BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 16 October 2010, 10:18:22
-
Er staat weer een mooie reportage over Norddeich-Mole, gemaakt afgelopen zomer, op www.sleutelspoor.nl.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_e37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_e37.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_IMG_2946.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_IMG_2946.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_IMG_2960.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_IMG_2960.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/33_IMG_2998.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/33_IMG_2998.jpg)
SK
-
Hoi Sorbat.
Erg leuk stukje is dat!
Richard
-
Erg leuk om ook eens te zien wat het eindpunt van deze trein is. Ben twee keer met deze trein meegeweest. Maar kwam niet verder dan Luxemburg - Trier en weer terug. De bijna acht uur dat deze trein over zijn route Luxemburg - Norddeich-Mole doet vond ik iets te lang. Zelfs voor een vakantie.
-
8 uur: ik heb in 1988 tijdens InterRail van Athene naar München 36 uur in een trein gezeten...
Afgelopen zomer ook (voor het eerst) in Norddeich (Mole) geweest, de route van de Noordzee Express leek te zijn verlegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3353.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3353.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3354.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3354.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3355.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3355.jpg)
-
Heel veel variatie is er nu ook niet te bekennen. Ik heb wel gezien dat er bij/in station Norden oude stukken stonden. Volgens de kaart moet daar een museumlijn lopen. Door gebrek aan tijd ben ik daar niet aan toe gekomen. Verder heb ik ook nog een speciale trein gezien met onderdelen voor windmolens. Het was een wit gespoten e-lok met diti platte wagens. Trein leek mij een geheel te zijn. Iemand die hier iets meer over weet?
SK
-
verdorie het is daar naar de indienststelling van de nieuwe beveiliging wel kaal geworden zeg!
Weg zijn de beide mooie seinhuizen, de handbediende overweg en de armseinen... :'(
zo was het tot 1,5 jaar geleden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_006.jpg)
2003: seinhuis Norddeich West (bij de overweg naar de Mole)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_014.jpg)
de uitrijseinen met daarachter seinhuis Norddeich SüdOst (richting Norden)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_022.jpg)
vertrek naar de Mole (hier geen Null Einz hoch Zehn, maar een DR 03.10)
Het stationnetje Norddeich (met een paar honderd meter eindpunt Norddeich Mole) leent zich zeer goed voor een omzetting in model:
aanklikbaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NorddeichSchema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NorddeichSchema.jpg)
gtz,
Wim
-
Heel veel variatie is er nu ook niet te bekennen. Ik heb wel gezien dat er bij/in station Norden oude stukken stonden. Volgens de kaart moet daar een museumlijn lopen. Door gebrek aan tijd ben ik daar niet aan toe gekomen. Verder heb ik ook nog een speciale trein gezien met onderdelen voor windmolens. Het was een wit gespoten e-lok met diti platte wagens. Trein leek mij een geheel te zijn. Iemand die hier iets meer over weet?
SK
Daar nog even op inhakend,
De museumlijn betreft het laatste stukje van de Küstenbahn naar Dornum. Het depot zit in de oude locloods van Norden, waarvan onderstaand een snapshot.
Ik heb er meer foto's van maar die zijn nog niet gedigitaliseerd. Hun site http://www.mkoev.de/
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_070.jpg)
De door SK genoemde trein met windmolen-onderdelen komt hoogstwaarschijnlijk vanuit Aurich. De molenbouwers daar hebben het lijntje Aurich-Abelitz (waar aansluiting op de Emslandstrecke) laten reactiveren voor dit goederenvervoer. De lijn ligt geheel in de berm van de weg tussen Georgsheil en Aurich. Er rijden ook veel steenslagtreinen vanuit Zuidduitsland naar Aurich over deze lijn. Sja en welke wagentjes kom je dan tegen ;D :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00972_3.jpg)
In Aurich zijn de beide bewaard gebleven stations (DB en de Kleinbahn Leer-Aurich) de moeite van het bekijken waard. Hier het ex-DB gebouw dat nu onderdeel is van het plaatselijke gymnasium:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00970_6.jpg)
Wie nog klassieke beveiliging op het Noordelijke deel van de Emslandstrecke (KBS280) wil beleven kan nog terecht in Mariënhafe (tussen Emden-Norden) en wat zuidelijker in Lingen. Maar hoe lang nog?
grtz,
Wim
grtz,
Wim
-
Over die lijn Georgsheil-Aurich: vorig jaar in december heeft die lijn bezoek gehad van een GTW van Arriva, men had bij Arriva een kersttrein georganiseerd.
wel een mooi lijntje, loopt op sommige stukken zelfs over de straat 8)