BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dirk op 18 January 2007, 15:13:28
-
Heren,
Welke smeerolie of smeermiddel kan ik best gebruiken om mijn loks te smeren?
Dirk
-
In modeltreinenwinkels verkopen ze kleine flesjes olie met een naald eraan. Gemakkelijk in gebruik!
Groet Jaap
-
Ikzelf gebruik daar voor een injectiespuit die je bij hobbywinkels kunt kopen. Worden vaak gebruikt om verf voor een airbrush te kunnen doseren (mengen van kleuren) Jaap
-
Dit is zo'n onderwerp dat van tijd tot tijd opduikt. De olie die je in een modelspoorzaak koopt is gewoon smeerolie, soortgelijk aan naaimachineolie of dunne motorolie. Maakt allemaal niet zo veel verschil, kun je allemaal gebruiken om je treintjes te smeren.
-
Ja dat dacht ik ook, maar ik heb ooit eens een tube zwarte olie gekocht in de treinenzaak, volgens de verkoper was het natuurlijk de beste want toevallig de duurste. Maar wat is eigelijk de samenstelling van de olie die er in rookgeneratoren gedruppelt wordt. Dat lijkt me toch ook bruikbaar. Ik vraag dat omdat ik deze laatste nog liggen heb. Maar mss bega ik dan een hoofdzonde.....
Dirk
-
....., soortgelijk aan naaimachineolie of dunne motorolie. Maakt allemaal niet zo veel verschil......
Met dien verstande dat naaimachineolie minder tegen warmte bestand is en eerder wegteert. Gewoon 15W40 motorolie is al uitstekend geschikt en een litertje voldoende voor de rest van je modelspoorleven ;)
Groeten, Henk
-
ik gebruik olie van Marklin (voor alle lok's) ik geloof dat het silliconen olie is, klein wit flesje met een zwart dopje... werkt perfect en wordt niet dik na verloop van tijd! :)
-
....ik geloof dat het silliconen olie is,
Aan geloof heb ik niet zo veel in dit verband. Ik zou het graag zeker willen weten.
Zolang niemand met een beter verhaal komt denk ik dat het gewoon minerale olie is.
-
Gewoon 15W40 motorolie is al uitstekend geschikt en een litertje voldoende voor de rest van je modelspoorleven ;)
Idem: 0W40 Mobil 1 vol syntetisch. Blijft echt lang zitten ! Met name Fl* vinden het echt fijn :P
Zolang niemand met een beter verhaal komt denk ik dat het gewoon minerale olie is.
Is/was (zeker van 1976 - 1992) altijd gewone minerale olie.
Grtzz,
Karst
-
Siliconen olie???? ???
Wees voorzichtig, dat spul is zo vettig en kleverig dat het eigenlijk meer vuil ophoopt dan het schoonhoudt
Sommige soorten zijn zelfs wasbenzine bestendig, moet je echt een (industrieele) oplosser hebben om het weg te krijgen. Trichlooretyleen is perfect, maar niet overal te krijgen ;D
Arthur
-
Marklin 7149 ;D
-
Ja, dat nummer had ik ook al gevonden. Maar er staat niet bij wat voor olie het is.
Het heet Spezialöl, maar dat is een "speziale" manier om aan te geven dat ze het niet willen zeggen. Gezien de prijs van €5,50 voor 10ml moet het inderdaad wel zeer speciaal spul zijn, want voor datzelfde geld koop je bij een benzinestation een hele liter motorolie.
-
zoals ik al zei, het is heel goed spul, het wordt niet dik en het trekt juist geen vuil aan!
Meer ga ik er niet over zeggen, geen zin om 4 bladzijdes vol te schrijven wat voor olie het nou is :P
-
Ik eigenlijk ook niet. Het zou veel handiger zijn als de fabrikant het in de produktbeschrijving aangeeft. Ik heb er echt een verschrikkelijke hekel aan als ze je veel geld laten betalen voor iets waarvan ze niet willen zeggen wat het is. En zolang die waarheid niet boven tafel komt ga ik ervanuit dat het gewoon motorolie is.
-
Ik heb zo'n flesje Faller olie, enkel en alleen omdat het in een handig doseerflesje met naald wordt geleverd. Dat ik voor hetzelfde geld een liter olie kan kopen is zeker interessant, maar praktisch minder van belang, omdat ik met dat Faller flesje al jaren doe. Het spul gaat op een enkel lagertje, tandwielen worden behandeld met vet.
B52 vet (http://www.lokfett.com/) om precies te zijn.
Sowieso een aardige site over smeermiddelen op de modelbaan. Bij de producten kun je in ieder geval uitgebreid nalezen wat het nou precies is. Maar dan moet je wel heel nieuwsgierig zijn. ;D
-
@henk
Hier precies hetzelfde. Een liter is veel te veel.
-
Jongens, even voor de goede orde: het gaat mij niet in de eerste plaats om de prijs van de olie, of om het feit dat een liter veel te veel is. Ik stoor me voornamelijk aan het feit dat de modelspoorfabrikanten olie verkopen waarvan ze niet (willen) vertellen wat voor spul het is.
De discussie over welke soort olie of vet je moet gebruiken voor je treintjes duikt op forums met enige regelmaat op, en dat komt juist doordat de fabrikanten zo geheimzinnig doen.
Kijk, het simpele antwoord op de oorspronkelijke vraag zou kunnen zijn: gebruik de olie van de eigen fabrikant. Dus als je Märklin hebt, neem dan Märklin olie, heb je Roco, neem dan Roco olie, enz. Dan kun je nooit een buil vallen.
Mijn belangrijkste missie in dezen is het doorprikken van de mythe dat die olie iets bijzonders zou zijn. Dat is het niet, het is gewoon smeerolie, hetzelfde spul wat je in je auto giet.