BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: maartens op 14 October 2010, 13:27:29
-
Beste mensen,
Ik wil mijn Roco V100 voorzien van een loksound maar het is een nogal krappe bedoening daarbinnen. Omdat de decoder groter is dan de standaard decoder past ie niet in de 'dieseltank' die daarvoor bedoeld is.
Nu maakt ESU ook micro loksounds. Belastbaar tot 0,5A.
Zo'n ding past wel, maarre hoe weet ik wat zo'n lok aan stroom verbruikt. En dan maakt het vast uit of de lok alleen bergaf rijdt of met wagons bergop.
Heeft iemand wel eens een HO lok voorzien van een N decoder? Enne, ging dat goed??
Of ontstond er op enig moment een rookwolkje....!?
Maarten
-
Ik heb een V60 met oude motor voorzien van een Lenz Silver Mini. Hier zat de oude motor nog in. Heb tot nu toe geen problemen gehad met het rijden. Moet er wel bij zeggen, dat de loc nooit meer dan 3 wagens de bult op hoeft te trekken. Zwaar belasten doe ik de loc dus niet.
Groet,
Ronald
-
Hallo Maarten,
Ik heb j.l. een test gedaan om het stroomverbruik te meten op mijn testbaan. Wellicht heb je wat aan mijn verslag. Zie deze link (http://tresland.nl/verslagen/verslagen_4.html). Ik kwam uit op een onbelaste lok met verlichting (geen led) op 0,5A en een volledig belaste lok (zonder sound) op 0,9A.
m.vr.gr.
Harrie
-
dat wordt dus krapjes met een 0,5A decoder.
-
Ik heb een paar locjes, zowel van Fleischmann als Roco, voorzien van een n-decoder (Kuehn). Dat werkt prima, maar het gaat dan wel om decoders van 0,7 A. 0,5 lijkt me wat weinig. In de winkel vertelden ze me dat bij zware belasting de decoder niet zal affikken, maar dan stopt de loc gewoon. De decoder gaat dan nl. op z'n (overbelastings)beveiliging. Is me overigens nog niet overkomen, ook niet een behoorlijk steile heuvel op. Net als Ronald rijd ik niet met heel lange treinen, wel iets meer dan hij: maximaal 10 goederenwagons en daar zitten wel wat zware jongens van metaal tussen.
Groet,
Ruud
-
Hoi Maarten,
Volgens mij is de ruimte in de dieseltank van de DB V100 van Roco juist voor de speaker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0612026m.jpg)
Bron: Miba
Las ooit ergens (weet even niet meer waar) dat ze de decoder in de lange voorbouw van de loc hadden verstopt (gloeilampjes iets naar voren plaatsen op de print en lichtgeleiders iets inkorten + stukje kunststof tussen gloeilampjes verwijderen.) Zo ontstaat er meer ruimte en kan de sounddecoder V3.5 behouden worden. Als dat lukt heb je geen micro nodig ;)
Note: Pas wel op dat de gloeilampjes dan niet tegen de kap zitten. In de eerdere series van Roco ontstond er zoveel hitte dat de kap smolt op 2 plekken boven de lampjes.
Je kunt ook nog de loc op 1 draaistel aandrijven, zodat daar ruimte onstaat voor de inbouw van decoder of speaker, maar dat gaat wel erg ver misschien.
Roy
-
Gisteren een ESU Micro ingebouwd. De decoder past onder de 'neus'; het heeft me alleen een lampje gekost: daar is geen plaats meer voor. De speaker past inderdaad precies in de 'tank'.
De lok loopt goed. Nog niet geprobeerd met wagens en een belasting. Ik verwacht met een tweetal Umbauwagen niet veel problemen.
Het kleine lokje klinkt nu wel erg stoer. Jammer genoeg kon ik voor de V100 geen passend geluid vinden.
http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loksound-micro-v35/diesel/
Wat zal ik kiezen? Een V60 of BR218?
De MAK klinkt duidelijk heel anders.
Maarten
Ps. echt hard rijd ie niet. Ik vraag me zelfs af of ie de schaalsnelheid van 90k/u haalt.. Het stoort me niet, maar mijn Trix Krokodil raast 'm met gemak voorbij :-\
-
Geluid voor een V100 moet er wel zijn. Ik heb namelijk een V100 soundloc van Fleischmann die af fabriek is uitgerust met een souddecoder van ESU.
Groet,
Ruud
-
Klopt Ruud, dit is de: 52432 LokSound V3.5 Diesel "V 100 / BR212"
Maar dit is geen Micro, maar een normale V3.5...
V100 sound is wel te downloaden zie ik en wellicht in de Micro in te laden met de LokProgrammer ???
Voor wat betreft de snelheid; er is van SB-Modelbau een nieuwe motor te bestellen, deze is sneller, mooier qua uitloop en nóg stiller dan de Roco-motor. Maar de prijs is ook niet mis.... € 79,40. Cat. Nr: 28059, zie: http://www.sb-modellbau.com
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/901_0.jpg)
Bron: SB-modellbau.com
Voordeel is wel dat deze direct in te bouwen is zonder freeswerk e.d.
Roy
-
Maar de prijs is ook niet mis.... € 79,40. Cat.
Pfff.De prijs van de motor is nog hoger als het bedrag waar ik de hele lok voor heb gekocht.
-
Hier heb ik hetzelfde ;)
-
Geluiden voor de normale ESU Loksound kun je niet in een Micro laden. Dat gaat niet werken. Verder zou ik een micro sound alleen maar inbouwen in lokjes die niet of nauwelijks gewicht trekken. Ik heb een Roco H0 glaskasten voorzien van een micro, maar heb een Loksound micro decoder opgeblazen na het inbouwen in een Schienenbus en in een stoomlok. Hij doet het dan even, maar geeft het dan definitief op. Als je dus met een micro decoder blijft rijden, zou ik niet teveel achter je V100 hangen en dat lijkt me een probleem voor dit type lok. Kun je niet wat frezen?
Overigens heb ik de MAN schienenbus voorzien van een nieuwe motor van SB modellbau. De motor is inderdaad bijna net zo duur als de trein, maar dat is de Loksound ook. Het is absoluut de upgrade waard! Je hebt gewoon een betere lok die dus duurder was geweest als je 'm met die motor standaard had kunnen kopen. De Loksound komt er nu veel beter uit zonder gezoem als ie harder rijdt, omdat de lok dus stil is.
-
Als je dus met een micro decoder blijft rijden, zou ik niet teveel achter je V100 hangen en dat lijkt me een probleem voor dit type lok. Kun je niet wat frezen?
Er is verrekte weinig ruimte. Ik ga dit gewoon proberen.
Het gekke (en onduidelijke voor mij is (zie dit topic)) dat de een zegt dat je de decoder opblaast bij een te zware belasting, terwijl een ander zegt dat de decoder hiertegen beschermd is en zich zelf uitschakelt.
Het is wel een verschil van ruim € 100,-- ???
-
Even de handleiding van Esu opgezocht:
Beschermingsfuncties: zowel de motor uitgang alsook alle functieuitgangen zijn tegen kortsluiting doorgedreven beschermd.
Let erop dat de maximaal toelaatbare stroom voor de functieuitgangen in geen geval overschreden wordt en vermijd
kortsluiting tussen de uitgangen: de LokSound is sterk beveiligd, wanneer nochtans een extreme spanning op de uitgangen
van de decoder aangelegd wordt, wordt deze verwoest.
Het ding zou dus niet het loodje mogen leggen bij overbelasting.
Als de lok dus stopt met rijden heb ik dus de keuze om:
- de minder te belasten of
- alsnog een normale decoder in te bouwen
Vooralsnog laat ik het dus zo maar even.
(ps. wat een krom taalgebruik, ik ga eens even de engelse tekst zoeken)
-
Please make sure that the total current does
not exceed the maximum permitted current
for the function outputs and avoid short
circuits between the outputs: LokSound
circuits are protected but an external voltage
at the terminals of a function output may
destroy the circuitry.
Tja, is net zo duidelijk.
De Functieuitgangen (dus niet die van de motor...?) mogen niet overbelast worden en mogen ook niet kortgesloten worden.
De circuits zijn beschermd maar een externe stroom kan de decoder vernielen.
Helemaal duidelijk is het me nu nog niet....
nou ja, in zoverre dat 220V op de decoder zetten dus niet goed is ::)
-
Hoi Maarten,
De ESU site zegt dat het motorgedeelte beschermd is: "0.5A continuous load ... Overload protection of motor output" (http://www.esu.eu/en/products/loksound/loksound-micro-v35/loksound-micro-v35-technical-data/).
Groeten,
Erik.
-
Mooi, rijden dus met die hap en kijken wat er gebeurt..... :D