BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: marcel op 21 January 2007, 10:16:09
-
Hey,
Voor de lief hebbers, foto`s van de ombouw voor naar Valkenburg te kunnen rijden.
De aansluiting op het spoorweg net van de NS.
http://www.l1.nl/L1NWS/Nieuwsgalerij/_pid/links1?pager.offset=0
Mvg, Marcel
-
Bedankt voor de plaatjes, Marcel,ik ben weer op de hoogte gebracht.
Groeten,Peter,di te ver weg woont om even langs te fietsen.
-
Hoi Marcel
Leuke plaatjes. Ik neem aan dat er vandaag nog meer bijkomen, die kom ik ook bekijken. Alleen NS rijd er dacht ik niet meer :)
Groeten Jeroen
-
Er is voor mij een onduidelijkheid; dat links afslaand spoor op plaatje vijf. Waar gaat dat heen???
Heb je toevallig ook een overzichts foto vanuit standpunt Schin op Geul?-SK
-
Ik denk dat dat een zijspoor wordt zodat men daar een trein kan parkeren.
Groeten martijn vd horst
-
Dat zijspoortje is bedoeld om de loc te kunnen laten omlopen zonder daarbij de hoofdlijn op te moeten.
-
Hey,
Ik heb de foto`s van de regionale nieuws pagina.
www.l1.nl
Woon er zelf ook ongeveer 40 km vandaan, dus niet erg bekend.
Ik zag de foto`s vanmorgen en dacht van, die link zal ik voor ge-interresseerden even op de site zetten.
Mvg, Marcel
-
Ja ik begin het te begrijpen :)Het is een nieuwe variant van het begrip vieligheidsspoortje. Daar waar het voorheen de bedoeling was dat er geen gebruik van gemaakt zou worden, komt nu de tractie te staan om om telopen Slim bedacht van de ZLSM.-SK
-
En zo zag het er daar uit voordat Schinnen op Geul - Aken gesloten werd:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/865923_schinnen_29051992.jpg)
Plan V 865+923 op 29 mei 1992
Enige tijd later zijn de spoorstaven in het baanvak richting Simpelveld over een gedeelte verwijderd, om treinverkeer onmogelijk te maken:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/schinnen.jpg)
Weet iemand wanneer de "oude"wissels te Schinnen op Geul verwijderd zijn?
Groeten Edwin
-
Hallo,
Bij het bekijken van de foto's zie ik achter de dichtst bij
zijnde wissel idd nog rail liggen.Het zou dus een verlengd veiligheidskopje kunnen zijn,al is er niet veel plaats voor een lok om daar te staan,behalve als de spoordijk daar verbreed wordt (Zie Google Earth)
-Peter
-
Er is voor mij een onduidelijkheid; dat links afslaand spoor op plaatje vijf. Waar gaat dat heen???
Heb je toevallig ook een overzichts foto vanuit standpunt Schin op Geul?-SK
Lees het verhaal over ontspoorwissel.
-
Toch vraag je je af waarom ze nou zo'n haast hadden om die wissels te verwijderen, om ze tien of vijftien jaar later weer terug te zetten. Natuurlijk scheelt dat weer een stel wissels om te onderhouden, maar aan de andere kant was er toen al sprake van de ZSLM.
Nog een vraagje, wat voor materieel is dat tussen de Raipro loc en de Fccpps-en? Weet er toevallig iemand hoeveel van elk er in de trein aanwezig waren? Vanuit deze hoek is dat niet goed te zien.
- Peter
-
het spoorweg net van de NS.
Van wie?
Vandaag overdag was er in Schin op Geul alleen activiteit met wat spoorkranen. Ben benieuwd of we ooit per DE II van Valkenburg naar Simpelveld kunnen reizen...
-
Nog een vraagje, wat voor materieel is dat tussen de Raipro loc en de Fccpps-en? Weet er toevallig iemand hoeveel van elk er in de trein aanwezig waren? Vanuit deze hoek is dat niet goed te zien.
zie http://www.on-rail.com/artikel.aspx?ID=37&KatID=3 (http://www.on-rail.com/artikel.aspx?ID=37&KatID=3)
-
Van wie?
Precies
Update voor Marcel:
Rails, bovenleiding, Seinen = Pro Rail
Treinen = Veolia
NS is in geen velden of wegen te bekenen aldaar
Succes
-
Hey Jeroen1975,
Dat er Veolia rijd is mij bekend, maar niet iedereen is bekend hier in het zuiden.
Als er vertragingen of ontsporingen zijn op het spoor heeft de NS het ook altijd gedaan.
Ook al is het een goederen trein of syntus bijvoorbeeld.
Maar dit soort bijdehandjes vind ik jammer, lees er dan overheen.
Het gaat gewoon om iets met andere te delen.
Mvg, Marcel
-
Hoi Marcel
Ik dacht even dat je het echt niet wist. Excuses voor het ongemak :). Maar ik vind wel als treinliefhebber moet je beessie wel bij de goede naam hebben. Want het is een soort van zelfde discusie dat niet alle nederlanders in Holland wonen
Succes
ps verder weer ontopic graag
-
Ik was toch wel nieuwsgierig naar wat ze nu gedaan hadden met die ene wissel dus ben maar ff in de auto gesprongen en op en neer gereden.
En natuurlijk onderstaande foto's gemaakt.
Groet Oskar.
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_01.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_01.jpg)
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_02.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_02.jpg)
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_03.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_03.jpg)
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_04.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_04.jpg)
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_05.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_05.jpg)
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_06.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_06.jpg)
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_07.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_07.jpg)
http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_08.jpg (http://home.zonnet.nl/oskark007/SchinopGeul_2007-01-27_08.jpg)
-
Wel een hoog sein he? Mooi om te zien dat de Miljoenenlijn nu ook aan de westzijde weer verbonden is met het hoofdnet! :)
-
Mooie duidelijke en heldere plaatjes. Het wissel heeft hier duidelijk de functie van veiligheids-spoor. Omlopen of parkeren van de tractie is hier geen optie. Voorlopig zal er alleen met dieseltractie over verkeerd spoor naar Valkenburg gereden worden. De ZLSM heeft geen toestemming om met stoom door te gaan daar er in Valkenburg geen faciliteiten zijn zijn om omtelopen. Jammer maar het zij zo.
Als nog bedankt voor de plaatjes,
.-SK
-
De ZLSM heeft geen toestemming om met stoom door te gaan daar er in Valkenburg geen faciliteiten zijn zijn om omtelopen. Jammer maar het zij zo.
Er kan wel degelijk worden omgelopen in Valkenburg. Alleen was men het er niet mee eens om beide overwegen bij het station (die al 8x per uur dicht zijn) nòg vaker te sluiten. Op zich wel logisch, maar wel jammer voor de stoomliefhebbers.
Wie weet kunnen we ooit weer eens per DE-2 van Valkenburg naar Kerkrade via Simpelveld! 8)
-
OK reken ik ook goed ;D
-
Het wissel heeft hier duidelijk de functie van veiligheids-spoor. Omlopen of parkeren van de tractie is hier geen optie.
.-SK
Ik ben niet op de hoogte van alle regeltjes maar zoals ik het gezien heb in het echt kan er een stoomloc omlopen als ie tot aan het stootblok rijdt.
Hij blokkeert dan wel de nieuwe wissel maar ik ga er van uit dat die bijna altijd in de afbuigende stand staat.
Wat is de functie van een veiligheids-spoor?
Groet Oskar.
@ ns1100, Die seinen zjin hoger dan je denkt, ook als je er vlak naast staat :)
-
Wat is de functie van een veiligheids-spoor?
Daarmee wordt voorkomen dat er per ongeluk een wagon/lok op de hoofdbaan belandt, omdat de wissel richting het stootjuk leidt.
-
Kijk eens goed naar de plaatjes. Het wissel bescherm door zijn afbuigende stand het hoofdspoor tegen ongewenst bezoek. Tevens kan dit spoortje dienst doen als verlengd uithaalspoor voor het omlopen van de tractie maar is zeker primair daar niet voor bedoeld. Het is wel handig dat wel.
Omlopen wil zeggen dat een tractievoertuig van de trein afloopt en dan via het omleggen van een wissel op een ander spoor langs de trein heen naar voren loopt en daar weer door middel van een wissel achterover tegen zijn eigen trein aanloopt om de reis in tegen over gestelde richting voort te zetten. Althans dat is het principe. -SK
-
Hoi,
Zo'n spoortje is natuurlijk wel handig voor het omlopen, maar als dat sein daar staat (naar ik aanneem altijd stop tonend als het wissel afbuigend ligt), mag je dan dat spoor wel gebruiken?
Het kopspoortje is wel uitgerust met treindetectie (vlak voor het stootblok zijn wat kabels aangesloten). Dat doet weer vermoeden dat het spoor er wel ligt om te gebruiken.
Groeten
Edgar
-
In het sein zit een witte lamp tbv vrijgave rangeren.
Na vragen van vrijgave rangeren zal je dus kopje op mogen rijden langs sein.
Zou je geen vrijgave aanvragen, ga je door de rooie en dat mag ook niet.
-
Om nog even terug te komen op die zijwaartse kiepwagens, die schijnen ooit door Märklin als een set met opschrift 'Prorail' te zijn uitgebracht (althans, volgens een advertentie op Marktplaats). Weet iemand daar wat meer van? Bijvoorbeeld, hoe realistisch ze zijn?
- Peter
-
...die zijwaartse kiepwagens..
Dat is een Fas, te herkennen aan zijn dikke kiepcylinders. Dit type wordt namelijk pneumatisch (met luchtdruk dus) gekiept. Er is ook een Fans, deze wordt hydraulisch gekiept en heeft dus dunne cylinders.
Beetje off-topic, maar toch even als aanvulling.
groet Erik
-
....die zijwaartse kiepwagens, die schijnen ooit door Märklin als een set met opschrift 'Prorail' te zijn uitgebracht (althans, volgens een advertentie op Marktplaats....
De enige 'ProRail' die ik ken is Marklin 48452, dit is een DB wagen type Fans (althans volgens het opschrift) met een extra 'RailPro' logo. Een set heb ik nooit gezien.
De DB en On-Rail wagens zijn in bruin en in rood door diverse merken uitgebracht, ook in speciale sets voor duitse winkelketens als Eurotrain.
Albert
-
Om nog even terug te komen op die zijwaartse kiepwagens, die schijnen ooit door Märklin als een set met opschrift 'Prorail'
RailPro. Zelfs de media heeft nog minder moeite met het verschil tussen ProRail en RailPro dan treinhobbyisten. :o
-
Is dit geen onderwerp om een ander draadje op te starten. Heeft nog heel weinig met aansluiting ZLSM te maken ;)-SK
-
@Luc: ik citeerde de advertentie van de Marktplaats, net in het gedeelte dat je niet geciteerd hebt. Ik vond het ook al vreemd, maar op de foto was het niet te zien wat er op de wagens zou moeten staan.
@SK: deze site is voornamelijk gericht op modelspoor, dus in zoverre is het niet echt off-topic. Zie ook deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=350.msg2353#msg2353) mededeling.
- Peter