BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peterspoor op 19 October 2010, 23:08:36
-
Ik heb via MP een Fleischmann draaischijf 6052 gekocht. Klopt het dat deze zowee voor gelijkstroom als wisselstroom gebruikt kan worden Er komt een witte stroomdraad onder de schijf vandaan die is gekoppeld aan het middenstuk en 2 gele die denk ik aan de railstaven zijn verbonden. Ik heb nu Fleischmann aansluitstukjes voor 3-rail. Als ik de railstukjes 6053 van Fl. aansluit kan ik hem dan als 2-rail gebruiken?
Graag een reactie. Bedankt alvast.
m.vr.gr.
Peter
-
ik heb de draaischijf niet, maar nameten of er contact is kan toch heel simpel met een multimeter?
-
Bedankt voor de reactie, maar ik heb de schijf al doorgemeten, maar heb twijfels. Op moment dat de brug tegenover een contact staat is het middendeel doorverbonden. Mijn belangrijkste vraag is: als ik de aansluitrails 6053 toepas of ik dan meteen met gelijkstroom kan werken of dat er meer draadjes moeten worden aan- of afgesloten.
m.vr.gr.
Peter
-
Daar het een gelijkstroomuitvoering van de draaischijf betreft kun je hem niet voor wisselstroomsystemen (Marklin) gebruiken. De Marklin of drierail uitvoering wordt weliswaar bij Fleischmann gebouwd maar heeft een ander typenummer. De aansluitrails 6053 zijn bedoeld voor tweerailsystemen oftewel gelijkstroom. Immers het zijn toch twee rails en geen drie rails zoals bij wisselspanningssystemen normaal is. Leg eens beter uit wat je nu eigenlijk wilt. Rij je met Fleischmann/Roco tweerail systemen of Marklin drierail. In de beschrijving van de schijf staat hoe je hem moet aansluiten op een transformator, deze kun je ook downloaden van de Fleischmann site. Of een PM naar mij want ik het het schema ook. Hier alvast een voorproefje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_5.jpg)
-
Beste Rob,
Ik rijd met gelijkstroom. De draaischijf die ik heb gekocht is de 6052 van Fleischmann. Voor 2-rail zou je 2 draden (de gele) verwachten, maar op deze draaischijf zit ook nog een witte draad die is verbonden met de metalen plaat tussen de rails op de brug. Bovendien zitten er aansluitrails voor 3-rail systeem bij. Ik wil de schijf voor 2-rail gebruiken (later digitaliseren). Ik heb ook navraag in een winkel gedaan en die zeggen dat ik een naar 3-rail systeem omgebouwde (draaibrug is vervangen door 3-rail uitvoering) draaischijf heb en zeggen dat ik een nieuwe brug moet kopen om de schijf voor 2-rail te kunnen gebruiken.
Ik had gehoopt dat ik door 2-rail aansluitrails te gebruiken ik er zou zijn.
Grag reactie/advies. Anders ga ik de schijf voor een schappelijke prijs verkopen aan een Märklin rijder.
m.vr.gr.
Peter
-
Voor 2-rail zou je 2 draden (de gele) verwachten, maar op deze draaischijf zit ook nog een witte draad die is verbonden met de metalen plaat tussen de rails op de brug.
Deze draaischijf is een gezamenlijke ontwikkeling van Fleischmann en Märklin. Die witte draad is dus de middenrail, maar die heb je voor 2-rail niet nodig. Gewoon niks mee doen en alleen die twee andere gebruiken.
-
En niet vergeten de aansluitstukken voor 3-rail te vervangen door 2-rail.
Mogelijk zijn op de 3-rail aansluitstukken bijde spoorstaven met elkaar verbonden.
Mvg.
Matheus.
-
Beste Klaas en Matteus,
De aansluitdraden en het zijkontakt bij de 3-rail aansluitstukken hebben dus niets met de aandrijving te maken?
M.a.w. de brug kan ik gewoon voor gelijkstroom gebruiken?
m.vr.gr.
Peter
-
De railaansluitingen staan helemaal los van de aandrijving.
Zie het schema wat Rob heeft gepost.
En aangezien het een draaischijf van Fleischman is kan je er zeker van zijn dat het een gelijkstroomuitvoering is (beter gezegd: een 2-rail uitvoering).
Hoewel ik bijna zeker weet dat er helemaal geen verschil is met de overeenkomstige draaischijf (7286) van Märklin.
-
Beste Peter,
Lees zojuist dit draadje even vluchtig door.
Deze draaischijf is zowel geschikt voor drierail systeem als ook voor het twee rail systeem!
Dus geen nieuwe brug aanschaffen want dat is totaal overbodig!
Onder de brug heb je twee gele draden en een witte draad.
De beide gele draden gaan zoals Rob al in de tekening aangeeft naar de Trafo.
De witte draad doe je niets mee. (die is alleen voor wisselstroom bedrijf Marklin)
En de meegeleverde oprijstukken kun je ook gewoon in het tweerail systeem blijven gebruiken.
Succes.
Erwin (TEE)
-
Beste Erwin,
Dat stelt mij helemaal gerust!!!
m.vr.gr.
Peter
-
Zoals Matheus aan aanhaalde, de aansluitstukken vervangen daar de wielen anders sluiting maken met het middendeel!!
-
Beste Sobat,
Ik heb de aansluitrails doorgemeten en er is geen verbinding tussen het metalen middendeel en de railstaven en ook niet tussen de railstaven onderling.
m.vr.gr.
Peter
-
Weet ik, maar je wielen :) die willen nog wel eens sluiting maken. Het is maar een advies en dat hoef je niet op te volgen hoor. (tot dat je er spijt van heb niet geluisterd te hebben ;D?