BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: laurent op 24 October 2010, 15:44:04
-
zojuist bracht de TNT-post meneer uit Groningen dit setje (3) karren van Arnold artikel 0314.
de erts/kolenwagens komen achter mijn Railion BR189 die ik zeker een aantal keren per maand de reis zie maken van Uitgeest richting Hoogovens v.v.
mocht iemand er nog een paar over hebben- ik hou me aanbevolen.
Moet ik je helaas teleur stellen, de kolen en erts naar Tata gaan niet per trein, maar per boot. Enige wat per trein komt is het kalk, maar dat komt in andere type Falns (ze hebben bijv. allemaal al geen DB Cargo logo). ;)
-
over de aanvoer van kolen en erts is de aanvoer per schip bekend en dat heb ik ook altijd gedacht, maar in het westelijk havengebied worden deze karren volgegooid met ertsspul o.i.d. en rijden richting uitgeest.
de kalkwagens zijn aan de bovenkant, voorzover ik dat kan zien, afsluitbaar en dat lijkt me ook logisch.
mogelijk vergis ik me maar deze ópenkarren komen hier met enige regelmaat langs- en voor zover ik dat kan waarnemen leeg- wat zouden ze kan nog meer hebben kunnen brengen is de vraag die dan bij me opkomt. wie weet het?
-
*knip*
-
Interessante info, Laurent!
Groet,
Ruud
-
@laurent:
zeker prima en interessante info, maar de openingszin 'droom verder' ontgaat mij volledig.
weet heel zeker dat er lege (in iedergeval OPEN erts/kolenkarren terug komen van af het HO-terrein.
wie weet wat dat kan zijn - graag de info ter lering en vermaak.
-
misschien dat deze discussie kan worden afgesplitst.
@focus, doe nu niet zo eigenwijs, de wagens die jij vanaf de corus ziet komen zijn toch echt kalk wagens welke van het zelfde wagentype zijn als de kolen wagens namelijk Falns.
Kolen vanuit de Awhv worden ook in Fals'n vervoerd maar komen ECHT NIET in beverwijk en neem dat maar aan van iemand bij corus in de achtertuin ligt en dagelijks in de Awhv vertoeft.
-
Gezellig hier ;D Even wat feiten op een rijtje:
- er gaat geen erts per trein naar de hoogovens
- er gaat wel kalk(steen) per trein naar de hoogovens, maar dat in een veel moderner wagentype (de reeds genoemde Falns)
- kalksteen gaat gewoon in open wagens, kalk in wagens met schuifdak
-
@laurent:
deze karren bedoelde ik dus niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4042_Large.jpg)
-
Dat zijn Falns'n voor KALK
-
exact!... en dat gaf laurent ook al aan.
deze karren zijn afsluitbaar- logisch als er kalk vervoerd wordt.
vraag blijft wat wordt er dan aan/afgevoerd met open karren?
-
Kalksteen, zie ook reactie van Sicco.
Huub
-
De toon hier nodigt niet uit om er nog iets ter verduidelijking aan toe te voegen...
-
Droom verder. Even wat informatie:
Erts worden alleen vanuit de Rotterdamse havens naar Dillingen am Saar vervoerd in zesassers met automatische koppeling.
Laurent
Erts werd ook in vierassige DB wagens type Falns vervoerd, toen het type Falrrs er nog niet was.
Er waren toen te weinig DB type Faals.
-
- In de zelflossers met kanteldak (Tal...) wordt ongebluste kalk vervoerd. Dit poeder mag niet nat worden omdat het dan sterk exotherm reageert. Brand dus en dat wil je niet in je trein. De gebluste kalk wordt o.a. voor de reiniging van rookgassen (ontzwafeling) gebruikt.
- In de open zelflossers (Fal...) wordt kalksteen vervoerd. Dit gaat samen met erts en cokes de hoogoven in en helpt bij de vorming van slakken.
Zie ook mijn site voor plaatjes van spoorvervoer rondom de zware industrie in het Ruhrgebied.
Groetjes, Bart
-
beste mensen allemaal bedankt vooor juliie info.
ben blij dat er zoveel deskundigheid bij jullie aanwezig is.
over de manier van brengen kun je natuurlijk redetwisten- het zal wel iets met de leeftijd te maken hebben.
p.s. stronteigenwijs ben ik overigens niet.
tot slot heel veel plezier met de hobby.
de vraag overigens was: als het geen erts/kolen zijn wat zit er dan wel in die open karren?
het antwoord is als ik het goed begrepen heb kalksteen.
als het niet zo is graag reageren- anders sluiten we dit onderwerp.
-
Helemaal juist, in de open zelflossers zit kalksteen :)
Groetjes, Bart
-
Doe nou niet zo ******eigenwijs door te roepen dat er wel kolen/erts naar Tata gaan, dit gebeurd al jaren niet meer.
Klopt, alleen nog in de 70er jaren naar een kolenhandelaar naast het station.
Dacht ik,weet het niet zeker.
Maar dat was toen.
http://www.flickr.com/photos/heyst/3247710795/
Nu alleen nog maar staal vanaf en kalk naar de hoogovens.
Van en naar Awhv alleen nog kolen.
Gebruikt worden deze volgende types:
http://www.flickr.com/photos/heyst/4458328678/
http://www.flickr.com/photos/heyst/5110649811/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4706361603/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4470048252/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4652816303/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4026788290/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4122686282/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4141961296/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4979521323/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4435639789/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4141159559/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4138611159/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4141159821/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4138900742/
Een kleine greep ;D.
-
@laurent:
het antwoord op de vraag was dus kalksteen.
mogelijk heb je ook het antwoord op de vraag waar dat kalksteen vandaan komt(?) en mogelijk via welk traject .
voorts heb ik nergens beweerd dat er kolen naar de HO gaan en ben slechts geïnteresseerd in de inhoud van de karren die ik zie langskomen in uitgeest. ik opperde slechts een aantal mogelijkheden. De kalkwagens heb ik natuurlijk herkent (zie geplaatste foto).
beste jongen het ga je goed en alvast bedankt voor je antwoorden.
-
De kalktreinen:
http://www.flickr.com/search/?q=lime&w=26491560%40N06
Soms stond er een wagen in Awhv om een bepaalde reden.
-
Weet iemand welke wagens er in onderstaand filmpje rijden?
Het is volgens mij een wat oudere type Fals: Fals 175/176/...?
http://www.youtube.com/watch?v=FkHsgMmBdKI&feature=related