BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: PDH002 op 18 October 2010, 15:16:22
-
Hallo allemaal.
Ik wilde jullie het volgende vragen.
Na vele jaren ben ik weer bezig om mijn baan opnieuw op te bouwen.
Een baanplan heb ik nog niet want ik wilde me eerst eens gaan verdiepen over de mogelijkheden die er nu zijn en dan voornamelijk het digitaal rijden.
Nu ben ik van de week in een winkel geweest met wat vragen. Ik wil bijvoorbeeld een hoofdbaan maken met een apart rangeerterrein.
Volgens de verkoper kan ik de hoofdbaan door bijvoorbeeld Intellibox laten besturen en het rangeerterrein kan ik via bijvoorbeeld de Rocomaus besturen.
Nu vroeg de winkelier welke railsen ik had. Ik heb nog een partij Lima en Fleischmann rails liggen. Hij gaf aan dat deze rails gingen oxideren.
Nu is mijn vraag of iemand hier al ervaring mee heeft.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
-
De oude Lima rails en de messing rails van Fleischmann gaan op den duur oxideren, maar dat heeft geen bal met digitaal te maken. Als je opnieuw begint, dan vind ik de aanschaf van andere rails wel aan te raden.
Verder vraag ik me af waarom je behalve een intellibox ook nog een maus nodig zou hebben. Je kunt sowieso maar één centrale tegelijk in gebruik hebben. De maus kan als extra handregelaar op de Intellibox worden aangelsoten, maar ja de IB heeft zelf al twee rijregelaars.
Of je hebt het niet helemaal begrepen of je moet nodig op zoek naar een andere winkel. ;)
-
Over het besturen van je baan: De roco multimaus kan gewoon allebeide gedeelte aansturen, geen enkel probleem. Voor meer informatie over het digitale rijden: Neem even een kijkje in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net)
Oxideren? Geen ervaring mee... volgens mij moet het geen problemen zijn met digitaal rijden. Beneluxspoorder Ruud K heeft bijvoorbeeld een roco multimaus met Fleischmann modell-gleis op zijn baan liggen.
De huidige verkrijgbare rails is wel van een andere legering dan de oude rails. Welke Fleischmann rails heb je nog liggen? Profi of Modell-gleis (Messing / goudkleurig). De Modellgleis is uit productie en sporadisch nog te krijgen bij winkels en voor de rest op de tweedehands markt. Zelfde geldt voor de Lima-rails, deze is ook alleen op de tweedehands markt te krijgen.
Hoe het met onderhoud van de rails zit of het gevoeliger is voor vuil weet ik zo niet, dat kunnen misschien andere beter vertellen.
Groeten Ronald
-
Nu vroeg de winkelier welke railsen ik had. Ik heb nog een partij Lima en Fleischmann rails liggen. Hij gaf aan dat deze rails gingen oxideren
Oude (lees messing) rails oxideren meer dan de rails die de laatste jaren op de markt is (nieuw silver). Ik merk geen verschil met toen ik me nog analoog voortbewoog. De rails eerst weer netjes blank maken met een railgum voordat je gaat rijden dan is er volgens mij geen probleem. Van extra oxidatie heb ik tot nog toe niets gemerkt. Ik heb het idee dat het zelfs minder is, maar dat is een aanname.
Marius.
-
Oxideren? Mijn oude M-rail was gewoon bruin van de roest.... schoonmaken en poetsen en alles rijdt weer als een zonnetje... wel regelmatig rijden als de boel een twee weken heeft stilgestaan dan moeten we weer poetsen...
-
Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie reacties.
Ben ook al van plan om met meerdere schoonmaakwagons te gaan rijden om zo de oxidatie tegen te gaan.
Mocht ik nog vragen hebben en deze niet op het forum kan vinden dan horen jullie van mij.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
-
Hallo allemaal,
Mag ik hier ook nog een vraag over stellen?
Ik wil met het zelfde "oude" type rails van Fleischmann gaan rijden.
Dit omdat ik daaronder tussen al een kilometer van heb ofzo iets (neem dit niet geheel serieus) ;D
Ik heb de tips van het reinigen en "opgummen" van de rails helemaal begrepen, maar nu heeft fleischmann ook nog een reinigings wagonnetje helpt die echt??? ???
En kan je allebei de de railsen van Fleischmann door elkaar gebruiken???
Ik wil namelijk met verschillende niveau´s gaan werken, dan zou ik de oude mooi onder kunnen gebruiken!
-
Ja hoor kan allemaal.
Hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Schoonmaken) staan een aantal tips in hoe je je baan kan schoonmaken/houden.
De F* rails kan je prima door elkaar gebruiken.
Ikzelf heb ook jaren de oude F* rails gebruikt voor mijn te bouwen baan.
mvg,
Sander
-
Bedoel je die wagon met die 2 ronde schijfjes? laat die maar mooi staan is mijn mening. Neem dan een railreinigingswagen van piko of een iets duurdere van roco, die bevallen mij veel beter!
mvg Harry
-
Je kan lekker alles door elkaar gebruiken, kan geen kwaad.
Ik zou alleen niet de fleischmann poetswagen nemen. Ik zou die van roco nemen.
Waarom? ik heb die van fleischmann ook, en als er een klein verschil zit in de spoorstaven,
blijven die schijfjes hangen, werkt voor geen meter dus.
Die van roco: http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/124/pr/roco-clean-h0-schienenreinigungswagen.html
Er zijn nog andere versies hoor, voor als je deze niks vind.
Gr,
Mathyn
-
Tsja,
ik zal de laatste zijn om mezelf "deskundig" te noemen, hooguit "bekwaam".... Mijn ervaring leert mij, dat alle rails smerig wordt, dat die laag isoleert (dus slecht contact veroorzaakt) en dat er dan ook nog soorten rails zjin, die daadwerkelijk oxideren...
Ik wilde me eigenlijk niet in dit wespennest wagen, maar ik "doe het" als volgt: rails die jarenlang niet is bereden en er echt goor uitziet wordt gereinigd met een glasvezelstift. Het is inderdaad een heidens karwei, maar werkt wel... Daarna rijdt er regelmatig een reinigingstrein, die de boel vochtig reinigt en zijn wat wagentjes uitgerust met de bekende NOCH-viltjes.
Mijn Digitrax-machinistjes begrijpen hun bevelen heel redelijk...
Er zijn horrorverhalen over schade door Roco-gum; ik weet het niet...
Wel weet ik (uit ervaring bij VAMES in Apeldoorn) dat Märklin digitaal net zo gevoelig is voor storing als het Tweerailkamp...
Mijn RhB is dan ook digitaal, de Trams zijn dat vooralsnog niet...
Succes,
Frans
-
Er zijn horrorverhalen over schade door Roco-gum; ik weet het niet...
Ik weet het wel. Het zijn indianenverhalen.
-
Er zijn horrorverhalen over schade door Roco-gum; ik weet het niet...
Daar heb ik in de afgelopen 10 jaar dat ik de hobby be-oefen nog niks van gemerkt.
Jos.
-
wordt gereinigd met een glasvezelstift.
Laat dat geen krassen achter, wat weer zorgt voor extra vuil ophoping en vervolgens weer resulteert in nog meer poetsen?
mvg,
Sander
-
Zelf gebruik ik al jaren een zelf samengestelde "schoonmaaktrein". Deze bestaat uit (uiteraard) een sterke loc met daarachter het zgn mohair-wagentje (gekocht in Dordrecht) zoals beschreven staat op Modelspoorwijzer waarnaar Sander verwijs en dit wagentje borstelt als eerste het vuil van de rails. Daarachter heb ik een wagentje waaronder ik het Roco railgommetje gemonteerd heb. Je weet wel, dat railgommetje dat normaal gesproken onder de Roco-railreinigingswagen zit. Daarachter heb ik de stofzuigerwagen van LUX-Modellbau zitten.
In Koploper heb ik vervolgens een vaste treinroute (schoonmaakroute) geprogrammeerd, speciaal voor deze schoonmaaktrein.
Regelmatig laat ik deze trein een uurtje óf alleen rijden óf gewoon met de anderen mee; hij volgt toch altijd zijn vastgelegde standaard route.
Glasvezel zou ik afraden. Teneerste omdat het kleine glasvezeltjes achterlaat, die vervelend in je vingers kunnen prikken en je daarom naderhand toch weer handmatig je baan moet stofzuigen om die vezeldeeltjes weg te zuigen en ten tweede omdat het krassen achterlaat.
Het gaat er wel van glimmen, maar als je goed kijkt, zijn het wel allemaal streepjes.
Misschien heb je er wat aan.
Groeten,
Peter
-
Hi All,
Sander's links naar ze website geeft een mooi overzicht van hoe je de rails kunt poetsen. Ikzelf reinig de rails, nadat ik ze heb aangelegd een keer met een lap met wasbenzine en daarna rijdt het mohairpoetswagentje van Het Winkeltje in Dordrecht (www.hetwinkeltje.net) rond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagen_met_borstel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagen_met_borstel_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderaanzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderaanzicht.jpg)
Ook bij heeft de poetstrein in Koploper een vaste route en doet de hele baan aan.
Soms rijdt er in een testtrein nog een Roco-poetswagen mee. Mijn ervaring is dat ik vrijwel nooit hoef te poetsen. Soms heb ik de indruk dat een stukje rails smerig is en dan gaat er plaatselijk even een lapje met wasbenzine over.
Ik rij HO met Fleischmann Profi, oude Roco rails en heel oude Jouef rails.
Over het oxideren nog het volgende.
Dat zou bij digitale spanning juist minder moeten zijn. Gelijkspanning geeft het meeste aanleiding tot oxidatie, omdat anode en kathode steeds gelijkgericht staan. Er is in het grijze verleden zelfs een reinigingssysteem geweest dat hoogfrequente spanning op de baan zette. Dat werkte perfect, alleen de radioluisterende en tv-kijkende medebewoners waren er niet echt van gediend. Met de rails als antenne maak je namelijk zo ook een mooie stoorzender.
-
..........
Ik wil namelijk met verschillende niveau´s gaan werken, dan zou ik de oude mooi onder kunnen gebruiken!
Dat zou ik nou juist niet doen. Als er later wat is dan kan je er niet goed meer bij en krijg je er spijt van.
Koos Jabaaij.
-
Aha, daarom bromde mijn radio soms als ik er vlak naast(hij stond onder mijn baan) de multimaus aanzette.
Het is net een zender. 8)
Gr,
Mathyn
-
@ sander:
Krassen valt wel mee, eigenlijk is dit slechts een éénmalige actie om als aanvulling op het ROC-gummetje vooral kleine hoekjes schoon te krijgen. (bijv. puntstukken en wisseltongen van de ouderwetsche Bemo-rails) of die rails ingestraat of ingebed is in hout (RhB, weetjewel...)
Verder is stofzuigen na een poetsbeurt toch al nodig: dan is ook het slijpsel van de glasvezels weer weg...