BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: verst107 op 24 October 2010, 11:56:42
-
Op 9 december 2007 reed de Jan Kiepura voor het eerst vanuit Nederland (daarvoor vanuit Brussel en Frankfurt). Een deel van deze trein wordt in Berlijn losgekoppeld en vervolgt zijn weg naar Praag. Maar een nachttrein naar Praag was natuurlijk niet nieuw. Tot 2002 reed trein 352/353 van Amsterdam naar Praag. Ik heb in de nadagen van die trein twee leuke samenstellingen genoteerd die grotendeels in model zijn na te bootsen:
Trein 353 Amsterdam - Praag
11 oktober 2002 (een-na-laatste rit)
NS 1738 (ROCO, MARKLIN, LIMA)
NS WLA-20 71 84 70-70 417 (LSM en HERIS / blauw/zilver met NS-logo)
NS Bcvmh 61 84 50-70 xxx (LS MODELS / blauw met NS logo)
NS Avmz 61 84 19-90 251 (- / blauw met NS logo)
DBAG Bomz 51 80 21-90 509 (Sachsenmodelle/Tillig / DBNZ rood/wit)
DBAG Bomdz 51 80 84-90 xxx (Sachsenmodelle/Tillig / DBNZ rood/wit)
DBAG Bvcmbz 61 80 59-90 xxx (LS Models / DBNZ rood/wit)
DBAG WLABmh 175.1 61-80 71-70 xxx (Roco / DBNZ rood/wit)
Trein 353 Amsterdam - Praag
12 augustus 2000
NS 1847 (ROCO, MARKLIN, LIMA)
DBAG Bimz 264.7 51 80 22-91 xxx (Roco? / IR blauw)
NMBS I6 B (LS Models/Roco / Oranje)
NS WL MU 61 84 72-71 324 (LS Models / blauw met lila ster)
NS Bcvmh 61 84 50-70 xxx (LS MODELS / blauw met NS logo)
Ns Bcm 51 84 50-70 010 (Heris/LS Models / blauw met NS logo)
DBAG Bomz 51 80 21-90 xxx (Sachsenmodelle/Tillig / DBNZ rood/wit)
DBAG BDomsb 51 80 82-80 075 (Sachsenmodelle/Tillig / DR Groen/creme)
DBAG Bvcmz 61 80 50-91 xxx (LS Models / DBNZ rood/wit)
DBAG WLABmh 175.1 61-80 71-70 xxx (Roco / DBNZ rood/wit)
Als iemand aanvullingen heeft - bijvoorbeeld het type NMBS rijtuig - dan hou ik me aanbevolen
Groet, Cornelis
-
Die belg was een coupérijtuig, een I6 dus.
Ernst-Jan
-
Uit mijn schoolperiode in Ede (1998-2004) kan ik mij ook nog een trein herrineren die rond 1040uur of 1140uur door Ede kwam richting Amsterdam. De samenstelling weet ik niet meer precies, maar die bestond uit 2 NS WL of Bc-rijtuigen en 3 of 4 groenwitte CD-rijtuigen. Welke trein was dat dan?
-
Dat was een seizoenstrein, reed alleen in de zomerperiode. Int 352/353 Praha-Amsterdam v.v. Kwam rond de middag in Amsterdam aan en vertrok eind van de middag weer.
De samenstelling was elk seizoen weer een beetje anders. Maar in grote lijnen richting Amsterdam gezien:
e-loc (meestal 1700)
NS WL (meestal een MU in NS Int kleuren)
NS Bcm of Bcvmh (couchetterijtuig)
3x CD Bmee (groen-grijs)
De NS WL, was ook wel eens een DB WL. Ook kwam het voor dat er 4 CD Bmee's in de trein zaten. Ik heb ook wel eens een CD BDmee erin gezien.
Al met al een fantastisch mooie trein. Er zijn 1:87 modellen recent uitgebracht van deze CD rijtuigen, maar die kloppen niet helemaal. Ernst Jan weet hier de details wel van.
Jeroen
-
De CD rijtuigen zijn van Tillig in gelimiteerde oplages. Hier een plaatje van zo'n bak.
Wat in ieder geval niet klopt is het raamrubber onder het klapgedeelte van het toiletraam. Het is juist dat alleen het klapgedeelte als raam aanwezig is in het toilet, maar daaronder is het gewoon zijwand, dus zonder rubber.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bmee.jpg)
Bron:
http://www.ben-model.cz/e-shop/en/detail/trains/h0-1-87/passenger-cars/500953-h0-passenger-car-bmee-2nd-class-of-the-cd.html
Jeroen
-
Hé, die is leuk! Ik ben echter op zoek naar de eerste klas-variant, de Aee.
Weet je misschien of daar ook een model van bestaat?
mvg,
Gert
-
Hier nog een paar samenstellingen van de 352/353 met de befaamde groen/witte CD Bmee-rijtuigen
23 april 1999 / 352 / Utrecht CS
NS 1700
DBAG WLABmh blauw
DBAG Bcmh blauw/wit
CD Bmee groen/wit (4x)
NS Buffet (blauw)
13 juni 1999 / 352 / Utrecht CS
NS 1700
NS MU blauw (met lila ster)
NS Bcm blauw
CD Bmee groen/wit (3x)
Ook heb ik nog een samenstelling met geheel groene CD-rijtuigen:
1 september 1999 / 352 / Amsterdam Bijlmer
NS 1800
NS MU blauw (met lila ster)
NS Bcvmh blauw
CD B groen (3x)
DBAG Bm235 rood/rosa/wit
-
Geheel groen, kunnen geen Bmee's zijn geweest, deze hadden een gele band over het rijtuig in hun CSD (en dus vroege CD) periode. Moeten dus Y'tjes uit Duitse productie zijn geweest. Eventueel zouden het nog Ba'66 bakken kunnen zijn geweest uit Hongaarse productie, maar die kans acht ik heel erg klein. Heb je een foto ervan toevallig?
Ernst-Jan
-
Hé, die is leuk! Ik ben echter op zoek naar de eerste klas-variant, de Aee.
Weet je misschien of daar ook een model van bestaat?
mvg,
Gert
Voor zover ik weet hebben ze alleen de Bmee uitgebracht.
Jeroen
-
De Amee's zijn bij de CD ook snel verbouwd tot Bmee's. Dus ze hebben in deze kleuren nooit bestaan bij mijn weten. Ook zijn er Bmee's verbouwd tot WLABmee's, geheel in het blauw. Dus het klopt wel dat er geen Amee is in deze kleuren ;).
De Aee is een ander rijtuig, op Y basis, daarbij heb je de Aee ('95) op basis van een Duits Y'tje en de Aee ('96) op basis van een Hongaarse Y die in Hongarije verbouwd is en onder andere van pneumatische deuren is voorzien (in plaats van klapvouwdeurtjes), dit rijtuig was eerst een 2e klasser met 10 of 11 ramen (er zijn 2 series voor die ombouw gebruikt). Als laatste heb je nog een Aee145 ('01) welke een verbouwde Aee ('95) is, nog steeds met klapvouwdeurtjes. Waar ik hier Duits en Hongaars gebruik bedoel ik uit Duitse, resp. Hongaarse productie.
Ik weet niet precies welke je bedoelt Gert, als je een Aee in de CD kleuren (groen/wit) hebt gezien met pneumatische deuren dan is is het een Aee ("96) geweest dus, deze zijn overigens in dienst gekomen als Aeel.
Ernst-Jan
-
Het gaat me om dit rijtuig Ernst-Jan (bovenste van deze foto' van Martijn Haman):
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2010_0054_2010_0055.jpg
Daar is dus geen model van begrijp ik?
Van het tweede klasse rijtuig eronder wel, maar daarvan zijn de opschriften (pictogram) net even anders, denk ik.
mvg,
Gert
-
Hier nog een paar samenstellingen van de 352/353 met de befaamde groen/witte CD Bmee-rijtuigen
23 april 1999 / 352 / Utrecht CS
NS 1700
....
13 juni 1999 / 352 / Utrecht CS
NS 1700
....
1 september 1999 / 352 / Amsterdam Bijlmer
NS 1800
....
Iemand bekend of deze Int ook wel eens door een oude e-loc werd gereden? Die paar keer dat ik hem gezien heb, was het altijd een 1700 of 1800. Ik heb wel de 1110 in Amsterdam gefotografeerd met deze Int, maar dat was de overbrenging van "De Kap" naar "De Meer". De trein zelf werd gereden door een 1700 die toen werkloos achterop naar de Watergraafsmeer mee ging.
Ik ben met name benieuwd of een 1200 deze trein wel eens reed.
Jeroen
-
Dan zou die trein al voor 28 maart 1998 moeten hebben gereden (afscheid 1200-en in Gdm).
Lijkt me (dus) stug dat er een 1200 voor heeft gereden.
Kan het je wat schelen dan als je dat in model wilt doen? ;)
-
Dan zou die trein al voor 28 maart 1998 moeten hebben gereden (afscheid 1200-en in Gdm).
Lijkt me (dus) stug dat er een 1200 voor heeft gereden.
Kan het je wat schelen dan als je dat in model wilt doen? ;)
Ja, daar heb jij een punt, ik vrees dat Int 352/353 na 28 maart 1998 is gaan rijden.......
En ja, dat kan deze schele 8) heel veel schelen......
Vooral geld, want dan hoef ik die set rijtuigen niet te kopen ;D ;D
Jeroen
-
Het gaat me om dit rijtuig Ernst-Jan (bovenste van deze foto' van Martijn Haman):
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2010_0054_2010_0055.jpg
Daar is dus geen model van begrijp ik?
Van het tweede klasse rijtuig eronder wel, maar daarvan zijn de opschriften (pictogram) net even anders, denk ik.
Inderdaad een Aeel ('96), hier als Aee. En een model? Doet maar klik (http://www.quablamodell.hu/modell/szemely.html), en dan even naar beneden scrollen, naar art. 21650. Weliswaar niet in de juiste kleuren en met de verkeerde ramen, maar druk er een ramensetje van een SaMo A in en spuit hem over en je hebt het rijtuig. Een SaMo ramensetje zou moeten passen want deze bak is op basis van een SaMo gemaakt voor zover ik kan zien. Ik zou die gok wel aandurven in ieder geval.
Groetjes,
Ernst-Jan
-
Hij lijkt er inderdaad veel op, maar het dak is toch wel ietsje anders.
Toch bedankt voor de link naar die site. Ga ik in de gaten houden!
mvg,
Gert