
Heren, dank voor het meedenken!
Groet, Jeroen