BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ivo vS op 10 October 2010, 00:00:54
-
Hallo lezers,
Ik heb al een tijdje een "nieuw" thema in mijn hoofd. De stad Würzburg in Duitsland wil ik op een vrije manier in model H0 bouwen.
Würzburg ligt in het noord-westen van Beieren, Duitsland. Het tijdperk dat ik wil uitbeelden zal zich met name concentreren op de periode 1935-1939 maar een kleine uitzondering zal ik hier en daar wel maken.
Würzburg kent een groot bahnbetriebswerk met 3 ringloodsen en draaischijven. Dit past met geen mogelijkheid op de ruimte die ik ter beschikking heb.
Ik wil wel net als bij mijn vorige baan werken met verschillende diorama's. Eigenlijk een soort kijkdozen.
Twee van deze kijkdozen(modules) neem ik voor een deel over uit mijn vorige modelbaan.
De eerste module is een lokloods met draaischijf. De achtergrond wil ik aanpassen zodat op de achtergrond de andere twee loodsen zichtbaar zijn.
De stationsmodule wil ik ook hergebruiken.
Helaas heb ik nog geen afbeeldingen van de stationsoverkapping van Würzburg hbf ca 1935-1945 ( Op 23 feb en 16 mrt 1945 gebombardeerd). Als iemand mij hier aan kan helpen dan heel graag!!
De ruimte die ik straks ter beschikking heb is 4.30m bij 2.10m. De kamer wordt nu nog beruikt als opslag voor gereedschap en materialen om ons nieuwe huis te verbouwen, daarna mag ik mijn gang gaan.
Zeker nu ik de eerste opruiming in de kamer gehouden heb begint het bouwen al weer te kriebelen.
Naast een stationsmodule en een lokloods wil ik een deel van de stad uitbeelden en een deel van de baan gebruiken als twee sporig paradetraject.
Een baanplan en foto's volgen later.
groet,
Ivo vS
-
Leuk idee :D
-
Erg leuk onderwerp!
Als ik niet al zoveel Ep 3 had zou ik hier ook voor gaan.
Ben erg benieuwd naar je baanplan en vorderingen.
Iig succes.
Mvg
Mark
-
Het is een interessant idee. Tijdperk 2 krijgt ook bij mij steeds meer de voorkeur boven tijdperk 3. Toch zal het wel een uitdaging worden om dit plan in deze ruimte te krijgen. :)
Toen ik werkte aan het ontwerp van mijn huidige project (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg231828.html#msg231828), wilde ik persé een grote perronoverkapping. Hoewel ik meer ruimte tot mijn beschikking heb, dook het spook 'ruimtegebrek' al snel op. Door deze hal tegen een spiegelwand te zetten loste ik het op. Dit idee (http://www.forsten-online.de/content/08/02/seite1.htm) vond ik bij een Duitse modelbouwer. Misschien ook iets voor jou?
Ik ben trouwens, net als Mark, benieuwd naar het baanplan. ;)
Succes! (y)
Groet,
Basilicum
-
Hey Ivo,
Misschien kun je hier nog wat foto's van het station en andere zaken vinden : http://www.eisenbahnstiftung.de/bg/
Daar komen regelmatig foto's uit de reichsbahntijd bij, dus wie weet.
Ben wel benieuwd hoe het gaat worden.
Groeten richard
-
@ Basilicum: De stationsmodule heb ik uit mijn vorige baan overgenomen waarbij ik dit zelfde idee toepas. (Ook ik kwam deze Duitse modelbouwer tegen op het net.)
Het spook ruimtegebrek wil ik oplossen door het bouwen van losse diorama's onderling te verbinden, een soort kijkdozen dus.
Ik ben nog aan het nadenken over een mogelijkheid om de baan in 2 verdiepingen te bouwen.
(Mushroom layout)
Ik had al veel tijdperk 2 materiaal dus daarom blijf ik bij tijdperk 2.
Würzburg ligt in Beieren maar er eindigt ook de Odenwaldbahn, welke in de länderbahntijd bereden werd door de Badische staatseisenbahn. Zij hadden in Würzburg een eigen onderhouds/werkplaats voor loks en wagons.
Ik wil daarom proberen enkele Badische loks en wagons een plaats te geven op de baan.
Even een plaatje van de huidige situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wrzburg.jpg)
groet,
Ivo
-
@ Richard: helaas geen foto's van het station uit de Reichsbahntijd maar wel enkele foto's van de stad met een kleine haven. Ik ga daar eens over nadenken of ik daar iets mee kan. Een kade met kraan voor de overslag van boot naar trein en omgekeerd....
Het blijft dus nog even afwachten, eerst de laatste deuren in huis in de verf zetten. Daarna kan de kamer leeg.
groet,
Ivo
-
Alvast voor diegene die in spanning zaten te wachten een foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wrzburg_HBF3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wrzburg_HBF3.jpg)
Ik kon zelf ook niet wachten. Dus de eerste module in de hoek gezet. Blijkt een van vier poten nog ergens in de opslag te staan :( .
Gelukkig nog een rolbok in de buurt.
De module staat nog niet op juiste hoogte, nu 1.10 straks ongeveer 1.50. Dan kan ik boven de deur langs alle muren de kamer rond.
De kamer is 2.60m hoog en de deuren slechts 2.00m waardoor er voldoende ruimte is. Werken op die hoogte zal wat moeite kosten maar is niet onmogelijk.
Het kruipen onder de baan is in ieder geval verleden tijd.
Ik wil weinig diepte gebruiken, max 55a60cm met uitzondering van de lokloodsmodule, deze heeft een diepte van ongeveer 95 cm nodig om de 9delige ringloods met draaischijf een plaats te geven.
Dat was het voor even, eerst door met cijfers invoeren. De leerlingen wachten...
groet,
Ivo vS
-
Het eerste globale baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wrzburg_im_model.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wrzburg_im_model.jpg)
Enige toelichting, de spiraal rechts onder loop naar een lager gelegen "verdieping" waar ik een deel van het rangeerterrein, een rivier haven en de lokloods wil plaatsen. Details volgen later.
De baan onderin de tekening ligt nu nog als een rechte lijn, daar komt natuurlijk verandering in.
Aan de linker kant zal de baan wel vrij statisch blijven ivm het kunnen openen en sluiten van het raam/de gordijnen.
De diagonale baan rechtsboven wordt een dubbelsporige brug die geheel open moet kunnen om de kamer in en uit te kunnen. Waarschijnlijk laat ik me door Jaap inspireren.
met groet,
Ivo vS
-
Even een kleine update,
Het station staat ondertussen op de juiste plek. De werkhoogte heb ik terug gebracht naar 1,50m.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wrzburg_HBF4_definitief.jpg)
Morgen ga ik beginnen met het frame in de rest van de kamer.
groet,
Ivo
-
Een nieuwe update,
De verhuis van de lokloods vanuit Reithsburg,http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16686.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16686.0.html), naar Würzburg is zonder hele grote problemen verlopen. Slechts 2 afgebroken schoorstenen. Betonplaten wegdek van de A28 was geen succes, te veel naden en daardoor schokken :(. Een mazda2 blijkt toch groot genoeg om een 9 delige lokloods met draaischijf te vervoeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2015.jpg)
De lokloods staat al op zijn plaats, hier te zien van onder de brug:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2016.jpg)
Verdere afwerking van de brug volgt nog voordat er een trein over zal rijden.
Op dit punt laat ik mijn fantasie de vrije loop. Ik moest een oplossing vinden voor de overbrugging van het gangpad in de kamer. De spoorbrug ten zuiden van Würzburg is tegenwoordig van een heel ander model. Een foto van de brug uit 1920-1940 heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Via googlemaps is duidelijk te zien dat het huidige exemplaar van na de WO2 is.
Beide foto's heb ik vanuit de deuropening gemaakt. Veel ruimte om te staan en te lopen is er niet. De kamer is maar 2,10m breed en ik gebruik daarvan 2x 50cm voor de modelbaan.
Het bureau is 75 cm diep, weinig plek dus om te zitten.
groet,
Ivo vS
-
Behalve chaos gemaakt, vandaag vooral opgeruimd.
Ik ga straks beginnen aan de laatste stukken van het frame. Om de buren niet tot last te zijn heb ik het frame los van de muur opgebouwd. Daar waar er contact is met de vloer of een van de steunbalken de muur raakt heb ik de voorzien van isolatiemateriaal. Eens kijken of dat werkt.
Als laatste begin ik met de module van de brug, daarvoor wil ik eerst de rails uitleggen zodat ik weet waar de brug exact komt te liggen.
Nu eerst even antwoorden inscannen voor de leerlingen.
Foto's van een meer opgeruimde hobbykamer volgen straks.
groet,
Ivo
-
Zoals beloofd,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwwerk_bijna_af.jpg)
Er ligt nu nog het laatste bouwhout op de plaats waar straks de treinen gaan rijden.
Een vurenhouten frame als basis met daarop straks spanten van multiplex. Een open frame dus.
Het baanplan heb ik ook nog even aan gepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_5.jpg)
Geen sporen meer voor het raam langs.
Achter de stationsmodule komt in de kast een schaduwstation, mogelijk in de vorm van een fiddleyard.
Een extra schaduwstation voor een gevarieerder trein verloop. Of ik nog extra rijlengte inbouw laat ik afhangen of er ruimte overblijft bij het leggen van de rails.
Het derde spoor gaat naar een lager gelegen verdieping. Op die onderste verdieping ligt straks een lokdepot en rangeer terrein.
groet,
Ivo vS
Ivo
-
Zo eerst maar eens flinke opruiming gehouden...Ik kan weer gewoon de kamer in lopen.
....Op een klein obstakel na dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_11_20_1.jpg)
De brug is voorzien van een eigen onderbouw en hangt mooi in de deur opening. De deur kan nog net open en dicht. :)
Even nog mijn "nieuwe" aanwinst, een 2e hansje, maar vrijwel zonder gebruik sporen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_11_20_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_11_20_3.jpg)
klikbaar.
Deze stond al heel lang, heel hoog op mijn verlanglijstje. Kan ik er weer eentje afstrepen, gelukkig staan er nog heel veel modellen op m'n lijstje ;D
Meteen mijn vorm van geluidsisolatie in beeld, twee lagen kurkplacemat geplakt met dubbelzijdig plakband. De geluidsoverlast is al een stuk minder geworden.
Nu nog eens wat experimenten met een open frame. Dat moet dan wel voldoende zijn.
Dat was't voor nu, snel verder bouwen.....
groet,
Ivo vS
-
Foto's uit het vorige bericht duidelijk van voor het opruimen.
Vandaag wat getest met geluidsisolatie.
Een ondergrond van 18mm vurenhout met daarop een laagje kurk rijdt heel mooi stil. De overgang naar de stationsmodule is duidelijk hoorbaar, dat is nog een hele mooie klankkast van 9mm mdf plaat op een frame van vurenhout. Ik ga dat voorlopig nog niet afbreken. Daarvoor is er onder de baan al te veel elektronica aangesloten.
De tests hebben in ieder geval opgeleverd dat de baan nu voor 1/3 ligt.
De aansluiting tussen de twee niveau's gaat plaats vinden door middel van een lift. Daarover volgt binnenkort meer.
groet,
Ivo
-
Gelukkig weer ff tijd over om wat te knutselen.
Na het afstoffen twee weken geleden, weer bezig geweest om de eerste stukjes weer rijvaardig te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_2010_2.jpg)
Een deel van de bedrading verlegd, een deel afgebroken en vooral veel nieuw aangelegd.
Het station is weer rijvaardig samen met de eerste wisselstraat. Het tweede deel richting de brug is nog niet klaar. Dat komt in de kerstvakantie wel weer. De br98 heeft weer eens de ondankbare taak om als testlok te dienen.
Nog even een sfeer plaatje aan het eind.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_2010_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_2010_3.jpg)
De rode 03.10 heeft ook weer de eerste meters gemaakt :)
Spiegelfolie op de achterwand is waarschijnlijk tijdelijk. Het bleef niet lekker plakken op de achterwand. Ik wil dat vervangen door een spiegel.
groet,
Ivo vS
-
WAUW :o :o
Gr Henjo
-
Dilemma, de eerder vermeldde lift staat even op losse schroeven.
De eerste rede is gebrek aan ruimte om in geval van nood de lift snel te kunnen bereiken.
De andere rede is het volgende filmpje van het keerstation Michaelstein:
http://www.youtube.com/watch?v=iV-VuU2AjO0&playnext=1&list=PLFC82A5A6CAE6E2E1&index=1
Ik heb een tijdje geleden een artkel gelezen in MIBA waarin een baanplan beschreven werd met als thema de rübelandbaan.
Het station Michaelstein als "spitzkehrenbahnhof" was daarbij een van de belangrijkste onderdelen. Ik ben zelf in de regio op vakantie geweest, wat ook een positieve bijdrage heeft om zo'n pitzkehrenbahnhof te bouwen.
In de periode die ik probeer uit te beelden (1930-1939) was de rübelandbahn nog in handen van de HBE. Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn (HBE) welke het traject bouwde tussen 1880 en 1886.
Dit alles heeft niks te maken met Würzburg maar wel met de beperkte ruimte in de kamer. De lokloods neemt veel ruimte in beslag waardoor ik slechts aan 1 zijde een spiraal kan bouwen. Daarvoor is de rijrichting van de modelbaan ongunstig en ben ik genoodzaakt ergens de trein 180o te keren.
Een keerstation zoals Michaelstein lijkt mij de meest makkelijke oplossing. Een keerlus met een radius van 415mm past niet binnen het frame. Het frame vergroten is geen oplossing (Ander kan ik niet meer tussen de boekenkast en de modelbaan door het raam open doen.
Een bijkomend voordeel is dat er op de baan wat meer te beleven valt dan alleen maar rondjes rijden. :) Ben ik minder snel uit gekeken op m'n baantje.
Zo voldoende getypt, tijd om te bouwen.
groet,
Ivo vS
-
Nu even wat eerste foto's van het "voorkantkeerstation", klinkt in het Duits toch lekkerder "spitzkehrenbahnhof":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_12_2010_1.jpg)
Op de achtergrond zweeft nog het doorgaande spoor. Dit wordt in de komende tijd van een viaduct voorzien.
Ik ben vanochtend begonnen met afbreken van een deel van het frame om zo voldoende ruimte te maken voor het dalend spoor en het "voorkantkeerstation" ;D
en van bovenaf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_12_2010_5.jpg)
Er zijn nog wat "lucht"sporen, deze worden morgen en woensdag voorzien van een ondergrond. Weer voldoende gedaan vandaag.
Met als laatste plaatje ook een deel van het enkelsporig hoofdspoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_12_2010_4.jpg)
groet,
Ivo vS
-
Even het bouwen onderbreken om een foto te plaatsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_12_2010_1.jpg)
Een van de grootste lastposten bij het rijden van een klimspiraal in mijn lokbestand is de rode 03.10 wil zowaar zonder te slippen naar boven. De rijtuigen van de 03.10 zullen nooit door de spiraal naar beneden gaan. Een radius 415 is te krap.
De br98 komt boven met een volgeladen wagon met M10 bouten (en dat zonder antislipbandjes ;D ). De testwagon is een hele oude van jouef, ook op de helling blijft deze wagon gewoon stil staan.
Als laatste ook de br 03 even uit geprobeerd, moest toch even denken aan de laatste testrit op mijn vorige modelbaan.
Conclusie van die testrit was een val van 1.10m leverde een hoop schade en werk op. :'(
Tender en lok vormde niet meer een geheel wat voor de rit nog wel het geval was.
Maar het geheel rijdt weer als een zonnetje en neemt de spiraal zonder moeite. :)
groet,
Ivo vS
-
Weer een stukje verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_12_2010_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_12_2010_4.jpg)
klikbaar
Onder in beeld is de lokloods te zien. Op de onderste rijlaag heb ik de lokloods, lokverzorgingsplaats en een deel van het rangeerterrein gepland met een goederenloods.
De eerste goederentrein rijdt naar boven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_12_2010_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_12_2010_2.jpg)
klikbaar
Br58 met enkele ketelwagons.Wanneer de baan wat verder af is en daardoor m'n werkplek niet meer vol ligt met hout zal ik deze lok eens voorzien van wat extra kleur. Nu is er nog wel veel blank metaal zichtbaar.
Het keerstation is voorlopig het eindpunt, de verbinding richting station moet nog gebouwd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_12_2010_3.jpg)
Het hele traject moet nog voorzien worden van kurk waarna de rails definitief gelegd en aangesloten kan worden.
groet,
Ivo vS
-
Laatste testritje gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_12_2010_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_12_2010_8.jpg)
Om zeker te weten of alles past. De svt steekt nogal uit in bochten met een radius 415mm.
Maar alles past (soms we heel precies) en het komt in z'n geheel op eigen kracht boven.
Fijne kerstdagen vanuit deze bouwput. Morgen voor alle festiviteiten nog even wat draadjes aansluiten. Dan kan ik eindelijk rijden.....
Ben nu al jaren aan het bouwen maar iedere keer moet ik de bouw weer vroegtijdig stoppen. Dan is er hooguit een deel rijvaardig.
groet,
Ivo vS
-
Mooie baan (y)
een radius van 415mm is voor veel modellen idd het absolute minimale
Ik heb een Roco SNCF X2800, een vrij lang dieselrijituig en met die
bochtradius gaat het net an :P
Ik ken het probleem van steeds weer opnieuw beginnen, ik begon
vaak aan veel te grote projecten...
Nu maak ik minibaantjes en modules, en dat komt nog eens af (y)
Goede feestdagen,
Tis
-
@Tis, mijn vorige baan bestond uit meerdere diorama's die aan een geschakeld waren. Helaas na de verhuis een kamer met hele andere afmetingen. Daardoor was de opstelling van de diorama's slechts gedeeltelijk opnieuw te gebruiken.
Het station en de lokloods heb ik daar aan overgehouden. De rest van de baan dus als nieuwbouw.
Vooral het baanplan heb ik sterk vereenvoudigd, slechts een ovaal, door de hele kamer heen. Het station als punt waar treinen opgesteld kunnen worden, elkaar in kunnen halen en ook weer van het hoofdspoor gehaald kunnen worden.
Als extra een rangeer terrein dat bereikbaar is via een "spitzkehrenbahnhof".
Wat doe ik dus als op eerste kerstdag m'n vriendin op de bank ligt te slapen, toch nog even een stukje verder bouwen. Ik heb de rails gelegd op vurenhouten balken van 44x44mm met daarop een extra lat van 44x18mm. Lekker massief!!
Daarop een laagje kurk, placemats van die bekende Zweedse woonwinkel. De huidige placemats zijn wel wat dikker dan de placemats van enkele jaren geleden. Deze opstelling is zeer geluidsarm, hooguit dat de koffiemolen die op de rails staat veel herrie maakt. (Veel loks zijn de jongste niet meer....)
Nu had ik nog wat foto's gemaakt maar het uploaden duurt wel erg lang....
kerst groet,
Ivo vS
-
Als laatste ook de br 03 even uit geprobeerd, moest toch even denken aan de laatste testrit op mijn vorige modelbaan.
Conclusie van die testrit was een val van 1.10m leverde een hoop schade en werk op. :'(
Gezien je eerdere ervaringen met treinen die spontaan in "het ravijn" storten, lijkt het me raadzaam om bij deze baan snel wat "val"randjes te timmeren langs de hogere trajecten, desnoods tijdelijk en met wat afvalschrootjes
-
@ Jeepney Randjes komen er aan, daarvoor eerst maandag even naar de bouwmarkt.
Nu moet ik tijdens het rijden iedere keer meelopen, dat is ook niet alles.
De beloofde plaatjes: (klikbaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_12_2010_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_12_2010_1_1.jpg)
Nu nog kaal hout, straks een mooi landschap.
Als laatste een overzicht over een deel van de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_12_2010_7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_12_2010_7_1.jpg)
Het sein heeft de verhuizing met kleine schade doorstaan.
groet,
Ivo vS
-
Na een dagje de keuken verbouwen heb ik daar drie tl balken met armatuur aan over gehouden. (Naast een mooi vernieuwde keuken en een hele blije vriendin dan ;D)
Die ga ik gebruiken om de modelbaan verder te verlichten. Dat geeft waarschijnlijk weer beter belichtte foto's. Dan kan de complete baan verlicht worden met tl-verlichting.
Ondertussen op een duits forum dit stukje tegen gekomen: http://stummi.foren-city.de/topic,37645,-neuer-versuch-vorbild-aufnahmen-bw-wuerzburg.html
Het complete bahnwerk van würzburg, daaruit blijkt wel dat het wat te groot is in h0.
Morgen ochtend maar eens verder bouwen aan de val beveiliging.
groet,
Ivo vS
-
Wauw lekkere ruimte heb je daar (y)
Ziet er goed uit. Mazzel dat je drie tl's hebt, daar kan je het zeker mooi
mee verlichten, dat is ook veel fijner met bouwen ;D
Ik blijf je volgen!
Gr,
Mathyn
-
Nu moet ik tijdens het rijden iedere keer meelopen
Dat hou je toch wel bij hoop ik?
Groet Jaap
-
@ Jaap: Het is gelukkig geen racebaan :P. Ik heb de trafo meestal half open en de diepte van de baan is slechts 45cm. Dat met een rijhoogte van 12 tot 1.50 maakt het meelopen niet heel moeilijk. (De klimspiraal is een ander verhaal.)
Vorig jaar geprobeerd de laatste aansluitingen van de modelbaan af te krijgen. Helaas net niet gelukt, ik moet nog een deel van de wisselstraat aansluiten.
Wel in de baan een optrek en afrem module ingebouwd. Een trein die direct stil staat voor een rood sein en direct met volle snelheid weg rijdt als het sein op groen springt is niet mooi. Een filmpje volgt later. Dit weekend nog maar even tijd vrij maken om de laatste stukken aan te sluiten zodat de trein ook echt "rond" kan rijden.
groet,
Ivo vS
-
Het rond rijden lukt. Alleen nog niet tevreden over de start/stop sectie, met name de overgang tussen de start/stop sectie en het daarop volgend deel van de baan. In alle gepruts al een diode om zeep geholpen. Ik maak gebruik van een "Anfahr- und bremsautomatik" bausteen van conrad.
Na even zoeken in de rommeldoos gelukkig nog eentje op voorraad. De start in de start/stop sectie verloopt bij de BR 03 zeer traag. (Lees: heel mooi traag op gang komen)
Echter daarna ineens een grote overgang bij de overgang naar de volgende sectie, direct op de trafo aangesloten.
Stoppen gaat overigens prima. Mooie uitloop van de machines.
Morgen maar eens verder prutsen.
groet,
Ivo vS
-
Nouja het begin is er (y)
Succes met het uitpluisen, misschien moet de optrektijd wat korter, zodat hij op de snelheid is zodra hij op de trafo verder gaat.
Om het zo maar te zeggen.
Gr,
Mathyn
-
@ Mathyn Ik ben al een stukje verder, nu alleen nog niet geheel tevreden over de spannings verschil dat er is tussen de secties, wanneer de trein bij groen de sectie passeert zie je een vertraging. Daarnaast werkt het systeem alleen bij een spanningsverschil van 12V tot 18V, dus vrijwel volledig open gedraaide trafo.
Ik denk morgen de sectie via een relaisschakeling, aangestuurd dmv reedcontacten, buiten de rem/optrek module kan aansluiten op de trafo.
Das een leuke puzzel, misschien dat ik 3havo daar de komende week mee aan de slag stuur. Hebben de leerlingen ook wat buiten het boek te puzzelen :D
groet,
Ivo vS
-
Nu na enkele weken meer schoolwerk (einde periode=rapport en dus op tijd cijfers inleveren) nu eindelijk weer eens lekker kunnen puzzelen. Uiteindelijk de rem/optrek sectie voorzien van een afzonderlijke trafo. Had nog een oude, eigenlijk zeer nutteloze, lima trafo liggen. Met ongeveer 10VA wel ruim voldoende om de kleine rem/optrek sectie van stroom te voorzien. De trafo staat vrijwel vol open maar door de bouwsteen verloopt het optrekken mooi vloeiend. De overgang naar de direct daarop volgende sectie verloopt goed.
Treinen rijden via een relais schakeling op volle snelheid het groene sein voorbij. Filmpje zoals eerder beloofd volgt zodra het laatste reedcontact ook is aangesloten. Op dit moment kan ik de optrek/afrem sectie nog niet via een reedcantact inschakelen, wel uitschakelen.
Tussen dit reedcontact en de relaisschakelaar is een uitneembare sectie die ik moet overbruggen. Dat kost iets meer tijd.
De bouw vordert dus langzaam, een hoop geblabla en eigenlijk geen zichtbare verandering :-\
groet,
Ivo vS
-
Kort schade rapport na het uitgebreid testen van de rem/optrek module:
Br 03 heeft een antislip bandje verloren en de Br 58 heeft geen contact meer tussen lok en tender. Aandrijving in de tender en stroomafname via de aandrijfwielen van de lok. Voor zover ik nu kan zien zonder de lok uit elkaar te halen is een draadje los die de stroom doorgeeft aan de stroomvoerende koppeling naar de tender.
Tja, oude beestjes, daar gaat weleens wat stuk, Br 58 in ook minimaal 24 jaar oud.
Heb ondertussen de Br 18 voorzien van een magneet voor de aansturing van de reedcontacten.
groet,
Ivo vS
-
Leuk om te lezen dat je weer lekker bezig bent (y)
Gr,
Mathyn
-
Hey,
Vandaag vooral lekker aan het rijden geweest met veel verschillend materiaal. Daar krijg je soms hele vreemde dingen van, zoals bij een groen sein een versnelling in plaats van dat de trein de standaard snelheid aanhoudt. Daar moet ik nog een kleine aanpassing doen. Verder functioneert de baan prima, twee treinen die elkaar netjes achterna rijden. Nu nog een sein in het station aansluiten zodat beide doorgaande sporen gebruikt kunnen worden.
Tot die tijd een paar plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2108.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2108.jpg)
De exprestrein komt binnen op spoor 3 met twee loks van de br 75.10-11. Vooraan staat de br58. De lantarens branden wel maar rijden zit er nog niet in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2110.jpg)
Helaas staat net het sein in de weg om een mooie foto te maken.... :(
Wel mooi om te zien, een vervuilde en een zeer schone lok, beide al aardig op leeftijd maar samen rijden ze prima.
Nog even afzonderlijk:
75.1009:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2111_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2111_1.jpg)
en 75.1106:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2112.jpg)
Aan de andere zijde voor een rood sein wachtend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2117.jpg)
Onder in beeld m'n soldeerwerkje en een bosje draad in volledige chaos. Het werkt! Daar gaat het om.
En van de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2120.jpg)
Op de foto duidelijk te zien, seinen die nog niet helemaal recht staan....en de eerste huisjes komen uit de verhuisdoos. Het dak van de baanwachterswoning is bij de verhuis verloren gegaan. Wordt nog even zoeken of dat nog te vinden is.
En nu lekker met de voetjes omhoog op de bank.
groet,
Ivo vS
-
Je snapt toch wel dat er langzamerhand behoefte is op een filmpje hea ;D ::)
Gr,
Mathyn
-
@Mathyn: Dat snap ik, dus bij deze:
http://www.youtube.com/watch?v=qj5yGfRqjk4
Eerste testrit, nog met een onnatuurlijke versnelling bij het passeren van een groen sein. Daar wordt nog aan gewerkt!
groet,
Ivo vS
-
Nou dat begint al aardig wat te worden! ;D (y)
Bedankt voor het filmen ::)
Gr,
Mathyn
-
En als ik dan toch bezig ben:
köf1 http://www.youtube.com/watch?v=C-XmsrXluZI
en
tweede testrit met Br75 in dubbeltractie en een Br56 met korte goederentrein.
http://www.youtube.com/watch?v=54rCE2oDWMA
Helaas nog geen verandering bij groen licht, om direct door te rijden schakelt het relais de stroomkring buiten de start/stop module om direct de trafo op de rails. Daar moet de spanning nog wat omlaag gebracht worden maar daarbij mag de spanning op de start/stop module niet verlaagd worden.
Ben ondertussen in 4 maanden tijd al verder dan ik ooit geweest ben met alle ontwerpen, op mijn eerste modelbaan na, krijg er steeds meer lol in :D
groet,
Ivo
-
Misschien een tweede rijtrafo, en die alleen op de ''bouwsteen''(vertragingsding) aansluiten, en dan de andere ''main'' regelaar wat naar beneden brengen, en dan zo afstellen dat het gelijk is. Of werkt dat niet. Ja ik weet het niet.. Heb het nog nooit gedaan, maar ik probeer mee te denken ::)
Gr,
Mathyn
Ps: Leuke filmpjes!!! Maar wat een lawaaiiii, of is dat in het echt niet zo?
-
Het lawaai valt in het eggie mee maar muisstil zijn de loks ook niet.
Het ligt er trouwens wel aan waar de loks rijden, de module van het station is gebouwd volgens het concept trommel. 9mm mdf plaat vast gezet op een frame van 18x44mm vurenhout.
Daarop volledig verlijmde stroken karton. De nieuwbouw bestaat uit 44x44mm vurenhout met beperkt geplakte stroken karton. Dat gaat redelijk stil. De br18 rijdt ook stil over de baan in het eerste filmpje. Daar hoor je met name wanneer de wielen de raillassen passeren.
Daarnaast heeft de köf een drupje olie nodig en beide br75 maken helaas wat meer lawaai. Hebben heel lang stil gestaan. De eerste +/-24 jaar hebben ze als vitrinemodel eigenlijk nooit gereden en daarna bij mij ruim een jaar stil staan in de kast (onder het stof :-[)
Als ik over een maand of 2 het bureau heb leeg gewerkt, staat nu vol met bakjes met schroeven, restjes papier, bouwpakketjes, stekkers, heel veel rolletjes draad en lampjes, dan zal ik es wat loks gaan demonteren en schoonmaken. Kijken of dat wat gaat helpen, tot die tijd.....helaas met lawaai.
groet,
Ivo vS
-
Sprint probleempje bij groen sein verholpen.
Was eenvoudiger dan ik eerst dacht. Ik had al een tweede rijtrafo gebruikt maar door Mathyns opmerking bedacht ik dat de sectie via een bistabiel relais ook op de hoofdtrafo aan te sluiten moest zijn.
Net even wat bedrading omgelegd en alles werkt, even een korte test met de Br 56 en loopt als een zonnetje.
groet,
Ivo vS
-
Leuke filmpjes Ivo maar:
tweede testrit met Br75 in dubbeltractie en een Br56 met korte goederentrein.
http://www.youtube.com/watch?v=54rCE2oDWMA
Aan het eind van dat filmpje ontkoppeld je laatste wagon net voor het einde op de "bobbel" die je blijkbaar in de baan hebt zitten. Kun je daar nog iets aan doen, anders zou je dat in de toekomst nog het e.e.a. aan problemen op kunnen leveren ;)
en daarna bij mij ruim een jaar stil staan in de kast (onder het stof :-[ )
Als ik over een maand of 2 het bureau heb leeg gewerkt, ....... dan zal ik es wat loks gaan demonteren en schoonmaken. Kijken of dat wat gaat helpen, tot die tijd.....helaas met lawaai.
Als er daadwerkelijk zoveel stof overheen is gegaan zou ik niet zolang wachten.... anders zal het stof voor schade aan je drijfwerk en aandrijving gaan zorgen.
-
@ Ronald, dank voor de tip. Heb twee loks staan waarmee ik alle testritten doe, de rest komt voorlopig niet de doos uit en de schoonmaak beurt zal hoop ik iets eerder plaats vinden. Dat ligt er aan hoeveel tijd ik over heb.....
De ontsporing die je zag ontstond pas na de helling (geen bobbel). Oorzaak: een losgelaten magneetje die daar aan een schroefje bleef hangen.
De baan gaat op de plaats van de "bobbel" van een laag kurk naar 2 lagen kurk. Door de bedrading die al aangesloten is op de rails wordt ophogen van de stukken rails naast het perron lastig. Moet ik nog eens naar kijken, misschien toch maar helemaal ophogen.
groet,
Ivo vS
-
Tijd gevonden door tijd te maken. Het bureau is voor een deel leeg, in ieder geval werkruimte voldoende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2130.jpg)
De eerste Br75 geolied, was nog nooit open geweest in al die +/-24jaar die de lok oud is.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2131.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2132.jpg)
Rijdt nu als een zonnetje, niet helemaal stil maar heeft wel 15 min in beide richtingen rond gereden. De andere 75 heeft bij het rondrijden wat vuil gevangen tussen de geleiders, dit moet ik morgen maar even verwijderen. De eerste van de drie drijffassen maakt slecht contact waardoor, bij lage snelheid, de lok blijft hangen op de slanke wissels (flei*****nn modell gleis).
Komende week even nieuwe antislipbandjes halen zo dat de rest van de loks ook weer kunnen rijden. Dan ook meteen even kijken naar een railreiniger, nu zo hier en daar wat last van vuil (oliesporen?) op de rails bij het inrijden.
groet,
Ivo vS
-
Niks olie probleempje en ook niet de voorste drijfas maar, een geleider bij de achterste drijfas verkeerd om gemonteerd.
Ik had per as de wielen onder spanning gezet. Bleek het probleem in de geleiding via de achterste as te zitten.
Dus geleidertje er uit gepeuterd en voor de zekerheid even schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Lok loopt weer als een zonnige koffiemolen....Geheel geruisloos zal het niet worden maar klinkt al wel beter dan voor de schoonmaak. :)
Helaas vrijdag pas tijd om even nieuwe anti-slipbandjes te halen. :(
Groet,
Ivo vS
-
een railreiniger
Wat dacht je van wasbenzine?
Hebben de meesten ook wel standaard in thuis ;)
mvg,
Sander
-
@ Sander: Dat gebruik ik ook alleen zijn er nog die stukjes op de brug (onder de boog), onder een viaduct en onder de stationsoverkapping.
Volgens de wet van modelbaanmurphy blijft een lok juist daar stilstaan/hapert daar. Ik heb daar net te weinig plek voor m'n handen om bij de rails te komen om met de hand die stukjes te reinigen
Ben dus eigenlijk naar een hulpmiddel opzoek om die stukjes te kunnen reinigen. Heeft iemand een ideetje? Heb zelf nog niks creatiefs kunnen verzinnen.
groet,
Ivo vS
-
Hallo Ivo,
Ik heb in Houten wel eens wat gezien daarvoor.
Een schoonmaakblokje op een stok, Zoiets valt zelf ook wel in elkaar te frutten.
Gr.
Ferry
-
Of een poetswagon van roco. Als het schoon is haal je hem er gewoon weer vanaf.
Neem niet die van FL. die heeft schijfjes. En die kunnen nog wel eens blijven haken als iets niet helemaal strak ligt... ::) ::)
Gr,
Mathyn
-
Vandaag even naar de plaatselijke modelbaanwinkelier geweest, antislipbandjes gekocht en een schoonmaakblokje.
Zit net m'n br03 open te maken, vind ik het voor stuk gewaande antislipbandje in de tender terug, nog heel.... ???
Natuurlijk weer pech bij het openen, door de val enkele jaren geleden nogal wat schade opgelopen, dat maakt het vervangen van een antislipbandje niet makkelijk. Veel verlijmde delen die voorheen geklikt zaten.
Bandje vervangen, zo even een draadje vast solderen, ook los gegaan....en daarna weer in elkaar plakken.
Dan op naar de Br56, kijken wat daar aan mankeert.
groet,
Ivo vS
-
Ondanks alle schoonmaakwerk en onderhoud aan de Br03 blijven de rijeigenschappen waardeloos, om de haverklap loopt de Br03 uit de rails. Deze lok staat dus voorlopig weer op de plank. Vooral nu de 18.1, 2x75, 56 en 98 weer rijvaardig zijn. De 96 en 2x91 staan als volgende op de planning.
Morgen maar weer eens verder kijken, vandaag de 75's en de 18.1 weer een half uur zonder problemen laten rijden waar gisteren de 03 al 10x ontspoorden in enkele minuten.
Op dit moment loopt de lok op 2 wissels uit de rails net als bij een van de module overgangen. Fleischmann heeft onder de lok een contactpen zitten, deze behoort te kunnen bewegen maar zit muur vast, mogelijk een oorzaak voor het ontsporen??
groet,
Ivo vS
-
Hallo Ivo,
natuurlijk kan het zijn dat de lok op de contactpen ontspoort, alleen vind ik dit wel vreemd hij zou niet onder bovenkant spoor horen te komen en kan dus onmogelijk voor ontsporingen zorgen. Uiteraard ga ik er dan wel vanuit dat je spoorstaaf het hoogste punt is dat hij tegen kan komen.
Verder zou je eens de wielafstand moeten controleren met een schuifmaat. De juiste maat is te vinden in de NEM normen, http://www.miba.de/morop/nem310-d.pdf (http://www.miba.de/morop/nem310-d.pdf). Vermoedelijk zit hier een probleem daar je andere modellen wel over de wissels gaan.
Groeten,
Christoph
-
@Christoph, Ik heb ondertussen een nieuw draadje geopend voor het probleem met de Br03. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35240.msg533101.html#msg533101
Ik heb inderdaad de hoogte gecontroleerd en geconstateerd dat daar het probleem niet in zit. Wordt vervolgd.
Verder de Br58 onder handen genomen, zat nog goed in de olie maar een draadje was losgeraakt. Dus opnieuw vast gesoldeerd en weer in elkaar gezet. Alleen even niet goed opgelet en de koppelboom tussen lok en tender omgekeerd gemonteerd. Daarmee had ik links en rechts verwisseld. Met tot gevolg dat de lok achteruit reed in plaats van vooruit. :P
Gelukkig snel opgelost en nu rijdt de lok weer met een korte trein ketelwagons rond zonder problemen.
groet,
Ivo vS
-
Hallo allemaal,
Vandaag erg productief geweest, Br 58 gefixt maar daarnaast ook mijn Br03 eindelijk weer fatsoenlijk aan het rijden gekregen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35240.0.html
Nog een sein in het station aangesloten en een verbetering aangebracht bij een bakovergang door een extra scharnier te monteren.
De 03 heeft eindelijk 20 minuten met 3 wagons rond gereden zonder te ontsporen. Op 2 plaatsen uiteindelijk de beschermende behuizing van de reedcontacten verwijderd. Daarmee voorkom ik dat de lok door de vast zittende contactpen uit de rails wordt getild.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br03_met_schade2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br03_met_schade2.jpg)
windleiplaat helaas verloren bij een aanrijding met de brug na een ontsporing op het wissel direct voor de brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_in_vogelvlucht3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_in_vogelvlucht3.jpg)
Keteltrein haalt passagierstrein in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br58_met_keteltrein7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br58_met_keteltrein7.jpg)
laatste foto niet echt mooi geworden, stationsgebouw scherp, trein wat minder maar voor het overzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br58_met_keteltrein6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br58_met_keteltrein6.jpg)
groet,
Ivo vS
-
Update,
Zolang de scenery nog geen vorm aan neemt blijf ik hier ook foto's plaatsen van wat rijdend materiaal. Zeker wanneer het de eerste keer betreft dat een lok op de baan verschijnt.
Zal tzt wel een draadje openen in wat zijn we aan het rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br44_eerste_rit_in_jaren_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br44_eerste_rit_in_jaren_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br44_eerste_rit_in_jaren_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br44_eerste_rit_in_jaren_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br44_eerste_rit_in_jaren_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br44_eerste_rit_in_jaren_13.jpg)
De lok had jaren in de kast gestaan, netjes in de verpakking. Ik had de lok gekocht om als testlok dienst te doen vanwege de 5 gekoppelde assen bij het leggen van bochten met flexrails. De aankoop heb ik een jaar of 7 geleden gedaan op eurospoor, m'n eerste 2de hands aankoop op een beurs.
Vandaag maar eens open gemaakt, de olie leek meer op verdunde zwarte verf. Lekker alle delen in de wasbenzine gehad en opnieuw voorzien van olie.
groet,
Ivo vS
-
Hallo lezers,
De laatste dagen regelmatig proef gereden. Helaas daarbij tot de conclusie moeten komen dat de overgang van en naar de uitneembare brug niet goed verloopt in een van beide rijrichtingen. Het betreft dan met name korte twee-assige wagons die ontsporen.
Nu een stuk flexrails verzaagd maar nog niet de oplossing. Het betreft een overgang in een ruime bocht.
Ik zit toch te denken toch een extra in te leggen railsdeel op een houten plankje dat met kleine boutjes vast gezet wordt op beide modules.
Verder wat werk verzet aan de elektronica, een voltmeter ingebouwd op de hoofd(rail)trafo. Daarnaast begonnen aan het aansluiten van de laatste wissels en ontkoppelrails van de stationsmodule.
De spiraal tussen de twee verdiepingen is vervangen door een lift. De aandrijving is nog handmatig en een blokkeer systeem moet ik ook nog inbouwen.
Foto's volgen later deze week.
groet,
Ivo vS
-
Zo, druk aan het afbreken en bouwen geweest aan mijn brugmodule. Deze moet uitneembaar zijn om makkelijk de kamer in uit te kunnen lopen. Omdat de brug diagonaal door de kamer heen loopt heb ik getwijfeld aan een "vaste brug" die omhoog te klappen is.
Uiteindelijk gekozen voor een compleet uitneembare module. Dat maakte de constructie van de vaste baandelen eenvoudiger.
Vandaag zelfs zo druk aan het rommelen geweest dat ik de hele module ingebouwd had. Ik had eindelijk alle rails goed vast liggen maar de module was niet meer te verwijderen.
Toen maar weer wat gesloopt, nieuwe scharnierkoppeling aangebracht aan 1 kant van de module en aan de andere kant het schuifje iets verplaatst.
Uiteindelijk de rails opnieuw vast gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmodule_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmodule_2.jpg)
In overzicht 105cm lengte in totaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmodule_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmodule_4.jpg)
De module en de lege ruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmodule_3.jpg)
Het hoofdtraject op de brug is beveiligd doordat het stukje voor de brug via de module van stroom wordt voorzien.
Ik vermoed dat de rangeertrafo op een vergelijkbare manier geschakeld gaat worden. Met de rangeertrafo is het straks mogelijk om een trein van de onderste verdieping over de brug naar het station te rijden of juist in tegenovergestelde richting.
Ik gebruik daar een tweede trafo voor zodat treinen op het hoofdtraject niet beïnvloed worden. (Het hoofdtraject en het rangeerspoor maken beide gebruik van de enkelsporige brug. Ik wissel op de brug van trafo, net welke treinbeweging noodzakelijk is.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmodule1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugmodule1_2.jpg)
Uiteindelijk de brug ook weer terug geplaatst en test gereden. Gaat nu allemaal prima.:D
groet,
Ivo vS
-
De eerste platen voor de toekomstige achtergrond zijn gezet.
Even een snelle foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_stadsdeel_2.jpg)
De lijmklem in beeld houdt de lamp tijdelijk op zijn plaats, morgen maar eens vast zetten en alle verlichting aansluiten.
De bedrading kan nu buiten het zicht van boven naar beneden.
Eerste huisje geplaatst zo dat ik binnenkort ook eens wat anders kan laten zien dan alleen maar houten ruwbouw.
groet,
Ivo vS
-
Hallo,
De achtergronden worden geplaatst en ik heb het landschap een definitieve invulling gegeven. Daarmee is er sinds de laatste versie ik ik geüpload heb veel veranderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorplan_definitief2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorplan_definitief2.jpg)
Links bovenin is er de aftakking naar het "spitzenkehrenbahnhof". Deze ligt deels onder het hoofdspoor, rechts boven. Het is een zeer eenvoudige invulling, twee sporen waarvan er een als omloop spoor gebruikt wordt. De lok loopt om en maakt opnieuw kop om de reis te vervolgen richting de lift.
Het diagonale spoor links is de brug en onderin is het station hetzelfde gebleven. Deze module is al voor een groot deel af.
Vanmiddag nog eens kijken of ik een eerste begin aan landschap kan gaan maken. Het houten frame zagen en bouwen dus.
groet,
Ivo vS
-
Update,
Gisteren de laatste stukken voor de achtergrond geplaatst. Nu kan het bouwen van het landschap beginnen.
Een kleine boerderij op een beboste helling wordt in ieder geval een van de onderdelen in het landschap. De invulling van het station en het bahnbetriebswerk wil ik baseren op delen van het station Würzburg.
Delen van het landschap, details van het station en van het bahnbetriebswerk wil ik ook baseren op foto's uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn_extra03_04_11.jpg)
Voorlopig voldoende inspiratie dus.
Eerst maar eens de ruwbouw afronden.
groet,
Ivo vS
-
Eindelijk weer tijd gevonden om wat te rommelen.
Een eerste opzet voor een verkeersbruggetje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_4.jpg)
Ik had eerst de brug haaks op de spoorlijn gedacht maar schuin geeft een wat speelser beeld hoop ik.
Tunnelportalen geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_3.jpg)
Daarna een eerste begin gemaakt het plaatsen van gaas als ondergrond voor het landschap:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_1.jpg)
groet,
Ivo vS
-
Niet veel zichtbare vorderingen vandaag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_deel2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_deel2_4.jpg)
(Weer 1/3 deel opgevuld.)
Even een plaatje van de eerste opvullingen, de vormen van het landschap komen langzaam in beeld.
De kurkstroken liggen nog niet vast enkele raillasjes ontbreken nog maar toch even wat treinen op de rails gezet om een beetje een beeld te krijgen van de verhoudingen.
Besloten om de bediening van de twee seinen langs het hoofd spoor vanuit het lager gelegen seinhuis te laten plaats vinden. Het werd anders erg vol op de baan.
Dat was het weer voor vandaag.
groet,
Ivo vS
-
Een snel laten zien dat er naast gaas ook nog wat bebouwing verschijnt op de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_deel3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/landschap_deel3_1.jpg)
Laatste deel is nu voorzien van gaas, dan kan het landschap gemaakt worden. Maar eerst de tl verlichting maar eens aansluiten voor een beter zicht.
groet,
Ivo vS
-
Hallo Ivo,
Begint idd al leuke vormen te krijgen!
Je creëert altijd een leuk sfeertje.
Ik blijf het volgen :)
Groet,
Mark
-
@Mark, Ik blijf proberen om er wat leuks van te maken. ;)
Daarom ook de volgende poging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuisnieuwe_bocht_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuisnieuwe_bocht_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuisnieuwe_bocht_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuisnieuwe_bocht_4.jpg)
Naast de verplaatsing van het seinhuis ook nog twee seinen neer kunnen zetten. Ik moet nog een oplossing bedenken voor de aandrijving, deze hangt net in beeld op de onderste verdieping. Komt nog iets van een sokkel onder zodat de seinen iets hoger staan.
Kreeg vorige week m'n vertraagd kerstcadeau binnen. Een doosje Piko R3 bochten. Had ondertussen de baan al op een andere manier gelegd met R415 bochten van Fleischmann. Om de bocht ruim genoeg te houden had ik er korte stukjes rechte rails tussen gelegd. De treinen reden niet mooi door de bocht maar ontspoorden ook niet. Het grootste deel van de bocht lag uit het zicht dus vond ik het niet direct nodig om de bocht aan te passen.
Bochten opgehaald en meteen maar gelegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuisnieuwe_bocht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuisnieuwe_bocht_1.jpg)
Ik had een tijdje terug beschreven dat de br56 voorzien werd van een nieuw anti slipbandje. Bleek na enkele rondes toch niet goed te lopen, de tender bleef waggelen. Dus terug naar de winkel, zonder problemen (en zonder bon) alle bandjes omgeruild voor de juiste bandjes. (Bleek de verkeerde mee gekregen te hebben.)
Nu nog even een bandje vervangen.
groet,
Ivo vS
-
Ziet er allemaal goed uit. (y)
De tunnelportaal een paar foto's terug zijn ook erg mooi. Van welk merk zijn deze?
-
Waarom geen flexrails voor de bochten gekozen? Dan heb je altijd een mooi vloeiend verloop.
-
@ Marc: tja, 2 keer m'n vingers gebrand aan het verkeerd afslijpen van flexrails in een bocht, eigenlijk net te weinig ervaring met leggen van flexrails en dan ook net te weinig lef om het toch nog eens te proberen... Waarschijnlijk bij een volgende baan wel de oplossing maar dan hoop ik ook geen messing rails meer te gebruiken op zichtbare stukken.
Dat zijn voorlopig nog allemaal dromen, dit was tevens mijn eerste ervaring met piko rails en bevalt tot zover goed.
@Dion,
Ik meen dat de portalen van Faller zijn, ik heb ze tweedehands op een beurs gekocht zonder verpakking. De kleuren lijken op de foto heel wat maar er moet echt een likje verf overheen.
groet,
Ivo vS
-
Gewoon nóg een keer proberen, zo zijn we allemaal begonnen.
Als je veel fouten maakt leer je een hoop. Iemand die foutloos werkt heeft 40 jaar ervaring óf probeert nooit iets nieuws uit. ;D (voordeel van flexrail is dat ze goedkoop zijn.... ideaal test-materiaal).
-
@ Marc: Tja, de bocht ligt nu al met piko-rails. De hoofdbaan ligt al, mogelijk nog een stukje testmateriaal in een deel van de spitzkehre en op het rangeerterrein.
Daar ga ik nog wel ff mee prutsen.
groet,
Ivo vS
-
Mooie baan wat je aan het bouwen bent,maar hoe werkt een spitzenkehrbahnhof ? want ik heb er nog nooit van gehoord
-
@Dion,
Ik meen dat de portalen van Faller zijn, ik heb ze tweedehands op een beurs gekocht zonder verpakking. De kleuren lijken op de foto heel wat maar er moet echt een likje verf overheen.
Als ik kijk naar die portalen lijkt het op de foto net alsof er mos tussen zit. Dit zou ik proberen te behouden als ik jou was. Gewoon eerst groen verven en dan met grijs alles behalve de naden verven.
-
@Markje: Een spitzkehrenbahnhof is een combinatie van een spitzkehre en een kopfbahnhof. Das dus eigenlijk alleen een leuke vertaling van een kopstation wat met name gebruikt wordt om op eenvoudige wijze een hoogte te overwinnen.
Een spitzkehre bestaat minimaal uit een kopspoor met omloop mogelijkheid.
Ik heb mijn idee ontleend aan het "station" Michaelstein:
http://www.bahnfrau.de/bahnfrau/html/michaelstein.html Op de site staat uitleg en plaatjes, dat geeft mogelijk een beter beeld.
@dvdbrander: Het plastic heeft een erge plastic look, waarbij verschillende kleuren uiteen lopend van grijs/groen tot oranje/rood door elkaar zitten. Die plastic look gaat er in ieder geval af.
groet,
Ivo vS
-
Zo, daar zit een flinke helling in dat spoor.
Gr, Wim
-
@Dion,
Ik meen dat de portalen van Faller zijn, ik heb ze tweedehands op een beurs gekocht zonder verpakking. De kleuren lijken op de foto heel wat maar er moet echt een likje verf overheen.
groet,
Ivo vS
Ivo, dank je voor het antwoord. Ik ga ze opzoeken bij Faller.
-
Aaah zo werkt dat dus,apart stationstype,maar ook zeer interessant voor op een modelbaan
-
Zo, daar zit een flinke helling in dat spoor.
In mijn baan, in het voorbeeld of in beide? ;D
[Droommodus aan]
Het is een interessant stukje voor stoomlokliefhebbers die van veel geweld houden, kalktrein met drie stuks Br95..... ergens in EP3 DDR......95 met 95 als voorspan en nog eentje duwen.
[Droommodus uit]
Wil ik nog wel een keer maar eerst maar eens deze baan afbouwen.
De spitzkehre is alleen maar ingebouwd omdat ik in de breedte van de kamer geen mooie spiraal kwijt kwam. Alleen met R415 in een 180o bocht. Dat werd geen mooi gezicht.
groet,
Ivo vS
-
Hoi,
Ik bedoelde in het voorbeeld. In de tekst staat een helling van 33 promille, da's 3,3% en volgens mij komt dat weinig voor. Het wordt zelfs hier op het forum ontraden voor modelbanen.
Ik las ook dat ze daar standaard met een opduwloc werken. Dat verbaast me ook niet.
Gr, Wim
-
Blader regelmatig vanaf pagina een tot hier.
Krijg niet genoeg van je loc foto's.
Voor de rest ben je goed bezig met je baan, gaat zeker mooi worden en veel genoegen geven.
Volgen het verder.
Johan.
-
beide..brengt me op idee voor evt en 2e station op mijn baan, misschien uitvoerbaar maaar eerst t een es doen
-
Zo, vandaag eindelijk werkende verlichting voor de hoofdbaan. Helaas 1 tl die het niet meer doet, helemaal achteraan. Komende week even een nieuwe halen.
Even snel een paar foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_lampen2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_lampen2_2.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_lampen2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_lampen2_1.jpg)
Nu zonder lampen in beeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_lampen2_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_lampen2_7.jpg)
groet,
Ivo vS
-
Dank voor alle enthousiaste berichten, was ik de vorige keerk helemaal vergeten :-[
Het is altijd leuk te horen dat je werk tot inspiratie leidt.
Die berichtjes zorgen bij mij ook weer voor inspiratie, lekker verder geknutseld aan het landweggetje: (al te zien op de laatste foto uit het vorig bericht. Deze heeft nu een definitieve vorm gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_2.jpg)
Hellinkje gebouwd van een stukje verpakkingsmateriaal van de (nieuwe) tuintafel. Vriendinnetje blij met de nieuwe tafel, ik blij met wat karton. ;D
Even een vrachtwagen erbij om te kijken of de afmetingen een beetje kloppen. Onder aan de helling een passeerstrook gemaakt.
Zo was het tunnelportaal in de stad:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_8.jpg)
Zo is het nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_9.jpg)
Als laatste even wat impressies van hoe de stad er binnenkort uit moet komen te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_landschapsbouw_6.jpg)
groet,
Ivo vS
-
Schiet aardig op. (y)
Johan.
-
Zekers schiet het op, gisteren nog even wat kleur aangebracht in de lucht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lucht_boven_de_achtergornd_deel12_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lucht_boven_de_achtergornd_deel12_4.jpg)
Dan kunnen op deze stukken de bergen gemaakt worden.
groet,
Ivo vS
-
Die lucht is erg mooi geworden zeg!
Dat geeft zeker een goed aanblik voor je baan.
Gr,
Mathyn
-
@Mathyn: Kant en klare luchten op een poster. Alleen een klein foutje gemaakt bij het plakken, te veel lijm gebruikt bij het eerste deel. Gelukkig snel kwam ik daar snel achter dus alleen een hoekje wat hobbelig. De rest met dubbelzijdig plakband(vloerbedekking tape) op geplakt.
Vandaag en gisteren druk aan het plakken geweest met dit als resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_uit_krantenpapier_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_uit_krantenpapier_2.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_uit_krantenpapier_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_uit_krantenpapier_5.jpg)
en van opzij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_uit_krantenpapier_7_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_uit_krantenpapier_7_2.jpg)
Komende week maar eens kijken of de laatste stukken van het landschap ook afgeplakt kunnen worden. De laatste oude kranten zijn op.
Nu even lekker een biertje op de bank.
groet,
Ivo vS
-
Kleine update,
Laatste stukje achtergrond geplakt met dubbelzijdig tape:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stuk_achtergrond_hoofdbaan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stuk_achtergrond_hoofdbaan_2.jpg)
Hier de achtergrond er op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stuk_achtergrond_hoofdbaan_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stuk_achtergrond_hoofdbaan_5.jpg)
Er is misschien geen spoortunnel in de buurt van Würzburg (niet in 1930-1939) maar ik moet een lelijke bocht uit het zicht werken.
Links net buiten het zicht ligt een deel van de stad. Daar moet ik nog zoeken voor een passende achtergrond mogelijk met een deel van de vesting Mariënberg.
Maar eens kijken wat het wordt.
groet,
Ivo vS
-
Hallo,
Lekker door geplakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stukje_berg_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stukje_berg_2.jpg)
De meeste afwerking om de bergen en de achtergrond in elkaar te laten overlopen is klaar.
Alleen aan de rechterkant moet ik nog wat afwerken.
Wel even de Br 18 in het landschap geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stukje_berg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_stukje_berg_1.jpg)
groet,
Ivo vS
-
Weer even geleden dat ik wat heb kunnen doen.
Het laatste stukje ruwbouw werk is nu klaar. Achter de deur heb ik een strookje van 16 cm diep en 75 cm lang geplaatst. Daarop komt straks een loods voor wagon onderhoud en de stalling van de svt 137.
Werden treinstellen in die tijd eigenlijk in een loods gestald net als stoomlocomotieven?
De loods moet ik nog verder van een dak en zijwanden voorzien. Ik kom vanzelf weer eens op een beurs een loodsje tegen dat slachtoffer word voor een grote verbouwing.
Voorlopig even zo geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2407.jpg)
Vanuit de stad ziet dat er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2403.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2403.jpg)
Aan de overzijde is een nieuw bedieningspaneel in de maak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2408.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2408.jpg)
En om m'n vriendin een plezier te doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2409.jpg)
Een paar planken. Nu ligt alle rommel die tot nog toe op de vloer lag netjes op de plank.
groet,
Ivo vS
-
Opgeruimd staat netjes Ivo.
Zie dat je nog wel wat huisjes te plaatsen hebt, nog heel wat arbeid om deze in te werken.
Johan.
-
Hallo Ivo,
Nu ligt alle rommel
War zie jij die rommell, ik zie alleen maar waardevolle modelbouw materialen :D
Bob
-
@Johan en Bob, veel wat op de plank staat is te modern om te plaatsen in het landschap te plaatsen, vandaar de term rommel. Veel van de materialen komen uit de familie, daarom wil ik deze niet weg doen.
Vandaag weer 2 wissels aangesloten, nog 2 te gaan in het station.
Een andere klus was het opnieuw aan de praat krijgen van de svt137 van Liliput. (ouder model)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren_svt137_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren_svt137_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren_svt137_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren_svt137_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren_svt137_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren_svt137_3.jpg)
Ik wil nog de frontverlichting aanpassen, deze is nu meer groen dan wit.
Naast nieuwe olie moest ik ook het massablok vast zetten. Dit rammelde bij lage snelheden. Het stel loopt nu weer als een zonnetje, zoemt nog wel wat maar ben bang dat het geluid erbij hoort.
groet,
Ivo vS
-
Olie verversen en banden op druk zetten. ;D
Leuk stelletje Ivo, wie zegt dat oudjes niet mooi kunnen zijn?
Johan.
-
@ Johan,
Zeker zijn deze oudjes mooi.
Ik heb er nog eentje op de kop getikt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_1357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_1357.jpg)
Een Bayerische DIIII van Rivarossi. Geproduceerd van 1984 tot 1986, een mooi oud beestje.
De DIIII is gemaakt voor de k.bay.sts.b. van 1898 tot 1904 en bijna helemaal gelijk aan de later geproduceerde R3/3.
De laatste DIIIIwerden in 1960 buiten dienst gesteld.
Daar Würzburg een mooi stukje rangeerterrein krijgt is er voor dit locje voldoende werk.
Ik ben al even op zoek naar enkele ex-k.bay.sts.b. loc's die ook door de DRG/DR nog gebruikt werden.
Zo ben ik nu in het bezit van mijn eerste BR 96, de 96022 van Rivarossi. Daar wil ik eigenlijk nog een of twee nummer varianten bij hebben van de zelfde fabrikant, 96012, 96018. (Indien echt niet anders kan de 96001.) De 96001 is nl al buiten dienst gesteld in 1933 of 1936.
Daarvoor moet ik maar weer eens gaan sparen.
groet,
Ivo vS
-
Hallo lezers,
Het is al enige tijd stil rondom de bouw. Er zijn wat logische redenen om wederom aan een nieuw ontwerp te beginnen. De kamer "moet" ik afstaan.
Vandaag maar begonnen met demonteren. Van de oorspronkelijke baan blijft in dit geval alleen de plaat waar de lokloods met draaischijf op staat.
De nieuwe plek in huis is de computerkamer. Daarmee wordt de opzet behoorlijk kleiner. Nieuwe opzet en bouw volgt in een nieuw draadje.
groet,
Ivo vS
-
Nou succes met de bouw van de nieuwe baan dan maar. Ik hoop dat je er niet te veel op achteruit gaat wat de kamer betreft :(.
-
Würzburg is (bijna) helemaal gesloopt :'(. Maar het virus gaat hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37758.msg579868.html
verder ;D.
groet,
Ivo