BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 24 October 2010, 00:05:00

Titel: Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 October 2010, 00:05:00
Vanmiddag hebben wij op de club iets opmerkelijks meegemaakt. Een trein met alleen maar rijtuigen met eenzijdig geïsoleerde wielen, en zonder binnenverlichting,  stond op een zijspoor en veroorzaakte een bezetmelding in het betreffende blok. De rijtuigen stuk voor stuk van de rails genomen, en na het wegnemen van het laatste rijtuig was de bezetmeding ineens weg.
Nader onderzoek wees uit dat bij één van de assen de weerstand tussen de wielen niet oneindig was (zoals je mag verwachten bij geïsoleerde wielen) maar 5k. Aan het plastic isolatiebusje was met een loep helemaal niks bijzonders te zien, maar toch was er elektrische doorgang.
Als je denkt dat je alles al hebt meegmaakt loop je toch nog tegen zo'n verrassing aan. Iemand anders zoiets wel eens meegemaakt?
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: J. Moors op 24 October 2010, 00:23:13
Dan is het zaak om precies na te gaan welke as(sen) zich dan gedragen als niet geisoleerd.
Misschien zit er toch ergens aan die as een stroomafname. Die kan zelfs helemaal bovenop de flens zitten binnenin de wagon.
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: fissy op 24 October 2010, 09:18:10
misschien weerstandslak? of graphit?
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: Floris Dilz op 24 October 2010, 10:55:46
er bestaan wielen met gedeelde assen met een grijs busje eromheen, daar zit een weerstand in, speciaal voor mensen die te lui zijn om zelf weerstandjes op hun wielen te maken. Bij railz hadden we een zootje van die dingen.
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: henk op 24 October 2010, 11:03:40
Klopt, Roco heeft die dingen en ik ben ook wel eens zo lui.
Zit alleen een weerstand van 18 K in en zien er ook heel anders uit dan Klaas beschrijft.
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: Floris Dilz op 24 October 2010, 11:05:54
klopt, k las ff over het enkelzijdig geisoleerd heen...
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 October 2010, 14:08:09
Het gaat om de TEE-rijtuigen van Trix, o.a. deze (http://www.trix.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Set+mit+3+TEE+Schnellzugwagen.&nr=23409&picname=23409.jpg)
Er zaten totaal 7 rijtuigen in de betreffende trein. Alle assen identiek, eenzijdig geïsoleerd. En geen stroomafname naar het rijtuig.
De draaistellen zijn helemaal van kunststof, dus er zit ook geen verborgen stroomafname.
Van het betreffende rijtuig hebben we de assen uitgenomen en afzonderlijk gemeten. Drie assen meten een weerstand oneindig tussen de wielen, alleen die ene as is 5K.
Het heeft dus helemaal niks met mogelijke stroomafname te maken, het zit gewoon in die ene as. Verder is er aan die assen op het oog helemaal geen verschil te zien. Ook geen geleidende lak of zo.
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: Ouwerling op 03 November 2010, 15:11:22
Misschien omdat ik ook lui ben, maar ook omdat ik het handiger vind dan weerstanden om de assen knopen, ben ik op zoek naar assen met weerstand. dit om volledige treindetectie te doen.
Waar kan ik deze voor Fleischmann en Minitrix N spoor kopen / bestellen?

BVD

Jos
Titel: Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
Bericht door: henk op 03 November 2010, 15:33:19
Roco heeft ze in schaal n dacht ik nooit gehad. Luck wel, meende ik me te herrinneren, maar ik zie ze nergens meer op de site. Je zou er een mailtje tegenaan kunnen gooien.
http://www.luck-feinmechanik.de/ (http://www.luck-feinmechanik.de/)

Dan maar niet lui.  ;D
Met smd-weerstanden en een flesje geleidende lak ben je met een avondje productie draaien ook klaar.

http://www.nbf-worms.de/assets/applets/Belegtmeldeachsen.pdf (http://www.nbf-worms.de/assets/applets/Belegtmeldeachsen.pdf)