BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: bert2 op 23 October 2010, 17:20:48
-
hallo,
tijdje terug kocht ik een groot pakket aan fleischmann spullen op marktplaats.
daar zat een locje bij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0793_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0795_2.jpg)
hij lag totaal uit elkaar, toen ik een keer niets te doen had heb ik hem in elkaar gezet.
andere motor erin (van floris dilz), en hij rijd, alleen bij de geleiders maakt hij kortsluiting.
dus zonder rijd hij maar met kan je op de geleiders koken ;D
de geleiders zitten natuurlijk aan het wieletje en daarna naar soort houdertje (betere benaming weet ik niet :-\)
die is geleidend. en aangezien de ander kant ook een geleider op het wiel heb en naar het houdertje, krijg je kort sluiting
heeft iemand ook zo lokje of weet hoe ik het kan veranderen,
dan hoor ik het graag
-
Dat is een heerlijk oud dingetje..... (y)
Even kijken aan welke kant de isolatie zit van de wielen.
Ook even nakijken waar de draden naar de motor aangesloten zitten.
Het chassis is meestal de massa.
Waarschijnlijk knettert het bij die stroomafnemers, maar de
kortsluiting kan ook elders gemaakt worden.
-
Hallo,
Dat is toch zo'n apparaat waar aan de achterzijde de kap met 1 schroef loskomt?
Kijk of er een isolatieplaatje tussen kap en 'onderstel' zit,-meestal zit dit bij het voorste wiel -indien deze er niet zit plaatsen, want dat isoleerd de geleiders van de kap [minpool]
Ben benieuwd ;)
vr.gr Wim.
-
Dat lijkt me niet van belang, de kap is namelijk van plastic.....
-
het knetterd inderdaad bij de stroom afnemers en bij de geleiders,
het "houdertje" van de 2 geleiders is van een metaal,
dus ze staan in verbinding met elkaar,
-
Grappig dit treintje, is nm. mijn 1e treintje mijn vader/sinterklaas kocht dit toen ik 3 jr was, dit was in 1964.
Jaren mee gereden, ding was niet kapot te krijgen
-
hij komt wel van een persoon uit brabant ;)
-
het knetterd inderdaad bij de stroom afnemers en bij de geleiders,
het "houdertje" van de 2 geleiders is van een metaal,
dus ze staan in verbinding met elkaar,
Eén mag er van metaal zijn, de andere moet van isolerend materiaal zijn......
-
Misschien kun je het kapje eraf halen en van verschillende kanten een paar duidelijke foto´s maken.
Waarschijnlijk is het dan te zien waar het foutje zit.
-
Dat lijkt me niet van belang, de kap is namelijk van plastic.....
Dat zie ik toch anders....... bij de mijne zit er als je de kap eraf haalt voorop het frame een soort voetje waar de kap en de geleiders op rusten de geleiders zijn van metaal zo ook het onderstel.
Ik denk dat je nu het wel verder in kunt vullen toch........? ;D ;D
vandaar dat op deze steun een hard papier of dun pertinaxplaatje ligt ter isolatie!
vr.gr. Wim.
-
De 1305 heeft die geleiders niet, kijk maar op de foto......
-
bedankt voor de reacties, hij mist aan de binnen kan wel (waarschijnelijk) het gewichts blok
-
Ik heb ook zo'n ding en had na montage wel eens vergeten het papiertje wat om de uiteinden van de geleiders zit (bovenop het chassis, waar ze elkaar net niet raken) terug te plaatsen. Het ballastblok in de ketel raakt dit, dus met vonken en warm worden als gevolg, dus; wikkel om de uiteinden van de geleiders een vetvrij papiertje en je hebt het probleem opgelost.
-
hebben jullie een foto hoe het precies moet
-
hebben jullie een foto hoe het precies moet
Ik heb al gevraagd naar een foto van jouw lok om te zien hoe het eruit ziet,
zodat we aanwijzingen kunnen geven.
Nu draai jij het om en vraagt of wij een lok willen openen en fotograferen.....
Ik pas..... succes ermee..... (y)
-
ik ga morgen een fototje maken,
wat daar binnen zit is weinig
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0809_4.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0811_1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0813_2.jpg)
-
Kijk daar kunnen we iets mee (y)
1. lijkt slordig gesoldeerd, misschien raakt de draad het schild.
2. misschien raakt de draad het chassis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0813_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0813_2_1.jpg)
-
punt 2 is geisoleerd en punt ga ik veranderen, maar daar vonkt er niks
-
beste lezers,
Dit is niet de eerste keer dat ik met dit probleem aan kom zetten,
Vorig jaar rond okt./nov. had ik ook al een topicje geopend.
Alleen toen is het niet gelukt om het op te lossen,
Het probleem is dat ik kortsluiting heb met een der oudere treintjes die ik heb.
hieronder een foto bij de plek waar ik kortsluiting heb. hopelijk is de rode pijl zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1144.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1144.jpg)
het is overigens niet vreemd dat ik kortsluiting heb want ik mis ook wel wat onderdelen.
het geheel zat namelijk bij een grote koop. hij lag in het geheel uit elkaar.
ik heb er een nieuwe spoel ingezet omdat de in de andere spoel kortsluiting zat. (dit is uitgemeten)
hier onder een foto van de binnenkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0809_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0809_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0813_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0813_3.jpg)
bij de stoomafnemers heb ik geïsoleerd. en bij het motor geeft het nergens meer kortsluiting.
Nu is mijn vraag, heeft iemand enig idee wat ik moet veranderen aan de lok
-
Hallo Bert,
Begin eens bij de zwarte draad die aan je stroomafname contact zit.
Hier even de draad korter aanstrippen en opnieuw vastsolderen.
Deze draad mag geen contact maken met het frame.
Tinus.
-
ik heb er een nieuwe spoel ingezet omdat de in de andere spoel kortsluiting zat. (dit is uitgemeten)
Nou, de eerste die me aan de hand van een meting met een multimeter over een dergelijk spoeltje zegt dat er kortsluiting in zit moet ik nog tegenkomen: die spoel had zelf geen kortsluiting, maar maakte kortsluiting met iets anders: voor zuivere gelijkspanning is dat spoeltje namelijk eigenlijk al een weerstand van enkele milli-ohms.
-
Nou, de eerste die me aan de hand van een meting met een multimeter over een dergelijk spoeltje zegt dat er kortsluiting in zit moet ik nog tegenkomen: die spoel had zelf geen kortsluiting, maar maakte kortsluiting met iets anders: voor zuivere gelijkspanning is dat spoeltje namelijk eigenlijk al een weerstand van enkele milli-ohms.
in iedergeval deed het spoeltje het niet goed, want in een ander goed rijdende trein ging het ook roken
-
persoonlijk denk ik dat de twee geleiders contact maken via de kap,
in de kap zit een metalen houder waar die twee in rusten,
die houder leunt ook op het gehele frame
-
persoonlijk denk ik dat de twee geleiders contact maken via de kap,
in de kap zit een metalen houder waar die twee in rusten,
die houder leunt ook op het gehele frame
Volgens mij is dat het. Fleischmann doet zelf een stukje karton tussen de kap en het frame aan de voorkant. Via de koppelstangen maakt de lok kortsluiting als dat stukje karton er niet tussen zit. Je kan het uitproberen door de lok eerst zonder kap te laten rijden. Kijken oftie het dan wel doet.
-
zonder kap rijd hij goed
-
zonder kap rijd hij goed
Dan nu een stukje papier op de maat van het ijzeren stuk voorframe knippen, waar de kap op rust. Dat erop leggen en dan de kap sluiten. Zal wel een paar keer misgaan omdat het papier tijdens het sluiten verschuift. Ben benieuwd oftie nu wel rijdt.
-
de metalen houder maakt met het frame contact, en met de geleiders dus als het frame isoleer maaken de geleiders nogsteeds contact met elkaar
-
Da's een oud beesie! Die fleischmann karren van weleer gaan eeuwig mee. Tegenwoordig is alles plastic fantastic. Wel mooier, maar niet bepaald degelijker. :-\ Tja het is een keuze.
Andre
-
twee foto's van de metalen houder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1151_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1151_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1152_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1152_2.jpg)
en vanavond ga ik solderen
-
Nou volg ik 'm...(hoop/denk ik) Het zijn dus de drijfstangen die waarschijnlijk sluiting maken via de wielen en het metalen blok.
Dat lijkt me een kwestie van bijbuigen, en de soldeerbout lekker laten staan: heb je geen multimeter met doorpiep-stand?
-
Waarschijnlijk zijn de ontbrekende onderdelen nog wel te krijgen bij "Hobbyparts". (Effe googlen.)
Andre van Zuijlen
-
Bert,
sucses met de zoektocht
Wim.
-
het meten is door me oom gedaan die heeft een meter voor auto's maar ik zal kijken
-
hier is een foto hoe hij er waarschijnlijk ooit uitzag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1305_1gr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1305_1gr.jpg)
-
Ik krijg er een heerlijk nostalgisch gevoel van, ook al had ikzelf een modernere variant met drie assen uit startset 6000, uit het hoofd gezegd.
Andre
-
deze zeker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0472_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0472_1.jpg)
-
zonder kap rijd hij goed
En de kap zit aan het frame met een boutje?
Als de kap van metaal is dan krijg je via de drijfstang een fraai circuit naar het chassis toe
-
ja dat klopt, als ik met 1 geleider rij gaat alles goed (met kap erop)
-
Metalen frame (aan 1 kant) uithollen waar geleiders in gaan. Vervolgens opvullen met een harde lijm of pvc stukje, en deze met dremeltje met boortje op maat maken.
-
Isolatie tussen het metalen chassis en de drijfstang geleidebanen. Het schroefje waarmee je deze op het chassis vastzet moet ook een isolerende ring tussen.
-
Kan het zijn dat de plastic afstand houders op de schroefjes van de drijfstangen zijn verdwenen? Heel vroege Fleischmann locs hebben alleen op dat punt isolatie