BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Bas, Dordrecht op 10 October 2010, 17:19:03
-
Zo...ff tussendoor snel mijn baan gebouwd. Ik had er al maanden op zitten broeden, en na de verhuizing had ik nu eindelijk een weekend tijd om wat te klussen en zie hier...de baan is 3.50 bij 90, dus heb niet erg veel ruimte in mijn kantoor, maar heb er iets van gemaakt wat mij persoonlijk bevalt. Veel wissels en lekker rangeren. De rangeerloks hebben allemaal sound, dus dat is een nieuwe dimensie voor mij die het erg leuk maakt. (Nadat ik eerst het volume van alle loks sterk heb teruggeschroeft....de dakpannen rammelden bij "volgas" ;-) )
Het depotgebied
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00580_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00580_3.jpg)
De lokwerkplaats...beetje kitbashing wat erg leuk is om te doen en voor het bouwen eerst ff een "wash" erover om de lelijke plastikkleur weg te krijgen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00579_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00579_1.jpg)
De wagenwerkplaats...ook dmv van kitbashing ontstaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00578.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00578.jpg)
Een bijzonder mooi lopende lok....de Shay. Helaas was er eerst een flinke ombouw voor nodig voor ik dit kon zeggen. Alle tandwielen bleken kapot te zijn, dus uit het land der onbegrenste mogelijkheden een set met metalen tandwielen gehaald en de lok omgebouwd. Toen de motor een beetje "tunen" en nu is het een zonnetje. Tevens heb ik de zwarte stangen van de aandrijving op "glans" gepoleerd, ziet er veel mooier uit als de lok rijd. (gewoon de stangen uitgehaald en geschilderd dus)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00583.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00583.jpg)
Het verschil is duidelijk te zien tussen de omgebouwde en originele lok
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00591_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00591_1.jpg)
Tenslotte...de een koopt een Harley is hij 40 wordt en de midlifecrisis opspeelt...de ander koopt een Trix Big Boy ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00585.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00585.jpg)
Greetings from Switzerland ;-)
Bas
-
shays waren juist vieze zwarte vettige stoffige hokken...
-
@ Floris
museumsbakkies ;-) poetse....poetse...poetse....
Bas
-
lafjes... maar zie ik daar een florida east coast-BL2 staan? zo'n oud ahm/mehano-hok?
-
Yep, dit is een exemplaar van een beurs, zonder motor. Is ook niet echt belangrijk, want het wordt een lok die al jaren op een afstelspoor staat, dus de luchtkwast gaat erover heen etc, zodat de roest etc. mooi zichtbaar gaat worden.
Ik heb een BL2 van de Bangor & Aroostook van Proto 2000 staan, wel met aandrijving ;-) Die was erg moeilijk te krijgen, want die zijn vrij zeldzaam naar ik heb begrepen. Helaas heb ik een draaistel moeten "uitschakelen" van de aandrijving. Beide tandwielen zijn defekt, bekend nadeel van deze serie. Nieuwe wielen zijn al besteld. Je ziet wel werelden van verschil tussen beiden ;-)
Groeten
Bas
-
Bas, leuk! Ik volg je! (y)
lafjes... maar zie ik daar een florida east coast-BL2 staan? zo'n oud ahm/mehano-hok?
Floris, het kan ook een LifeLike Proto 2000 zijn... dit model was de eerste destijds in de serie die ze uit gingen brengen.
EDIT te laat.... ;)
Beide tandwielen zijn defekt, bekend nadeel van deze serie. Nieuwe wielen zijn al besteld. Je ziet wel werelden van verschil tussen beiden ;-)
Bas, even Walthers mailen of bellen, en ze sturen je zo enkele asjes op als je het probleem even vermeld.
-
meuh... k vind die ouwe mehano toch t leukst. Onduidelijk klonterig apparaat
-
Hallo Roland
Deze lok heb ik op een beurs zo gekocht, komt niet zelf gekocht bij Walthers weg. Nieuwe assen zijn al onderweg. Ik repareer af en toe loks voor "trainmaster Werner Meer" uit Zwitserland (http://www.trainmaster.ch) en die had nog asjes liggen. Tnx voor de tip...de 2e Shay is trouwens zo'n repareeropdracht
Groeten
Bas
-
geinig dit,
Ik vond een SD75 wel goed bij mijn veertigste passen.
een shay doe ik nog wel eens tussen door, zien er top uit.
-
Rijden jullie trouwens allemaal met RP 25 railprofiel? Ik gebruik nu gewoon een deel van de grote hoeveelheid Profigleis dat ik nog had, en dat werkt prima.
Groeten
Bas
-
ook bij avontuurlijke wissels, zoals meegebogen enzo?
-
daar zijn die shay's juist voor bedacht
-
Meegebogen wissels heb ik er geen ingebouwd...bij een paar testritten bleken 6-assers daar problemen mee te hebben...4 assige Loks rijden overal keurig netjes op, door en over..
Groeten
Bas
-
oja,
ja, ik rij alleen met lage flenzen en lage spoorstaven.
-
Rijden jullie trouwens allemaal met RP 25 railprofiel? Ik gebruik nu gewoon een deel van de grote hoeveelheid Profigleis dat ik nog had, en dat werkt prima.
Groeten
Bas
Bas, RP25 heeft te maken met je wielen, niet met railprofielen. Daar praat je over code 100, 83, 75, 70, 55, 40 enz. Ik rij met RP25 zowel over 100 (Profigleis in jouw geval), 83 en 75/70. No problemo, alleen "vallen" de RP25 gemakkelijk in de wat grotere en ruimere code 100 hartstukken van de wissels.
-
Tenslotte...de een koopt een Harley is hij 40 wordt en de midlifecrisis opspeelt...de ander koopt een Trix Big Boy ;-)
Oef, bigboy. gaaf ding om te zien. Volgens mij ook op een filmpje op u ;D-tube te zien
http://www.youtube.com/watch?v=nP1_4ymsIig&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-Iy6rNMMN50&feature=channel
Gr Koen
-
Rijden jullie trouwens allemaal met RP 25 railprofiel? Ik gebruik nu gewoon een deel van de grote hoeveelheid Profigleis dat ik nog had, en dat werkt prima.
Groeten, Bas
Doe ik ook. Werkt inderdaad goed. Het valt me overigens wel op dat moderne Amerikaanse modellen met goede draaistellen en metalen wielen het beter doen dan oudere zelfgebouwde kits. De eerste keren op Profirail kostte het veel tijd om alle wielen, draaistellen en koppelingen goed af te stellen. Tegenwoodig zijn ontsporingen een zeldzaamheid.
CKLX
-
Hoi Bas,
mooie collectie Amerikaans (y) Voor echt mooie rails zou je eventueel
kunnen kijken maar Peco code 75 materiaal, wat meer geschikt is voor
RP-25 wielen.
Ik heb ook gemerkt dat de Amerikaanse soundlocs idd indrukwekkend kabaal
kunnen maken, ik heb twee Broadway-Limited modellen die ook analoog
geluid kunnen maken en die reutelen de buren uit hun bed als ik ze voluit
laat rijden ;D
Mvg,
Tis
-
Hallo Tis
Inderdaad....mijn kinderen wisten ook precies wanneer papa met de treinen aan het rijden waren ;-)
Ik heb ook ff naar het peco railmateriaal gekeken, maar door de grote hoeveelheid profirails vond ik dat eerst minder belangrijk. Misschien ooit als ik gepensioneerd ben ;-)
Groeten
Bas
-
Tip!
Ik ben gedurende enige tijd zo'n beetje de Europees correspondent geweest voor het Forney Museum of Transportation in Denver Colorado. Daar staat een hele heuse opgepoetste BigBoy in de hal. Hun website geeft daar echter weinig informatie over. Wat wel leuk is op die website is de linkpagina. Echt iets voor Yanks: http://forneymuseum.org/Links.html
Kijk, zoek en geniet van al dat fraais. Er zijn hier en daar trouwens diverse DVD's verkrijgbaar met historische opnamen van de BigBoys.
Met vriendelijke groet,
Peter Bladergroen
-
Als er dan al zoveel liefhebbers van bulderende amerikaanse diesels zijn:
http://dieseldetailer.proboards.com/index.cgi
Ben er al een tijdje lid van, en je vind er enorm veel tips en trucs hoe loks te detaileren zijn etc.
Groeten
Bas
-
Hallo KoenF
de filmpjes van de loc die jij laat zien zijn van een Challenger. Ook een loc van de UP
maar ze heeft twee koppelassen minder. Wel de grootste dienstvaardige locomotief ter wereld.
Van de Big Boy bestaat geen rijdend exemplaar (jammer !!!) 8)
Misschien ooit nog eens ?
Gr. Ron
-
Smullen!
Een kort Skypecontact met het Forneymuseum gaf uitsluitsel over de BigBoys. Er is er inderdaad geen één meer onder stoom maar er zijn nog drie gave exemplaren in diverse musea. In Hollywood schijnt er een plan te zijn om ten behoeve van een film één van deze machines weer zover op te kalefateren dat hij weer kan rijden, maar dat is tot op heden een budgettarie kwestie (Men wacht op gulle gevers uit de "oude wereld" ;D.)
Wat wel heel interessant is, is de jaalijkse rit tussen Cheyenne, Wyo., en Gorhammet met een 4664 nu 's werelds grootste nog onder stoom zijnde loc. Ziehier de filmpjes van afgelopen donderdag: http://www.up.com/aboutup/special_trains/steam/index.shtml
Ziet en geniet!
Met vriendelijke groet
Peter Bladergroen
-
Hoi,
Van de Big Boy bestaat geen rijdend exemplaar (jammer !!!) 8)
Maar het geeft een idee hoe het was :)
Groeten Koen
-
In Hollywood schijnt er een plan te zijn om ten behoeve van een film één van deze machines weer zover op te kalefateren dat hij weer kan rijden, maar dat is tot op heden een budgettarie kwestie
Dat verhaal gaat al langer de ronde...... geloof zelf niet dat het ooit zal gebeuren. Ondanks dat ze in goede staat zijn zal een restauratie in de miljoenen lopen. Gezien de crisis en het feit dat veel aangekondigde films in Hollywood in de wacht staan.... :(
Wat wel heel interessant is, is de jaalijkse rit tussen Cheyenne, Wyo., en Gorhammet met een 4664 nu 's werelds grootste nog onder stoom zijnde loc
Je bedoeld de UP Challenger 3985: http://www.up.com/aboutup/special_trains/steam/locomotives/3985.shtml. Mooie loc he?
-
Zo...na een heleboel /3%*(/"%+%ç/&=?/& en /%%*ç)=%ç*"" zit de transfertable eindelijk erin en doet wat hij moet doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00594_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00594_1.jpg)
Enorm belangrijk is dat de tafel waar hij ingebouwd word vlak is. Helaas bleek de extension set (het extra deel) her en der flink onder spanning te staan en golfde daarom erg sterk....maar uiteindelijk....loopt hij als een zonnetje en na een keer initaliseren en vervolgens de aansluitsporen programmeren komt hij ieder keer weer op exact hetzelfde punt bij de individuele sporen uit....geniaal :-)
Nog een dienstmededeling voor de sneeuwliefhebbers...sneeuw tot 1000 meter :-)
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Zo....een hele hoop afstellen verder...maar nou loopt het als een zonnetje...af en toe ff calibreren en hij stopt steeds op hetzelfde plekje...super :-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00724.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00724.jpg)
en het nieuwste paard in de stal...weer een proto 2000 BL2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00723_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00723_1.jpg)
Nu beginnen de sporen met bezetmelders uit te rusten en TrainController weer te programmeren.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
lekkere kleurstelling op die bl2 zo, net een ouwe corvette (y)