BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: John18 op 13 October 2010, 18:49:54
-
Hallo Benluxspoorders
Binnenkort ga ik opnieuw beginnen met met me vader met de modelbaan
Na veel kijken en informatie inwinnen hebben wij besloten om het toekomstige frame te gaan maken via het zogeheten open-frame systeem, Wie kan mij vertellen waat ik rekening mee kan (moet) houden tijdens het bouwen van de tafel
M.vr.gr
J. & J.
-
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.floodland.nl/aim/lzij_bouwverslag_1.htm
Gr, Ben.
-
Een frame bouw je naar eigen wensen.
Je kan in de boekjes kijken en een frame bouwen volgens het tand systeem, 1helft weggehaald uit een lat en uit de andere ook 1 helft weggehaald en vervolgens verlijmd en ook nog eens gevezen met een schroef.
Kan aardbevingen en oorlogen weerstaan.
Echter is dit niet nodig, de meeste modelbanen worden niet voor het leven gebouwd, maar worden door de jaren heen veranderd, Tenzij je tachtig bent kan je nadenken over een pertinente baan voor de rest van je leven. ;D
Gewoon een frame met vakken verdeeld in 50 x 50 cm is meer als voldoende en gewoon met vijzen in elkaar gezet.
Heb het in de loop der jaren nooit anders gedaan en ben nog steeds tevreden met deze bouwwijze.
Mvg.
Matheus.
-
Op deze pagina (http://www.wassedam.nl/prj_ba_schaduwstation.php) of deze pagina (http://www.wassedam.nl/prj_ba_klimspiraal.php) vind je wellicht wat info van je gading.
Gerard
-
bij de genoemde voorbeelden zie ik steeds weer vuren latten.
Persoonlijk vind ik dat minder, en zou ik stroken multplex nemen, en ook geen tand verbinding o.i.d.
Niet dat het slecht is, maar het kot je 3 keer zoveel tijd om het passend te maken, mits je geen timmerman van beroep bent uiteraard.
Als je helemaal opnieuw moet beginnen, kijk dan ook eens naar een module systeem, oftewel losse bakken die je later weer los kan koppelen.
-
Of men kijkt even in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.04_-_Onderbouwconstructies). ;)
-
Een tip van mij is inderdaad wat marty zegt: Multiplex. Zelf heb ik populieren-multiplex gebruikt. Zie ook mijn bouwdraadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html) hoe mijn frame is opgebouwd. En alles goed uittekenen. Dan kom je niet voor verrassingen te staan bij het bouwen van je frame. Ik heb ondanks dat ik alles had uitgetekend een paar kleine aanpassingen moeten doen.
Groeten Ronald.
-
multiplex is idd een betere optie voor het maken van het frame. Ik heb in de houtzaak chinese mutiplex gevonden, die veel goedkoper is dan de gebruikelijke multiplex. Je laat de platen in de zagerij in stroken van 10 cm zagen. Is gemakkelijk te transporteren, en een fluitje van een cent om je kader te monteren. Als je de verbindingen lijmt en dan nog eens schroeft, is je frame veel streker.Ik heb alle pootjes voorzien van draaibare wieltjes, dat is zeer handig als je de tafel moet verplaatsen. Met een onwrikbaar frame is dit helemaal geen probleem, ook al is je tafel vrij groot. Ik heb de openingen 50 x50 gemaakt, maar iets groter kan ook, omdat je dan beter overal bij kan langs onder. Als je een beetje corpulenter bent is 50 cm nogal aan de kleine kant.
Mvg Roger
-
Ik heb nog een tip voor je.
Als je de verschillende onderdelen op maat hebt gezaagd, voorzie ze dan gelijk van een likje (grond)verf voordat je tot montage overgaat.
Hiermee bescherm je het materiaal en geeft een mooi afgewerkt uiterlijk.
-
Hallo J & J, is de L-girder bench techniek je bekend? Stevige constructie vanje onderbouw met zo weinig mogelijk houtgebruik (is duur) en veel flexibiliteit. Het is een techniek overgewaaid uit Amerika. Zie ook http://www.trackplanning.com/wood.htm (http://www.trackplanning.com/wood.htm) ; ik heb het zo gebouwd!
Er bestaat een klein interessant boekje over.
Groet,
Ferry
-
J & J,
Ik sluit me graag bij Ferry aan: ik heb mijn baan ook met deze techniek gemaakt (zie hier (http://www.hanskamman.nl/index-baan.html) voor foto's).
Met weinig materiaal een stevige constructie die voor de baanbouw erg flexibel is. Je hoeft hierbij ook niet van te voren alles tot op de milimeter uit te rekenen (bijv. hellingen).
De lange L-dragers heb ik niet op poten gezet, maar via een dwarsdrager aan de spanten van het dak, danwel bevestigd. Sterk zat, en ik kan vrij onder de baan bewegen zonder me tussen allemaal poten door te hoeven wringen.
Groets, Hans
-
hallo allemaal.
ik vraag mij af als ik dit lees wat er mis is met een grote plaat multiplex ???,die steunt op een goed dragende konstruktie,je kunt er overal gaten in maken waar je maar wilt,je hebt overal vlakke vroer en wil je omhoog,je kunt er zo een opbouw op vast maken,ook het probleem van het plaatsen van een BV.wisselmotor/draaischijf is dan geen probleem meer,er zit je nooit zo,n latje/balkje van zo,n raamkonstruktie in de weg.
kortom is een raamkonstruktie een heel werk om te maken,en het kan veel makkelijker zoals ik het doe. (dat vind ik althans)
groetjes gerbrand.
-
Hoi Gerbrand.
Ik denk dat je hier praat over een gesloten construktie, is niet hetzelfde als een open construktie.
Mvg.
Matheus.
-
ik vraag mij af als ik dit lees wat er mis is met een grote plaat multiplex ???,
Bij de open frame methode ben je veel vrijer in het maken van niveauverschillen in het landschap.
-
grote plaat multiplex ???,die steunt op een goed dragende konstruktie,je kunt er overal gaten in maken waar je maar wilt,
Daar zit volgens mij een tegenspraak in. Als je een grote plaat goed wil ondersteunen moet je er dus ook balken onder maken. En dan zul je zien dat die net op de plek zit waar je een wisselmoter wil plaatsen.
-
Precies, dan zit die dikke balk net op de plek waar je bijvoorbeeld een servo wilt monteren; dat is bij de L-girder bench methode (L-profiel methode) dus geen probleem. Door de flexibiliteit van dit systeem is dat makkelijk op te lossen.
-
Bij de open frame methode ben je veel vrijer in het maken van niveauverschillen in het landschap.
leg eens uit,ik zie voordeel ervan niet.
als je het bouwt kun je er zo wie zo bij,en de opbouw kan ik zo hoog maken als ik wil.
zo,n raamkonstroktie bestaad uit vierkanten van 50x50cm(gloof ik) wat ik erg krap vind,dus als mangat kan het haast niet dienen,die moet je dus toch maken.
en voor de montage van allerlei dingen aan de onderkant lijkt mij een vlake plaat multiplex makelijker.
mannen en vrouwen probeer mij eens te overtuigen dat een raam werk beter is dan een plaat multiplex,BV.met foto,s mischien verander ik nog van gedachten ;D
groetjes gerbrand.
-
Hallo Gerbrand,
De voordelen:
1) Relatief weinig materiaal nodig. daardoor naar verhouding een lichtere constructie nodig.
2) In de juiste uitvoering zeer stabiel en licht
3) Door de lichtere constructie is het makkelijker te verplaatsen
4) Losse modules: door te bouwen in modules kan het makkelijker door deuren en trapgaten.
5) Je kan aan de onderkant overal bij, voor onderhoud baan, aanleggen bedrading, verhelpen ontsporingen, enz...
6) Kosten: Kan goedkoper zijn dan een balkenconstructie met één grote plaat, dit doordat er minder materiaal nodig is.
Nadelen:
1) De planning: Je moet goed van te voren plannen waar wat komt....
2) Nauwkeurig werken: Alle modulen moeten precies op elkaar aansluiten.
3) Minder snel resultaat: Doordat je alles moet plannen en in elkaar moet zetten kost het meer tijd dan een eenvoudig frame met een plaat erop.
Voorbeeld frame::
Dit is de methode en frame die ik heb toegepast: Een semi open constructie: in basis allemaal hetzelfde frame van populieren multiplex latten van 60x1220mm en 9mm dik. De bakken zijn 620mm breed, de gaten in het midden 600x600mm.
Op de plaatsen waar rails geprojecteerd zijn populieren multiplex platen (dik 5mm, zou eigenlijk wat dikker moeten zijn) gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_01.jpg)
De complete layout van de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_02.jpg)
De eerste twee lagen van de constructie reeds boven elkaar, losse modules waardoor je een dubbeldekker krijgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_03.jpg)
In delen naar de zolder gebracht, daar op het frame gezet met wieltjes waardoor je de baan nog kan verplaatsen. Met een aantal bouten en moeren zijn de modules aan elkaar gekoppeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_06.jpg)
De baan in opbouw met onderin al de verschillende sporen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_07.jpg)
Zie ook dit draadje: H0: De bouw van mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html) voor nog meer foto's over de opbouw. Inclusief een klimspiraal.
Groeten Ronald.
-
Do you need to say more..... ;D ;)
Prima verwoord, Ronald. Het is een prachtige bouwwijze die de voordelen voor heeft op de nadelen.
-
leg eens uit,ik zie voordeel ervan niet.
als je het bouwt kun je er zo wie zo bij,en de opbouw kan ik zo hoog maken als ik wil.
Je kan het inderdaad zo hoog maken als je wil. Maar niet zo laag.
Bij de open frame methode liggen de sporen niet direct op het raamwerk, maar een paar centimeter, of soms zelfs een paar decimeter daarboven. Daardoor is het makkelijker om landschap te maken dat dieper ligt dan het spoor. Als je kijkt naar de situatie in de USA, dan zie je dat daar de open frame methode, en dan in het bijzonder de L-girder constructie, vrij algemeen is geaccepteerd als de standaard methode om een spoorbaan op te bouwen.
-
hallo ronald en klaas.
het ziet er erg mooi uit wat jij gebouwd hebt ronald (y)petje af voor je!
en ik zie nu op de foto, van jou wat de voor delen zijn,ik moet nog beginnen met bouwen maar ik zit nu toch te denken om het rangeer/lokdepot terein uit multiplexplaat te maken en de rest met zo,n raam konstruktie.
en klaas,als ik jou goed begrijp kun je met een raamwerk meer diepte in het landschap krijgen,zodat het echt lijkt.
bedankt en meer tips over dit onderwerp lees ik graag!
groetjes gerbrand.
-
Hallo Gerbrand,
Als je geinteresseerd bent kan ik je wel wat informatie geven over een Amerikaans boekje waarin dit L-girder systeem uitgebreid staat uitgelegd.
Groet,
Ferry
-
Een iets minder uitgebreide beschrijving van het L-girder systeem staat in het Praktijkboek Modelspoorwegen.
Dat weet ik "toevallig" omdat ik dat hoofdstuk zelf heb geschreven. ;)
-
Dit boekje dus http://www.amazon.com/gp/reader/0890242895/ref=sib_dp_pt#reader-link (http://www.amazon.com/gp/reader/0890242895/ref=sib_dp_pt#reader-link). Bordenvol met goeie tips; heb ik zelf veel aan gehad en nog steeds! Je moet wel goed technisch Engels kunnen lezen en begrijpen.
Groet,
Ferry