BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: eric den boer op 24 October 2010, 18:07:22

Titel: Stophout
Bericht door: eric den boer op 24 October 2010, 18:07:22
onderwerp mag aangepast, als ik weet hoe het heet, ik bedoel ik ben bezig met een lading op een platbodem, een anker van een schip, dat donder je niet zomaar op dek daar zit een netjes inelkaar gezet houten ondersteuning onder ook op wagons zie je het wel eens, een voorwerp wat buiten het profiel steekt en daarom schuin vervoert moet worden heeft zo,n houten geraamte jullie begrijpen wel wat ik bedoel, zijn daar voorbeelden van?? heet het een "houten skelet"??
en wat voor construktie gaat waar onder??
hier een voorbeeld van wat ik bedoel.....zelf maar wat in elkaar gerommeld :-\

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7646.jpg)
klik

eric
Titel: Re:houten skelet onderbouw
Bericht door: prutser op 24 October 2010, 18:25:01
Stophout misschien?

Voor een anker lijkt het mij niet nodig, van het dek afrollen zal die niet en beschadigen lijkt mij ook niet echt een probleem.

Stephan.
Titel: Re:houten skelet onderbouw
Bericht door: eric den boer op 24 October 2010, 18:31:22
het gevaarte moet ook nog opgetilt kunnen worden...krijg je anders geen hijsband omheen en onderdoor, het zelfde zal ook op een vloer van een wagon het geval zijn, het moet ook ergens aan vastgesjord moeten worden denk ik en wat plat op de bodem lig met zo,n gewicht zal,denk ik, moeilijker op te beuren zijn.


eric
Titel: Re:houten skelet onderbouw
Bericht door: JaJo op 24 October 2010, 18:44:10
Citaat
Het gevaarte moet ook nog opgetilt kunnen worden

Kom op Eric, wijsvinger en duim en hij is er af.....

Groet Jaap
Titel: Re:houten skelet onderbouw
Bericht door: eric den boer op 24 October 2010, 18:47:49
( holle lach als in enge film ) hahahaha..... ;)



eric
Titel: Re:houten skelet onderbouw
Bericht door: Hans Reints op 24 October 2010, 18:50:36
Klopt niet helemaal Eric. Voor het mooi zit er veel steveel hout onder het anker. Het anker komt plat op de wagen te liggen met onder de vloeien en de schouder wat stophout om het wagendek niet te beschadigen. De stok komt ook gewoon plat te liggen met oonder het raakpunt, de sluiting, weer wat stokhout. Het anker wordt meestal direct aan de stok = sluiting op gehezen. Lading moet wel gezekerd worden tegen verschuiven. Als je stalen borden op je wagen had gehad mag dat licht zijn, maar nu moet hij zwaar gezekerd worden.
SK
Titel: Re:houten skelet onderbouw
Bericht door: eric den boer op 24 October 2010, 18:51:47
hier spreekt de expert..... (y)



eric
Titel: Re:Stophout
Bericht door: reMARKable op 24 October 2010, 19:05:45
Wellicht is er op deze site nog iets te vinden...
Heb zelf de inhoud niet exact bekeken maar weet dat er een aantal alternatieven op staan:
http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/index.htm#loads

owja t staat onder kopje: Wagon Loads & Materials Handling
Titel: Re:Stophout
Bericht door: Hans Reints op 24 October 2010, 19:11:49
Mooie site, maar wel "Very British" :)
Titel: Re:Stophout
Bericht door: eric den boer op 24 October 2010, 19:16:28
tja  ;D heb wel gezien dat er een "ship propeller" wordt vast gebonden op een wagon, rechtop staand dat dan weer wel ;)


eric
Titel: Re:Stophout
Bericht door: Hans Reints op 24 October 2010, 19:21:23
Kan mij niet herinneren dat zoiets over de spoorstaven is getransporteerd. Gingen meestal direct bij LIPS op de speciale kantelwagens. Heden ten dage worden er eigenlijk geen vaste schroeven meer gemaakt/gebruikt. Alles is nu Z-peller od op zijn minst verstelbaar (en die kunnen uit elkaar ;D)
Titel: Re:Stophout
Bericht door: Peter Spruit op 25 October 2010, 13:34:02
Juiste nederlandse  benaming is  "schoorhout"
In het engels spreekt  en algemeen in de haven  hier in Antwerpen spreekt men over dunnage.

Groetjes
Peter
Titel: Re:Stophout
Bericht door: HuubvG op 25 October 2010, 13:35:48
Mmm, dat wordt weer de titel veranderen...