BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Floris op 22 October 2010, 08:14:31
-
hallo,
Ik heb twee locs voorzien van een ESU basic decoder. Het betreft een 189 van piko. Ik rijdt [op de club] met koploper. Het rare fenomeen deed zich echter voor datbeide locs als ze weggereden zijn op redelijik onwillekeurige plaatsen ineens stoppen en de rijrichting word omgepoold. ???
Het rare is dat een roco loc die rondrijdt met dezelfde decoder [ook een esu-basic dus] dit fenomeen niet kent.
Samen met een clubgenoot gisteren wel cv29 bekeken. die stond op 6. deze veranderd in 2 zodat analoogrijden niet meer gaat, maar dit heeft geen effect gehad op het ompoolprobleem.
wat kan hier aan de hand zijn??? :-\
alvast dank en groet Floris
-
Misschien dat er nog meer locs rondreden met hetzelfde adres en dat een clubgenoot daar mee aan het rijden was en de andere kant op reed?
Elk adres mag maar een keer voorkomen om dit soort problemen te voorkomen.
Als er meerdere locs met hetzelfde adres op de baan staan worden ze allemaal tegelijk bestuurd.
Gr.
Eric
-
Ja en nee. Ieder clublid heeft zijn eigen nummer-range en dat is het dus niet. De beide 189'ers moesten in dubbeltractie rijden. Ik heb daarom wel beide locs het zelfde adres gegeven. Verder in koploper overigens niets aangepast omdat ik wel vond dat ze mooi synchroon liepen. het probleem ontstond pas na een of 2 rondjes. Daarna de andere loc er afgehald en een loc los laten rijden die vervolgens continue de rijrichting keerde. Wat wel opvallend was: later op de avond zette ik een trix 25.5 met het zelfde adres op de baan, na eerder de 189 er af te hebben gehaald. tot mijn verbzing deed de 25.5 met een esu V3.0 21-pins decoder hetzelfde........ ??? ???
-
Een oplossing heb ik niet, maar misschien kunnen mijn opmerkingen helpen bij het zoeken naar de fout:
Ja en nee. Ieder clublid heeft zijn eigen nummer-range en dat is het dus niet
Als er handregelaars aan de baan zijn aangesloten en iemand roept jouw adres op dan gaat die informatie naar de rails en kan jouw adres aanspreken. Dus bij kontrole alle regelaars los van de baan!
later op de avond zette ik een trix 25.5 met het zelfde adres op de baan, na eerder de 189 er af te hebben gehaald. tot mijn verbzing deed de 25.5 met een esu V3.0 21-pins decoder hetzelfde..
Heb je al eens een ander adres geprobeert (verhoog het adres met + of min 199) ? Het lijkt niet logisch, maar je weet maar nooit!
Ook programmeurs bij ESU en/of koploper zijn mensen. Wat is trouwens het adres?
Als je zonder koploper rijdt treed dat effect dan ook op?
Sterkte bij het elimineren van de fouten. Marius.
-
Ja en nee. Ieder clublid heeft zijn eigen nummer-range en dat is het dus niet. De beide 189'ers moesten in dubbeltractie rijden. Ik heb daarom wel beide locs het zelfde adres gegeven.
Waarom niet met CV19 uit de DCC specificaties? zie ook: Dubbeltractie rijden (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.16_-_Dubbeltractie_rijden)
Maar het is dus wat Marius zegt: Fouten elimineren... stap voor stap controleren. Het kan natuurlijk altijd een menselijke fout zijn... :) een verkeerde lok selecteren is zo gebeurd....
Groeten Ronald.
-
Wat de rest ook al zegt...
Testen doe je in een volledig gecontroleerde omgeving. Dus. Een los ovaaltje, en rijden maar. Laat ons even weten of de loc(s) het daar ook doet (of doen).
Gerard
-
Ik ken het probleem, ik heb hier een TEE van marklin met delta decoder en nog een andere trein waarvan ik zo even niet weet welk merk decoder erin zit, die hetzelfde euvel hebben.
Bij automatisch bedrijf door traincontroller via de Ecos als interface ( ecos bediening op dummy gezet beide kanten) af en toe plots hetzelfde , stopt en veranderd rijrichting, of stopt op bestemming en vertrekt in verkeerde richting.
Totaal raadsel hoe dit kan.
-
Wat de rest ook al zegt...
Testen doe je in een volledig gecontroleerde omgeving. Dus. Een los ovaaltje, en rijden maar. Laat ons even weten of de loc(s) het daar ook doet (of doen).
Gerard
Op losse ovaal geen probleem. Maar het probleem lijkt opgelost.
Wat bleek? ik had ook een trein met roco rijtuigen met ingebouwde binnenverlichting rijden. In koploper was het een medeclublid gelukt deze ook schakelbaar te krijgen, echter stonden deze op hetzelfde adres als de locs. Dus waar de rijtuigen de opdracht kregen het licht aan te doen gaf dit een conflict met de locs. Eerst de locs op een ander adres gezet en daarna was het probleem verholpen.
Toch bedankt voor het meedenken!
groet
Floris
-
(y) (y) ;D
-
....In koploper was het een medeclublid gelukt deze ook schakelbaar te krijgen, echter stonden deze op hetzelfde adres als de locs. Dus waar de rijtuigen de opdracht kregen het licht aan te doen gaf dit een conflict met de locs.....
Dus toch :)
Zo zie je maar dat een probleempje in een onverwachte hoek kan zitten.
Mooi dat het opgelost is.
Gr.
Eric
-
Wel jammer, is juist wel spannend, wanneer keert ie om en wanneer gaat het goed? Plezierverhogend zou ik zeggen ;D