BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Korsten op 19 June 2006, 01:17:55

Titel: Spud of BB-unt?
Bericht door: Peter Korsten op 19 June 2006, 01:17:55
Stel, je wil een bepaald motoriseren, dat normaal niet gemotoriseerd is, of volkomen zelfbouw is, dan zijn twee mogelijkheden een spud en een BB-unit.

Kun je zeggen dat de één eigenlijk altijd beter is dan de ander, of zijn er bepaalde gevallen waar je liever een spud gebruikt, of juist een BB-unit?

Trekkracht is iets om me zorgen over te maken, aangezien er in mijn baan een schaduwstation zou moeten komen. Maar het model zou alleen zichzelf moeten voortbewegen en geen wagens of rijtuigen trekken.

- Peter
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Marijn op 19 June 2006, 01:46:43
Spud, niet echt mijn ding.
Ik had er 1 onder mijn DE2 van DKM zitten, dat ding kwam stil te staan in de bogen vanwege de weerstand.
Oplossing was mogelijk 2 spuds.

BB heb ik ook zien rijden, al een stuk beter.
Over hellingen kan ik niks zeggen, ik spoor vooralsnog hellingloos  ;D


Conclusie: Koop 1 BB en experimenteer eens.
Heb ik ook gedaan, maar dan met de Spud

Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Chris op 19 June 2006, 02:41:39
Hmm, ik noemde een spud en of BB altijd in 1 adem, maar het zijn dus twee verschillende dingen ?

Kan iemand mij het verschil uitleggen ? Want ik ben nu wel erg benieuwd wat ik onder mijn plan U heb zitten frotten. :)
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: henk op 19 June 2006, 08:02:23
Het zijn allebei van die platte gemotoriseerde draaistellen, maar van verschillende fabrikanten.

SPUD (Self Propelled Universal Drive) is de merknaam voor dat type aandrijving van het Japanse bedrijf Tenshodo.
BB staat voor Black Beetle en dat is de merknaam voor dergelijke aandrijvingen van een bedrijf uit Australië of Nieuw-Zeeland, daar wil ik even vanaf wezen.

De verwarring ontstaat doordat het begrip SPUD door hobbyïsten en handelaren niet alleen als merknaam, maar ook wel als soortnaam wordt gebruikt.

De BB wordt in de regel als beter beschouwd. Voor zover ik weet hebben ze in de overbregning één tandwiel meer dan de SPUD, waardoor ze beter zijn te regelen. Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat Tenshodo hun aandrijvingen niet verder ontwikkeld.
Het blijven over compromisdingen met die kleine tandwieltjes.
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Chris op 19 June 2006, 11:00:11
Dus die zwarte dingen van GM&S voor de mat 46 en hondekop en koploper zijn ?  :-|

gokje : spuds ?
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: marco op 19 June 2006, 11:06:57
nee dus ....  ;D BB's ....
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Chris op 19 June 2006, 11:08:46
***, weer die kleuren flatt screen tv niet gewonnen. :P


edit : aha, het ongepaste woorden filter werkt prima zie ik  ;D
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Remco vM op 19 June 2006, 11:10:09
waar zijn eigenlijk de spuds en bb te verkrijgen behalve bij opa dan?

Remco
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: henk op 19 June 2006, 11:12:13
GM&S heeft ze allebei verkocht, maar tegenwoordig zitten in die setjes BB'tjes.

BB'tjes koop je dus bij GM&S.
SPUDs bij Spoorcuriosa.
Vast ook nog wel in de echt goede treinenwinkel, maar daar haal ik ze nooit.
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Remco vM op 19 June 2006, 11:20:47
Weet je ook wat de prijzen ongeveer zijn? Welke zijn voordeliger?

Remco
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: henk op 19 June 2006, 11:33:59
Veel te veel.
70 euro daaromtrent en meestal heb je er twee nodig voor een beetje behoorlijke rijeigenschappen en trekkracht.
Soms gaat het niet anders, maar ik vind de prijs-kwaliteit verhouding van die dingen zoek.
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Chris op 19 June 2006, 11:35:45
Klopt..ik heb er nu twee in mijn plan U zitten zonder anti slip.
Duur. 1tje trekt het niet, maar digitaal rijd het wel zeer netjes.

Maar 70 euro...
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: henk op 19 June 2006, 11:41:15
Klopt toch?
Althans volgens mijn prijslijst van GM&S.

Maar je hebt wel gelijk. Twee BB'tjes onder een bak, zo nodig wat gewicht ter plekke, en digitaal rijdt het mooi.
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Chris op 19 June 2006, 11:54:15
Ja ja, natuurlijk ik bedoel.

Maar 70 euro...dat vind ik het niet waard.  ;D
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: henk op 19 June 2006, 12:00:09
Oh ik snap het. 140 euro is al een stuk beter.  ;D
Model Torque voldeet niet?

Wel jammer van die stroomafname die je zo mooi onder het loopdraaistel had gefabriekt.
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Remco vM op 19 June 2006, 12:00:40
is inderdaad stevig aan de prijs en voor een beetje treinsamenstelling heb je er twee nodig. Voor dat geld heb je extra trein :-|
Het idee is leuk, alleen de prijs is geheel buiten verhouding ::)
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Peter Korsten op 19 June 2006, 22:36:27
Specifiek denk ik aan een Stopexpres, maar ook aan een paar metrostellen (in de verre toekomst). Toch maar even kijken wat Modeltorque is.

In ieder geval bedankt, ik weet weer wat meer.

- Peter
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: henk op 19 June 2006, 23:08:56
Voor zoiets als de Stopexpress heb je aan één BB'tje genoeg.

Modeltorque is iets geheel anders. Dat is een soort upgrade van de oude Lima draaistelaandrijving. Rijdt daarna een stuk beter, maar het blijft een draaistel met daar bovenop een rondmotor gemonteerd.
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Peter Korsten op 20 June 2006, 01:05:43
Voor zoiets als de Stopexpress heb je aan één BB'tje genoeg.

Ah, moo. Ook op een 3% helling vanuit het scaduwstation?

Modeltorque is iets geheel anders. Dat is een soort upgrade van de oude Lima draaistelaandrijving. Rijdt daarna een stuk beter, maar het blijft een draaistel met daar bovenop een rondmotor gemonteerd.

Dus dat valt wel af, ja.

De prijs zit me dwars. Zijn er misschien draaistellen te koop die aan een cardan-as zitten?

- Peter
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: DHG500 op 20 June 2006, 07:49:47
... Zijn er misschien draaistellen te koop die aan een cardan-as zitten?...

Hoi Peter,

ik vrees dat je aan het kannibaliseren moet zoals ons onverbeterlijke Floris zijn Anna's slacht.... ;D

Misschien dat je iets kan met zo'n tweedehands Fleischmann O&K MV9 lokje (nummers 4203 en 4204)?
(http://www.modellbahnshop.de/media/artikelbilder/m_100080.jpg)
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: PieterW op 20 June 2006, 09:32:03
Leuk om te zien dat dezelfde vragen weer terug komen . Ook van Chris ???

Check m'n website eens . Staat een compleet ombouw verhaal betreffende een Mat'46 met onder andere de BB-unit.

Groet Peter :D
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Chris op 20 June 2006, 10:59:52
Ik ben vergeet achtig  ;)
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Peter Korsten op 20 June 2006, 22:27:18
Bob, ik heb die Fleischmann (in het geel nog wel), maar die ga ik niet slopen omdat ik die ooit wil ombouwen naar de variant die in Born gereden heeft. Bovendien is voor de metro's de kleinste BB-unit al eigenlijk iets te groot: wieldiameter van 9,6 mm (zou 9,0 moeten zijn) en radstand van 25 mm (zou 24,1 moeten zijn). Goed, het is millimeterwerk, maar die Fleischmann zou echt veel te groot zijn.

Peter, hoe trekt die BB-unit in je Mat. '46 nou hellingen? Heb je die op je baan? (Afgezien van het feit dat je op dit moment geen baan hebt.)

- Peter
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Floris Dilz op 21 June 2006, 00:24:24
Dan blijft er natuurlijk ook altijd nog de optie van het slopen van een amerikaanse diesel (die zijn meestal verrassend goedkoop) en de keurige cardanaandrijving daarvan in je loc of trinstel bouwen. Zeker lifelike-spul loopt heel mooi, maar athearn is ook al heel redelijk (en goedkoper). Wel even zorgen dat je een loc met de juiste draaistel-asstanden vindt! Een andere optie is natuurlijk zo'n Roco Pleetimeloc slopen, daar zitten maar 2 aangedreven assen in maar als je de tandwielkastjes uit de draaistellen zaagt houd je 2 erg handige kleine tandwielkastjes over die makkelijk in te bouwen zijn.
grtz
Floris
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: Monobrachius op 21 June 2006, 00:32:42
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.
Als mijn pa zin heeft mag hij mijn Roco 1983 dan toch werkelijk nederlands maken. Ik gebruik hem nu alleen maar als sleep-, duw- en ramloc (als er op het schaduwstation weer eens een loc stilstaat). Of ik kan hem een leuk beiers groen kleurtje geven... Wel met sierlijntjes natuurlijk...
Groeten Henk
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: marco op 21 June 2006, 01:00:49
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.

klopt, en dan mag jij raden waardoor mijn in aanbouw zijnde mat46 viertje aangedreven gaat worden .... zooooeeem ....
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: PieterW op 21 June 2006, 08:49:29
Beste Peter

Citaat
Peter, hoe trekt die BB-unit in je Mat. '46 nou hellingen? Heb je die op je baan? (Afgezien van het feit dat je op dit moment geen baan hebt.)

Je zult zoals op mijn website beschreven staat in ieder geval gewicht aan moeten brengen op het punt waar de BB in zit. Ook zul je er voor moeten zorgen dat de Mat'46 super licht loopt. Dit lukt best wel .
Wat ook een punt is  is dat ik in het motorloze stel geen gewicht meer heb zitten. Een helling van 2% was bij mij geen probleem. :-*

Overigens kun je ook een BB krijgen met ASB'tjes. :D

Groeten Peter
Titel: Re: Spud of BB-unt?
Bericht door: arjen op 22 June 2006, 19:15:12
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.

Is iets te kort, maar echt opvallen doet het niet. Er zijn overigens twee soorten Roco 215's in omloop. De nieuwste oplage heeft draaistellen met een iets grotere radstand (33 ipv 32 mm). Te herkennen aan de tandwielen die uit het hart van de rails liggen, bij de oude Roco 215 zitten ze precies in het midden. Vraag me niet welke Roco-series welke draaistellen hebben, uit één doos met goedkope beginsets heb ik allebei de versies gevist...


De Lima mat '46-draaistelzijkanten hebben 33,5 mm radstand, iets korter dan de Lima-aandrijving die er van nature in zit.