BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 22 January 2007, 01:30:19
-
Aardig filmpje:
http://www.glumbert.com/media/longtrain
Of het inderdaad de allerlangste is weet ik niet, maar het geeft wel een nieuwe betekenis aan 'schier eindeloos'.
- Peter
-
Wat een lange trein. Alleen de samenstelling vond ik wel erg saai. Wel leuk om (waarschijnlijk) paar vluchtelingen in de trein te zien, of ze hadden geen geld om zichzelf te vervoeren naar een andere staat ;) :).
Groeten,
Herman
-
ERRRUGGG lang!.
Wat zijn die "dozen" op het eind? Een soort afrikaanse cabooze? Odf in nederlands: een Dg?
Nico
-
ik heb onlangs geleerd dat de langste trein ter wereld idd in Mauretanie rijdt
een linkje:
http://lexicorient.com/mauritania/matrain.htm (http://lexicorient.com/mauritania/matrain.htm)
om de meelifters meteen te bestempelen als vluchtelingen is ook wat bevooroordeeld, het is niet ongebruikelijk in die landen om dergelijke treinen te gebruiken als langeafstandsvervoer
-
Het is inderdaad de langste trein ter wereld. Onlangs is er een artikel over dit onderwerp verschenen in Rail Passion (nr. 109, nov. 2006). In de inleiding:
Lors de son retour, «à vide», vers la cité minière, le train prend à son bord une foule bigarrée de nomades, citadins ou commerçants. Notre reporter s'est mêlé à eux.
Verderop worden de capriolen besproken die mensen moeten uithalen om in die wagens terecht te komen, al dan niet met hun bagage of geiten (!).
De eerste "doos" op het eind lijkt een soort caboose te zijn, ook rept het artikel van een couchetterijtuig...
Un seul véhicule de voyageurs se profile en queue de train et offre même le luxe des couchettes, (...)
...maar dat heb ik niet gezien op de video. Dat rijtuig rijdt ook pas sinds recentelijk mee. Ook kunnen er sinds die tijd auto's met de trein vervoerd worden, de auteur zat dus achter zijn stuurwiel gedurende de reis.
De ketelwagens aan de voorzijde vervoeren water voor de woestijndorpen.
-
Onlangs kon je die trein ook zien rijden in het programma over de rally Dakar.
Daar werd ook gemeld dat het de langste trein ter wereld was.
Harm
-
WOW!! :o
Enne heeft iemand geteld hoeveel wagens dat zijn?
Of is dat uit te rekenen aan de hand van de treinlengte.
Ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar.
Groet,
Oscar
-
Zo'n treinlengte zou ik wel op mijn baan willen hebben ;D
-
je zou maar wagenmeester zijn!!
-
Leuke uitdaging voor een modelbouwer!
Treinlengte in hO 35 meter, in N 18,8 meter, meer iets voor Z? 13,5 meter..... Help mijn zolder is te klein.
-
World's longest train
The train carrying iron from Zouerate to the coast at Nouadhibou, is probably the world's longest train.
'probably'...
hmm geloof ik niet.
In Siberie rijden goederentreinen tot 5km... Ik zal wel even een foto op mn hdd zoeken...
de langste trein ooit reed trouwens in australie : 7,3km
The heaviest train in the world
was a freight train in Australia in 2001. It was 7.3 kilometres (4.6 miles) long and weighed 95,000 tonnes.
-
Enne heeft iemand geteld hoeveel wagens dat zijn?
Rail Passion zegt 'meer dan 170'.
-
Je zal er maar je blokstelsel op moeten inrichten (incl. optrekken en afremmen voor seinen bij tunnels en viaducten). HELP!!
-
Jaja
Leuke uitdaging voor een modelbouwer!
Of is dit iets voor het guiness book of records, geen domino day maar modeltrein day ;D
In H0, 35 meter treinlengte, maar het moet ook nog rijden, dubbele afstand ???
Art
-
Jaja
Of is dit iets voor het guiness book of records, geen domino day maar modeltrein day....
Hoe dan; het eerste wagonnetje aantikken en hopen dat de rest ook omvalt? Foei!! ::)
-
Op Rail 2006 hebben we op de Nulpunt Modulebaan een poging gedaan om de langste trein te laten rijden.
Op zaterdag kwamen we aan 106 Spoor 0 wagens, met 1 loc.
Op zondag 126 met 2 locs. De wagens waren op. Helaas.
Het duurde circa anderhalf uur om deze trein te formeren.
126 x circa 25 cm = een slordige 30 meter = circa 1300 meter (1:1)
Let op !!!!. Komend najaar gaan we de recordpoging duidelijk verbeteren. Momenteel worden hier en daar wagens bij elkaar gesprokkeld.
Lengte van de baan is geen probleem. Die is 70 meter.
Heeft er toevallig iemand een filmpje of foto's van gemaakt?
Wij waren met zijn allen te druk op dat moment.
-
In november van 2008 ben ik in Mauritanië geweest en jahaaa, ik heb de ijzererts express bij 10 kilometer ten oosten van Nouadhibou op video vastgelegd.
Hij staat nu op youtube
Zie bijgaande link:
http://www.youtube.com/watch?v=BIeWnS4FTA0
Om een beetje colour locale erin te krijgen:
Er staken vooraf wat kamelen over de rails en verderop in de film zie je een huisje (voor de Mauritaanse afdeling van Strukton ;D) gemaakt van platgeslagen oliedrums.
Aan het einde komen nieuwe onderdelen per trein die naar de mijn bij Zouerat gaan.
Het is een mooi stoffig spektakel!!!! Temperatuur ongeveer 35 graden Celsius.
-
Je zal maar bij de overweg staan zeg :-X wat een sleep zeg :D Net filmpje!
Gr. Remco.
-
Remco,
Bij Nouadhibou is er maar een overweg aan de westkant. Dit is de verbindingsweg naar het door marokko bezette westelijk sahara.
De overweg werkt niet en je moet er maar op goed geluk oversteken, dus dat wachten dat is in afrika nooit erg!!
Oh ja, ten noorden van deze spoorlijn wordt je nog gewaarschuwd voor mijnen!!
Groeten,
Jeroen
-
leuk voor vertrek nog even de trein langs lopen om te kijken of alles ok is
zie je over 3 uurtjes wel weer :o
-
de langste trein ooit reed trouwens in australie : 7,3km
The heaviest train in the world
was a freight train in Australia in 2001. It was 7.3 kilometres (4.6 miles) long and weighed 95,000 tonnes.
Dat zal dan dit geval (http://nl.youtube.com/watch?v=9LsuNWjRaAo) zijn geweest... :o. Hoeveel wagons er in zitten geen idee, ben ongeveer halverwege het filmpje de tel kwijt geraakt ;D. Hij ziet er in ieder geval een stuk langer uit dan het exemplaar in de Sahara.
mvg Tinussie.
-
Nou, ik heb even op de videocamera even telling gedaan: ongeveer 180 wagons.
De gewichtsgetallen van de exploitatiemaatschappij staan op http://www.snim.com/carnet/trainEn.html
Ja, de trein in Australië zal wel langer en zwaarder zijn.
Ik heb nog even met een opzichter gesproken, waar ze de rails aan het herstellen waren. Ze hebben "beaucoup problems" ::).
Pfft, de 700 kilometer spoor heeft continu onderhoud nodig. De ondergrond lijkt op steen, maar van het soort Made in Hong Kong, een keer stampen en het verbrokkelt tot zand. De trein loopt dus best vaak uit de rails (en niet vanwege hoge temperatuur)
-
Sowieso lijken de flenzen nogal veel tegen de rails aan te lopen... wat een lawaai, zeg.
Interessant is wanneer je op één van de volgende video's klikt, "Dumb and Dumber wake up in Nouadhibou" en de helft van de auto's die je ziet is een Mercedes. Maar goed, dat is niet echt relevant.
Merkwaardig continent, dat Afrika. Enorm groot en vrijwel overal rijden ze op smalspoor.
- Peter
-
@Peter,
Lawaai is normaal als de aslast 25 ton is dus 100 ton per wagon. (Zo nauwkeurig wordt ook weer niet gewogen)
Deze lijn is normaalspoor en door de Mauritaniërs (met hulp) aangelegd. In andere landen ligt vaak smalspoor uit zuinigheid aangelegd door de koloniale machthebbers.
Off topic: Goed gezien, Mercedes is een statussymbool in Mauritanie (met name de 190) en in Nouadhibou/Nouakchott bijna allemaal gebruikt als taxi. Ja er staat geen taxi plaat op en zoals ik een keer heb meegemaakt had de chauffeur bij controle geen papieren. (Ook dat werd "geregeld" -> smeergeld)
That's africa man...
Groeten,
Jeroen