BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Derksen op 20 October 2010, 16:48:10
-
Hallo,
Mag ik op deze mannier eens een vraag neer leggen, ik hoor en lees op dit forum nog wel eens wat over de Hamo NS/PTT Motorpost maar mag ik eens vragen aan diegene die zo'n treinstel hebben, hoe goed is de motor, ik hoorde laats van iemand dat de motor te vergelijken zou zijn met dat wat lima heeft en wat je ook doet het nooit echt soepel en stil zal lopen kan iemand mij daar meer over vertellen en als je hem digitaal wilt maken is er dan nog een motorschildje voor te krijgen of is het bestaande motorschildje makkelijk geschikt te maken.
Ruud
-
hallo ruud, ik heb mijn motorpost digitaal laten maken alleen ik kreeg meteen de mededeling dat hij niet helemaal soepel zou rijden. dat komt omdat de motorpost origineel voor 3 rail gemaakt is. hij neemt maar stroom af op 2 assen en dat is te merken. voor het motortje geld dat de oude 3 polig als een koffiebonenmaler klinkt. maar er is ook een update setje naar 5 polig en die is al vele maler beter.
mijn Mp staat na wederopbouw van de baan en een paar in rij rondjes weer in de vitrine tot de verbouwing/verbetering stroom afname rond is.
M.v.g erik
-
Ik heb ook een Hamo versie, moet wel zeggen ik rijd er niet digitaal mee, Ja de motor is best wel luidruchtig, maar om hem gelijk met een Lima te vergelijken gaat net iets te ver. Maar de motoren zijn toch al wel meer dan 20jr oud, en die lopen nu eenmaal anders dan die van anno 2010
-
Stroomafname verbeteren is niet verkeerd.
Verder inderdaad ombouwen naar hoogvermogen aandrijving, dus ander anker (5 -polig) en permanentemagneet was het geloof ik.
Gebruik even de zoekfunctie hier opt forum, is vaker ter sprake gekomen.
Denk bij het ombouwen aan de licht printjes, deze dienen aangepast of vernieuwd te worden!!! Bij vergeten wordt je er aan herinnert en is de pret van korte duur..... ;)
mvg,
Sander
-
Lichtprinten gewoon vervangen, met van die mooie LED's met zo'n 2mm rond 'buisje' Kun je ook meteen rangeersein ed inbouwen. Verder inderdaad zoals Sander zegt; vooral betere stroomafname is een must.
-
De vervanging van de motor kan gemakkelijk door een 5 polige met permanent magneet.
Deze behandeling heb ik in het verleden ook al eens gedaan.
Een setje hiervoor is dacht ik wel te koop op Eurospoor, daar heb ik deze althans wel
gekocht. Vergeet niet het artikelnummer op te schrijven anders wordt het een gezoek
zonder einde op de beurs.
Gr.
Robbert Jan.
-
Beste Ruud,
Ik heb gewoon een Märklin MP gekocht en deze laten ombouwen. Resultaat is prima. De MP maakt inderdaad wel meer geluid als de rest van mijn materieel, maar de rij eigenschappen zijn verder goed.
Misschien een optie voor jou. (y)
Groeten,
Martijn
-
hallo
heb 2 motorposten Hamo, 2 botsneuzen Hamo, een 1200 Hamo, En De 1607 Hamo.
had het zelfe probleem. ik rij digitaal. steeds maar schokkende treinen
heb de 5 polige (ster, met vaste magneet ) je kan bijna niet anders. motor er in gebouwd. inderdaad de lok wil wel eens happeren. ik heb de 21pol esu decoder gekocht. in de handleiding staat dat je 2 elco's kunt gebruiken. 1 voor de motor. en 1 om de decoder zelf van spanning te voorzien.
of ook wel twee hele kleine accu's in je trein. werk bij mij super. niks happeren meer. even een seconde of 2 de lok laten staan op de baan zodat de eclo's kunnen opladen. en rijden maar. wel rails en de assen goed schoon houden. en niet met de stroom voerende assen op een wissel stil gaan staan. (y) (y) heel soms wil de lok nog wel eens schokken. even op een punt zetten waar de lok spanning krijg. even de elco's de tijd geven op te laden en rijden maar weer. De hamo's bij mij maken in het algeneem wat meer geluid maar om ze nou te vergelijken met lima. ben roco en fleischmann gewent.
groetjes ronald
-
Bedankt voor de reactie's toch nog even wat vragen over het eventueel vervangen van zowel de motor als lichprintjes Robbertjan je heb het over Eurospoor begrijp ik het goed als ik zeg dat het een en ander dus in de winkel niet meer te koop is, en even over het aanbrengen elco's is er een schema voor en hoe kan ik de stroonafname verbeteren. En heeft iemand ervaring wat betreft het zelf aanpassen van het motorschildje mijn ervaring met het laten ombouwen is dat het over het algemeen niet goedkoop is. ???
Ruud
-
je kan ook gezellig naar eurospoor gaan en de beneluxstand onveilig maken (y).
er is vast wel iemand die je opweg kan helpen.
M.v.g erik
-
Hoi,
als er nog de veldmagneet in zit kun je deze vervangen door de ESU 51962 vaste magneet. Deze is gewoon verkrijgbaar (in tegenstelling tot de orginele markin onderdelen), kijk maar eens op de sites van de bekende webshops. In combinatie met de ESU Locpilot 3 werkt dit prima.
In de manual van de locpilot kun je vervolgens het aansluitschema van de elcos vinden.
Succes, Bart
-
hallo
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51978_LokPilot_V30_Familie_ESUKG_EN_User_Manual_Edition_7_eBook_01.pdf
pagina 19 staat het schema van esu. de elco's noemen ze ook wel de powerpack.
ik heb 52614 gebruikt. heb gehoord dat mensen ook de 52611 gebruiken. maar als je het plastic weg haalt vervalt je garantie. Heeft de 52614 niet.
pagina 11 staat de decoder met alle pin namen en waar de pinnen zich bevinden.
Motor vervangen voor de 5 sterren motor. Met vaste magneet. En andere schild.
deze pinnen heb je nodig voor de powerpack.
pin 20 GND
pin 16 common +
pin 12 VCC
deze zijn standaard.
pin 21 + 22 voeding rails.
pin 19 + 18 motor.
verlichting pin 7 voorlicht
pin 8 achterlicht.
pin 16 GND gezamelijke -
lichtprint kun je zelf verbouwen. kon tenminste bij mij wel.
Zie foto of je de zelfde print hebt. plaatjes zijn aanklikbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/front_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/front_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/back_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/back_1.jpg)
Groene cirkel boven aan mogen elkaar niet raken.
Geel, blauw, rood mogen elkaar niet raken.
Soldeer alles aan elkaar zoals geel, blauw, en rood.
rood is -(GND) geel is voor de gele leds. blauw is voor de rode leds.
moeten nog wel weerstanden tussen.
.zelf een printje gemaakt voor de decoder. en alles er op gesoldeerd en gepast in de lok. let bij het programmeren op dat de powerpack NIET IS AANGESLOTEN. anders blaas je de boel op.
heb voor de 2200uf een 4700uf gebruikt.
als je een printje wil hebben stuur maar een mail
lenz heeft de cold pack is *** duur. niet doen.
Succes Ronald
-
Wat betreft het verbeteren van de stroomafname;
In eerste instantie kreeg ik de tip een Lenz Gold in te bouwen, samen met een USP. Helaas liep de loc toen nog steeds slecht. Na wat rommelen in een lade toverde ik een setje stroomdoorvoerende koppelingen tevoorschijn. Aangezien een Motorpost zonder postwagons toch geen gezicht is heb ik 1 van de wagens voorzien van stroomafname op beide assen d.m.v. messing draad (wel assen omdraaien ivm +/-), deze aan de koppeling gesoldeerd en de andere koppeling aan de Mp gezet en beide draden intern in de loc aan de daarvoor bestemde plaats gesoldeerd. Rijd nu prima, afgezien van het ontbrekende raam aan de voorkant.
-
De motoren om de 3 polige te vervangen zouden ook gewoon via de vakhandel
verkrijgbaar moeten wezen, een setje bevat dat een 5 polig anker en vaste magneet.
Het bestelnummer kan ik niet achterhalen gezien mijn Mp al een poos terug verkocht is.
De stroomafname is inderdaad niet geweldig, ik heb daarop ook een extra wagen (rijtuig)
er achter gehangen met stroomafname en deze d.m.v. stroomvoerende koppelingen naar
de Mp doorgelust.
Succes!
Gr.
Robbert Jan.
-
Bedankt allemaal, nu heb ik aardig wat informatie waar ik mee verder kan. (y)
-
Stroomafname in een postwagen achter de MP is de beste manier om een goede loop te krijgen, desnoods nog een 2e wagon erachterhangen!
-
hierbij een foto hoe het er uit ziet de esu decoder met elco's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10451_3.jpg)
groetjes ronald
-
@ Ronald:
waar heb je de 21-polige MTC connector gekocht, of heb je met dubbelrij pin-headers zelf iets gemaakt?
'k heb zelf aan de 52611 liggen solderen, gaat prima, maar met zo'n contra-stekker kan e.e.a toch nog wat compacter opgebouwd worden. In de MP is plaats zat, maar voor toekomstige projecten wil ik MTC's gaan gebruiken, ook omdat AUX3 & 4 dan zonder solderen aan de decoder bereikbaar zijn.
PS: voor degenen die een hbbkks van stroomafname willen voorzien:
een as omdraaien is niet nodig (ervan uitgaande dat de wagen en MP maar aan 1 kant een stroomvoerende koppeling krijgen). Het probleem is met de zijde waar de stroomafnemer (dat kreng dat snel verbuigt als je de MP terug in de verpakking wil doen, plastic van doos bijsnijden dus) zit in de MP (in plaats van de sleper), hier nemen maar 2 wielen stroom af. Aan de andere zijde doen alle 4 wielen mee via het chassis. Voeg dus 2 wielen van de wagen toe aan zijde 'met de 2 wielen''van de MP.
Groetjes, Bart
-
hallo bart
waar ik de 21 pol connector koop is conrad.nl
nummer. 741157. de electronica boer in mij plaats heeft alleen rastermaat 2,54. en je moet hebben 1,27.
heb speciaal deze constructie gemaakt omdat bij het programmeren de decoder niet aan de powerpack mag zitten. dus even de decoder los halen programeren en weer in de lok zetten en testen. weet niet hoe dat zit met de 52611.
groetjes ronald
-
Hoi Ronald,
Ik heb hier niet de handleiding bij de hand, maar ik meen mij te herinneren dat met ingebouwde Elco's de ESU lokprogrammer niet gebruikt kon worden. Maar er stond niet specifiek dat je niet kan programmeren.
Nu ik jou verhaal lees ga ik het niet uittesten uiteraard :-\
Maar is er toevallig iemand die wel geprogrammeerd heeft met ingebouwde elco's? En, leeft alles nog? :)
-
En toen was het stil ;D
-
ze hebben het vast getest en nu is alles thuis stuk behalve de decoder en de elco's. maar mijn mp staat nog weg te stoffen in de vitrine. als er weer wat verbouwd wordt zal ik weer wat laten zien.
M.v.g erik
-
Na een tijdje de mp in de vitrine te hebben laten staan doet hij het nu wel goed.
Ik heb een plaatje styreen op het motordraaistel geplakt. Een extra stroom afnemer besteld die ook op het andere draaistel zit. Het metalen gedeelte op het styreen gelijmt en een draadje er aan en nu rijdt hij wel goed.
M.v.g erik
-
Onze motorpost is een echte koffiemolen, maar qua stroomafname geen enkel probleem. Wel merk ik dat als hij in één van de twee richtingen rijdt hij er op wisselstraten uit loopt. Als getrokken trein (altijd in één richting) geen centje pijn.
-
@erik1: Hi Erik, ook ik moet mijn MP nog digitaliseren. Kun je mij een foto sturen van de door jouw aangebracht extra sleper?
Heb je trouwens een onderdelenblad van deze lok voor het bestellen van de sleper?
mvgr, Ruud
-
Hallo ruudns,
hier een plaatje van het geen wat ik gemaakt heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01530.jpg)
voor de Hamo 8309 heb je sleper 22731 nodig.
voor de Hamo 8321 heb je sleper 22731 nodig.
voor de Hamo 8337 heb je sleper 22042 nodig.
Ik heb zelf de mp 8309.
let ook op op de hoogte/laagte van de sleper ander maakt je kortsluiting op de wissels.
M.v.g erik