BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: thijs761 op 25 October 2010, 12:18:25
-
Esu heeft zojuist de Lokpilot 4.0 geintroduceerd. Deze decoder zou o.a. ABC (Lenz) ondersteunen en ook een condensatormogelijkheid hebben voor energieopslag. Heeft iemand deze decoder al en hoe functioneert die? http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v40/
-
Wat ik er uit lees is dat er een aansluitmogelijkheid is voor een externe energieopslag die in 2011 verschijnt en dat is toch weer heel wat anders dan dat het in de decoder zou zitten.
Sander
-
Het betekent ongetwijfeld dat de decoder met een externe energieopslag bestaande uit goldcaps overweg kan.
-
Nieuw is o.a. CV52 voor motortuning bij langzaam rijden.
Gr, Ben.
-
Kijk maar even op t plaatje , 2 soldeer pads
-
En de gebruiksaanwijzing staat ook online.
KLIK (http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESUKG_DE_Betriebsanleitung_Auflage_1_eBook.pdf)
-
Zijn er al winkelprijzen bekend?
Elders las ik dat Ebay 24-25 Euro doet....
mvg.
Willem E.
-
Een minpuntje: ik had gehoopt dat de decoder 2 extra versterkte functieuitgangen zou hebben, zodat het totaal op 6 uit zou komen.
Als de prijs gelijk blijft aan de Lokpilot 3 (zo rond de 25 euro), dan ben ik zeker tevreden met de nieuwe decoder.
-
Nu begin ik te begrijpen waarom de Lokpilot 3.0 al een tijdje overal in de aanbieding is...
Groet,
Ruud
-
Een minpuntje: ik had gehoopt dat de decoder 2 extra versterkte functieuitgangen zou hebben, zodat het totaal op 6 uit zou komen.
Al had er 1 extra functie uitgang op gezeten, dan was ik al heel blij geweest.
Heb je front seinen aan 2 kanten, 2 x sluitseinen schakelbaar + rangeersein.
Maar goed helaas niet :(
Gr. Remco.
-
@Remco. en NS1100
Daar hebben ze dit...
(http://www.esu.eu/uploads/pics/Produkt_PS_21MTCAdapter_2.jpg) (http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/21mtc-adapterplatine-2/)
... voor bedacht ;) Voor al diegenen die geen SMD-soldeervaardigheden bezitten.
En... neem van mij aan, dat een extra drivertrap de decoder beslist groter had doen worden dan zoals nu het geval: kleiner !
Grtzz,
Karst
-
Heb vandaag even met ESU gemaild en ook al antwoord gekregen. Voorlopig komt er geen M4 (MFX) versie voor de Marklinisten en wanneer deze wel komt kon men niet aangeven. Ze zeggen nog net niet dat ze stoppen met M4.
Gr, Ben.
-
Ik heb vandaag 2 decoders Lokpilot 4.0 aangeschaft en in 2 Roco-locs (V100-Ost en BR 143) gestoken.
Met mijn Roco Multimaus heb ik ze ingeprogrammeerd volgens de gebruiksaanwijzing daarvan. Tenminste dat denk ik.
Maar ze doen helemaal niets, dus ik ben of wat vergeten of iets verkeerds gedaan. Vast iets simpels. Moet ik iets met de Multimaus doen of met de decoder?
Heeft het misschien te maken met een losse violet-draadje dat ik nog ergens mee moet verbinden?
Mijn andere digitale locs (die van fabriek af voorzien zijn van decoder) doen het wel gewoon.
Klein detail, al zou dat niet moeten uitmaken volgens mij, de andere (smalspoor)locs rijden op smalspoorrails (Roco H0e) en die heb ik gekoppeld aan de normaalspoorrails (RocoLine) waarop ik de V100-Ost en BR143 (en mogelijk later andere) tegelijk wil inzetten.
-
Heb je ze een voor een op het spoor geprogrammeerd (dus 1 loc tegelijk op het spoor)?
En heb je de loc in de Multiuis ingevoerd, en de loc (lokpilot) geprogrammeerd met hetzelfde adres?
-
Heb je ze een voor een op het spoor geprogrammeerd (dus 1 loc tegelijk op het spoor)?
En heb je de loc in de Multiuis ingevoerd, en de loc (lokpilot) geprogrammeerd met hetzelfde adres?
Dat derde/laatste heb ik waarschijnlijk op de één of andere manier goed gedaan; ik heb alles gewist, ben opnieuw gaan proberen en nu is het wel gelukt.
Blijft nog over wat de bedoeling van dat losse violet-kleurige draadje is ???
-
Dat is een functie uitgang en daar kan je dus indien nodig iets op aansluiten, lampje, rookgenerator, Krois-koppeling o.i.d.
Koos Jabaaij.
-
Dat is een functie uitgang en daar kan je dus indien nodig iets op aansluiten, lampje, rookgenerator, Krois-koppeling o.i.d.
Koos Jabaaij.
Aha, zoals ook voor de befaamde sound-decoders? Jammer dat daar geen plaats voor is in deze locs...
-
Blijft nog over wat de bedoeling van dat losse violet-kleurige draadje is ???
Toch jammer dat de fabrikanten zulke moeite doen om er een handleiding bij te doen (y)
Daar staat het gewoon in. 8)
Dat het draadje los zit heeft een simpele reden. Er passen maar 8 draadjes op een NEM 652 steker.
Daarom zit er op veel decoders een losse violette draad voor functieuitgang 2. Als je die niet gebruikt kan je die gewoon afknippen of isoleren.
Los laten slingeren in de lok is niet zo'n goed idee. De aders kunnen toch contact maken met andere delen in de loc en dan is het einde functieuitgang, zo niet erger.
Gr.
Eric
-
Toch jammer dat de fabrikanten zulke moeite doen om er een handleiding bij te doen (y)
Daar staat het gewoon in. 8)
Tanx, dat heb ik nu ook gevonden (blz 17, linkersonder). Ik was niet van plan iets extra's aan te sluiten dus had het nog selectief gelezen (en dus in eerste instantie overgeslagen).
Maar met deze stapjes en tips leer ik het wel ;)
-
Nog een leuke tip voor LP4's:
De decoder kan zelf een 'optimum' instelling van de motor doen.
Je hebt er wel een stuk van 1m\1.5m (rechte) rails voor nodig.
Programeer in CV54 de waarde 0 (nul)
Zet de lok nu op het rechte stuk en kies het adres van de lok.
Druk nu op F1, pas de look rijdt direct in voorwaardse richting weg.
De decoder zal nu zijn waardes voor CV53, CV54, CV55 en de stap1 CV52 aangepast hebben.
Je kan dit gebruiken als start punt voor verdere 'verbeteringen'.
Het zoemen is dan ook minder, zeker na de laatste update (komt met Lokprogrammer 4.01 software).
Jan-Peter
-
Zet de lok nu op het rechte stuk en kies het adres van de lok.
Druk nu op F1, pas de look rijdt direct in voorwaardse richting weg.
JP, kun je me dit eens verder uitleggen?
- In CV 54 de waarde 0 programmeren snap ik. Ik kan dit met de ECOS of lokprogrammer simpel doen.
- op een recht stuk rails zetten lukt me ook.... ;)
en nu wordt het me iets minder duidelijk...
F1? Van wie of wat? Van de lokprogrammer?
Ik wil dit eens gaan uitproberen bij een lok die niet lekker reageert.
Maarten
-
Werd al veel eerder in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32336.0.html) genoemd.
Met f1 van je centrale lukt het in ieder geval om de procedure uit te laten voeren.
Ik heb het geprobeerd met een Fleischmann Sprinter en eigenlijk leverde het slechtere rijeigenschappen op dan met de standaard instellingen voor de Fleischmann rondmotor. Kan bij andere modellen beter gaan, maar het lijkt me een eigenschap die nog in ontwikkeling is.
Wat wel goed werkte was het nieuwe CV52. Met de LP3 of met een Zimo lukte het me maar niet om het enigszins schokkerig optrekken bij lage snelheden eruit te krijgen. Met CV52 van de LP4 wel.
edit, @mods misschien die twee draadje even samenvoegen.
-
Hallo allemaal
Ik heb even een vraag van hele andere orde over de 4.0
Ik heb zelf een Roco digital systeem multimuis.
Ik heb geprobeerd de verlichting wat te dimmen maar het lukt me niet.
Heeft iemand wat tips voor mij?
gr
Rob Ermens
-
Dat zal niet lukken met en MultiMaus. Daarvoor zul je een LokProgrammer of een ander centrale nodig hebben die waardes boven de 255 kan programmeren.
Maar Let op! CV 31 moet op 16 en CV 32 op 0 gezet worden anders lukt het niet
Veel succes.
-
@NS-micky: wat bedoel je met waardes boven de 255?
Je kan gewoon met de multimaus gewoon alle CV's programmeren: zie ook dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7341.0)
Groeten Ronald.
-
hmmmm, dat moet ik ff checken
-
Nou mij lukt het voor geen meter om CV 262 te programmeren
Ik heb hem in POM en CV modus gezet maar niks helpt hoor. ???
Met mijn Intelibox heb ik anders geen problemen mee
-
Hallo allemaal
Ik heb even een vraag van hele andere orde over de 4.0
Ik heb zelf een Roco digital systeem multimuis.
Ik heb geprobeerd de verlichting wat te dimmen maar het lukt me niet.
Heeft iemand wat tips voor mij?
gr
Rob Ermens
Het staat op pagina's 42 en 43 van de handleiding, vooral het tabelletje rechtsboven op pagina 42.
Voor dimmen 'licht vooruit' CV 259 op 1 zetten en dan bevat CV 262 de dimwaarde (0-31).
Voor 'licht achteruit' CV 267 op 1 zetten en dan bevat CV 270 de dimwaarde.
Wil het programmeren van deze hoge cv'tjes niet zomaar lukken dan CV 31 op 16 zetten. Staat standaard op 0 en dat schijnt niet de bedoeling te zijn.
-
Ik heb inmiddels gemerkt dat de mij vertrouwde LokPilot 3.0 DCC (vrijwel) overal uitverkocht is. Zijn er inmiddels ook nadelen aan de LoPi4 tov de LoPi3? Ik lees al wel dat ik nieuwe software voor mn LokProgrammer moet downloaden, op zich geen ramp, maar toch jammer dat het niet in een pakket kan.
-
Zodra ze die doedelzak eruit hebben, is het vooral een decoder die toch weer wat verbetering brengt ten opzichte van de LP3.
Het function mapping is mijns inziens nodeloos ingewikkeld gemaakt, maar daar heb je met een eenmaal werkende programmer weinig last van.
-
Sinds gisteren ben ik ook aan de LoPi 4.0 DCC.
Het ding is ingebouwd in een Roco hippel van de laatste serie. Jammer genoeg is er niets met 't ding te beginnen, geen enkele CV-waarde krijg ik gewijzigd. Adres niet, maximumsnelheid, niets. De pogingen heb ik gedaan met mijn Roco Multimaus. Ook in een andere loc laat de decoder zich niet programmeren. Voor de zekerheid nog geprobeerd andere decoders (in andere locs) te programmeren, dat lukt prima.
Verder is dat hoge geluidje van deze LoPi 4.0 wel érg irritant. Dat was de reden om geen Lenz meer te nemen, nu heeft Esu het ook.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Moet ik een instelling veranderen in de LoPi 4.0 voordat ik kan programmeren?
Bedankt alvast!
Groeten, Steef
-
Er is inmiddels een firmware update voor de LoPi4 die de geluidsissues zou moeten verhelpen. Heb je wel een ESU LokProgrammer bij nodig...
-
Steef,
Lees onderstaande eens in dit zelfde draadje. En ja dit werkt goed en behalve dit kan deze decoder veel meer als je denkt, maar daar moet je even de uitgebreide handleiding voor downloaden waar helaas ook nog niet alles in staat. Als je alles wilt weten moet je naar het gebruikersforum van ESU gaan. En in dit http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34562.msg521604.html#msg521604 draadje heb ik ook nog iets gezegd wat niet in de handleiding staat, maar wel kan.
Koos Jabaaij.
Nog een leuke tip voor LP4's:
De decoder kan zelf een 'optimum' instelling van de motor doen.
Je hebt er wel een stuk van 1m\1.5m (rechte) rails voor nodig.
Programeer in CV54 de waarde 0 (nul)
Zet de lok nu op het rechte stuk en kies het adres van de lok.
Druk nu op F1, pas de look rijdt direct in voorwaardse richting weg.
De decoder zal nu zijn waardes voor CV53, CV54, CV55 en de stap1 CV52 aangepast hebben.
Je kan dit gebruiken als start punt voor verdere 'verbeteringen'.
Het zoemen is dan ook minder, zeker na de laatste update (komt met Lokprogrammer 4.01 software).
Jan-Peter
-
Deze decoder zou o.a. ABC (Lenz) ondersteunen en ook een condensatormogelijkheid hebben voor energieopslag.
Naar mijn inziens is dat ABC van Lenz ook bij Lenz niet bruikbaar.
De decoder die wel bruikbaar is, is de decoder van Umelec.
Dit is bij onze club getestet met Lens, Zimo, Esu en Umelec decoders
De ATL+2066 en zijn voorgangers van Umelec hebben al van af aanvang DCC dichital tijdperk op Asymmetrische digitaal stroom kunnen stoppen.
RE465
-
Ik heb de automatische instelfunctie (via CV 54) geprobeerd... Niet echt een succes. De sprong naar voren was wel spectaculair, maar de loc liep daarna nogal beroerd... 't Was een een BR 24 met oude rondmotor van Fleischmann. De loc loopt heel onregelmatig, en versnelt en vertraagt heel gek, echt met horten en stoten. Net alsof de lastregeling de draad kwijt is. Heb nu de aanbevolen instellingen voor de rondmotor van FLM ingesteld (uit de handleiding).
Ik zit trouwens nog steeds te prutsen met het programmeren van de verlichting. Ik werk met een Multimaus.
Heb alle instructies gevolgd, zowel voor de CV's 31, 32, en de POM mode.
Daarna wil ik m'n verlichting (heb alleen aan de voorzijde verlichting) aanpassen, zodat deze enigszins gedimd word, en langzaam aan en uit gaat (an/abblenden). Ik krijg dit echter met geen mogelijkheid voor elkaar. Kan de CV's wel bereiken, en ook wel de goede waarden invoeren, maar er gebeurt niks.
Wat doe ik fout?
Groet,
Ronald
-
Dat kunnen we natuurlijk alleen zeggen als je vertelt wat je hebt geprobeerd. Zoiets?
Voor dimmen 'licht vooruit' CV 259 op 1 zetten en dan bevat CV 262 de dimwaarde (0-31).
Voor 'licht achteruit' CV 267 op 1 zetten en dan bevat CV 270 de dimwaarde.
-
Ik heb inderdaad de door Henk genoemde waarden ingevuld met de Multimaus.
Deze had ik al overgenomen uit de handleiding.
Hierna brand het licht nog net zo als de standaard instelling was. Ook alle lichteffecten (knipperen etc) werken niet, als ik deze in CV 259 programmeer (ik heb alleen frontverlichting op de betreffende loc).
Groet,
Ronald
-
Wellicht een domme vraag, maar kan de muis dan werkelijk CV's boven de 255 aan?
Of is dit vanwege budgettaire redenen niet gedaan, en omdat men ze tot voor kort toch niet gebruikte?
Ik kan me wat voorstellen, gezien ook dat de muis gebaseerd is op Lenz,
en deze ook zo zijn problemen had..... ::)
Hans
-
Er is al eens meer twijfel geuit over het programmeren van CV-waarden boven de 255 met behulp van de multimaus.
Groet,
Ruud
-
Ik kreeg met de POM mode uit (dus op CV) een max CV waarde van 255.
Met POM mode aan, kan ik wel hoger dan 255 invoeren.
Of het echter ook te wijzigen is, weet ik niet. Ik begin ook te twijfelen, omdat ik eigenlijk precies de handleiding heb gevolgd.
EDIT:
Citaat uit de Multimaus Handleiding:
CVs kunnen een waardebereik hebben van “0” tot “255”.
Citaat van de site van ESU:
Wenn ich mit meiner Multimaus CVs grösser als 255 programmieren will, werden die Werte nicht angenommen! Warum?
Ursächlich für das Problem ist ein Fehler in dre aktuellen Firmware 1-02 der Multimaus. Beim Schreiben von CVs kann man zwar CV-Nummern überhalb 255 angeben und die Multimaus scheint den Programmierbefehl auch abzusenden. Tatsächlich wird aber stets nur die CV 255 fälschlicherweise geändert. CV-Nummern von 1 bis 255 können allerdings problemlos geändert werden.
Wil iemand de decoder ruilen voor een V3.0? :P
Groet,
Ronald
-
Of je programmeert hem even met de lokprogrammer.
Aankomend weekend meenemen naar rail, en het kan ook.
Zowel JP als ik hebben de Lokprogrammer altijd bij ons, en met de V4 software.
;D hans ;D
-
Ronald,
Ik heb dezelfde loc als jij, die BR 24 met rondmotor, en daar heb ik een V3.0 in gezet. Hij loopt daarmee werkelijk als een zonnetje: heel langzaam als het moet, soepel, fijn optrekkend en afremmend, en dat allemaal zonder de standaardinstellingen van de 3.0 te wijzigen!
Toen ik hier de eerste, niet onverdeeld gunstige berichten over de V4.0 las, heb ik meteen in een aanbieding nog snel een flink aantal van de V3.0 aangeschaft, want daar had/heb ik heel goede ervaringen mee. Niet elke nieuwe versie is blijkbaar een verbetering.
Groet,
Ruud
-
Dag Ruud,
Het rijden is het probleem niet. Met de aanbevolen instellingen voor de rondmotor van FLM loopt de loc prima. Ik ga nog wel experimenteren, om 'm evt. nog wat mooier te laten rijden. Het probleem is het programmeren van de hogere CV's. Ik heb bij alle stoomlocs het langzaam aan en uitgaan van de lichten ingesteld. Dat had ik bij deze loc ook graag gezien, maar dat gaat dus niet. Zelfs het simpel dimmen van de lichten (zoals bij de V3.0 kon) is niet eens meer een optie... :-\
Ergens anders programmeren lost het probleem wel op, maar mocht er een keer iets fout gaan, waardoor een reset nodig is, zit je weer met hetzelfde probleem.
Groet,
Ronald